newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סרבני 8200: אספנו מידע במטרה לפורר את החברה הפלסטינית

עשרות חיילי מילואים מיחידת המודיעין מודיעים שיסרבו לשרת את השלטון הצבאי. מעידים על איסוף מידע נגד חפים מפשע, על סחיטה ועל ניסיון מכוון לפגוע ביוזמות לשפר את חיי הפלסטינים

מאת:

43 נשות ואנשי מילואים בהווה ובעבר מיחידת המודיעין 8200 הודיעו הבוקר כי יסרבו להשתתף בפעולות המכוונות נגד פלסטינים, שכן מטרתן העיקרית לדבריהם היא חיזוק השלטון הצבאי בשטחים, ולא הגנה על ביטחון המדינה. בין חותמי המכתב יש גם חיילים וגם קצינים.

במכתב ששלחו לראש הממשלה ולגורמים שונים בשרשרת הפיקוד הצבאית כתבו כי "האוכלוסייה הפלסטינית, הנתונה תחת משטר צבאי, חשופה לגמרי לריגול ומעקב של המודיעין הישראלי… מידע שנאסף ונאגר פוגע בחפים מפשע ומשמש לרדיפה פוליטית וליצירת פירוד בחברה הפלסטינית באמצעות גיוס משתפי פעולה והפניית חלקים מהחברה הפלסטינית נגד עצמה".

זהו מכתב הסירוב היחידתי הראשון שמתפרסם בצבא מזה כעשור, והחותמים מדגישים שרובם עדיין חייבים בשירות מילואים פעיל ומבצעים אותו ב-8200, אך שמעתה ואילך יסכימו לפעול אך ורק בתחומי מודיעין הנוגעים למדינות זרות, ולא לפלסטינים.

"אנחנו מבינים שצריך להגן על עצמנו, ומודיעין זה דבר מלוכלך בהגדרה, ומול מדינות אחרות זה באמת הגנה עצמית – אבל עם הפלסטינים הכותרת של השירות באופן הכי מובהק היא לשמר את השלטון הצבאי", אומר דניאל, מיוזמי ההתארגנות, בראיון לשיחה מקומית. "חלק מזה אומר להגן על עצמך מאלימות, אבל חלק זה לפורר את החברה הפלסטינית, למנוע מהם לשפר את החיים שלהם בכל דרך שהיא. והאינטרס הוא לא הגנה, ולא להציל חיים של ישראלים, אלא השלטון הצבאי. ואנחנו אומרים את זה לא כי קראנו עיתונים מסוימים או בלוגים, אלא כי זה מה שהיינו צריכים לעשות במסגרת התפקיד".

 > בחקירת הרג הנערים בביתוניא אין חדש, ולא במקרה

סרבנים (אקטיבסטילס)

הפגנת תמיכה בסרבני מצפון בכניסה לבקו"ם (אקטיבסטילס)

במסגרת כתבה שמתפרסמת היום בידיעות אחרונות מספרים סרבני 8200 על דוגמאות שונות של דברים שהיו עושים באופן שגרתי במסגרת שירותם הצבאי, כמו לגלות את נטיותיהם המיניות של פלסטינים ולסחוט אותם באיומים וכך לגייס אותם כמשתפי פעולה. כך או באמצעות ניצול מצוקות כלכליות או צרכים רפואיים של פלסטינים שזקוקים לטיפול בישראל. דוגמאות מרכזיות אחרות בכתבה עוסקות בבעיות של החותמים עם מדיניות החיסולים וההפצצות בעזה, מאז מבצע "עופרת יצוקה", שכללו מטרות שלדבריהם לא היו מוצדקות, פגעו באופן מיותר בחפים מפשע ולא תרמו לביטחונם של תושבי ישראל.

דניאל מבהיר שלא מדובר במקרים חריגים, שקרו למי מהם פעם או פעמיים, אלא להיפך – שבעדויותיהם הקפידו לבחור דוגמאות שהן חלק מובנה של השירות ביחידה, בידיעה ובאישור של כל שרשרת הפיקוד. עוד מדגיש דניאל שלפני שפנו לעיתונות ביררו עם הצבא באמצעות עורך דין שכל המידע שהם מעבירים לתקשורת מותר בפרסום, ולא יפגע בחוק או בביטחון המדינה.

ברגע של החיסול יודעים מי יהיה החיסול הבא

בימים אלה יושבים בכלא הצבאי שני סרבני גיוס שסירבו בגלל הכיבוש, שני סרבנים רופאים בדואים מ"צוק איתן", וכארבעה סרבני התייצבות חרדים, בנוסף למספר לא ידוע של "סרבנים אפורים", אנשים שנמנעים משירות מסיבות פוליטיות או כלכליות, אך לא מכריזים על כך בגלוי בשל חשש לפרנסתם העתידית או מסיבות אחרות.

לפני כ-11 שנים התפרסם מקרה של סרבן בודד מ-8200 שסירב לפקודה שהייתה מובילה להפצצה אווירית שהייתה עלולה להרוג אזרחים. מאז לא ידוע על התארגנויות סרבנים ביחידה. כמו כן, לפני כחודשיים פרסמו כמה עשרות חיילות וחיילי מילואים נוספים מכתב שבו הודיעו שיסרבו לגמרי לשרת בצבא, והביעו תמיכה בסרבני הגיוס.

מכתב הסרבנים הנוכחי ועדויותיהם חושפים שוב את האופן שבו הכיבוש והשלטון הצבאי אינם סלקטיביים בפעולתם כלפי פלסטינים. בשטחים פועלת מערכת מסודרת, בת כמעט חמישים שנה, שמבוססת על הפרדה גזענית: שלטון אזרחי ליהודים, שלטון צבאי לערבים. במסגרת השלטון הצבאי כל התארגנות פוליטית, לרבות הפגנות לא אלימות או ארגוני צדקה, יכולים להיות על הכוונת, במטרה להבטיח את המשך השליטה בקרקע, במים, במשאבים, בשוק השבוי, בעובדים ועוד.

סרבני 8200 בפעולתם מדגישים שלא רק כל פלסטיני הוא יעד פוטנציאלי לפגיעת הצבא, אלא גם שכמעט כל חייל יכול להיות שותף לכיבוש. לא רק החייל במחסום או הטייס שהורג משפחות שלמות בעזה, אלא גם האדם שיושב על מחשב בבסיס נוח במרכז הארץ, בשירות שפותח לו דלתות בעולם ההיי-טק. בכתבה בידיעות מציינים החיילים שרבים נוספים מהיחידה תומכים בהחלטתם ובעמדתם, אבל פחדו מההשלכות האישיות – ולכן לא חתמו על המכתב.

"אני חושב שחלק מהדחיפות שבהחלטה שלנו נובע מההבנה שאנחנו מתחזקים ומנציחים את מעגל האלימות", מסכם דניאל. "זה אבסורד שאנחנו רואים חיסול של בכיר חמאס ויודעים כבר באותו רגע מי יהיה הבא שנצטרך לחסל. ברור לנו שהשימור של השלטון הצבאי הוא לא דבר שיוכל למזער כאן את האבדות, גם לא של ישראלים, אפילו בלי לספור פלסטינים".

לקריאת המכתב המלא, לפניות ולתמיכה בסרבני 8200 ניתן לבקר באתר הקבוצה. הפוסט פורסם גם ברוסית באתר רלבנט.

> בעקבות פרסום המכתב: סרבני 8200 מגיבים לביקורת שנמתחת עליהם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"אין לנו לאן ללכת חוץ מאליהם. אין למשטרה הפלסטינית סמכות פה". סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

תחקיר: ההרוג בפוגרום חווארה נורה כנראה על ידי מתנחלים

במהלך התפרעויות המתנחלים בפברואר 2023 הותקף גם הכפר הסמוך, זעתרה, ונורה למוות סאמח אקטש. תחקיר "בצלם", שבוצע בשיתוף ארגון מומחי הסאונד Earshot, הסיק שההרוג נורה מנשק בעל קליבר קטן, שבדרך כלל אינו בשימוש חיילים. שנה אחרי, איש עדיין לא הועמד לדין

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf