newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חוק ההסתננות: הזדמנות להפיל את החוק עם פיזור הכנסת

עד להכרזה על בחירות, לקואליציה היה רוב ברור להעברת התיקון לחוק ההסתננות, שיאפשר להמשיך לכלוא מבקשי מקלט. עכשיו נפתח חלון הזדמנויות: "יש עתיד" ו"התנועה" כבר לא מחויבות למשמעת קואליציונית. נגמרו התירוצים

מאת:

כותבת אורחת: איה שושן

התיקון החמישי לחוק למניעת הסתננות – תיקון שעוקף את בג״ץ בפעם השלישית ומאפשר להמשיך להפעיל את מתקן "חולות" ולכלוא בו כשלושת אלפים מבקשי מקלט – עלול לעבור השבוע בכנסת.

כן, שמעתם נכון – הכנסת מתפזרת, כל ראשי הסיעות עסוקים בפריימריז ובלסגור דילים ברשימות, אבל יש משהו אחד שבלעדיו מירי רגב וחבריה פשוט לא יכולים להיפרד: העברת התיקון הזה לחוק.

לפני חודשיים וחצי התקבלה פסיקה חד משמעית של בג"ץ: יש לסגור את מתקן חולות. בכך פסל השופטים את התיקון הקודם לחוק, שעבר בכנסת בדיוק לפני שנה. בג"ץ קבע כי כליאה במתקן חולות, ללא שום הליך שיפוטי, מנוגדת לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. החזקת אדם שנכנס לישראל לא כחוק מתאפשרת אך ורק לתקופת זמן קצרה ורק כדי לאפשר את הרחקתו מישראל, כך אמר בג"ץ.

> ישראל מתגאה באו"ם בפסיקת בג"ץ על חולות ובמקביל מנסה לעקוף אותה

מבקשי מקלט במתקן הכליאה "חולות" בנגב (יותם רונן/אקטיבסטילס)

מבקשי מקלט במתקן הכליאה "חולות" בנגב (יותם רונן/אקטיבסטילס)

בישראל יש כיום 48 אלף מבקשי מקלט, רובם הגדול מאריתראה וסודאן. ישראל אינה מגרשת אנשים אלו בשל עיקרון אי ההרחקה, לפיו אין לגרש אדם למדינה בה קיים סיכון לגופו או לחירותו. מצד שני, היא אינה בודקת את בקשות המקלט שלהם ואינה מעניקה להם מעמד רשמי. ברור, אם כן, שהכליאה בחולות, שלפי החוק החדש העומד על הפרק תארוך שנה ושמונה חודשים, אין מטרתה להחזיק אדם עד לגירושו בכוח. יש לה מטרה אחרת – להפעיל לחץ פסיכולוגי כבד על מבקשי המקלט לחתום על מה שנקרא במכבסת מילים צינית – "עזיבה מרצון". גם את המטרה הזו פסל בג"ץ וקבע שהיא מנוגדת לחוק הבינלאומי: אין להפעיל לחץ על אדם לחזור למקום בו נשקפת לו סכנה.

בג״ץ נתן למדינה אולטימטום: עליה לסגור את חולות עד ה-22 בדצמבר. זו הסיבה שאצה למירי רגב הדרך והיא מתאמצת כל כך להעביר את החוק עוד השבוע, לפני פיזור הכנסת ביום שני. אם החוק יתעכב, המדינה תחויב לסגור את מתקן הכליאה ולשחרר את אלפיים ומשהו מבקשי המקלט שכלואים שם כיום.

עד לרגע בו הוכרזו בחירות, הסיפור הזה היה נראה סגור. לקואליציה היה רוב ברור, והעברתו של החוק היתה סמוכה ובטוחה. כעת, בשל התפרקות הקואליציה, נפתחה הזדמנות נדירה: אין יותר משמעת קואליציונית וכל מפלגה יכולה להצביע לפי עמדתה. במפלגות "יש עתיד" ו"התנועה" יש חברי כנסת רבים המתנגדים לחוק. הם מבינים שמדובר בחוק פופוליסטי שלא יפתור אף אחת מהבעיות של תושבי דרום תל אביב.

> תושבי "עוטף תחנה מרכזית" מבקשים פתרונות חדשים מהממשלה

הפגנת מבקשי מקלט נגד כלא חולות (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנת מבקשי מקלט נגד כלא חולות (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אם מפלגות אלו יצביעו נגד, יש סיכוי אמיתי שהחוק ייפול בכנסת. זהו רגע קריטי מבחינת לחץ ציבורי – הזדמנות נדירה להשפיע על החלטה מהותית כל-כך. ביום שני הקרוב מתכוונת רגב לאשר את החוק בוועדת הפנים וכבר להעלות אותו לקריאה שנייה ושלישית במליאה. זהו יומה האחרון של הכנסת הנוכחית. זוהי הזדמנות אחרונה וקריטית לפעול.

בימים האחרונים פורסם כי "יש עתיד" מתכוונת לתמוך בחוק. זו כמובן ידיעה מצערת מאוד שחושפת את פרצופה האמיתי של יש עתיד, מפלגה ליברלית כביכול, שמתכוונת לתמוך בחוק אפל כל כך אפילו ללא משמעת קואליציונית. עם זאת – יש עוד יומיים עד להצבעה, ואנחנו מאמינות שהמילה האחרונה עדיין לא נאמרה. לחץ ציבורי בדיוק ברגע זה יכול לעשות את כל ההבדל.

יותר מידי זמן, ובמיוחד בכנסת הנוכחית, שלט פה שיח ההפחדה הפופוליסטי והגזעני של מירי רגב, אילת שקד, גדעון סער וחבריהם. זהו שיח מסוכן שמשסה אוכלוסיות מוחלשות זו בזו, פוגע פגיעה אנושה בשלטון החוק ובזכויות אדם בסיסיות, מלבה שנאה ואלימות ויוביל את ישראל לאבדון. יש עתיד והתנועה: עד עכשיו שיתפתם פעולה עם השרץ הזה. עכשיו נגמרו התירוצים, הגיע הזמן לבחור: באיזה צד אתם? בצד של המסיתים והמתלהמים מהימין הקיצוני, או בצד שעוד מאמין שיכול להיות פה יותר טוב?

אם אתן רוצות לעזור – לחצו על הלינק ואימרו לחברי הכנסת מה אתן חושבות על החוק הזה.

איה שושן היא דוקטורנטית באוניברסיטת בן גוריון. היא השתתפה במחאת האוהלים במדריד והיתה פעילה במאהל רוטשילד. כעת היא חוקרת תנועות מחאה בישראל ובספרד. היא מתגוררת בשכונת שפירא בתל אביב.

> מה שדרוש ביום אחרי פסיקת בג"ץ על חוק ההסתננות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf