newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צלם "שיחה מקומית" אורן זיו זכה בתחרות "עדות מקומית"

צילומיו של זיו זכו בקטגוריה "סדרת השנה" על תיעוד נזקי הפוגרום בחווארה. זיו זכה גם בקטגוריה "אורבניזם ותרבות" על סדרת צילומי רחפן של קהילת עין סמיה, שנאלצה לעזוב בעקבות אלימות מתנחלים

מאת:

צילומיו של אורן זיו בתערוכה "עדות מקומית", סדרת השנה

צילומיו של אורן זיו בתערוכה "עדות מקומית", סדרת "אורבניזם ותרבות"

צלם וכתב "שיחה מקומית" אורן זיו זכה היום (שלישי) בקטגוריות "סדרת השנה" ו"אורבניזם ותרבות" בתחרות "עדות מקומית" 2023, לצילום עיתונות וצילום תיעודי בישראל.

זו השנה השלישית ברציפות שזיו זוכה בקטגוריית "סדרת השנה". השנה זכה זיו זיו על תיעוד אלימות מתנחלים, בעיקר אחרי הפוגרום בחווארה בסוף פברואר השנה. בקטגוריה "אורבניזם ותרבות" זכה זיו על סדרת צילומים בעזרת רחפן של קהילת עין סמיה, מזרחית לרמאללה, שאולצו לעזוב את ביתם בעקבות אלימות מתנחלים.

>> מיטות מוצעות, צעצועים, עגלת תינוק. אחרי הבריחה מעין סמיה

בתערוכה "עדות מקומית" מוצגים כ-130 צילומים של 52 צלמות וצלמים, בקטגוריות המאבק על הדמוקרטיה; דת ואמונה; ספורט; אורבניזם ותרבות; טבע וסביבה. המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר החלה אחרי מועד השיפוט הסופי, והיא תיוצג בכ-300 דימויים שצולמו בשבועיים הראשונים שלה, שיוקרנו על גבי קיר מרכזי בחלל התערוכה, ובהם גם צילומים של זיו.

בתמונת השנה זכה אריאל שליט מ-AP, עם צילום של מחאה נגד ההפיכה המשטרית באיילון. בפרס על שם רועי עידן ז"ל, צלם ynet שנרצח בכפר עזה ב-7 באוקטובר, זכו שלושה צלמים: איליה יפימוביץ, זיו קורן ואמיר לוי, עם צילומים מזירת הטבח בדרום. בתערוכה יוצגו גם עבודותיו של עידן.

"עדות מקומית" תוצג השנה ללא תערוכת WORLD PRESS PHOTO אשר מסיבות טכניות שקשורות במלחמה לא התאפשר להביאה ארצה.

סדרת השנה

בסדרת השנה, שצולמה במצלמת פילם פנורמית, מופיעים צילומים של תוצאות אלימות המתנחלים, נושא שסיקרנו בהרחבה השנה. רוב הצילומים הם מהעיירה חווארה, שם מתנחלים תקפו ושרפו בתים וכלי רכב בסוף פברואר, לאחר הפיגוע שבו נהרגו האחים הלל ויגל יניב. במשך שעות, הצבא והמשטרה שנכחו במקום לא מנעו את הפוגרום, שבמהלכו נורה למוות סאמח אקטש.

מאז הקמת הממשלה התרחשו התקפות מתנחלים בסדרי גודל שלא נראו קודם לכן, כאשר הרשויות לא פועלות כדי למנוע אותן, ואף מתכחשות לתופעה. "חווארה" הפכה מאז הפוגרום למונח פוליטי, שמתנחלים השתמשו בו כדי לאיים על פלסטינים, ומפגינים נגד הממשלה קראו "איפה הייתם בחווארה?" לשוטרים שתקפו באלימות מפגינים.

אורבניזם ותרבות

הסדרה שזכתה במקום הראשון בקטגוריית "אורבניזם ותרבות" מציגה צילומים שצולמו על ידי רחפן של קהילה פלסטינית, שאולצה לעזוב את ביתה בעקבות אלימות מתנחלים. חברי הקהילה – עין סמיה, ששוכנת מזרחית לרמאללה – נמלטו בחודש מאי. הצילומים מראים את הציוד והמבנים שהשאירו התושבים אחריהם. בשבוע שעבר תיעדנו מתנחל שהגיע למקום כדי לקחת קורות עץ שנותרו בשטח – ככל הנראה כדי לבנות מאחז.

בתחקיר שפרסמנו בקיץ, חשפנו את המנגנון שמאפשר את פינויין של קהילות רועים פלסטיניות – אלימות מתנחלים ומניעת מרעה, בגיבוי הרשויות. מזרחית לרמאללה המתנחלים השתלטו על שטח של כ-150 אלף דונם – פי שלושה משטחה של תל אביב-יפו. מאז 7 באוקטובר התגברה האלימות, ויותר מ-1,000 פלסטינים ב-16 קהילות שונות גורשו מביתן.

הקהילה הפלסטינית עין סמיה, לאחר שכל תושביה אולצו לעזוב, 25 במאי 2023 (צילום: אורן זיו)

הקהילה הפלסטינית עין סמיה, לאחר שכל תושביה אולצו לעזוב, 25 במאי 2023 (צילום: אורן זיו)

הקהילה הפלסטינית עין סמיה, לאחר שכל תושביה אולצו לעזוב, 25 במאי 2023 (צילום: אורן זיו)

הקהילה הפלסטינית עין סמיה, לאחר שכל תושביה אולצו לעזוב, 25 במאי 2023 (צילום: אורן זיו)

אוצרת התערוכה היא ענת סרגוסטי, עיתונאית, צלמת ויוצרת דוקומנטרית. השופטים הנוספים היו עודד בלילטי, צלם עיתונות ומנהל מחלקת הצילום של סוכנות הידיעות AP של ישראל, הגדה המערבית ורצועת עזה; אדי גרלד, צלם תיעודי ומרצה במכללה האקדמית הדסה ירושלים; אסנת טרבלסי, מפיקה ויוצרת דוקומנטרית; אילן יצחייק, עיתונאי ועורך בקבוצת ידיעות אחרונות וראש מסלול עיתונות במכללת ספיר; ורדי כהנא, צלמת, אוצרת וחברת מערכת "עדות מקומית"; מנחם כהנא, צלם עיתונות בסוכנות הידיעות AFP; מיה ענר, אוצרת וחוקרת בתחום הצילם; וגיא רז, אוצר לצילום, מוזיאון ארץ־ישראל, תל אביב. מייסדת ומנהלת "עדות מקומית", דנה וולפיילר-ללקין.

התערוכה תוצג עד 3 בפברואר 2024 במוזיאון ארץ ישראל, תל אביב.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf