newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

התגייסות חסרת תקדים של ערבים ויהודים להעברת סיוע לעזה

איהב מסאלחה מכפר קרע רצה להושיט עזרה הומניטרית בעקבות המתקפה על הרצועה במאי. בתוך זמן קצר הצטרפו אליו אזרחים יהודים וערבים רבים, ונאספו כ-60 טונה של בגדים, מזון ועוד. "המבצע מציף את המצור על הרצועה שצריך לסיים. זה לא אנושי"

מאת:

משאיות עם תרומות שאספו ערבים ויהודים יצאו היום (שני) לעזה, כאקט של סולידריות אחרי המתקפה על הרצועה במאי.

תחת הכותרת "لأجلكم – למענכם", לראשונה מאז המתקפה על עזה, אזרחים ישראלים שלחו חמש משאיות שנושאות כ-3,300 קרטונים של תרומות לאזרחי הרצועה. המשאיות יצאו הבוקר מכפר קרע למעבר כרם שלום, ומשם לתוך הרצועה.

משאית עם תרומות של יהודים וערבים בדרך לעזה (צילום: יהודית הראל)

"מבצע התרומות מציף את המצור על הרצועה, שצריך לסיים, את הכלא הגדול שהם חיים בו. זה לא אנושי". משאית עם תרומות של יהודים וערבים בדרך לעזה (צילום: Jeremy Milgrom)

מבצע איסוף התרומות התחיל לפני חודשיים וחצי, לאחר שהסתיים מבצע שומר החומות, ביוזמת אזרחים ערבים שרצו לעזור לתושבי עזה. אליהם הצטרפו אזרחים יהודים רבים.

מספר התרומות הגדול נאסף במבצע אזרחי, ללא שיוך ארגוני, שבו השתתפו מאות אנשים. בכל רחבי הארץ הוקמו יותר מ-100 נקודות איסוף לתרומות, שכללו ביגוד, הנעלה, צעצועים, ילקוטים ומוצרי מזון. בכפר קרע הוקם מרכז מיון לתרומות.

"הרעיון נולד כשראיתי את הסבל של האנשים בעזה בתקופת המלחמה. כל כך כאב לי. רצינו להושיט עזרה הומניטרית קטנה מהחברה הערבית בוואדי ערה. חשבתי על 5 או 6 טונות, ובסוף אספנו מעל 60 טונה", מספר איהאב מסאלחה מכפר קרע, שיזם את המבצע. "המלחמה האחרונה, מה שקרה בתוך הארץ, זה שינה את המצב לרעה, אבל גם עזר ליהודים להכיר ערבים בפעם הראשונה, וגם לערבים להכיר פנים אחרות של יהודים".

לדברי מסאלחה, "אף שזו לא היתה המטרה המקורית, המבצע מציף את העניין של עזה, את המצור על הרצועה שצריך לסיים, את הכלא הגדול שהם חיים בו. הסבל שהם סובלים הוא בלתי יתואר. זה לא אנושי".

יהודית הראל, שהצטרפה למסאלחה להובלת המבצע, היא פעילה ותיקה ותושבת ראש העין. "בזמן המלחמה הייתי מזועזעת מכל מה שקורה, במיוחד בין יהודים לערבים", היא אומרת. "דרך קבוצת שכנים של שלום פגשתי את איהאב, ומיד התגייסתי, מתוך כאב לב אדיר על מה שקורה, ורצון לשלוח מסר של שלום ולהחזיק ידיים עם ערבים אזרחי ישראל".

עזה, יוני 2021 (צילום: מוחמד זאנון / אקטיבסטילס)

"הרעיון נולד כשראיתי את הסבל של האנשים בעזה במלחמה". עזה, יוני 2021 (צילום: מוחמד זאנון / אקטיבסטילס)

הראל מספרת כי הופתעה מההתגייסות של אזרחים למבצע. "פניתי לאנשים שאני מכירה שפועלים בארגונים שונים, והם העבירו את זה דרך הרשתות החברתיות. תוך זמן קצר מאוד המתנדבים זרמו. אנשים רצו להקים נקודות איסוף ביישוב שלהם, פתאום היו 70 נקודות כאלה, ואנשים שלחו את ההזמנה למכרים ולחברים, וככה אספנו כמויות גדולות".

גם לתהליך המיון הגיעו עשרות מתנדבים, שעבדו כמה שבועות. לשינוע התרומות לעזה התנדבה חברת משאיות. "היו אנשים שבשבילם שיתוף פעולה ערבי-יהודי היה חדש. זה משמעותי, וזה התרחש על רקע מה שקרה במאי", קובעת הראל. "80% מהתרומות הם בגדים לכל הגילים, אפילו שמלות כלה חדשות, שתרמו בחברה הערבית, שיועברו לעמותה שתשכיר אותן לכלות בסכום סמלי של עשרה שקלים".

לדברי הראל, מלבד הצד ההומניטרי, למבצע יש מסר: "אנשים נמקים בעוני קשה כבר שנים על גבי שנים, בלי אופק של תקווה. אנחנו מנסים להעביר מסר שזה מצב שלא יכול להימשך. היתה הרגשה גם בצד הישראלי שזה היה לא צודק. המבצע ענה על צורך שהיה לאנשים לפעול למען עזה".

לדברי מסאלחה, העברת הציוד לעזה לא היתה קלה. "הגשנו בקשה ראשונה וסורבנו. אמרו – רק חיתולים ומזון". בהתערבות המשרד לשיתוף פעולה אזורי, שבראשו עומד השר עיסאווי פריג' ממרצ, האישורים הושגו. "עשו לנו חיים קשים עם האישורים. כל פעם משהו אחר. בהתחלה אישרו צעצועים אבל לא דברים אחרים. זה היה מתיש נפשית", אומר מסאלחה.

התרומות שעברו לעזה יגיעו למחסן, ומשם יחולקו לתשע עמותות שונות. את הקשר עם הצד העזתי תיאמו שני שרים לשעבר ברשות הפלסטינית, תושבי עזה במקור שכיום חיים בגדה המערבית – תהאני אבו-דקה, שהיתה שרת הספורט והצעירים, ואשרף אל-עג'רמי, שהיה שר האסירים. כיום שניהם עובדים בעמותת דאמור לפיתוח.

הפעילים מציינים כי לאחר שקיבלו יותר תרומות מהמצופה, הם שלחו חלק מהן במהלך חג הקורבן לגדה המערבית, ובמיוחד לאזור דרום הר חברון ולקהילת חומסה מבקעת הירדן שנהרסה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf