newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המפגינים איבדו את הפחד: "בלי שוויון, נמשיך לחסום את איילון"

בן גביר הפך את המאבק על נתיבי איילון לסמל בכך שהאיץ במשטרה למנוע את חסימתו. אבל אלפי מפגינים, לאו דווקא אקטיביסטים מנוסים, צפצפו אתמול על בן גביר ועל השוטרים. "יותר מפחדים מדיקטטורה מאשר מאלימות המשטרה"

מאת:
כשהשוטרים הסתערו עם סוסים לעבר המפגינים, המפגינים רדפו אחרי הסוסים. מפגינה על האיילון, 25.3.2023 (צילום: אורן זיו)

כשהשוטרים הסתערו עם סוסים לעבר המפגינים, המפגינים רדפו אחרי הסוסים. מפגינה על האיילון, 25.3.2023 (צילום: אורן זיו)

במוצאי שבת המפגינים בתל אביב נגד ההפיכה המשטרתית איבדו כל פחד. בסיום העצרת, שבה השתתפו 250 אלף איש, הגדולה ביותר בגל ההפגנות עד היום, המונים הציפו את נתיבי איילון.

בשבועות קודמים מי שהוביל את הצעדות לאיילון היו קבוצות של מאות מפגינים – רובם יוצאי בלפור או אקטיביסטים מנוסים – הפעם המצב היה שונה. קבוצות רבות של מפגינים שלא שייכים לקבוצות מוגדרות, הן שצעדו באלפים לאיילון, צפון ודרום.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הורה ביום חמישי לא לאפשר חסימת צירים ראשיים, והמשטרה אכן עשתה מאמצים למנוע את חסימת נתיבי איילון, אבל המפגינים הצליחו לרדת לכביש די בקלות. מאות השוטרים, המשאיות ששכירתן עולה עשרות אלפי שקלים לערב, מחסומי הלחץ, הגדרות והתיל שהתקינה המשטרה – לא עזרו, וכבר סמוך לתשע וחצי המפגינים הציפו את הכביש.

מפגינים עזרו אחד לשני לרדת אל הכביש. חסימת האיילון, 25.3.2023 (צילום: אורן זיו)

מפגינים עזרו אחד לשני לרדת אל הכביש. חסימת האיילון, 25.3.2023 (צילום: אורן זיו)

באחת הנקודות, ליד גשר יהודית, מפגינים הפילו את גדרות התיל שהתקינה המשטרה. בנקודה אחרת, ליד גשר פרשת דרכים, מפגינים השתמשו בסולם ובארגזים כדי לרדת לכביש. בכל הנקודות, מפגינים עזרו אלה לאלה כדי לחמוק משוטרים או לקפוץ מעל החומות אל הכביש.

המראה באיילון היה לא פחות ממדהים: לא הפגנה או צעדה אחת, אלא השתלטות על הכביש כולו. בכמה נקודות מפגינים הניחו סלעים, לבנים ושלטי תנועה שנעקרו מצידי הכביש כדי להקשות על תנועת השוטרים. בנקודה אחרת הדליקו מדורה ורקדו סביבה.

אך יותר מכל נראה שלמפגינים, רבים מהם צעירים, פשוט נמאס. מכת"זיות, סוסים או מעצרים פשוט לא הרתיעו אותם. "עצרו כמה מהחבר'ה שלנו בחמישי, אבל שחררו תוך כמה שעות", הרגיע אחד המפגינים את חברו בזמן שעמדו מול שורת הפרשים. כמה רגעים מאוחר יותר, כשהמשטרה ניסתה שוב לפנות את החסימה על ידי הסתערות של פרשים, המפגינים הפכו את היוצרות ורדפו אחרי השוטרים עד שאלה נסוגו.

חסמו את האיילון בנקודות רבות. מפגינים באיילון 25.3.2023 (צילום: אורן זיו)

חסמו את האיילון בנקודות רבות. מפגינים באיילון 25.3.2023 (צילום: אורן זיו)

אם לשפוט לפי מגוון השלטים והסיסמאות שקראו המפגינים, הדרישות שלהם רחבות בהרבה מביטול הרפורמה. הם לא התייחסו ליריב לוין או לנתניהו, אלא קראו "דמוקרטיה או מרד" ו"דמוקרטיה לכולם מהירדן ועד לים", למרות של"גוש נגד הכיבוש" לא היתה נוכחות במקום. אחד המפגינים החזיק שלט "דיקטטור מחליפים ברחוב". סיסמה אחרת היתה: "אם לא יהיה שוויון, נחסום את איילון, נפלתם על הדור הלא נכון".

רק כעבור שלוש שעות, ולאחר שבחלק מהמכת"זיות נגמרו המים, הצליחו השוטרים לרכז את המפגינים ליד מחלף השלום. הם עצרו כמה מהם והדפו אותם בכוח רב אל הצומת. על הכביש נותרו לבנים רבות, שנדרשה תגבורת משטרתית כדי לפנותם.

במכתזיות נגמרו המים. מפגינים באיילון, 25.3.2023 (צילום: אורן זיו)

במכתזיות נגמרו המים. מפגינים באיילון, 25.3.2023 (צילום: אורן זיו)

למעשה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוא שהפך את נתיבי איילון לסמל, לאחר שדרש מהמשטרה למנוע את חסימתם בכל מחיר וביד קשה. תחילה היה נראה שמשטרת מחוז תל אביב והמפכ"ל מעדיפים לנקוט ביד רכה יותר כלפי המפגינים, למעט מקרה של השלכת רימוני ההלם באיילון לפני חודש. אולם נראה שביום חמישי ההנחיות של בן גביר חלחלו סופית והמדיניות השתנתה. נעשה שימוש מסיבי במכת"זיות, והמשטרה עשתה מאמץ עליון למנוע חסימה של איילון. אבל היא נכשלה שוב ושוב, ועם הכישלונות גברה המבוכה.

מפגינים רבים אמרו שהאלימות המשטרתית רק מגבירה את המוטיבציה שלהם לצאת לרחוב. אחת המפגינות הצעירות, שעמדה מול שורת הפרשים, סיכמה זאת יפה: "מפחידה אותי יותר דיקטטורה מאשר אלימות המשטרה".

נראה שהנסיון של המשטרה ובן גביר לדכא או לשלוט במחאה ימשיך להיכשל. משבת לשבת, ומיום שיבוש אחד לשני, נחישות המפגינים רק גוברת. הם לא חוששים להתעמת עם השוטרים, לחסום ניידות שניסו להסיע עצורים או לעמוד בידיים חשופות מול הפרשים ותותחי המים. אם ההפיכה המשטרית תיבלם בקרוב, זה יהיה גם בזכותם. אך הם דורשים הרבה יותר. "כן, זה כן, זה כן, הרסתם את המדינה, ואנחנו נתקן", הוא המשפט שיכול לתמצת את הנחישות שלהם.

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf