newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עתירה: לחשוף את הרשימות השחורות של פעילי BDS מנועי כניסה לישראל

העתירה הוגשה לאחר שרשות ההגירה סרבה לבקשת חופש מידע לחשוף את כיצד מחליטים מאילו פעילי BDS בינלאומיים למנוע כניסה לישראל. הנימוק: דאגה לפרטיות הפעילים. בחודש שעבר העבירה המדינה מידע לחברת תעופה זרה בדרישה למנוע מפעילים תומכי חרם לעלות לטיסה לישראל

מאת:

קבוצה של פעילי זכויות אדם הגישה הבוקר (חמישי) באמצעות עו"ד איתי מק עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה לחייב את רשות האוכלוסין וההגירה, על פי חוק חופש המידע, לחשוף כיצד מתקבלות החלטות לגבי הכנסתם של פעילי BDS לרשימות מנועי הכניסה לישראל. את העתירה הגישו הפעילים לאחר שרשות האוכלוסין וההגירה סירבה למסור להם את המידע המבוקש בטענה כי הוא דואגת לזכות לפרטיות של פעילים וארגונים  תומכי ה-BDS.

את הרקע לבקשת המידע מסביר עו"ד מק בפתיחת העתירה: "מזה מספר שנים שרשות האוכלוסין וההגירה, שר הפנים והשר לנושאים אסטרטגיים, מהלכים אימים על הציבור בישראל, כי בשורה אחת עם סכנת פיתוח הנשק הגרעיני באיראן, עומדת סכנת פעילי וארגוני ה-BDS. נציגי רשות האוכלוסין וההגירה ומשרדי הפנים ונושאים אסטרטגיים, חוזרים ומשווים את פעילי וארגוני ה-BDS לגורמי טרור המאיימים על קיום וביטחון מדינת ישראל. התמודדותם עם פעילי וארגוני ה-BDS, מתוארת על-ידיהם כמעין 'מבצע צבאי', והם נוהגים לחגוג ולהתרברב בכל הישג קטן או גדול למניעת הכניסה של חברי פעילי וחברי ארגוני ה-BDS למדינת ישראל".

העותרים פנו לרשות ההגירה והאוכלוסין בבקשת חופש מידע וביקשו לקבל פרוטוקולים, חומר רקע והחלטות שנתקבלו לגבי הכנסתם של ארגונים או אנשים ל"רשימות השחורות", לקבל את פרטי האנשים והארגונים המופיעים ב"רשימות השחורות", וכן הודעות, פניות ותכתובות עם גורמים זרים כמו חברות תעופה, כוחות בטחון זרים ומדינות בעניין הרשימות השחורות והאנשים המופיעים בהן.

> האלימות משתלמת? השוטרים מאום אל חיראן לא צפויים לעמוד לדין

מעצר של פעילה שהגיעה לתמוך במטס, נתב"ג, 2012. הכניסה לישראל נמנעה מעשרות פעילים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מעצר של פעילה שהגיעה לתמוך במטס "ברוכים הבאים לפלסטין", נתב"ג, 2012. הכניסה לישראל נמנעה מעשרות פעילים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

להפתעתם, ברשות האוכלוסין וההגירה טענו כי "אין רשימות שחורות", וסירבו למסור את המידע המבוקש. למה? מתוך דאגה לזכות לפרטיות של פעילי וארגוני ה-BDS. ובכן, הרי רשות האוכלוסין לא באמת דואגת לפרטיות של אתם פעילים שאת פרטיהם היא שולחת לגורמים שונים ברחבי העולם. רק לאחרונה סירבה חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה לאפשר לחמישה פעילים בארגונים אשר תומכים בחרם לעלות על טיסה מארה"ב לישראל, בטענה כי רשויות ההגירה בישראל יסרבו לאפשר את כניסתם למדינה.

איך בדיוק ידעו ברשות האוכלוסין שדווקא חמשת הפעילים הפספציפיים (שהיו אמורים להגיע לביקור כחלק מקבוצה של למעלה מעשרים פעילות ופעילים נוספים) הם אלו שמהווים סכנה? להזכיר – מדובר באזרחים זרים. על פי התבחינים שפרסמה לאחרונה רשות האוכלוסין וההגירה ניתן למנוע כניסה של פעילים ונושאי תפקידים בארגונים שתומכים בחרם "באופן אקטיבי, רציף ומתמשך". אבל כיצד יודעת הרשות מיהם הפעילים האלו? כיצד היא אוספת עליהם מידע? אם המידע על פעילי BDS נאסף ממקורות גלויים , טוענים העותרים – הרי שאין מניעה לחשוף חומר רקע שנאסף על פעילות ציבורית פומבית של ארגוני ופעילים שהובילו להכללתם באותן רשימות. אם הרשויות לא אוספות מידע אישי שאינו פומבי באופן לא חוקי, אם אינן עושות שימוש בתוכנות מעקב וריגול חודרניות – הרי אין בחשיפת הפרוטוקולים וההחלטות לצרפם לרשימות מנועי הכניסה שום פגיעה בפרטיות.

"קיימת סכמה של 'מדרון חלקלק' בעצם קיום 'רשימות שחורות' של פעילים בין לאומיים המממשים את זכותם לחופש הביטוי אשר עודנה חוקית במדינות בהן הם אזרחים ואזרחיות, וכן במסירת הרשימות לגורמים זרים ללא שום שקיפות ומבלי שהאנשים והארגונם המופיעים בהן יודעים על כך", טוענים הפעילים העותרים. ומעלים חשש כי ללא פיקוח קיומן של רשימות כאלו של פעילים בינלאומיים הן גם פתח להקמת רשימות דומות של פעילי זכויות אדם ישראלים שעומדים בקשר איתם.

> במקום להגיש לנתניהו את הלחי השניה, פשוט לעבור לפרסומות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מרבית האנשים אינם מצליחים להצדיק הפרה בוטה של הקוד המוסרי על ידי מעשיו של הצד השני, נוראים ככל שיהיו. ילדים בעזה על חורבות ביתם (צילום: עמאד נאסר / פלאש90)

הפציעה המוסרית עוד תסתבר כאחד הנזקים הגדולים של המלחמה

פציעה מוסרית היא סינדרום ייחודי המתבטא ברגשות אשמה ובושה ומלווה בתחושת דיכאון, חרדה ואף מחשבות על נזק עצמי. לכשיתבררו הממדים המלאים של הזוועה בעזה, כולנו עלולים להימצא בקבוצת הסיכון

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf