newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הרב אלי בן דהן, המינוי הגרוסטקי של ממשלת נתניהו הרביעית

בשבועות האחרונים ניכר מאמץ רב מצד נתניהו למינוי הנואל ביותר בכל תפקיד אפשרי בממשלתו החדשה. הרב אלי בן דהן, מר "הפלסטינים הם חיות אדם" שימונה לסגן שר הביטחון והאחראי על המנהל האזרחי, לוקח את התחרות בהליכה

מאת:

"הפלסטינים הם חיות אדם, הם לא אדם, הם לא זכאים לחיות"*. הרב אלי בן דהן, רדיו רדיוס, 2013.

"תמיד ליהודי יש נשמה גבוהה משל גוי, גם אם הוא הומוסקסואל". הרב אלי בן דהן, מעריב, 2013.

בשבועות האחרונים ניכר מאמץ רב מצד ממשלת נתניהו החדשה למינוי הנואל ביותר, בכל תפקיד אפשרי. יש את זה של יואב גלנט, שהסתבך בעבירות בנייה חמורות, למיניסטר הבינוי, ואת אורי אריאל, שכהונתו הקודמת עמדה בעיקר בסימן שוד הדיור הציבורי מהציבור לטובת ציבורו ולכן נתנה לו עתה אחריות על החטיבה להתיישבות שמבצעת בדיוק את זה, רק ללא כל התיעוד (ואם כבר הולכים על הסגנון הזה, למה לא לבחור בגרסה החמודה ולמנות מינוי חיצוני את האופנובנק למפקח על הבנקים? פשוט חסרי דימיון שם בירושלים).

יש כמובן גם את  הסעיף בהסכם הקואליציוני שנותן לשר נפתלי בנט את האחריות על הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב ("תוכנית פראוור"). סוגיה רגישה מאין כמוה שאמורה להיפתר בהידברות והכרה בזכויות הבסיסיות של אזרחים ותיקים אלו של הנגב לדברים כמו חשמל, מים, ושלוות הנפש של הידיעה כי לא יוחלט להקים יישוב יהודי על הראש שלך, רק בגלל שהמדינה מחשיבה אותך לאויב. אז אחריות זו ניתנה לאדם שהצהיר שהרג כבר הרבה ערבים בחיים שלו ואין עם זה שום בעיה, שרמז/אמר לכאורה כי הבדואים הם גנבי רכב, וטען כי חוקק חוק שיקבע כי בדואים (רק בדואים) שיפגעו ברכוש חקלאי יוגדרו "טרוריסטים" (ולא, נניח, יועצו הקרוב, המחבל נתן נתנזון). נפגש בתבערה הבאה בנגב שאף אחד לא יבין מאיפה הגיעה ככה פתאום.

> ההסתה האסטרטגית של נתניהו

המינוי הגרוטסקי של נתניהו, אלי בן דהן (ויקיפדיה, CC BY-SA 2.0)

המינוי הגרוטסקי של נתניהו, אלי בן דהן (ויקיפדיה, CC BY-SA 2.0)

הרשימה כמובן עוד ארוכה, ולבטח תתארך פלאים לכשיוכרזו בני המזל בליכוד שיזכו למשרדים (בבקשה שנהיה גם אנו בני מזל ואקוניס וגם דנון ימונו יחדיו). אבל לעניות דעתי מעל כולם עומד רק אחד, אשר חלק מציטוטיו מופיעים בפתיחה שלנו: הרב אלי בן דהן, שעתיד להתמנות לתפקיד לסגן שר הביטחון ואחראי על המינהל האזרחי. המנהל הוא זה האחראי על ההיבטים האזרחיים של כיבוש הגדה המערבית, בנושאים כגון תחומי התכנון, הבנייה והתשתיות, ומנהל את חיי הפלסטינים והיהודים החיים בשטחי C.

כלומר לתפקיד שאמור לכל הפחות למראית עין לנהוג ללא איפה ואיפה בין פלסטינים ויהודים, שאמור לפקח על גזילות קרקעות הפלסטנים על ידי מתנחלים, מתמנה גזען מוצהר שאינו רואה בפלסטינים בני אדם, כי אם חיות (כמובן שאין משהו רע בחיות, אבל אני די בטוח שהתכוון להשמיץ לפי הטון). זה בערך כמו למנות את נציג ה-KKK של הסניף המקומי בבולטימור לברר את טענות התושבים נגד המשטרה (זאת כמובן אם תושבי בולטימור היו נטולי אזרחות וזכויות הצבעה).

מתנחלים נגד המנהל האזרחי

אבל בן דהן לא מונה (רק) כדי להתעמר עוד יותר בפלסטינים ולהמשיך ביישום תוכנית האפרטהייד של בנט, שמרכיב הכרחי בה הוא טיהור אתני של שטחי C. זה מבוצע על ידי המנהל בחריצות יתרה גם כך בשנים האחרונות, למשל בטרנספר הכפוי של תושבי סוסיא (שהשבוע אושר בבג"ץ על ידי השופט המתנחל נעם סולברג, אבסורד כמעט כמו מינוי בן דהן), או בגזילת המים של כפרי הלא-יהודים בבקעה לדוגמת ח'רבת טאנא שמכריח אותם לבחור בין מוות לבין איבוד בתיהם.

האמת המעט מוזרה היא שנציגי המתנחלים פועלים כבר שנים רבות בכלל לביטול המנהל האזרחי ועוצרים פעם אחר פעם את תקציביו. בכנסת הקודמת, למשל, ח"כ אורית סטרוק זפזא"ל (זכר פעילת זכויות אדם לברכה) ניסתה להקפיא העברה של 310 מיליון שקל לניצולי שואה, ובלבד ש-29 מיליון שקל לא יגיעו למנהל. וזו רק דוגמה אחת מני רבות, לצד קריאות מוועדי הישובים היהודים בגדה לביטולו ותקיפת פקחיהם בידי התושבים. מסתבר שקיים עולם מקביל, אשר מתרחש במוחם בלבד, בו המינהל, אשר כל עובדיו ופקחיו ויועציו יהודים, דווקא פועל בגזענות כלפיהם.

העניין הוא שבשביל להתעמר בפלסטינים לא צריך את המנהל. ככלל, המתנחלים הרי נהנים מגיבוי צה"ל ומחסינות גורפת מתביעות, למעשה המנהל לא מתעמר בפלסטינים מספיק לטענתם. אבל המנהל מעסיק פקחים ויועצים משפטיים, ואלו מדי פעם מופנים נגד המתנחלים. זה קורה מעט מאד, אבל עדיין המתנחלים אוהבים להרגיש שגם הם תורמים לגזל, ולא רק המדינה עושה זאת בעזרת הכרזות על "קרקעות מדינה". בכל זאת, אוכלוסיה תורמת. וכך הרב אלי בן דהן מן הסתם יביא להפסקת מעט האכיפה שעוד נותרה בגדה וידאג להפסיק את כל העניין המטריד של חוק, תקנות וכו'.

אז לסיכום, מי שחושב/ת שאיילת שקד מסוכנת במשפטים, או בנט בחינוך, צודק/ת. אבל שתנסה להיות פלסטיני/ת בגדה כשהגוף שמנהל את חיי היום-יום שלך מופקד בידי גזען נבער שלא רואה בך בת-אדם ועוסק בהיררכיות של נשמות. זה מה שהעם בחר, וזו דמוקרטיה וצריך לקבל את הכרעת הרוב, לא? רגע.

* חלקו השני של הציטוט שהובא בראש הפוסט היה מבוסס על מקור שגוי ולכן נמחק.

 > בג"ץ אישר את חוק "נכסי מחרימים". ביתו של המסרב לעשות מנגל יוחרם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf