newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שש שנים: שוטרים הרגו 16 אזרחים, אף שוטר לא הורשע

במלאת שנה להריגתו של סלומון טקה, "שיחה מקומית" חוזרת לרשימה שפרסמנו לפני שנה וחצי ובה 14 מקרים של שוטרים שירו למוות באזרחים בלי שאיש מהם הועמד לדין. מאז נוספו שני מקרים, ואף שוטר עוד לא הורשע. הרשימה המלאה, כולל עדכונים למקרים מהרשימה הקודמת

מאת:

בינואר 2019, לאחר ששוטר ירה למוות בבת ים ביהודה ביאדגה, צעיר יוצא אתיופיה שסבל מבעיות נפשיות, החלטנו ב"שיחה מקומית" לחפש רשימה מסודרת של אזרחים שנורו למוות בידי שוטרים בחמש השנים הקודמות.

במשפחתו של סלומון טקה מאמינים שההפגנות הן שגרמו להגשת כתב אישום נגד השוטר היורה. מחאה מול בית היועמ״ש בפתח תקווה, אוגוסט 2019 (צילום: אורן זיו)

במשפחתו של סלומון טקה מאמינים שההפגנות הן שגרמו להגשת כתב אישום נגד השוטר היורה. מחאה מול בית היועמ״ש בפתח תקווה, אוגוסט 2019 (צילום: אורן זיו)

התברר שלא קיימת  רשימה אחת המרכזת את כל המקרים האלה. נעזרנו ברשימה של ארגון "מוסאוא" המתעד מאז אוקטובר 2000 את כל מקרי ההרג של פלסטינים אזרחי ישראל, מצאנו רשימות שהפיצו יוצאי אתיופיה לגבי בני העדה שמצאו את מותם במפגש עם המשטרה ואקטיביסטים עזרו לנו עם שמות שהם הכירו. מתגובת מח"ש גילינו מקרים נוספים.

בסך הכל, הגענו ל-14 מקרים, שלכולם היה מכנה משותף אחד: באף אחד מהם לא הוגש כתב אישום נגד השוטר או השוטרים היורים. הכותרת של הכתבה "בחמש שנים: 14 אזרחים נהרגו מירי משטרתי, אפס כתבי אישום" הפכה לסיסמא בהפגנות נגד אלימות משטרתית ונישאה על שלטים.

שנה וחצי עברו מאז, אבל למרות המודעות הציבורית והמחאה, רשימת הקורבנות מירי שוטרים ממשיכה להתארך. הצטרפו אליה מקרי ההרג של סלומון טקה ושיראל חבורה. בסך הכל 16 מקרים בשש וחצי שנים. במקרה אחד, המקרה של סלומון טקה, הוגש כתב אישום, ועדיין: שוטרים הרגו 16 אזרחים בתקופה הזו, ואיש מהיורים עדיין לא הורשע או נענש.

חשוב להדגיש. 16 המקרים האלה אינם כוללים את כל המקרים שבהם שוטרים ישראלים ירו למוות באזרחים. מראש החלטנו לא לכלול בה ירי באזרחים פלסטינים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. לכן במקרים החדשים איננו כוללים את הירי למוות באיאד אלחלאק בעיר העתיקה בירושלים, מקרה שעורר מחאה נרחבת משום שאלחלאק היה אוטיסט שלא היווה שום איום לשוטרים. במניין 16 המקרים אנחנו גם לא כוללים את הירי למוות במוסטפא יונס, אזרח ישראלי שהגיע לטיפול בבית החולים תל השומר ונורה למוות על ידי מאבטחים.

הפגנה לחר ששואר ירה למוות ביהודה ביאדגה, ינואר 2019 (צילום: אורן זין)

הפגנה לחר ששואר ירה למוות ביהודה ביאדגה, ינואר 2019 (צילום: אורן זין)

ברשימה שאנחנו מפרסמים היום נכלול בראש ובראשונה את שני המקרים שאירעו בשנה וחצי האחרונות – הירי בסלומון טקה ובשיראל חבורה. נתאר בקצרה את מקרי הירי באלחלאק וביונס, ונוסיף עדכונים לגבי ארבע מקרים שנכללו ברשימה הקודמת. במקרה אחד – הירי בח'יר חמדאן – החליט בית המשפט העליון, בצעד נדיר, להורות על העמדתו לדין של השוטר היורה. במקרה של מהדי אלסעדי הגישה המשפחה תביעה אזרחית נגד השוטר היורה, ובמקרה של יעקוב אבו אלקיעאן הוגשה עתירה נגד ההחלטה לסגור את התיק. במקרה רביעי, הירי ביהודה ביאדגה, החליטה בינתיים מח"ש לסגור את התיק.

המקרים החדשים:

סלמון טקה, בן 18, קריית חיים, 30 ביוני 2019.

שוטר שלא היה בתפקיד ירה בטקה בחורשה ליד ביתו, לאחר שלדבריו הבחין שטקה "סחט" נער אחר. השוטר טען שטקה וחבריו יידו בו אבנים והוא חש סכנת חיים.

המוות של טקה עורר מחאה בעשרות מוקדים בארץ בעוצמה שלא נראתה שנים רבות. באופן חריג, וגם בעקבות הלחץ הציבורי, במח"ש הגישו כתב אישום נגד השוטר היורה באשמת גרימת מוות ברשלנות. שמו של השוטר עדיין אסור לפרסום, והמשפט מתנהל בימים אלה בבית המשפט השלום בחיפה. בשבוע שעבר, התקיים טקס לזכרו של טקה ויומיים מאוחר יותר קיים השופט זיאד פלאח סיור במקום.

ראש עריית חיפה עינת קליש רותם, הורי של סלמון טקה והשר פנינה תמנו שטה באירוע לזכרו של טקה במרכז קהילתי בקריית חיים, 21 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

ראש עריית חיפה עינת קליש רותם, הורי של סלמון טקה והשר פנינה תמנו שטה באירוע לזכרו של טקה במרכז קהילתי בקריית חיים, 21 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

וורקה, אביו של טקה, אמר בשבוע שעבר במהלך אירוע זיכרון לבנו: "בשבילי סלמון לא מת, בזכות המאבק שלכם יש אלף כמוהו. אתם עמדתם איתנו לאורך כל השנה, לא התלוננתם שחם או קר, פעלתם להעלות את המודעות. כשאנחנו מכבדים אחד את השני, אין נהר שלא נוכל לחצות ביחד… זה שהשוטר עומד למשפט זו תוצאה של המאמץ של כולנו".

שיראל חבורה, בן 30, ראש העין, 30 באפריל 2020

חבורה התמודד עם מחלת נפש והיה מוכר לרשויות. ביום שבו נורה, אם המשפחה התקשרה למשטרה, לאחר שמצבו הנפשי התדרדר והוא איים לפגוע בעצמו ובבעלי החיים של המשפחה, והסבירה את המצב. שוטר הגיע לבד לבית המשפחה, פגש את שיראל ואת אביו, ולדברי המשפחה השוטר אף אמר להם כי הוא מכיר את שיראל ושהוא "ילד טוב".

הוריו של שיראל חבורה, אריאלה ויואל, בבית בראש העין (צילום: כרמן אלמקייס-עמוס)

הוריו של שיראל חבורה, אריאלה ויואל, בבית בראש העין (צילום: כרמן אלמקייס-עמוס)

כעבור זמן קצר הופיע שיראל עם סכין בידו, רץ אחרי השוטר שהחל לברוח, ודקר אותו. השוטר הסתובב, ירה ירייה אחת בשיראל שגרמה לו להתמוטט, ואז, כשהוא על הקרקע, השוטר ירה עוד שמונה יריות, עד שנגמרו הכדורים במחסנית שלו. תיעוד האירוע העלה שאלות קשות לגבי התנהלות השוטר, ובאופן כללי יותר לגבי התמודדות המשטרה עם מתמודדים עם מחלות נפש.

אריאלה, אמו של חבורה, אריאלה, סיפרה: "הוא נורה בדיוק ביום הולדתו ה-30. זה הגיע למצב שהיינו צריכים להזמין שוטר, אלא שהשוטר לא רק ירה בו, אלא גם וידא הריגה עם שמונה כדורים, כשהבן שלי מנוטרל ולא יכול לזוז". האב יואל הוסיף: "לא קראנו לשוטר שיהרוג אותו, אלא שיעזור לילד"

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי "המקרה נבחן במח"ש לקראת החלטה"

מוסטפא יונס, בית החולים תל השומר, 13 במאי 2020

יונס, שסבל מאפילפסיה, הגיע לבדיקה בתל השומר. במהלך הביקור התעורר ויכוח בינו לאחד המבקרים, ויונס איים עליו בסכין. ביציאה מבית החולים, מאבטחים עיכבו את הרכב שבו נסע יונס יחד עם אמו ודרשו ממנו לצאת. כשהמאבטחים ניסו להשתלט עליו, הוא דקר אחד מהם, ואז שלושה מאבטחים ירו בו כתשעה כדורים. המקרה נמצא בימים אלה בחקירת המשטרה.

איאד אלחלאק, מזרח ירושלים, 30 במאי 2020

אלחלאק שסבל מאוטיזם קשה, יצא מביתו בוואדי ג׳וז לכיוון המוסד החינוכי בו למד בעיר העתיקה, סמוך לשער האריות. על פי המשטרה, שוטרים דיווחו בקשר על "מחבל חמוש", ושני שוטרי מג"ב שעמדו בשער האריות החלו במרדף אחריו. על פי העדות של המטפלת שלו, ורדה אבו חדיד, אלחלאק נמלט לחדר אשפה לאחר שנורה בפעם הראשונה, ושם, למרות תחנוניה של המטפלת, השוטרים ירו בו פעם נוספת.

למרות שהאזור מרושת במצלמות אבטחה, עד עתה לא פורסם תיעוד של האירוע. ב"הארץ" פורסם כי גורם הבקיא במקרה מעריך כי התיק נגד השוטרים ייסגר. הירי באלחלאק עורר מחאה  בישראל, במזרח ירושלים ובגדה המערבית.

איאד הלך אחריה כמו צל. רנא אלחלאק, אמו של איאד, ששוטרים ירו בן למוות בירושלים, עם תמונת בנה (צילום: אקטיבסטילס)

איאד הלך אחריה כמו צל. רנא אלחלאק, אמו של איאד, ששוטרים ירו בן למוות בירושלים, עם תמונת בנה (צילום: אקטיבסטילס)

"איאד היה הפרח של המשפחה, קטפו אותו בטרם עת. הוא היה השמחה שלנו, נשמה טהורה", סיפרה דיאנא, אחותו הבכורה של אלחלאק, בראיון ל"שיחה מקומית". "המלווה שלו לקחה אותו לתחנת המשטרה באזור והציגה אותו בפני השוטרים. זה היה נוהג מקובל…הוא מאוד פחד מהחיילים והשוטרים, וכשהיה רואה אותם, הוא תמיד היה מתכנס בתוך עצמו ובורח מהם. באזור שלנו יש המון חיילים ושוטרים".

לגבי המקרה נמסר ממשרד המשפטים כי התיק נמצא לקראת סיום החקירה והעברה לפרקליטות מח"ש להחלטה.

להלן 14 המקרים מהרשימה הקודמת, לפי סדר כרונולוגי. בארבעה מקרים, כאמור, נוסף עדכון לגבי התפתחות המקרה.

ח'יר חמדאן, בן 22. כפר כנא. 8 בנובמבר 2014.

במהלך פשיטה משטרתית בכפר כנא, יצא חמדאן מביתו לעבר שוטרי יס"מ שהיו בניידת משטרה. חמדאן אחז בסכין והכה על שמשת הרכב בתוכו היו השוטרים מוגנים. לאחר ששוטרים יצאו מהרכב חמדאן החל לברוח. השוטרים ירו בו למרות שכבר לא היווה סכנה. הוא נורה בגבו. מח"ש החליטה לסגור את התיק.

ממח"ש נמסר: "מח"ש סגרה את התיק בשל העדר עבירה פלילית. בימים אלה מתקיים דיון בעניין זה במסגרת עתירה שהוגשה לבג"צ".

עדכון:

באוקטובר 2019 החליט בית המשפט העליון, באופן יוצא דופן, כי יש להעמיד לדין את השוטר שירה בחמדאן. השופט עופר גרוסקופף קבע כי "הבסיס המשפטי להחלטה (לסגור את התיק) אינו ברור; הנימוק העיקרי אינו נתמך בחומר הראיות; תירוץ הקשיים שבהחלטה אינו משכנע; לא נשקלו כל האפשרויות שעמדו לרשות היועמ"ש". לדבריו השופט "הטיפול של רשויות התביעה בענייננו עלול ליצור מראית עין של העדפה והטיה, באופן שה'מערכת' עשויה לפטור שוטרים מאחריות למעשיהם באמצעות אי העמדה לדין, אף על פי שנגרם מותו של אדם".

לאחר ההחלטה, גורמים בפרקליטות הביעו חשש שההחלטה היא "משמעותית ומרחיקת לכת" ותיקח ממח"ש את שיקול הדעת בחקירת שוטרים ותחייב להעמיד לדין כל שוטר שיורה למוות באזרח, אם מתגלות סתירות כלשהן בגרסתו.

סאמי אלג׳עאר, בן 22. רהט. 14 בינואר 2015.

סאמי ג׳עאר נורה על ידי שוטרים במהלך פשיטה לילית על תחנת סמים בשכונה 26 ברהט. ג׳עאר, שלא היה קשור לאירוע, יצא כששמע רעש מחוץ לביתו ונורה למוות על ידי שוטר כשהוא עומד מטרים מפתח ביתו. מח"ש החליטה לסגור את תיק החקירה בעניינו.

ממח"ש נמסר: "לאחר בחינת התשתית הראייתית וקבלת התייחסות כלל הגורמים הרלוונטיים, הגיע היועץ המשפטי לממשלה, על דעת פרקליט המדינה, לכלל מסקנה כי הראיות בתיק אינן מבססות תשתית ראייתית מספקת להעמדת השוטר לדין". עתירתו של ח'אלד אל-ג'עאר, אביו של סאמי, בדרישה כי משטרת ישראל תפסיק את שירותו של השוטר היורה עדיין עומדת בפני בג"ץ.

ח'אלד, אביו של סמי אל-ג׳עאר באוהל האבלים לפני הלווית בנו, רהט, 18 ינואר, 2015. אל-ג׳עאר בן ה-22 נורה למוות בידי שוטר במהלך פשיטה על העיר רהט, למרות שלא היה מעורב באירוע. מח"ש סגרה את החקירה. (אקטיבסטילס)

ח'אלד, אביו של סמי אל-ג׳עאר באוהל האבלים לפני הלווית בנו, רהט, 18 ינואר, 2015. אל-ג׳עאר בן ה-22 נורה למוות בידי שוטר במהלך פשיטה על העיר רהט, למרות שלא היה מעורב באירוע. מח"ש סגרה את החקירה. (אקטיבסטילס)

האירוע הזה גבה עוד קורבן בנפש: במהלך מסע הלוויתו של סאמי אל-ג'עאר פרצו עימותים בין באי הלוויה למשטרה. השוטרים עשו שימוש בגז מדמיע ובעקבות ירי הגז נהרג סאמי זיאדנה, אף הוא תושב רהט. במח"ש החליטו זמן קצר אחרי האירוע שלא לחקור אותו. בהמשך נמסר למשפחה שנתיחת הגופה הוכיחה שזיאדנה "מת כתוצאה מאירוע לבבי".

ח'אלד, אביו של סמי אל-ג׳עאר באוהל האבלים לפני הלווית בנו, רהט, 18 ינואר, 2015. אל-ג׳עאר בן ה-22 נורה למוות בידי שוטר במהלך פשיטה על העיר רהט, למרות שלא היה מעורב באירוע. מח"ש סגרה את החקירה. (אקטיבסטילס)

עומר אשכנזי, בן 19. אשדוד. 27 בפברואר 2015.

אשכנזי זוהה על ידי שוטרים כשהניח מטען חבלה ליד בית מגורים כחלק מסכסוך בין עבריניים. הוא הבחין בשוטרים וניסה להימלט מהם. הוא לא היה חמוש, ונמלט תחילה ברכב ולאחר מכן ברגל. הוא מורה על ידי השוטרים בראשו וכעבור שבוע נפטר מפצעיו. מח"ש החליטה תחילה שלא לחקור את המקרה, אולם בהמשך בעקבות פניית משפחתו של אשכנזי לבית המשפט הוחלט לחקור את השוטר היורה. התיק נגנז מחוסר ראיות מספיקות להוכחת עבירה פלילית.

ממח"ש נמסר: "לאחר חקירה מקיפה ויסודית שנערכה, וגביית גרסאותיהם של כל השוטרים שנטלו חלק באירוע, נמצא כי לא ניתן לקבוע ברף הנדרש בהליך פלילי שהשוטר ביצע מעשה עבירה אגב הירי לעבר המנוח, והתיק הועבר להמשך טיפול הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל".

איאד עבדאללה, בן 38. עין נקובא. 22 באפריל 2015.

עבדאללה נורה למוות על ידי שוטרים במהלך מרדף אחרי הרכב שבו נסע, כשהוא יושב במושב שליד הנהג. השוטרים חשדו כי הרכב היה מעורב בניסיון שוד של עובד בתחנת דלק זמן קצר קודם לכן. אחד השוטרים ירה בעבדאללה מחלון הרכב המשטרתי לאחר שהרכב סרב להוראה לעצור וברח. השוטרים טענו כי ניסה לדרוס אותם. מח"ש החליטה לסגור את התיק. פרקליטות המדינה דחתה ערר שהוגש על ההחלטה.

ממח"ש נמסר: "בחינת חומר הראיות מעלה כי השוטרים זיהו את הרכב בו נסע המנוח כרכב אשר שימש לביצוע ניסיון שוד זמן קצר קודם לכן. השוטר ביקש מנהג הרכב לעצור אולם הוא נמלט תוך סיכון חיים. נהג הרכב לא עצר גם לאחר ירי לאוויר וניסיונות לעוצרו לרבות על ידי חסימת דרכו באמצעות רכב משטרתי נוסף. כל אלה הובילו את השוטרים למסקנה כי יש לעצור את נוסעי הרכב שכן היוו סיכון ממשי לסביבה. במצב דברים זה הירי בוצע בהתאם לנהלים הנוגעים לשימוש בכלי יריה ופתיחה באש, ומשכך לא הונחה תשתית לביסוס חשד בפלילים נגד השוטרים. והתיק הועבר לבחינת הגורם המוסמך במשטרה לבחינת התנהלותם המקצועית של השוטרים".

שחר ממן, בן 34. בת ים. 17 באוקטובר 2015.

שוטרים הוזעקו למקום בעקבות קריאה שנתקבלה על קטטה ועל גבר המחזיק בידיו שני סכיני מטבח. אחד השוטרים קרא לממן לזרוק את הסכינים וכשממן התקרב לעבר השוטר האחרון ירה בו למוות בטענה שחייו היו בסכנה. משפחתו של שחר ממן סיפרה בימים האחרונים שהמקרה של הירי המשטרתי ביהודה ביאדגה הציף מחדש את כעסם על המשטרה. "ישר שולפים אקדח ויורים", אמרה השבוע אימו לYnet. מח"ש החליטה לא לחקור את הריגתו של ממן.

ממח"ש נמסר: "השוטר היורה קיבל דיווחים על קטטה. בהגיעו למקום הבחין באדם פצוע. בעודו מנסה לתחקר אותו, רץ לעברם המנוח כשהוא חמוש בשתי סכינים בידיו המונפות, צועק דבר מה ולא נענה לקריאות לעצור. לאחר שהגיע המנוח בסמוך מאוד לשוטר ולאדם הפצוע, ירה בו השוטר ירייה בודדת על מנת לנטרלו. לאחר בחינת נסיבות המקרה הוחלט כי הירי אינו מגלה חשד לביצוע עבירה פלילית ועל כן הוחלט כי אין מקום לפתוח בחקירת מח"ש".

מסע הלוויתו של סאמי זיאדנה ברהט. זיאדנה מת לאחר ששאף גז מדמיע במהלך מסע הלוויתו של תושב רהט סאמי אבו ג'עאר שנורה למוות על ידי שוטר (אקטיבסטילס)

מסע הלוויתו של סאמי זיאדנה ברהט. זיאדנה מת לאחר ששאף גז מדמיע במהלך מסע הלוויתו של תושב רהט סאמי אבו ג'עאר שנורה למוות על ידי שוטר (אקטיבסטילס)

מאזן אבו חבאק, בן 18. אזור רהט. 2 בפברואר 2016.

שוטרים ומתנדבים הבחינו ברכב שעורר את חשדם ליד היישוב אשבול שבצפון הנגב. על פי המשטרה, הנהג לא נענה לקריאות לעצור, ולכן רדפו אחריו. לטענת השוטרים, במהלך המרדף נוסעי הג'יפ התפרעו והתנגשו עם רכבם בניידת משטרה. השוטרים ירו לעבר הרכב שהצליח להימלט. רק כשעה לאחר האירוע הובא מאזן אבו חבאק, ממסעודין אל-עזאזמה, למרפאה ברהט עם פציעת ירי בגבו. הוא פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע במצב קשה וכעבור ארבעה ימים מת מפצעיו.

בניגוד למקובל במקרים דומים, המשטרה לא דיווחה לתקשורת על האירוע, מד"א לא דיווח על פינוי פצוע ירי, ובית חולים סורוקה לא דיווח על קבלתו. דבר המקרה פורסם לראשונה בעיתון "הארץ" רק תשעה חודשים לאחר התקרית. מתנדב המשטרה שירה למוות באבו חבאק נחקר לראשונה באזהרה רק כשנה לאחר האירוע, בחשד כי גרם למוות ברשלנות. לטענת מח"ש החקירה לא העלתה ראיות מספיקות להגשת כתב אישום. מח"ש החליטה לסגור את התיק.

סנד חאג׳ יחיא, בן 27. טייבה. 27 בפברואר 2016.

חאג' יחיא נורה על ידי שוטרים שביקשו לעצור אותו בחשד שדקר קודם לכן את אשתו וגבר נוסף. המשטרה טענה כי הוא התנגד למעצר ודקר את אחד השוטרים במהלך המעצר לפני שנורה, אך תושבים במקום סיפרו שהשוטרים ירו בו פעמיים כששכב על הקרקע, לאחר שהשוטרים היכו אותו כשכבר לא היווה סכנה. מח"ש החליטה לסגור את התיק.

ממח"ש נמסר: "הוחלט כי השוטר פעל כדין בעת שביצע ירי לעבר הדוקר".

ג'יבריל ג'ארושי, בן 18. דרום תל אביב. 27 ביולי 2016.

ג'ארושי, תושב רמלה, נורה על ידי שוטרים בדרום תל אביב, במהלך פעילות נגד סוחרי סמים. השוטרים, שנתקלו בארבעה צעירים, טענו שג׳ארושי כיוון לעברם אקדח. משפחתו של ג'ארושי טענה כי נמלט ונורה בגבו. תיק החקירה במח"ש נסגר.

ממח"ש נמסר: "על פי חומר הראיות המנוח הוציא אקדח לעבר השוטר ואז נורה. בנסיבות אלה, מקום בו היה חשש מיידי וממשי לחיי השוטרים, היה מקום לעשות שימוש בכוח קטלני. ברי כי בנסיבות אלה,  לא ניתן היה לקיים אזהרה או ירי מקדים באוויר. לאור כל האמור, חרף התוצאה הטראגית והמצערת, נראה כי השוטר פעל כדין".

כוחות המשטרה פושטים על אום-אל חיראן באירוע שהוביל למותם של תושב הכפר יעקוב אבו אלקיעאן ושל השוטר ארז לוי (קרן מנור/אקטיבסטילס)

יעקוב אבו אלקיעאן, בן 45. אום אל חיראן. 18 בינואר 2017.

אבו אלקיעאן נורה במהלך פשיטה להריסת בתים בכפר בו הוא גר. אבו אלקיעאן יצא מביתו כשהוא נוהג ברכבו. שוטרים ירו לעבר הרכב ופגעו בו. כתוצאה מכך הרכב סטה ממסלולו ודרס למוות את השוטר ארז עמדי לוי, ונעצר. אבו אלקיעאן דימם למוות ברכב ולא קיבל טיפול רפואי. בתחילה טענה המשטרה שמדובר בפיגוע, אבל לאחר מאבק ציבורי עיקש, הטענה הבלתי מבוססת הזו נסתרה. למרות זאת, מח"ש החליטה לסגור את התיק.

אבו אלקיעאן שוכב מחוץ לרכבו, כ-25 דקות לאחר הירי. התיעוד מווידאו שצלים השוטר ל״מ

אבו אלקיעאן שוכב מחוץ לרכבו, כ-25 דקות לאחר הירי. התיעוד מווידאו שצלים השוטר ל״מ

ממח"ש נמסר: "לאחר עיון בחומרי החקירה וממצאי החקירה של מח"ש, החליט פרקליט המדינה לסיים את הבדיקה המקיפה שנערכה בקביעה שאין חשד סביר לביצוע עבירות פליליות מצד השוטרים המעורבים באירוע. בהחלטה צוין בין היתר כי פעולתם של השוטרים, אשר נבעה לכאורה מתחושה של סכנת חיים לסביבתם, תחושה שנבעה מנסיבות האירוע, אינה חורגת ממתחם הסבירות בכל הנוגע להצדקה החוקית לשימוש בנשק. בצד האמור, החליט פרקליט המדינה להעביר כמה עניינים לידי מפכ"ל המשטרה וראש מחלקת המשמעת במשטרה, אשר ראוי לעמדת פרקליט המדינה לבחון בהיבט הפיקודי או המשמעתי, ואשר אין בכוחם להשפיע על המצב הראייתי בתיק. בכללם של נושאים אלה, הציע פרקליט המדינה לבדוק אם הכוח הוכן כהלכה למשימה המורכבת; אם נפלו ליקויים מקצועיים בהתנהלות השוטרים היורים; אם נפל פגם בטיפול הרפואי במנוח; שינויים מסוימים וחוסר עקביות בגרסאות השוטרים המעורבים ועוד".

עדכון:

בשנה האחרונה נחשפו חומרים רבים בנוגע לירי למוות באבו אלקיעאן כחלק מהעתירה של המוקד להגנת הפרט נגד החלטת מח"ש לסגור את התיק. ב"שיחה מקומית" פרסמנו בפברואר השנה, כי מהחומרים עולה כי רופאה משטרתית וחובשים שהיו בסמוך לאבו אלקיעאן לא העניקו טיפול רפואי לפצוע, והוא דימם למוות במרחק מטרים ספורים מהשוטרים. עוד עולה מהתחקיר כי אחד השוטרים שירו בו הודה שלא חש סכנת חיים. מדיווח של שוטר אחר למפקדו מיד אחרי הירי עולה, שייתכן שהשוטרים ידעו בזמן אמיתי שזיהויו של אבו אלקיעאן כ"מחבל" היה טעות. עוד נחשף כי מפקד משטרה בשטח הכריז שאבו אלקיעאן "מת" מבלי שנבדק כלל. עתירה נגד החלטת הסגירה הוגשה בפברואר השנה.

חיים בן שמעון, בן 38. טירת הכרמל. 21 במאי 2017.

בן שמעון הסתכסך עם בעל חנות צמיגים שהתלונן במשטרה על כך שבן שמעון לא שילם לו על סחורה שקנה. שני שוטרים הגיעו למקום. לפי גרסתם, בן שמעון דקר אותם בסכין ולכן אחד השוטרים נאלץ לירות בו. שוטר אחד נפצע באורח בינוני במותנו והשני באורח קל. שכנים שהיו עדים לאירוע טענו כי בן שמעון סבל מבעיות נפשיות. מח"ש החליטה לסגור את התיק.

סרגיי חנוכייב, בן 31. זכרון יעקב. 23 באוגוסט 2017.

המשטרה טענה כי חנוכייב הגיע למרכז המסחרי בזכרון יעקב, נכנס לסניף בנק דיסקונט, ובאיומי סכין דרש מאחת הפקידות את כל הכסף שברשותה. הוא לקח את הכסף, 4,000 שקלים ונמלט מהמקום לביתו. כשהגיעו שוטרים לביתו, נטען, איים עליהם בסכין, והשוטרים ירו בו כמה פעמים. הוא נפטר מפצעיו זמן קצר לאחר מכן. מח"ש החליטה לסגור את התיק.

ממח"ש נמסר: "בתחילה יצא המנוח עם סכין מביתו לעבר השוטרים. בשלב זה נעשה שימוש בגז מדמיע במטרה למנוע את הסכנה שנשקפה ממנו. בהמשך, המנוח יצא שנית מביתו, אוחז בסכין, והניף את הסכין לעבר ראשו של אחד השוטרים. במצב זה, כאשר השוטרים חשו סכנת חיים, ולאחר שננקטו מספר פעולות במטרה להימנע מהירי,  הירי שבוצע לעבר המנוח היה מתוך הגנה עצמית, וכך לא הונחה תשתית לביצוע עבירה".

מוחמד טאהא, בן 28. כפר קאסם. 6 ביוני 2017.

טאהא נורה על ידי מאבטח של חברה פרטית ששמר על הכניסה לתחנת המשטרה בכפר קאסם. באותו יום, עצרה המשטרה את תושב העיר בשל חברותו בוועדת שמירה אזרחית שהקימו מתנדבים בעיר למרות התנגדות המשטרה. בשעות הערב התאספו תושבים מחוץ לתחנת המשטרה במחאה על המעצר. במהלך עימותים שפרצו במקום ירה המאבטח לעבר טאהא והרג אותו. במשטרה מיהרו גם אז להדגיש כי היורה הוא מאבטח פרטי ואינו שוטר. לא נפתחה חקירת מח"ש.

ממח"ש נמסר: "מדובר בירי על ידי מאבטח אזרחי ולכן לא בסמכות מח"ש".

מהדי סעדי, בן 20. יפו. 30 ביולי 2017.

המשטרה טענה תחילה כי מהדי היה "מוכר למשטרה" וכי נורה במהלך מרדף משטרתי אחרי קטנוע עליו רכב עם חברו. השוטרים טענו כי חשדו כי מהדי היה מעורב באירוע ירי לעבר חנות בעיר כחצי שעה קודם לכן. השוטרים טענו כי חשו סכנת חיים, אולם מהדי נורה בגבו וכך גם נהג הקטנוע שהמשיך בנסיעה עוד מאות מטרים לפני שהבחין כי מהדי התמוטט. תיק החקירה עדיין מתנהל במח"ש.

ממח"ש נמסר: "התיק מצוי בבחינת פרקליטות מח"ש לקראת קבלת החלטה".

עדכון:

משפחתו של אלסעדי ערערה על ההחלטה של מח"ש לסגור את תיק החקירה. במהלך הערעור נחשפו חומרים רבים, בהם תיעוד שבו נראה שוטר רץ ויורה שישה כדורים בגבו של סעדי הנמלט המקום. עוד נחשף כי אחד השוטרים אמר בקשר: "אתה רוצה לשמוע משהו מצחיק? יש לי את מהדי אלסעדי עם חוטים של טייזר בתוך הגוף שלו ופציעת ירי".

בעקבות החומרים שנחשפו במהלך הערעור, הגישו הוריו של אל סעדי תביעה  אזרחית נגד השוטר שירה בבנם. ג'מאל, אביו של אלסעדי, סיפר לחדשות 12: "לא עניין של ערבי או יהודי, הוא (השוטר) ארב לו, מכיר אותו בפנים, ומכיר אותו אישית. הוא אומר בקשר שזה דבר מצחיק, זה הצחיק אותם. עשו מזה מסיבה".

הצעיר הלום הקרב והנערה הפלסטינית - שני צעירים שהיוו כל אחד בדרכו קורבן טרגי של מציאות רקובה. יהודה ביאדגה, סמאח מובראכ בצילומי האבטחה המשטרתיים.

הצעיר הלום הקרב והנערה הפלסטינית – שני צעירים שהיוו כל אחד בדרכו קורבן טרגי של מציאות רקובה. יהודה ביאדגה, סמאח מובראכ בצילומי האבטחה המשטרתיים.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "המחלקה לחקירות שוטרים החליטה על דעת פרקליט המדינה להעביר את ממצאי החקירה אל משטרת ישראל לבחינת נקיטת צעדים משמעתיים או פיקודיים בנוגע לאופן ביצוע הירי. ההחלטה התקבלה לאחר חקירה יסודית ומקיפה ולאחר בחינה משפטית של מכלול הראיות ונסיבות העניין. לאחרונה הוגש ערר על ההחלטה והוא נבחן במחלקת עררים בפרקליטות המדינה".

יהודה ביאדגה, בן 24. בת ים. 18 בינואר 2019.

חקירת מח"ש נפתחה לאחר האירוע.

עדכון:

תיק החקירה של יהודה ביאגדה נסגר במאי 2019. בהחלטת הסגירה אמרו במח"ש: "נמצא כי פעולתו של השוטר נבעה מתחושה של סכנת חיים קרובה ומיידית, בנסיבות שבהן קמה הצדקה חוקית לשימוש בנשק. עם זאת הוחלט להעביר מספר עניינים לבחינת הגורמים המוסמכים במשטרת ישראל, לרבות בחינת פרק הזמן שחלף עד להגעת כוחות המשטרה לזירה, ובחינת סוגיית טיפול שוטרי סיור במקרים של קריאה הנוגעת לאדם הלוקה בנפשו". עד עתה, המשפחה לא ערערה על החלטת הסגירה.

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

המצב ברפיח מידרדר, ותושבים בורחים למרכז החרב של עזה

האיומים בפלישה, המתקפות המתגברות והתנאים הקשים באוהלים, דוחקים פלסטינים רבים לעזוב את "המקום הבטוח" האחרון ברצועת עזה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf