newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מחאה נגד הרג הצעיר הפלסטיני בירושלים: "עם שלם לא יכול לנשום"

מפגינים מחו בתל אביב ובירושלים על הריגתו של איאד אלחלאק, שנורה על ידי שוטרי מג"ב. המוחים קישרו את המקרה למהומות שפרצו במיניאפוליס בעקבות הריגתו של אדם שחור על ידי שוטר, וטענו כי "ההסתה מתחילה במסדרונות הממשל". ח"כ טיבי: "מיניאפוליס למדו מאתנו, זה מיזם ישראלי"

מאת:

מפגינים מחו הערב (שבת) בירושלים ובתל אביב נגד הרג איאד אלחלאק, צעיר פלסטיני בעל צרכים מיוחדים שנורה למוות על ידי שוטרים הבוקר בעיר העתיקה בירושלים. להפגנה הצטרפו גם פעילי שמאל ישראליים ופלסטינים.

שוטרי מג"ב ירו באלחלאק בזמן שהיה בדרכו למסגרת מיוחדת שאליה הוא מגיע מדי יום, סמוך לשער האריות. השוטרים טענו כי חשדו שאחז נשק, אך במקום לא נמצא כלי נשק ולא ברור מה גרם להם לפתוח באש. על פי הדיווחים, אחד השוטרים המשיך לירות גם כשמפקדו הורה לו להפסיק.

במחאה בתל אביב מול תחנת המשטרה מרחב יפתח בדרום תל אביב השתתפו כ-200 מפגינים, וברחוב קינג ג'ורג' בירושלים מחו כ-150 איש, שצעדו לכיוון מגרש הרוסים. המפגינות קראו בין השאר: "משטרה אלימה – סכנה לכל ילדה", "שוטר אלים תוריד את המדים" ו"ההסתה מתחילה במסדרונות הממשל".

מחאה בירושלים נגד הריגתו של איאד אלחלאק, ב-30 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

מחאה בירושלים נגד הריגתו של איאד אלחלאק, ב-30 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

המפגינים קישרו את הירי באלחלאק והאלימות המשטרתית המקומית לרצח של ג'ורג' פלויד על ידי שוטר במיניאפוליס בארה"ב. המפגינות בירושלים קראו בין השאר "עוד אדם נרצח היום, אני לא יכול לנשום" ומפגינים החזיקו שלטים שעליהם נכתב "Palestinian lives matter" (חיי הפלסטינים חשובים), בדומה סיסמת האפריקאים-אמריקאים בארה"ב "Black lives matter".

המפגינים מחו גם נגד האלימות הקשה שהופעלה נגד מבקשי מקלט ביום שני שעבר, כאשר שוטרי יס"מ עצרו באלימות שני מבקשי מקלט אריתראים בזמן שישבו מחוץ לחנות מכולת בדרום תל אביב. תיעוד האירוע, שבו נראים שוטרים חונקים וגוררים את העצורים, גרם לשופט מעצרים תורן להורות על העברת החומרים למח"ש ועל שחרור העצורים למעצר בית.

לורה ורטון, חברת מועצת העיר ירושלים מטעם מרצ, אמרה בהפגנה: "אנחנו כאן מכירים אחד את השני, ולצערי זו לא הפעם הראשונה שסובלים מאלימות משטרתית, וגם לא הפעם האחרונה. המקרה מזעזע, ואסור לנו להשלים עם זה – לא עם האלימות ולא עם ההרגשה שיש גזע עליון שחושב שהוא יכול לעשות את כל מה שבא לו כולל לפתוח באש".

אחת ממארגנות ההפגנה, שחר ויסבין, אמרה כי "האלימות המשטרתית בירושלים המזרחית היא מדיניות, בדיוק כמו המדיניות נגד שחורים בארה"ב. האלימות המשטרתית ומדיניות הכיבוש נגד הפלסטינים היא שיגרה עצובה. הגיע הזמן לסיים את הכיבוש ולהביא צדק לכל קורבנות האלימות המשטרתית בכל מקום".

הפעילה סהר ורדי אמרה: "זו לא תופעה שקורית רק כאן. משטרה גזענית היא תופעה בינלאומית. רק השבוע המשטרה במיניסוטה בארה"ב הרגה את ג'ורג' פלויד. אין הבדל בין ההרג של ג'ורג' להרג של איאד, הם תוצאה של משטרה גזענית שנתמכת בממשלה גזענית, ואנחנו כאן כדי להגיד שלא ניתן לזה לעבור".

ינאל ג'בארין מירושלים סיפר: "הגענו כי איאד נרצח בדם קר בגלל מדיניות העירייה והממשלה. אמיר אוחנה הסית רק לפני כמה ימים ואנחנו מתנגדים לגישה הזו. זו תוצאה של כיבוש של 53 שנים השולל את הזכויות של תושבי מזרח ירושלים".

המפגינה תמר שנק אמרה: "מה שקורה כאן זהה למה שמתרחש בארה"ב. אנחנו מפגינות לא רק בסולידריות עם הפלסטינים ועם איאד, אלא עם people of color וכל מי שמדוכא בכל רחבי העולם על ידי אלימות משטרתית".

ביומו הראשון בתפקיד, סייר השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בדרום תל אביב, ונפגש עם פעילים למען גירוש מבקשי המקלט. בימים שלאחר מכן הגבירה המשטרה את פעילותה בשכונת נווה שאנן נגד עסקים של מבקשי מקלט. בערב החג, לאחר אירוע המעצרים האלים, ביקר אוחנה בשנית בדרום תל אביב וגיבה את השוטרים. בפוסט שפירסם בפייסבוק הוא אף כתב שמי שיתקוף שוטרים "דמו בראשו".

שורה של חברי כנסת גינו את הירי באלחלאק והטילו את האחריות על אוחנה. ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת אמרה: "שר המשטרה הנכנס לא היסס לאיים כי 'כל מי שתוקף שוטר דמו בראשו', וכנראה שכל פלסטיני, דמו בראשו! למי שמזועזע מהרצח בארה"ב, תסתכלו קרוב – עם שלם נאנק תחת כיבוש מבלי שיוכל לנשום".

ח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת הרשימה המשותפת, אמר כי "מדובר בפשע חמור. מיניאפוליס זה כאן. רק אתמול הסית השר אוחנה את השוטרים לירות ב'מי שתוקפים שוטרים', והשוטרים הבינו מזמן את המסר. בארה"ב הרוחות סוערות בגלל הריגתו של אזרח שחור, וכאן הטיוח רק התחיל. מיניאפוליס למדו מכאן. זה מיזם ישראלי".

ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת אמר: "את המקרה בירושלים ניתן להגדיר אך ורק כרצח בידי שוטרים. ההסתה ממסדרונות הממשלה עשתה את שלה, וכעת כל פלסטיני הוא מחבל עד שהוכח אחרת, ו'מחבלים' מוציאים להורג גם כשהם שרועים על הקרקע או נסים על נפשם".

לדברי ח"כ אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת, "כנראה שאנו בני החברה הערבית חייבים להסתובב עם אפודי מגן בנוסף למסיכות הפנים. זוהי תוצאה של ההסתה המתמשכת במסדרונות הממשלה נגד האוכלוסייה הערבית ומדיניות היד הקלה על ההדק".

מחאה בירושלים נגד הריגתו של איאד אלחלאק, ב-30 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

מחאה בירושלים נגד הריגתו של איאד אלחלאק, ב-30 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר: "חייבים להיאבק בטיוח הצפוי ולדאוג שהשוטרים יישבו בכלא, ובו זמנית לזכור שהם אומנם לחצו על ההדק אבל הכיבוש טען את הנשק".

ח"כ תמר זנדברג ממרצ מסרה: "רק השבוע נתן השר החדש רישיון להרוג, במה שהופך ביותר מדי מקרים להרג מיותר שמופנה כלפי מיעוטים מוחלשים בחברה. במקום עוד הקלה וסלחנות לאובדן חיי אדם יש לבצע שינוי של 180 מעלות במדיניות".

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ פנה למשטרה ולמשרד לביטחון פנים בדרישה לחקור את הריגתו של איאד אלחלאק. לדבריו, "שוטרים קראו לו כשהסתובב ליד שער האריות. הוא כנראה לא הבין ולא הגיב. השוטרים התחילו לרדוף אחריו, ואף שלא ביצע שום פשע, לא היה חמוש ולא איים עליהם בשום צורה, פתחו באש ב-7 כדורים. למה? זה מעשה בלתי נסלח שדורש חקירה מיידית לבירור האמת".

מחאה בתל אביב נגד הריגתו של איאד אלחלאק, ב-30 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

מחאה בתל אביב נגד הריגתו של איאד אלחלאק, ב-30 במאי 2020 (צילומים: אורן זיו)

מחאה בתל אביב נגד הריגתו של איאד אלחלאק, ב-30 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

מחאה בירושלים נגד הריגתו של איאד אלחלאק, ב-30 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

מחאה בירושלים נגד הריגתו של איאד אלחלאק, ב-30 במאי 2020 (צילומים: אורן זיו)

מחאה בירושלים נגד הריגתו של איאד אלחלאק, ב-30 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

מחאה בירושלים נגד הריגתו של איאד אלחלאק, ב-30 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf