newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"אם פלסטינים היו יורים במתנחלים, גם היו קוראים לזה 'חיכוך'?"

כמאה מפגינים הגיעו למקום שבו נפצעו אתמול שני חקלאים מירי מתנחלים, הניפו דגלי פלסטין וערכו תפילה. לפי עדויות, המתנחלים הגיעו למקום, שהוא אדמה חקלאית פלסטינית פרטית הרחוקה מכל התנחלות, והתחילו לירות. "עכשיו אנשים יפחדו ללכת לפה לבד"

מאת:

כמאה פלסטינים הפגינו היום (שני) בכפר בידיא שבגדה המערבית, באדמות החקלאיות שבהן מתנחלים ירו ופצעו אתמול שני חקלאים פלסטינים. המפגינים הגיעו למקום שבו נפצעו שני החקלאים, הניפו דגלי פלסטין וערכו תפילה.

המתנחלים טענו לאחר האירוע שחקלאים יהודים הגיעו ל"סיור" במקום, וכ-100 פלסטינים עשו להם "מארב" וניסו לבצע בהם לינץ', אך שיחה עם תושבים וסיור במקום מעלה תמונה שונה לגמרי.

מפגינים פלסטינים מוחים במקום בו מתנחלים ירו אתמול בשני חקלאים פלסטינים, סמוך לכפר בידיא, 6 ביולי 2020 (צילום אורן זיו)

מפגינים פלסטינים מוחים במקום שבו מתנחלים ירו אתמול בשני חקלאים פלסטינים, סמוך לכפר בידיא, ב-6 ביולי 2020 (צילום אורן זיו)

השטח שאליו הגיעו המתנחלים אתמול הוא שטח חקלאי שמרוחק כמה קילומטרים מהכפר בידיא, ונמצאות בו כמה חלקות של עצי זית גדולים אחרים בבעלות של פלסטינים מהכפר בידיא ומכפרים אחרים בסביבה. תושבים פלסטינים מדגישים שמדובר באדמות פלסטיניות פרטיות, המרוחקות מההתנחלויות הסמוכות.

בין השטח החקלאי לבין המאחזים אלמתן וחוות יאיר שמסביב אין דרך מסודרת, וכדי להגיע אליו יש לעבור כמה קילומטרים בשטח הררי. לנוכח הדיווח של המשטרה אתמול על "חיכוך" בין פלסטינים לישראלים, תהה אחד המפגינים: "אם הפלסטינים היו יורים ופוצעים מתנחלים, גם אז היו קוראים לזה ככה?"

על פי עדויות תושבים, המתנחלים הגיעו למקום כשהם רכובים על טרקטורונים ורכב שטח, חמושים ועם שלושה כלבים. "הם הגיעו לכאן והורו לנו לעזוב", סיפר תושב בידיא שהעדיף להישאר בעילום שם, ששהה אתמול בשעות הצהריים בחלקה שבבעלותו. "אמרנו להם שלא נזוז, זו האדמה שלנו, והם החלו לירות בכיוון ישיר, פצעו שני אנשים ונמלטו". באירוע נפצעו גם ארבעה מתנחלים באורח קל מאבנים שהושלכו לעברם.

לדברי התושב, "הם הגיעו בזמן שעבדנו באדמה שלנו, רחוק מכל התנחלות שלהם. עד שהזעקנו עזרה לקח זמן, והגיעו עוד כ-20-30 איש מבידיא".

בזמן המחאה שהתקיימה היום במקום התקיפה, אף מתנחל או סיור צבאי לא עבר במקום – דבר נדיר במחאות בגדה המערבית, שהצבא נוהג להגיע אליהן ולפזרן. העובדה הזאת לבדה יכולה להעיד עד כמה השטח שבו הותקפו החקלאים רחוק מכל "שטח ביטחון" שמקיף את ההתנחלויות באזור. מהשטח החקלאי, שנמצא בין הכפרים בידיא, ת'ולת', סניריא וקראוות בני חסן, ניתן לראות את אזור התעשייה מעלה שומרון, גני שומרון, קרני שומרון, נופים ויקיר.

התושבים שאתם שוחחנו אישרו את הפרטים שמסרו מארגון יש דין זמן קצר לאחר האירועים אתמול. זכי, תושב נוסף, אמר כי "המתנחלים באים עם נשק מול אנשים שבאים עם החמור שלהם לעבוד את האדמה".

לגבי הטענות שמודבר בחקלאים יהודים שבאו לאדמתם הוא אומר: "זה שקר, אין להם פה אדמות ואין להם מה לחפש פה. אנחנו לא מתקרבים למאחז שלהם, ואין להם סיבה להגיע לפה. האנשים פה עובדים את האדמה בשקט, לרבים מהם יש אישורי עבודה בישראל, הם עובדים באלומיניום או רצפות, והם לא מחפשים בעיות".

מוחמד, תושב סניריא, הוסיף "אנשים מגיעים לכאן לעבד את האדמות שלהם. זה שטח שרחוק מהכפרים, אז עכשיו אנשים יפחדו ללכת לפה לבד". מוחמד הצביע על סימני אבנים על הקרקע ואמר: "כל אחד פה יודע בדיוק איפה החלקה שלו ואיפה מתחילה זו של השכן שלו. הטענות של המתנחלים שהקרקע שלהם פשוט לא נכונות".

לדבריו, בחודשים האחרונים גברו הצקות המתנחלים, ובשבוע שעבר הושחתו עצים במקום. "הם לא רוצים שתי מדינות, הם לא רוצים מדינה אחת. מה הממשלה והמתנחלים רוצים? אתה מוכן להסביר לי?" הוא שאל בייאוש.

להפגנה הגיע גם ואליד עסאף, השר הפלסטיני לענייני המאבק נגד הגדר וההתנחלויות. לדבריו, "ההתנחלויות רוצות לחלק את השטח לקנטונים. זה חלק מתוכנית הסיפוח, בדיוק כמו בחאן אל אחמר ומקומות נוספים. אבל הם לא יצליחו. אתמול ירו בחקלאים, הירי של המתנחלים הוא באחריות הצבא".

עאסף אמר כי "במקום הזה הם מתכננים להקים עיר-התנחלות (דורות עילית; א"ז). אנחנו נאלצים להתמודד אתם בבתי המשפט שלהם, בפני השופטים שלהם, על פי החוקים שלהם. אל השופטים שלנו והחוקים שלנו ובתי המשפט שלנו אף אחד לא מתייחס במדינה הזאת. מהחוק הבינלאומי לאף אחד לא אכפת במקום הזה. אנו מגנים על אדמותינו וזכותנו. אם החוק לא יכול להעמיד לנו הגנה, נאלץ, פה, בכוחנו, בתגובה העממית שלנו, להגן על האדמות".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf