newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אחרי למעלה מעשור: צה"ל הכיר בסרבנית כיבוש כסרבנית מצפון

תמר זאבי שוחררה לאחר 115 ימי כליאה. לראשונה מזה 13 שנים מקבלת פטור סרבנית מצפון שאינה פציפיסטית. במקביל הוגשה עתירה לבג"ץ למען הרחבת הזכות לפטור מטעמי מצפון

מאת:

לאחר 115 ימי כליאה שוחררה הערב הסרבנית תמר זאבי מכלא שש, בו היא מרצה את תקופת המאסר השישית שלה. היום (חמישי) קיבלה זאבי את החלטת ועדת המצפון על שחרורה מהכלא מטעמי מצפון. זו הפעם הראשונה זו למעלה מעשור שוועדת המצפון הצבאית מכירה בסרבנות לשרת בצבא בגלל מדיניות הכיבוש כעילה לגיטימית לפטור.

ביום שני השבוע הופיעה זאבי בוועדת המצפון ביחד עם הסרבנית תמר אלון, אשר בדומה לזאבי הצהירה על סירובה לשרת בצבא הכובש עם אחר, ומרצה כבר 118 ימי כליאה. אלון לא קיבלה פטור מוועדת המצפון בטענה כי סירובה הוא "סלקטיבי".

לקראת שחרורה אמרה תמר זאבי: "אני שמחה לצאת לחופשי לאחר שעמדתי על האמת שלי, וסירבתי לקחת חלק במערכת הצבאית שמבדילה בין בני אדם, מעדיפה כאלה על אחרים ומאכילה את השנאה בינינו. אני מאד מתרגשת לפגוש את משפחתי וחבריי, לראשונה כחופשייה באמת. עם זאת אני עדיין עם שותפתי למאבק, ומצטערת מאד שהצבא לא הכיר גם במצפון של חברתי תמר אלון – שמסרבת בדיוק כמותי לשרת בצבא המדכא עם אחר".

> הפקרת פצוע ועדויות סותרות: סימני השאלה בתיק אל"מ ישראל שומר

החוק בארץ מאפשר פטור משירות צבאי מטעמי מצפון. לאורך השנים נהגו רשויות הצבא לתת פטור מטעמי מצפון כמעט לכל אישה שביקשה זאת, ולגברים – רק אם הוכיחו שהם פציפיסטים, שמתנגדים לכל צורה של אלימות באשר היא, ולא לסרבני כיבוש. מאז 2004 הורחבה מדיניות זו גם לנשים, ומאז ועד היום לא שוחררה מטעמי מצפון אף סרבנית כיבוש, אלא רק פציפיסטיות.

במסגרת שינוי המדיניות, עליו הכריז גם חבר ועדת המצפון הצבאית, פרופ' אבי שגיא, תמר זאבי שוחררה למרות שאינה פציפיסטית, אך תמר אלון לא שוחררה כי הוועדה מצאה שסירובה לא נובע רק ממניעים אישיים – אלא גם ממניעים של "מרי אזרחי", כלומר מכוונה להניע גם אחרים לפעול באופן דומה. אבחנה זו היא אבחנה חדשה מצד הצבא.

הסרבניות תמר זאבי ותמר אלון בכניסה ללשכת גיוס תל השומר (רמי בן ארי)

הסרבניות תמר זאבי ותמר אלון בכניסה ללשכת גיוס תל השומר (רמי בן ארי)

בבקשתה לוועדת המצפון כתבה תמר אלון: "אני מאמינה כי על כל אדם לשים את ערך החיים לפני הערכים האחרים, ולעשות הכל כדי לשמור עליו. מערכת הכיבוש הישראלית בשטחים אינה מעמידה את ערך החיים של הפלסטינים במקום הראשון. דיכוי העם הפלסטיני הוא שלילה ברורה של ערך החיים. הצבא הוא הזרוע המבצעת של מדיניות הכיבוש, במסגרתה הוא מבצע פעולות בלתי חוקיות בעליל, אשר המצפון שלי לא מאפשר לי לקחת בהן חלק. כשאני אומרת פעולות בלתי חוקיות בעליל, כוונתי היא למדיניות שעל כולה מתנוסס דגל שחור".

זאבי כתבה לוועדה: "גדלתי בירושלים בשנים לא פשוטות של האינתיפאדה השנייה. אני זוכרת אנדרטאות קמות, וטקסי זכרון שכונתיים. גם במשפחתי הקרובה השכול הורגש היטב, בשל בן דודו של אבי שנהרג במלחמת יום כיפור. עבורי, השירות בצבא הוא לקיחת חלק פעיל ביצירת המציאות הזו. אינני רוצה להיות חלק מהמעגל הזה. מצפוני מחייב אותי להרים את הראש מתוך המים האדומים הללו, ולקחת אחריות על איכות חייהם של הקהילה שלי, בני עירי וארצי, ולסרב לשרת בצבא אשר מחדש ותורם למעגל זה."

יסמין יבלונקו, רכזת פעילות ב"מסרבות, רשת סרבנות פוליטית" המלווה את זאבי ואלון, אמרה: ״אנו מברכות על שיחרורה של תמר זאבי, שסירבה להתגייס לצבא מתוך התנגדותה לכיבוש. החלטתה של ועדת המצפון לשחרר אותה מנוגדת למנהגה בשנים האחרונות להכיר רק במצפון פציפיסטי. במקום זאת נעשתה אבחנה בין סרבנות "מצפונית" ובין סרבנות "מחאתית", שחותרת לשינוי החברה. המסר העובר משיחרורה של תמר זאבי בשל "סרבנות מצפונית כללית" הוא מסר מנותק של התנערות מאחריות על החברה שלנו".

בשנה האחרונה ישבו בכלא שבע סרבניות מצפון מוצהרות המתנגדות לכיבוש ביניהן: תאיר קמינר, איידן קטרי, עמרי ברנס, טניה גולן, עדי גיתאי וקאי חן. בסתיו האחרון פורסמה יוזמת סירוב מילואים של סרבנים אתיופים, המתנגדים לאלימות משטרתית ולאפליה ממוסדת נגדם. סרבניות וסרבנים אחרים נמנעו מגיוס בדרכים אחרות, ויש שהלכו לכלא ממגוון סיבות חברתיות או אחרות, אך לא באופן מוצהר.

עתירה לבג"ץ: דורשים שוויון בין סרבני מצפון ונשים דתיות

במקביל ובלי קשר הוגשה הבוקר עתירה לבג"ץ, עליה חתומים כמאה עותרים וארגון "יש גבול", בדרישה להרחיב את מתן הפטורים מטעמי מצפון, ולהשוות את התנאים לפטור לאלה של נשים דתיות. כיום, כל מה שאישה צריכה לעשות כדי לקבל פטור מטעמי אמונה דתית הוא להצהיר על כך שהיא דתייה – והיא משוחררת משירות. סרבני וסרבניות מצפון, לעומת זאת, צריכים לעבור תהליך ארוך ומורכב של סינון בוועדת המצפון, כאמור.

בעתירה, שהגיש עו"ד איתי מק, נטען כי הפער בנהלים בין הנשים הדתיות לבין סרבני המצפון מהווה פגיעה בעקרון השוויון, שכן בשני המקרים מדובר באנשים המבקשים פטור מטעמים שנמצאים בלב אמונת הדתית או המצפונית, ולפיכך מהווים "עניין סובייקטיבי טהור", שמספיק להצהיר עליו – כך לפי העתירה. עוד טוענים העותרים כי אם הייתה ועדה מקבילה לוועדת המצפון, שבודקת שנשים המבקשות פטור מטעמי דת אכן שומרות על כל המצוות, הייתה קמה קול צעקה בנידון, ובצדק. אותו דין, שבו אין מקום לפשפוש באורח החיים ובאמונות של מבקש הפטור, צריך לחול גם על סרבני המצפון – טוענים העותרים.

חגי מטר סייע בהכנת הכתבה

> צפו: שוטר בועט ומכה נהג משאית בירושלים המזרחית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf