newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

נתניהו, סער, בנט וגלנט הם האחראים למשבר מורי הקבלן

קל להכריז על עצירת תוכניות חינוכיות התומכות באוכלוסיות המוחלשות, משום שהן תוכניות מופרטות. ההחלטה שהן אינן חשובות ושיש להפריטן היא תוצר ישיר של המדיניות שקבעו ראש הממשלה, שר החינוך הנוכחי ושרי החינוך לשעבר - שעכשיו מאשימים את כל העולם בסגירתן

מאת:

בשבוע שעבר הודיע משרד החינוך שבכוונתו לעצור את הפעלתן של תוכניות חינוכיות התומכות באוכלוסיות המוחלשות.

ארבעת האשמים בעוול החברתי המתמשך הזה – בנימין נתניהו, גדעון סער, נפתלי בנט ויואב גלנט – התנערו השבוע מאחריותם, זרקו את האשמה לכל עבר, ועשו לעצמם קצת יחסי ציבור על חשבון התלמידות והתלמידים החלשים ביותר.

אף אחד מהם לא הודה שהכל ניתן לתיקון אם הממשלה תאמץ מדיניות של צדק חברתי, ותעביר את כל המורות והמורים בתוכניות האלה להעסקה ישירה.

הפגנה נגד הכוונה לסגור את פרויקט היל"ה מחוץ לכנסת, ב-12 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

מדיניות של צדק חברתי תתקן את המצב. הפגנה נגד הכוונה לסגור את פרויקט היל"ה מחוץ לכנסת, ב-12 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אבי אבות הפרטת המשק, אמר השבוע שצריך לפתוח את שנת הלימודים כולל "כל הלימוד המשלים, כל המתנ"סים, כל תוכנית היל"ה, צהרונים, כל הדברים שהמשפחות מצפות להם".

מי מונע מהמשפחות לקבל את מה שהן מצפות? על דעת נתניהו, התוכניות ייסגרו בגלל שבני גנץ מסרב לאשר תקציב לשלושה חודשים.

כמובן שזה לא נכון: התוכניות ייסגרו משום שמישהו החליט שהן פחות חשובות, ללא קשר לטווח התקציב שיאושר. את סדר העדיפויות הנוכחי יטיב נתניהו למצוא אצלו עצמו.

הגדיל לצייץ אלוף הארץ בהפרטת מערכת החינוך, השר לשעבר גדעון סער. "זה טירוף מערכות לשלוח הביתה את מורי פרויקט היל"ה העושים עבודת קודש עם ילדים שזקוקים להם", אמר סער, והאדמה לא בלעה אותו.

גדעון סער הוא מי שמול ביתו התקיימו אין ספור הפגנות של מורי היל"ה ומורי קבלן אחרים, כבר ב-2011, בתחינה שיעצור את הפרטת מערכת החינוך. הוא, שהפנה להם עורף, מנצל את המשבר הנוכחי כדי להאשים את … ראש הממשלה כמובן. "אני שב וקורא לראש הממשלה נתניהו להתערב לאלתר במשבר ולמציאת פתרון". תסתכל בראי סער, שם תראה את מי שאשם.

האמת שלנוכח היחס של גדעון סער בזמנו, יצא דבר טוב אחד – מורי היל"ה, ואחריהם מורי שלבים, התארגנו במסגרת כוח לעובדים. בזכות הארגון המורים חתמו על הסכם קיבוצי, אשר מאפשר מאבק משפטי נגד פיטוריהם הנוכחיים.

במקום השלישי במצעד הציניות, עוד שר לשעבר, חסיד הפרטות בזכות עצמו – נפתלי בנט. "אני פונה בכל לבי לרה"מ נתניהו וגנץ: אנא, העבירו מיד תקציב לה"ילה – הצלת 8,000 בני נוער נושרים".

אנא …. מירר בבכי האיש שישב שם חמש שנים, והיה בכוחו לעשות את כל מה שהוא מציע כעת לאחרים לעשות.

כן, כן, במרץ 2017 התחננו מורי הקבלן בישראל שבנט יפגוש אותם ויקשיב למצוקתם, אבל בנט סירב. סירב!!! זה לא הפריע לו לכתוב השבוע: "אל תשליכו עשרות אלפי מורים נפלאים לרחוב, אל תפקירו מאות אלפי ילדים פגיעים שהכי זקוקים לנו!".

מי הפקיר? – בנט הפקיר! לא רק זאת, בנובמבר 2017 ביטל בנט כנס בנושא זכויות עובדים, שאורגן ביוזמה משותפת של משרדו והאגודה לזכויות האזרח בישראל. זכויות עובדים אצל בנט היו ועודם דבר מוקצה מחמת מיאוס, אבל אם אפשר לעשות היום סיבוב על העובדים לטובת הון פוליטי, למה לא.

ואחרון חביב, המתלמד החדש, השר הנוכחי יואב גלנט. הוא כתב השבוע: "אנשי החינוך וההוראה הם הגיבורים של השנה החולפת, ואלו שבעזרתם נצלח את המשימה הגדולה הניצבת בפנינו – פתיחת שנת הלימודים תשפ״א ב-1 בספטמבר". אמר בפה אחד, וזרק אותם לרחוב ביד השנייה. הוא באמת עדיין מתלמד.

קל לפגוע בתוכניות המופרטות

קל להכריז על עצירת תוכניות חינוכיות התומכות באוכלוסיות המוחלשות, משום שהן תוכניות מופרטות. אף אחד לא יעז לנגוע בהיקפי המשרה של המורות והמורים המאורגנים והעובדים בהעסקה ישירה. לעומת זאת, אין שום קושי להודיע לחברה הקבלנית שמפעילה שעות העשרה או תוכנית הזנה, שהחוזה לא יחודש בספטמבר הקרוב.

בנוסף , אם כבר הזכרנו ציניות, סביר שמשרד החינוך משתמש בחלשים כמנוף לחץ על האוצר. הפגיעה בשכבות החלשות צפויה לעורר הד תקשורתי (כמו הכתבה הזאת), שבעזרתו יוכל משרד החינוך לדרוש בממשלה תוספת תקציב.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו עם השרים גדעון סער ונפתלי בנט, ב-29 ביולי 2013 (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)

ההכרעה לא נובעת ממחסור בכסף, אלא מסדר עדיפויות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו עם השרים גדעון סער ונפתלי בנט, ב-29 ביולי 2013 (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)

אבל הסיבה המהותית היא שתוכניות הסיוע לאוכלוסיות המוחלשת נסגרות כי הן פחות חשובות. גם אם נסכים שמשבר הקורונה מאתגר את תקציב המדינה, עדיין ישבו כמה אנשים במשרדי האוצר והחינוך, וקיבלו החלטה מה ימשיך לפעול בשנה הקרובה, ועל מה ניתן לוותר.

ההכרעה לעצור את התוכניות המשלימות לא נובעת ממחסור בכסף, אלא מסדר עדיפויות. על דעת ממשלת ישראל, התוכניות המשלימות חשובות פחות.

למה הפריטו דווקא את התוכניות האלה?

מלכתחילה צריך לשאול, איך קרה שכל התוכניות האמורות קשורות לאוכלוסיות מוחלשות? ומדוע כל התוכניות האלה מופרטות? הנה כמה דוגמאות:

תוכנית היל"ה היא תוכנית מופרטת שמופעלת על ידי קבלן כוח האדם החברה למתנ"סים. היא נועדה לתת מענה לכ-7,000 בני נוער שנשרו ממסגרות החינוך הרגילות. בתוכנית מורכב סל מענים ייחודי ואישי הכולל השלמת השכלה עד תעודת בגרות, פעילות חברתית, ליווי וחניכה אישיים והקניית מיומנויות לצורך פיתוח אישי.

תוכנית שלבים היא תוכנית מופרטת המופעלת על ידי קבלן כוח האדם קדימה מדע. התוכנית מספקת שירותי חינוך לילדים חולים השוהים בביתם מעל 21 יום. ב-2018 למדו במסגרת התוכנית 2,380 תלמידים, רבע מהם תלמידי חינוך מיוחד.

תוכנית קרב היא תוכנית מופרטת המופעלת על ידי קבלן כוח האדם תפנית בחינוך. התוכנית פועלת "לשינוי חינוכי חברתי המקדם צמצום פערים ומעודד שוויון הזדמנויות בחברה הישראלית באמצעות פעולות העשרה והעצמה". התוכנית פועלת ב-68 יישובים, ומגיעה לכרבע מיליון תלמידים.

הפגנה מול משרד החינוך בתל אביב נגד הכוונה לסגור את תוכנית קרב, ב-25 בפברואר 2019 (צילום: תומר נויברג / פלאש90)

הפגנה מול משרד החינוך בתל אביב נגד הכוונה לסגור את תוכנית קרב, ב-25 בפברואר 2019 (צילום: תומר נויברג / פלאש90)

מפעל ההזנה היא תוכנית מופרטת המופעלת על ידי קבלנים מקומיים, בהתקשרות מול הרשויות המקומיות. התוכנית נועדה לספק ארוחת צהרים לתלמידים הזכאים ליום לימודים ארוך.

מדובר בילדים המתגוררים ביישובים מהאשכולות הנמוכים מבחינה חברתית כלכלית. החל מ- 2014 תקציב התוכנית היה אמור לספק ארוחת צהרים לרבע מיליון תלמידים, אולם בתחקיר של "ישראל היום" פורסם שרק מחציתם זוכים לכך.

יום לימודים ארוך ובית הספר של החגים הן תוכניות מופרטות שמופעלות על ידי קבלנים מקומיים בהתקשרות מול הרשויות המקומיות. התוכניות נועדו "להוסיף שעות לימודים וחינוך על השעות הקיימות במוסדות החינוך, על מנת להעמיק את הידע וההשכלה של התלמידים ולהוסיף חינוך לערכים ופעילות חברתית".

והרשימה עוד ארוכה. ראו כאן מכרזים מעודכנים ל-2015: המרכז האוניברסיטאי אריאל הוא זכיין להעסקת פסיכולוגים חינוכיים; עתיד רשת מכללות הוא זכיין לפעילות טיפולית של נוער שאינו לומד וכן תוכניות תוספתיות (כללי); מרמנת הוא זכיין לרכישת ספרי לימוד ולבקרה על יצרני ארוחות חמות, ועוד ועוד.

אז מדוע כל התוכניות האלה מופרטות? כי זאת המדיניות. כי על דעת הימין הכלכלי השולט בישראל, אי שוויון אינו תוצר של מדיניות כלכלית, אלא דווקא "פועל יוצא של ההבדל הטבעי בין בני האדם, הנובע מכישרונותיהם או מערכו של התוצר שהם מפיקים".

על פי השקפת עולמם של נתניהו, סער, בנט וגלנט, החינוך אינו נתפס "כזכות יסוד אזרחית וכאמצעי ליצירת שוויון הזדמנויות" אלא "כמצרך שהמדינה והשוק מספקים ללקוחות, הפועלים למקסם רווחים".

בעולם כזה, לימודי מתמטיקה, לשם דוגמה, נתפסים כבעלי פוטנציאל רווחי לעתיד המשק, יותר מאשר חינוך חברתי ערכי או ארוחת צהריים חמה לילדים ולנוער בסיכון.

זאת הסיבה שהתוכניות האלה מופרטות ומאוימות להיסגר, וזאת גם הסיבה מדוע נתניהו, סער, בנט וגלנט, הם האחראים הישירים לעוול החברתי הזה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf