newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יהודי חילוני, הממשלה הזו נגדך ונגד הפלסטינים. אתה מבין זאת?

אני שומע את הקריאות שלכם לדמוקרטיה, כותב עיתונאי פלסטיני למפגינים בקפלן, אבל הדמוקרטיה אינה חלקית, אי אפשר לדרוש זכויות ואחר כך ללכת לשרת את הכיבוש. בסופו של דבר, אנחנו שותים מאותה כוס

מאת:
הסוסים שתוקפים את המפגינים בקפלן תוקפים את הפלסטינים עשרות שנים. סוס משטרה מול מפגינים באיילון, יולי 2023 (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

הסוסים שתוקפים את המפגינים בקפלן תוקפים את הפלסטינים עשרות שנים. סוס משטרה מול מפגינים באיילון, יולי 2023 (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

בתור פלסטיני, לא אהיה ישר אם אפגין הזדהות כלשהי עם מה שעובר עליך. אהיה הוגן יותר אם אומר שאני עוקב אחריך בעניין מסוים, שכן מקריות הגורל העמידה אותך באותו מקום שאני נמצא בו, ולרוע מזלך היית בצד שאתה מפגין נגדו ושנוהג בך בבוז ובהתנשאות.

>> יהודים יקרים, צאו מהכיכר, אנחנו מחכים לכם בכפר

מפליא אותי שאתה מופתע מיחס הממשלה והקואליציה כלפיך בתור איש שמאל מבוזה, כאילו שהממשלה לא משתמשת בהתנהגות הזו ביחס לערבים.

אני כמעט יכול לשמוע את קריאותיך הרמות העולות ממדרכות קפלן, המלאות בבני אדם, ואת דרישותיך לזכויות הטבעיות של מי שחיים בדמוקרטיה ובשוויון. אני שומע את הצהרות הממשלה, המפנה את גבה, צועדת ומתרחקת מהדמוקרטיה, ואינה רואה אלא את עצמה ולא שומעת אלא את קולה. את המציאות הזו חיו וחיים הפלסטינים.

אתה מי שהקים את המדינה, ואתה ממשיך להיות עמוד התווך של הצבא, המשטרה ומערכת המשפט המותקפת, ואתה מי ששולט על עם אחר, מכחיש את זכויותיו ומשתמש בכוח לדיכוי דרישותיו לחיים של כבוד, דמוקרטיה וצדק.

ההיסטוריה התגלגלה כך שאתה שותה מאותה הכוס, ומעניין אותי אם אולי הרגע הזה יוסיף למודעות שלך דבר מה שהיה חבוי בשעת השיא של עוצמתך ושיכרון השליטה שלך, לפני שמצאת את עצמך לפתע כאזרח מדרגה שנייה.

האם אכן התנסית במים המעופשים ובריח הדוחה? לפלסטיני יש ניסיון של עשרות שנים בתביעת הזכויות שלו ובעמידה מול המים המעופשים וגם מול הכדורים.

בפעם הראשונה אתה רואה את סוסי המשטרה השחורים והמפחידים מקרוב, כמעט דורסים אותך. אתה מכיר את הסוסים רק מטיולים ביערות הכרמל בחופשת השבת. האם אתה יודע שמשתמשים בהם עשרות שנים נגד הערבים הפלסטינים?

אני אשמח אם הסוסים האלה יפתחו את הקופסה השחורה בראש שלך, שחשבה שהעליונות של היהודי על הפלסטיני נותנת לו רישיון נצחי לשלוט עליהם.

לך וחפש בפינות התרבות והלאומיות שלך, אולי תמצא שם יסוד ובסיס אידיאולוגי למה שקורה לכם. התרבות היא זו שמייצרת את ההתנהגות הפוליטית.

הסיעה שלהם התפצלה לשלוש. איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' באירוע בחירות בשדרות (צילום: פלאש 90)

הם לא הגיעו מתרבות אחרת. איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' באירוע בחירות בשדרות (צילום: פלאש 90)

מעניין שאתה מפגין למען שמירה על ישראל כמדינה חילונית, בעוד היסוד שלה דתי, הלאומיות שלה דתית, היחס שלה לערבים יוצא מהיגיון דתי והיא מסרבת לשלום ולנסיגה מהגדה המערבית מסיבות דתיות, שכן היא סבורה שזו זירת התנ"ך, ואתה מדבר על מדינה חילונית. האם אתה מאמין לעצמך?

אני סבור שלא חשבת על כל זה קודם לכן, ושנישאת בשיכרון הניצחונות החילוניים שלך בתוך הארץ ומסביב לך בכוח החרב, שלא החזרת מעולם לנדנה. ראה את הפגישה בין נתניהו ובין הרמטכ"ל הרצי הלוי. הלוי אומר שהכשירות של הצבא להרג ערבים ולכיבוש הפלסטינים יורדת, ונתניהו דורש ממנו להכריז על כשירותו להבטיח את הכיבוש והרג הפלסטינים, ואתה רוצה שהמדינה הזו תהיה שוויונית ודמוקרטית?

באמת ובתמים, האם דיון כזה מתרחש במדינות דמוקרטיות? דמוקרטיה אינה חלקית, ידידי החילוני, ותרבות האפליה והבוז אין לה גבולות. היא כמו תולעת שמכלה את מטרתה הראשונה ואז זוחלת וממשיכה לכרסם.

התולעת אצלכם מכרסמת את הפלסטינים ללא הפסקה, כיבוש ומים מעופשים וסוסים שחורים וכדורים לנצח. עכשיו התולעת נגדכם. האם חשבת על הפלסטינים, ועל ההיסטוריה והעמדות שלך? האם ברגע כלשהו בקפלן אתה מביט לעבר מי שעבר עליו מה שעבר עליך בחודשים האחרונים? האם תסיים את העימותים שלך בקפלן, ותלך אחר כך לשרת את שירותך הצבאי בגדה המערבית במחסומים, ותחשוב על חירות ודמוקרטיה? האם תשלים עם המצב הזה, תראה אותו כצודק?

אתה נאבק ברחובות וסופג מי ביוב וגם מכות. אתה מוכן להמשיך שנה שלמה כדי להשיג דמוקרטיה ליהודים. לפעמים אנחנו זקוקים לזעזוע חזק שיעורר אותנו ויחזיר לנו את המודעות. האם הזעזוע הזה אירע אצלכם או שאולי תשלים את המשימה שלך, תחלץ את זכויותיך מידי הימין הדתי ותשוב להתנשאות, לאפליה ולכיבוש של הפלסטינים, ותמשיך את שלילת זכויותיהם?

אדוני החילוני, אולי אזעזע אותך אם אומר לך שהתרבות היא הומוגנית ושלמה או שהיא לגמרי לא כזו. היא לא סלקטיבית. או שהיא אנושית לחלוטין או שהיא לא אנושית. הניסיון שלך להטליא לא יצלח, אלא אם תחדד את העמדה שלך. הכיבוש הוא מצב דיקטטורי אפל. או שתהיה דמוקרטי לגמרי או שתפסיק להפגין בתירוץ שאתה שומר על הדמוקרטיה.

אם אתה מאמין שהדמוקרטיה היא ליהודים, ושהערבי הפלסטיני אינו בן אדם, ושיש לו זנב והוא ברברי, כמו שציירו לך אותו בנוסח הלימודים ה"חילוני" שאתה מגן עליו, תוכל להמשיך להפגין. אבל עליך לדעת שבן גביר לא יוצא דופן בחברה שלך, ושאת סמוטריץ' לא ייבאו מתרבות אחרת. בדוק את התוכנית שלו, תחזור להצהרת חווארה ותשווה עם הספרים כדי להבין מאיפה הוא הביא את כל זה. מאי גולן היא לא גידול פרא. הם נגדך והם נגד הפלסטינים, האם גילית את זה?

אכרם עטאללה הוא עיתונאי פלסטיני. המאמר הופיע במקור ב"אל-איאם", היוצא ברמאללה, והוא מובא כאן עם קיצורים מתבקשים. תרגם: מירון רפופורט

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

"תמיד היה לחץ של סטודנטים מקבוצות רדיקליות נגד מרצים, אבל לאחרונה זה הקצין". סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים בתמיכה בצבא ונגד פרופ' שלהוב-קיבורקיאן, 17 במרץ 2024 (צילום: חיים גולדברג / פלאש90)

פרשת שלהוב-קיבורקיאן: "תקדים מסוכן, לערבים ויהודים כאחד"

מעצרה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן נתפס בקרב עמיתים פלסטינים כחציית קו אדום, שבאווירה הפוליטית המקומית והעולמית עלולה להשליך לא רק עליהם, אלא על האקדמיה הישראלית כולה  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf