newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המסמך המלא של משרד המודיעין: כיבוש עזה וטרנספר כולל לתושביו

מסמך מטעם משרד המודיעין, שתוכנו המלא מתפרסם כאן לראשונה, ממליץ להעביר באופן כפוי את אוכלוסיית הרצועה לסיני לצמיתות, וקורא לרתום את הקהילה הבינלאומית למהלך. כמו כן המסמך מציע לקדם קמפיין ייעודי לתושבי עזה ש"יניע אותם להסכים לתוכנית"

מאת:

"הגירה מסיבית של אוכלוסייה מאזורי לחימה היא תוצאה טבעית ומתבקשת". שרת המודיעין, גילה גמליאל, 3 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מסמך רשמי של משרד המודיעין ממליץ למערכת הביטחון לבצע טרנספר מלא של כל תושבי רצועת עזה לצפון סיני, כאפשרות העדיפה מבין שלוש חלופות שהוא מציע ביחס לעתיד הפלסטינים ברצועה בתום המלחמה.

>> ואם נשרוד את המלחמה, איך נאחה את שברי חיינו?

קיום המסמך לא מעיד בהכרח כי המלצותיו נשקלות במערכת הביטחון. על אף שמו, משרד המודיעין לא אחראי על כל גוף מודיעני אלא מכין עצמאית מחקרים וניירות מדיניות, שמופצים לעיון הממשלה ולגופי ביטחון אך לא מחייבים אותם. תקציבו השנתי של המשרד הוא כ-25 מיליון שקל והשפעתו נחשבת קטנה יחסית.

המסמך ממליץ לישראל לפעול "לפינוי האוכלוסייה העזתית לסיני" במלחמה: להקים ערי אוהלים וערים חדשות בצפון סיני, שיקלטו את האוכלוסייה המגורשת, ולאחר מכן "ליצור אזור סטרילי של מספר קילומטרים בתוך מצרים ולא לאפשר חזרה של האוכלוסייה לפעילות או מגורים בסמוך לגבול ישראל". במקביל יש לרתום מדינות בעולם, ובראשן ארה"ב, למימוש המהלך.

המסמך, בן עשרה עמודים, מתוארך ל-13 באוקטובר, ומופיע בו הלוגו של משרד המודיעין שהשרה גילה גמליאל מהליכוד עומדת בראשותו. גורם במשרד המודיעין אישר ל"שיחה מקומית" כי מדובר במסמך אותנטי, שהופץ למערכת הביטחון מטעם אגף המדיניות במשרד, ו"לא היה אמור להגיע לתקשורת".

המסמך ממליץ באופן חד משמעי ומפורש על ביצוע טרנספר לאזרחים מעזה כתוצאה הרצויה של המלחמה. השבוע דווח על קיומו ב-"כלכליסט" והוא מתפרסם כאן במלואו. תוכנית הטרנספר מחולקת למספר שלבים: בשלב הראשון, יש לפעול כדי שהאוכלוסייה בעזה "תתפנה דרומה", בזמן שתקיפות חיל האוויר יתמקדו בצפון הרצועה. בשלב שני, תחל כניסה קרקעית לעזה שתוביל לכיבוש של כל הרצועה, מצפון ועד דרום ול"טיהור הבונקרים התת-קרקעיים מלוחמי חמאס".

חלופות לדירקטיבה מדינית לאו… by LocalCall

במקביל לכיבוש הרצועה, האזרחים בעזה יעברו לשטח מצרים, יעזבו את הרצועה, ולא יורשו לחזור אליה לצמיתות. "חשוב להשאיר את צירי התנועה לכיוון דרום שמישים, כדי לאפשר פינוי של אוכלוסייה אזרחית לכיוון רפיח", נכתב במסמך.

לדברי גורם במשרד המודיעין, אנשי המשרד עומדים מאחורי ההמלצות האלו. הגורם הדגיש כי מחקרי המשרד "לא מבוססים על מודיעין צבאי" ומשמשים רק כבסיס לדיונים בממשלה.

במסמך מוצע לקדם קמפיין ייעודי לאזרחים בעזה ש"יניע אותם להסכים לתוכנית", ויגרום להם לוותר על האדמות שלהם. "המסרים צריכים להיות סובבים סביב אובדן האדמה, כלומר להבהיר שאין יותר תקווה לחזור לשטחים שישראל תכבוש בזמן הקרוב, בין אם זה נכון ובין אם לאו. התמונה צריכה להיות "אללה דאג שאיבדתם את האדמה הזאת בגלל ההנהגה של חמאס – אין אלא לעבור למקום אחר בסיוע אחיכם המוסלמים", נכתב במסמך.

בנוסף, נכתב כי על הממשלה להוביל קמפיין ציבורי שיקדם את תוכנית הטרנספר בעולם המערבי "באופן שלא מסית ומשחיר את ישראל", במסגרתו גירוש האוכלוסייה מעזה יוצג כמהלך הכרחי מבחינה הומניטרית ויזכה בתמיכת העולם כי יוביל ל"פחות נפגעים מקרב האוכלוסיה האזרחית לעומת מספר הנפגעים הצפוי במידה והאוכולוסיה נשארת".

להבריח את הפלסטינים מצפון הרצועה דרומה. פלסטינים ח'אן יונס, 14 אוקטובר 2023 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

"אללה דאג שאיבדתם את האדמה הזאת". פלסטינים בח'אן יונס, 14 אוקטובר 2023 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

עוד נכתב במסמך כי יש לרתום את ארה"ב למהלך כדי שזו תפעיל לחץ על מצרים לקלוט את תושבי עזה, ולרתום מדינות נוספות באירופה, ובפרט את יוון וספרד וקנדה, לסייע לקלוט וליישב את הפליטים שיפונו מעזה. במשרד המודיעין אמרו כי המסמך לא הופץ דרך המשרד לגורמים בארה"ב, אלא רק לממשלה ולגופי ביטחון ישראליים.

בשבוע שעבר "מכון משגב", מכון מחקר ימני בראשות מאיר בן שבת, מקורב של נתניהו וראש המל"ל לשעבר, פרסם נייר עמדה שקרא באופן דומה לבצע טרנספר כפוי של אוכלוסיית עזה לסיני. אנשי המכון מחקו את הפרסום לאחרונה מהטוויטר לאחר שגרר תגובות בינלאומיות חריפות.

באופן מעניין, המחקר שנמחק נכתב על ידי אמיר וייטמן, פעיל בליכוד, ולפי עדויות גם מקורב של השרה גילה גמליאל במשרד המודיעין. וייטמן ראיין לאחרונה את חבר הכנסת אריאל קלנר מהליכוד, שאמר לו ש"הפתרון שאתה מציע, להעביר את האוכלוסייה למצרים, זה פתרון הגיוני ומתבקש".

וזה לא הקשר היחיד בין הליכוד, משרד המודיעין, ומכון המחקר הימני: לפני כחודש, משרד המודיעין התחייב להעביר כמיליון שקלים מתקציבו ל"מכון משגב", כדי שזה יערוך עבורו מחקרים בנוגע למדינות ערביות. אם "מכון משגב" היה מעורב בניסוח מסמך הטרנספר של משרד המודיעין, הלוגו שלו, לפחות, לא מופיע על גבי המסמך.

גורמים במשרד המודיעין אמרו כי מדובר במחקר עצמאי של אגף המדיניות במשרד, ללא שיתוף פעולה עם גורם חיצוני, אך אישרו כי הם התחילו לעבוד לאחרונה עם "מכון משגב" והדגישו כי הם עובדים עם מכוני מחקר שונים בעלי אג'נדות פוליטיות מגוונות. מ"מכון משגב" טרם נמסרה תגובה.

והנה קשר נוסף: המסמך של משרד המודיעין הודלף לראשונה בקבוצת ווטסאפ פנימית קטנה של פעילי ימין, המקדמים, יחד עם אמיר וייטמן מהליכוד, לובי למען הקמה מחדש של התנחלויות ישראליות ברצועת עזה וטרנספר לאזרחים הפלסטינים שגרים בה. לדברי אחד מהפעילים האלו, המסמך של משרד המודיעין הגיע אליהם בתיווך של "גורם בליכוד" והפצתו באופן פומבי קשורה לניסיון לברר האם "הציבור בישראל בשל לקבל רעיונות של טרנספר מעזה".

סיכוי יישום של תוכנית כזאת, שעולה לכדי טיהור אתני של עזה, אפסיים מבחינות רבות. נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, הצהיר לאחרונה כי הוא מתנגד בתוקף לפתיחת מעבר רפיח למען קליטת אוכלוסייה אזרחית מעזה. הוא אמר שעקירה של פלסטינים מעזה לסיני תאיים על השלום הישראלי עם מצרים, והזהיר כי היא תוביל להתקפות ישראליות בשטח מצרים. א-סיסי עצמו הציע, עם זאת, לפני מספר שנים להרחיב את שטח הרצועה לסיני ולהקים בה מדינה פלסטינית עצמאית, הצעה שנדחתה על ידי הנשיא הפלסטיני, מחמוד עבאס, על הסף. תוכנית ברוח דומה הוצגה בעבר גם על ידי גורמים ישראליים אחרים, וגם היא לא הבשילה לכדי דיון של ממש.

במסמך נכתב ביחס לקושי הזה כי למצרים תהיה "חובה במשפט הבינלאומי לאפשר מעבר של אוכלוסייה", וכי ארצות הברית יכולה לתרום למהלך בכך שתפעיל "לחץ על מצרים, טורקיה, קטאר, ערב הסעודית והאמירויות לתרום ליוזמה או במשאבים או בקליטת עקורים". במסמך מוצע לנהל קמפיין ציבורי ייעודי שיופנה לעולם הערבי, למדינות כמו ערב הסעודית, מרוקו, לוב, וטוניסיה, "בו ממוקדים במסר של סיוע לאחים הפלסטינים ושיקומם גם במחיר של טון נוזף או פוגע בישראל".

לבסוף, נכתב כי "הגירה מסיבית" של אוכלוסייה מאזורי לחימה היא "תוצאה טבעית ומתבקשת" שקרתה גם בסוריה, אפגניסטן, ואוקראינה וכי רק גירוש האוכלוסייה יהווה "תגובה הולמת שתאפשר יצירת הרתעה משמעותית במרחב כולו".

"החלופה הכי מסוכנת": מדינה פלסטינית

במסמך מוצגות שתי חלופות אחרות ביחס לאזרחי עזה ביום שאחרי המלחמה. הראשונה היא לייבא את שלטון הרשות הפלסטינית לעזה, והשנייה היא להצמיח שלטון ערבי מקומי אחר כחלופה לחמאס. שתי החלופות, כך נטען, אינן רצויות מבחינה אסטרטגית וביטחונית למדינת ישראל, ולא יספקו מסר מרתיע מספיק, בעיקר לחיזבאללה בלבנון, כתגובה לטבח של חמאס בעוטף עזה.

מנסחי המחקר טענו כי הכנסת הרשות הפלסטינית לעזה היא "החלופה הכי מסוכנת" מבין השלושה, כי היא עלולה "להוביל להקמת מדינה פלסטינית".

"הפילוג בין האוכלוסייה הפלסטינית ביו"ש ובעזה הוא אחד החסמים העיקריים כיום להקמת מדינה פלסטינית. לא ייתכן שהתוצאה של המתקפה הזו (הטבח של חמאס ב-7 באוקטובר; י"א), תהיה ניצחון חסר תקדים לתנועה הלאומית הפלסטינית וסלילת הדרך להקמת מדינה פלסטינית", נכתב במסמך.

במסמך נטען כי מודל של שלטון צבאי ישראלי ושלטון אזרחי של הרשות, כפי שקיים בגדה המערבית, צפוי להיכשל בעזה. "אין דרך לקיים כיבוש צבאי יעיל בעזה רק על בסיס נוכחות צבאית וללא התיישבות. תוך זמן קצר תעלה דרישה פנים-ישראלית ובינלאומית לנסיגה".

מנסחי המסמך הוסיפו כי במצב כזה מדינת ישראל "תיחשב לכוח קולוניאליסטי עם צבא כיבוש… בדומה למצב של יו"ש היום, רק גרוע יותר". הם ציינו כי לרשות הפלסטינית לגיטימציה נמוכה בקרב הציבור הפלסטיני, וכי היא בעבר לא הצליחה להחזיק את השלטון בעזה ואין סיבה לחשוב שיתאפשר לה למשול שם כיום.

החלופה האחרונה, גיבוש מנהיגות ערבית מקומית שתחליף את חמאס, לא רצויה לפי הכתוב במסמך, כי אין תנועות אופוזיציה מקומיות לחמאס וההנהגה החדשה עלולה להיות קיצונית יותר. "התרחיש הסביר אינו שינוי תפיסה אידיאולוגי, אלא הקמה של תנועות אסלאמיסטיות חדשות ייתכן שאף קיצוניות יותר", נכתב ביחס לחלופה זאת.

לבסוף, נטען כי אם אוכלוסיית עזה תישאר ברצועה יהיו "הרוגים ערבים רבים" במהלך הכיבוש הצפוי של עזה, ודבר זה יפגע בתדמית הבינלאומית של ישראל אף יותר מגירוש האוכלוסייה. מכל הסיבות האלו, ההמלצה של משרד המודיעין היא לקדם טרנספר של כל האזרחים מעזה לסיני לצמיתות.

ממשרד הביטחון, דוברות הצבא ומכון "משגב" לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מעקב מצולם: המאבק על שחרור החטופים, שהיה אמור להיגמר מזמן

את מאבק משפחות החטופים צילמתי מיומו הראשון – מול הקריה, בסיורים בזירות הטבח של 7 באוקטובר, בהפגנות המוניות ובחסימות הכבישים. החלק הקשה ביותר עבורי היה דווקא בתל אביב, שם הובילה ההסתה של הממשלה להתקפות על בני משפחה ופעילים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf