newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

גמר ה"ערב איידול": האם הנציג מהצפון ינצח עבור הפלסטינים?

הית'ם ח'לאילה ממג'ד אל-כרום הוא אחד משלושת הפיינליסטים בתחרות המוסיקה הנצפית ביותר בעולם הערבי. ח'לאילה, שהצליח לאחד מאחוריו את הפלסטינים, הוא מועמד מוביל לזכייה בתוכנית שהיא הרבה יותר ממוסיקה

מאת:

הפוסט נכתב יחד עם הנרייט שאקר

הלילה (שישי) יעמוד הית'ם ח'לאילה (24) זמר ממג'ד אל-כרום, על במת גמר תחרות השירה הפופולרית ביותר בעולם הערבי: ערב איידול. מאות מיליוני הצופים בתוכנית יצטרכו להכריע, עד לתוכנית האחרונה לעונה שתתקיים בליל שבת, האם ח'לאילה, שהצליח לאחד סביבו את העם הפלסטיני בשטחים הכבושים, בתוך שטחי 48/ישראל וברחבי העולם, יזכה, או האם יהיה זה דווקא אחד משני הפיינליסטים האחרים: חזאם שריף מסוריה, ומאג'ד אל-מדני מערב הסעודית. בחצי הגמר שנערך בסוף השבוע שעבר סיימו את דרכם בתחרות, שמצולמת בבירות, המתמודדים ממצרים ומכורדיסטאן.

בחצי הגמר שר הית'ם שני שירים. השיר הראשון שבחר לשיר היה שירו של סאבר אל רובאעי התוניסאי "אג׳מל ניסאא אלדוניא", שפירושו "הנשים הכי יפות בעולם". הבחירה הזו מייצגת את הדרך שעשה ח'לאילה בתוכנית ואת האופן שבו הוא בוחר את השירים כך שיתאימו מצד אחד ליכולת הווקאלית שלו, ומצד שני יקרצו למעריצות ולמעריצים. ואכן, השופט שהציג אותו לפני השיר אמר: "להצליח זה יפה, אבל לייצר את הניצחון זה אפילו עוד יותר יפה, וזה מה שהופך אותו להית'ם ח'לאילה מפלסטין". עם השיר השני ששר הית'ם "עלא דלעונה", אחד משירי הפולקלור הפלסטינים הידועים והחשובים שיש, האולם כבר התרומם ואף אחד מהצופים באולפן לא נשאר ישוב על כיסאו.

> בתום גמר "ערב איידול": חזאם שריף הסורי ניצח, הית'ם ח'לאילה הפלסטיני ממג'ד אל-כרום במקום השני

"עלא דלעונה", השיר ששר הית'ם ח'לאילה בחצי הגמר:

את דרכו בתוכנית התחיל ח'לאילה לצד מתמודדת נוספת מהצפון, מנאל מוסא מדיר אל אסד, שנשרה ברבע הגמר לאחר שהספיקה לעורר גלים וסערות פוליטיות. מוסא הציגה גישה שונה לתחרות מח'לאלה, והצליחה להכעיס את כולם פחות או יותר:

מוסא פתחה את התחרות בצורה מאוד חזקה ונראה היה כאילו ששיש לה סיכוי גבוה מאוד להגיע לגמר. אבל משהו התפקשש בדרך בין ההצהרות הפוליטיות של מוסא, שהפגינה לאומנות פלסטינית בולטת, אולי מתוך מטרה לסחוף קולות של מצביעים, לבין האמירות של נציגי משפחתה לתקשורת הישראלית שסתרו אותה.

לפני כחודשיים כתבנו כאן על דרכם המורכבת של מנאל והית'ם לתוכנית, שכללה התמודדות עם השב"כ, עם המגבלות הישראליות על תנועה של פלסטינים תושבי המדינה, ועם הקשר המורכב בין פלסטינים עם אזרחות ישראלית לעולם הערבי.

> מייצגים את פלסטין, לא את ישראל: שני מתמודדים מהצפון ב"ערב איידול"

צילום מסך מתוך האודישנים של מנאל מוסא והית'ם ח'לאילה שנערכו ברמאללה. תוכנית הטלוויזיה ערב איידול, רשת MBC.

צילום מסך מתוך האודישנים של מנאל מוסא והית'ם ח'לאילה שנערכו ברמאללה. תוכנית הטלוויזיה ערב איידול, רשת MBC.

כבר לא בוגדים

השירים וההופעה הם כמובן מרכז התוכנית, אבל התוכנית היא גם מדורת השבט הפוליטית של העולם הערבי. וח'לאילה הוא התקווה של הפלסטינים, שחווים בחודשים האחרונים מתקפה בלתי פוסקת עליהם, שהחלה בפשיטות בגדה המערבית, עברה דרך המתקפה וההרג הנורא והברוטלי בעזה, וממשיכה כל העת עם התגברות האלימות וביטויי השנאה והגזענות כלפי פלסטינים בתוך ישראל. הנוכחות של ח'לאילה בתוכנית מדגישה את הקשר בין פלסטינים בכל מקום בעולם.

אך התמיכה לה זוכה הית'ם לא מובנת מאליה. עד לפני שנים לא רבות, פלסטינים עם אזרחות ישראלית נתפסו כמעט כבוגדים בקרב פלסטינים אחרים ובעולם הערבי. הפעם, כבר בשלבים הראשונים של התוכנית, מוחמד עסאף מעזה, המנצח בעונה הקודמת של התוכנית והפלסטיני הראשון שזכה בה, הפגין את תמיכתו הפומבית במתמודדים הפלסטינים. הוא לא איפשר שום סימן שאלה בנוגע לזהות הפלסטינית שלהם וסימן אותם כממשיכי דרכו.

הית'ם ח'לאילה ומוחמד עסאף:

העובדה שהית'ם הגיע לבמה הזו מהווה הצהרה פוליטית ברורה מאוד מהעולם הערבי וגם של המשתתפים הפלסטינים, שמתעקשים על החיבור שלהם לעולם הערבי. הית'ם, כמו מג'ד כיאל לפניו, וצעירים פלסטינים אחרים מתוך ישראל, חוצים את הגבולות, לא מוותרים על הזהות וההגדרה העצמית שלהם כמו גם הקשרים התרבותיים, והלאומיים עם העולם הערבי.

במובן מסוים, הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס היה הראשון לתת לגיטימציה, לצד סיוע בפועל, להשתתפות של מנאל והית'ם כנציגים פלסטינים בתחרות.

עבאס, שסייע לשניים לצאת לבירות בעזרת אישור מעבר פלסטיני רשמי, עשה צעד שאינו דווקא אופייני להתנהלות שלו. מבחינת השיח הפוליטי של עבאס, בהחלטות ובאופן בו הוא מתבטא בדרך כלל, הוא לא מתעקש על הקשר עם הפלסטינים אזרחי ישראל, ולא רואה בהם חלק חשוב מהתהליך המדיני.

בהחלטה שלו לתמוך בזמרים מהצפון כנציגי העם הפלסטיני הוא מראה שהחיבור בין הפלסטינים כולם הוא חזק יותר מכל תהליך פוליטי או גבול. עבאס שוקל כעת לפתוח את קווי הטלפון הפלסטינים להצבעה חופשית, בדיוק כפי שעשה בגמר בו זכה מוחמד עסאף העזתי, כדי שיוכלו להצביע להית'ם בחינם.

השבוע, לקראת הגמר, ניכרת התגייסות מאסיבית למען הצבעה להית'ם גם בתוך גבולות 48'. קמפיין רשת שנפתח למענו זוכה לאלפי שיתופים ומביא לחזית דמויות ציבוריות שלא היה ביניהן חיבור לפני כן. בין הדמויות הבולטות בקמפיין גברים ונשים בולטים מתחומים שונים, ביניהם אנשי אמנות, תרבות ותקשורת, שחקני כדורגל, מרצים ואנשי עסקים. לא מדובר בהנהגה הפוליטית המוכרת והצפויה, אלא בהתגייסות מרשימה ומעודדת של אנשי אנשי רוח כמו המרצה והקואצ'ר אשרף כורתאם, עיתונאי אתר החדשות המרכזי פאנט, הדי.ג'יי רביע ג'מאל, הזמר זוהיר פרנסיס, והעיתונאית מקבולה נסאר.

הקליפ שמלווה את קמפיין ההצבעה למען הית'ם:

כל הסיכויים שהיום ומחר בגמר הית'ם יתמודד ראש בראש עם המועמד הסורי המוכשר, שזוכה גם הוא לתמיכה רחבה. המועמד הסעודי, שיש המלחשים שהגיע לגמר בזכות הכסף הגדול שעמד מאחוריו, ככל הנראה לא ינצח. למרות הטרגדיות שפוקדות את האזור, התוכנית והמועמדים שהגיעו לגמר מוכיחים שהחיים ממשיכים ושצריך למצוא סיבות לחיות ולהיאבק על החיים. העולם הערבי יצטרך מחר לקבל הכרעה אומנותית, וגם פוליטית, ואולי בפעם השניה ברציפות יהיה מנצח פלסטיני בתוכנית.

> דו"ח: מעל לשמונה מאות בתים נהרסו בנגב בשנה אחת

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf