newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

החשש של המפכ"ל שבתאי: "הוא נתן לבן גביר מיליציה"

יום אחרי שכפו על נתניהו להשהות את החקיקה, ראשי המוחים מבטיחים להמשיך במאבק. מפגיני הימין יצאו למאבק על השליטה ברחוב, אבל מה שמטריד את המפגינים, וגם את המפכ"ל, הוא "המשמר הלאומי" החדש

מאת:
למרות אלימות מפגיני הימין והמשטרה, השליטה ברחוב נשארה בידי המוחים נגד ההפיכה המשטרית. מכתזית מפועלת נגד מפגין בצומת עזריאלי, 27.3.23 (צילום: אורן זיו)

למרות אלימות מפגיני הימין והמשטרה, השליטה ברחוב נשארה בידי המוחים נגד ההפיכה המשטרית. מכת"זית מופעלת נגד מפגין בצומת עזריאלי, 27.3.23 (צילום: אורן זיו)

יום אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על "השהיה" של חקיקת ההפיכה המשטרית עד לאחרי יום העצמאות, נראה שראשי המחאה לא מתכוונים לעצור. הדוברים השונים בעצרת הגדולה שנערכה אתמול בירושלים אמרו כי לא יסתפקו בהקפאה של החקיקה, דרישתם היא ביטולה המוחלט.

יותר מכך, הדרישה שעולה כרגע מהמחאה היא למען "חוקה ושוויון". יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הציג את הדרישה לחוקה כחלק מהתנאים המקדימים למו"מ שאמור להתקיים בבית הנשיא סביב החקיקה. הדרישה הזאת, יש להבהיר, הגיעה מהשטח. הסיסמאות שהמפגינים קראו בימים האחרונים, השלטים שנשאו, הלכו ברובם לכיוון הזה: דרישות לשוויון, לסילוק את נתניהו ולהעפת איתמר בן גביר והמשנה הגזענית שלו. התחושה היא שאחרי עשרות שנים שבהן הימין שולט בנרטיב, המפגינים הפסיקו לפחד.

חוסר האמון המוחלט בנתניהו בא לידי ביטוי גם הבוקר, אחרי שהתברר כי החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים הונח על שולחן הכנסת . בקואליציה טענו שמדובר ב"הליך טכני" ושאין כוונה להעלות אותו להצבעה במושב הכנסת הנוכחי, המסתיים בשבוע הבא, אבל ראשי המחאה סירבו לקבל את התירוץ הזה. "בניגוד למה שנתניהו, רוטמן ובן גביר חושבים, האנשים שיצאו לרחוב לא תמימים", נאמר בהודעה שפרסמו ראשי המחאה. "לא ניתן לחוקי הדיקטטורה לעבור, לא מיליוני האזרחים שהפגינו עד היום ולא קיר הברזל שיתייצב מולם".

ראשי המחאה קראו לראשי האופוזיציה "לדעת שהמשא ומתן שהם מנהלים הוא מופע תיאטרון של הרודן נתניהו". כלומר, נראה שמרחב התמרון של ראשי האופוזיציה במו"מ עם הממשלה, אם ייפתח, יהיה מוגבל מאוד. דוברי המחאה גם הודיעו כי המחאה תימשך, ובמוצאי השבת הקרוב ההפגנות יתקיימו כרגיל.

תחושה של ניצחון. מפגינהנגד ההפיכה המשטרית אתמול בירושלים (צילום: אורן זיו)

תחושה של ניצחון. מפגינה נגד ההפיכה המשטרית אתמול בירושלים (צילום: אורן זיו)

אבל החשדנות של הבוקר עדיין לא מפוגגת את תחושת ההישג של המחאה. שלושה ימים רצופים של הפגנות ושיבושים, ו-12 שבועות של מחאה, הסתיימו בכך שנתניהו השהה את החקיקה לשלושה שבועות, ללא שום תנאי, לאחר שהקואליציה סירבה לכל השהיה במשך שלושת החודשים האחרונים.

ההישג הזה שייך קודם כל  למאות האלפים שיצאו לרחובות בתל אביב, בירושלים, בחיפה, בבאר שבע ובמאות מוקדים אחרים. אולם מה שאולי הכריע סופית את הקואליציה היו עשרות האלפים, שבימים האחרונים חסמו את נתיבי איילון, הקימו בריקדות בוערות, ולא פחדו לעמוד מול השוטרים, הפרשים והמכת"זיות.

ללא העימות מול המשטרה וההתעקשות לשבש את השגרה, סביר שהמחאה לא היתה זוכה לתשומת הלב הניכרת לא רק בישראל אלא גם בחו"ל. העובדה שהשטח בער, שעשרות אלפים יצאו למרחב הציבורי בהתראה של חצי שעה לאחר פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט ושרבים מהם לא חששו להיעצר או להיפצע תרמה ליצירת למאזן כוחות חדש מול נתניהו ושותפיו.

בניסיון לערער את מאזן הכוחות החדש הזה, הימין הוציא אתמול לרחובות עשרות אלפים, רובם בירושלים. אבל לפחות בהפגנה בירושלים, רוב המפגינים היו מתנחלים או אנשי הציונית הדתית. כתב ערוץ 13 יוסי אלי סיפר כי אנשי "לה פמיליה" שנכחו בהפגנה תקפו אותו באלימות, וגרמו לשבר בצלעותיו ופגיעה בטחול. גם הכתב תאמר אלכילאני והצלם אבי קשמן, שניהם מערוץ "מכאן 33" (התאגיד בערבית) הותקפו באלימות.

בתל אביב, יצאו כמה מאות פעילי ימין להפגין מול המחאה של מתנגדי הרפורמה בצומת עזריאלי. הם נשאו שלטים, שעליהם נכתב "64", רמז ל-64 הח"כים שבקואליציה, ודגל ישראל שעליו נכתב "טרנספר", אולי הגרסה החדשה לדגל לאחר שהמוחים נגד הממשלה "ניכסו" אותו לטובתם.

המענה הימנית לדגל של המחאה נגד ההפיכה המשטרית. דגל עם המלה "טרנספר" בהפגנת ימין בתל אביב, 27.3.23 (צילום: אורן זיו)

המענה הימנית לדגל של המחאה נגד ההפיכה המשטרית. דגל עם המלה "טרנספר" בהפגנת ימין בתל אביב, 27.3.23 (צילום: אורן זיו)

מולם התאספו מאות מפגינים למען הדמוקרטיה בקריאות "בן גביר טרוריסט". המוחים ניסו להניס את פעילי הימין, אולם פרשים ושוטרים חצצו ביניהם. חלק ממפגיני הימין יצאו לצעדה לכיוון שרונה, שבמהלכה תקפו בגז פלפל מפגינים למען הדמוקרטיה וזרקו עליהם חפצים.

אלימות הימין התלוותה לחששות מפני ההסכם שהושג אתמול בין נתניהו לבן גביר על הקמת "משמר לאומי" שיסור למרותו של המשרד לביטחון לאומי, זאת אומרת לבן גביר עצמו. דקות ספורות אחרי שפורסמה הידיעה הזו, נשמע מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ליד החפ"ק המשטרתי צועק לתוך הנייד שלו: "הוא נתן לבן גביר מיליציה!".

ההחלטה על הקמת "משמר לאומי" התקבלה עוד בממשלת בנט. תחילה נאמר שארגון "השומר החדש" הוא שיגייס מתנדבים ליחידה, שנועדה לסייע בשמירה על הסדר, אולם מאוחר יותר הובהר שתהיה כפופה באופן מלא למג"ב, כלומר למשטרה. אולם במכתב שנחתם אתמול בין נתניהו לבן גביר נאמר כי "בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב תעלה בממשלה הצעת מחליטים להקמתו של משמר לאומי תחת המשרד לביטחון לאומי ויבוצעו תיקוני החקיקה הנדרשים לשם הקמתו". כלומר, היחידה תהיה כפופה לשר ולא למפכ"ל.

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר, ב-28 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90)

הסכימו על מליציה פרטית. בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר, ב-28 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90)

"המשמר הלאומי יגן על החקלאים שלנו מפני טרור חקלאי, שריפת ציוד, גניבה ופרוטקשן…. ויגיע לכל אותם המקומות שבשנים האחרונות הפכו לחצר האחורית של מדינת ישראל", מסר בן גביר בהודעה היום.

אולם מהדברים ששבתאי נשמע אומר אתמול ברור שגם לא היה ספק מהי המטרה האמיתית של "המשמר הלאומי" החדש. "הטרוריסטים של בן גביר וסמוטריץ' יקבלו מיתוג מחדש וכלי נשק מהמדינה", אמרו בתגובה ראשי המחאה. "בן גביר, סמוטריץ' ונתניהו גוררים אותנו למלחמת אזרחים".

הרוח של בן גביר ניכרה גם ביחס הנוקשה של השוטרים למפגינים אתמול בצומת עזריאלי. נראה שהמשטרה רוצה למנוע בכל מחיר ירידה לנתיבי איילון; שוטרים בלבוש אזרחי הסתערו על המוחים תוך שימוש במכת"זיות, פרשים ורימוני הלם. בתיעוד של הצלמת קרן מנור, נראה מפגין נופל לקרקע לאחר שרימון הלם פגע בו. זאת לא פציעה ראשונה כזאת. בהמשך נראה שוטר אוסף את שאריות רימוני ההלם.

אולם גם ההתנגדות של המפגינים עלתה מדרגה. הם הניחו גדרות מתחת למכת"זית, טיפסו עליה וניסו לחסום אותה.

בשורה התחתונה, למרות אלימות הימין והיד הקשה של המשטרה, נראה שהשליטה ברחוב נשארה בידי מתנגדי הממשלה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מעקב מצולם: המאבק על שחרור החטופים, שהיה אמור להיגמר מזמן

את מאבק משפחות החטופים צילמתי מיומו הראשון – מול הקריה, בסיורים בזירות הטבח של 7 באוקטובר, בהפגנות המוניות ובחסימות הכבישים. החלק הקשה ביותר עבורי היה דווקא בתל אביב, שם הובילה ההסתה של הממשלה להתקפות על בני משפחה ופעילים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf