newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

נשות ציבור לעליון: שיקלו את הנסיבות בהן פעל יונתן היילו

חברות כנסת, ארגונים, פעילות ונשות אקדמיה חתמו על גילוי דעת הקורא לעליון לשקול את הרשעתו של היילו, שמערער על הרשעתו ברצח האנס שלו. "תמרור אזהרה המצביע על חוסר האמון שרוכשים נפגעי תקיפה מינית לרשויות הצדק"

מאת:

המאבק הציבורי סביב מאבקו של יונתן היילו תופס תאוצה. 51 חברות וחברי כנסת, משפטניות בכירות, נשות אקדמיה, פעילות פמיניסטיות וארגונים הפועלים למען זכויות נשים חתמו על גילוי דעת הקורא לבית המשפט העליון, שידון בערעורו של היילו ב-1 בדצמבר, לקחת בחשבון את עובדת היותו קורבן לתקיפה מינית.

יונתן היילו בן ה-23, עבר התעללות במשך ארבע שנים בידי ירון, עבריין מורשע שאנס אותו פעמיים, סחט אותו ואיים עליו. היילו הרג את תוקפו בהגנה עצמית רגע לפני שעמד להיאנס בשלישית. חרף העובדה שהיילו הוכר כקורבן לתקיפה מינית, הוא הורשע ברצח ובית המשפט גזר עליו 20 שנות מאסר.

בין החותמות על גילוי הדעת: חברות הכנסת עליזה לביא, תמר זנדברג, מרב מיכאלי, מיכל רוזין, ויואל רזבוזוב, השופטת בדימוס סביונה רוטלוי, פרופ' עמנואל גרוס, עו"ד גבי לסקי, ד"ר יפעת ביטון, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, אחותי – למען נשים בישראל, עלם – עמותה לנוער במצבי סיכון, איתך מעכי – משפטניות לצדק ועוד.

> המאבק של יונתן היילו: מערער על הרשעתו ברצח האנס שלו

יונתן היילו. צילום מסך מכתבתו של אריק וייס, ערוץ 10

יונתן היילו. צילום מסך מכתבתו של אריק וייס, ערוץ 10

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ): "גם אני חתמתי על גילוי הדעת אודות הנסיבות המיוחדות של הפגיעה המינית במקרה של יונתן היילו. חרף העובדה שהיילו הוכר על ידי בית המשפט כקורבן תקיפה מינית, הוא הורשע ברצח ונגזרו עליו 20 שנות מאסר. אין כמובן בכך להצדיק רצח ואין בדעתי לתמוך או להבין לקיחת החוק לידיים. אך, הבנת המורכבות של האלימות המינית והשלכותיה, עדיין רחוקה מעיני בתי המשפט ורשויות החוק ואולי אף מכולנו"

החותמות והחותמים על גילוי הדעת קוראות להתיר את קשר השתיקה האופף את נושא הפגיעה המינית בגברים, וציינו כי 1 מכל 6 גברים נפגע מינית במהלך חייו: "כאשר מדובר בפגיעה בגברים, עצם הפנייה לקבלת סיוע נתפסת כחולשה והיא פוגעת בתחושת הגבריות של הנפגע ובתפיסתו את עצמו כגבר. בחברה הישראלית, כל הבעת מצוקה נתפסת כ'נשית' ולכן בקשת העזרה עשויה להביא לבידוד חברתי ולהעצים את הפגיעה".

בראיון שפורסם בשיחה מקומית הסביר היילו: "למשפחה שלי התביישתי לספר שירון סוחט ממני כספים, אז בטח שלא יכולתי לחשוב לספר להם שהוא מתעלל בי מינית. גם לחבר הכי טוב שלי התביישתי לספר על הסחיטה והתעללות המינית של ירון. זה משהו שקשה להסביר עד כמה זה מביך לשתף, לכן גם למשטרה זה מבחינתי היה דבר בלתי אפשרי לספר".

החותמות על גילוי הדעת, מתייחסות למי שנמצאים במעגלי אלימות מתמשכים וסובלים מטראומות כתוצאה מתקיפות מיניות. הן קוראות להתאים את הכלים המשפטיים למציאות של נפגעי אלימות ותקיפה מינית קשה בנסיבות מחמירות וליישמם כבר במקרה הנוכחי של יונתן היילו. בגילוי הדעת הן מסבירות:

לצופה מן הצד, לעתים לא יהיה ברור מדוע נפגע של תקיפה מינית אינו פועל על מנת למנוע את הפגיעה או מדוע הוא אינו מתלונן למשטרה. התמיהה אף גדלה כשהקורבן הוא גבר, שמבחינה חברתית נחשב לבעל סבירות גדולה יותר להתגונן באופן פעיל נגד התוקף. אך למעשה, הידע הטיפולי מלמד כי זוהי התנהגות נפוצה מאוד בקרב נפגעי עבירות מין וכי הבחירה להישאר במחיצת התוקף ולא להתלונן הן התגובות השכיחות, ולא החריג. הספרות המקצועית תומכת בקביעה זו ועלינו מוטלת החובה לא להתעלם מכך ומהמכשולים המבניים שמערכת המשפט מערימה על הקורבנות.

> אישה הרגה אנס שניסה לרצוח אותה, ועומדת למשפט מעורר מחאה במקסיקו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf