newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דיווחים: מצבו של העיתונאי שובת הרעב מחמד אלקיק קריטי

סערה בבית החולים "העמק" בעפולה הערב לאחר שביום ה-74 לשביתת הרעב שלו דווח על הידרדרות במצבו של העציר המנהלי מחמד אלקיק שנמצא בסכנת חיים מיידית. עורכי דינו וחברי כנסת בדרכם לביה"ח. כוחות משטרה הגיעו למקום

מאת:

הפוסט נכתב יחד עם נעם רותם

העיתונאי שובת הרעב מחמד אלקיק נלחם על חייו לאחר התדרדרות משמעותית במצבו בשעות אחרי הצהריים היום (שבת). על פי הדיווחים, אלקיק איבד מוקדם יותר את הכרתו והוא סובל מעוויתות, קשיי נשימה, חולשה קשה וסחרחורת מתמשכת, וחייו נמצאים בסכנה מוחשית. על פי עורכת הדין הבה מסאלחה, ששהתה בחדרו בזמן שאיבד את הכרתו מילותיו האחרונות לפני שאיבד את הכרתו היו "רק בית החולים ברמאללה". השיח' ראאד סלאח נמצא בחדר בית החולים, ושני עורכי דינו נמצאים בדרכם כמו גם חברי כנסת. למרות הצהרת שופטי בג"ץ ביום רביעי, אשתו של אלקיק עדיין לא קיבלה אישור לבקר אותו, ויתכן שהעיכוב הזה יתגלה כגורלי.

אלקיק בן ה-33 המתגורר בעיירה דורא שבאזור חברון, הוא כתב ערוץ החדשות הסעודי "אלמג'ד" ועל פי השב"כ פעיל חמאס. הוא החל לשבות רעב לפני 74 ימים במחאה על מעצרו המנהלי. הוא נעצר ב-21 בנובמבר וארבעה ימים לאחר תחילת חקירתו, כשהבין כי סיבת מעצרו היא פוליטית, הכריז על שביתת רעב במחאה. במהלך החקירה, כך על פי מקורביו, הוא נחקר על "הסתה עיתונאית", וכשסירב לשתף פעולה, הועבר למעצר מנהלי לכליאה ללא משפט. בשל עמדותיו הפוליטיות, במהלך שביתתו הוא לא זוכה לתמיכה רחבה כמו קודמיו – חאדר עדנאן ומוחמד עלאן.

בעוד מקורביו טוענים כי מדובר ברדיפה בשל דעות שהביע במסגרת עבודתו, בעיקר עמדותיו נגד הרשות הפלסטינית, בשב"כ טוענים שלמעצר אין קשר לעבודתו העיתונאית, אלא לכך שאלקיק הוא פעיל חמאס שישב על כך בכלא בעבר, ומעורב בפעילויות טרור במסגרת תא סטודנטים המזוהה עם חמאס באוניברסיטת ביר זית, ועומד בקשר עם פעילי חמאס בעזה. מידע על טענות אלה הוצג בפני שופטי בג"ץ כחומר חסוי, שלאלקיק ועורכי דינו אין גישה אליו, ושופטי בג"ץ החליטו שלא לשחרר את אלקיק לעת עתה על בסיס חומר זה.

ביום חמישי לאחר שבית החולים דיווח על הידרדרות משמעותית במצבו החליט בג"ץ "להקפיא" את מעצרו המנהלי של אלקיק, ולאפשר למשפחתו לבקרו בבית החולים "העמק" בו הוא מאושפז בשבועות האחרונים. זאת לאור מצבו הרפואי החמור. אולם למוד ניסיון מהתנהלות השלטונות מול שובת הרעב מוחמד עלאן, שבג"צ הקפיא את מעצרו והמדינה חידשה אותו מיד כששב לאיתנו – הודיע אלקיק כי לא יפסיק את שביתת הרעב שלו עד שלא יובטח לו כי לא יעצר שוב ברגע שמצבו הרפואי ישתפר. הוא דרש לעבור לבית חולים פלסטיני בגדה, ורק שם יהיה מוכן להפסיק את שביתתו. לאחר החלטת בג"ץ הוסרו סופסוף האזיקים שכבלו אותו למיטתו במשך כל ימי אשפוזו, הוסרה ממנו השמירה, והותרה כניסת מבקרים לחדרו. אך למרות החלטת שופטי בג"ץ הצבא לא אישר לאשתו לצאת מהגדה לשטחי ישראל ולכן היא לא יכלה לבקרו.

בימים האחרונים חלה הידרדרות חמוקרה במצבו של אלקיק. הוא איבד את שמיעתו ואת מרבית ראייתו. רופא עצמאי מטעם ארגון רופאים לזכויות אדם (רל"א) שביקר אצלו ביום חמישי סיפר כי בשל כך מרבית השיחה ביניהם התנהלה באמצעות פתקים. הרופא, ד"ר מחמוד מחמיד, דיווח כי אלקיק חזר בפניו על סירובו להיבדק ולקבל טיפול כל עוד לא ישוחרר ממעצרו המנהלי. הוא דיווח כי למרות שוועדת האתיקה של בית החולים החליטה לאשר טיפול בכפיה באלקיק, רופאי בית החולים טוענים כי לא יעשו זאת כל עוד הוא צלול ובהכרה. חשוב לציין כי לפחות פעם אחת במהלך ימי שביתתו הוחדרה לו אינפוזיה בניגוד לרצונו כשאיבד את הכרתו והוא טופל בכפיה למשך מספר ימים.

ביום שישי לפני כשבוע חתם אלקיק על צוואה בה הוא מבקש לפגוש את אשתו בפעם האחרונה לפני שימות, ומפרט הנחיות להלווייתו ולקבורתו. בהצהרה שפרסם אלקיק באמצעות עורך הדין של ועדת האסירים של הרשות הפלסטינית, ושהוקראה לאחר תפילות יום השישי בכפר מגוריו באזור חברון, הוא אמר כי "עיתונאים פלסטינים, ואני ביניהם, משלמים את מחיר המדיניות הישראלית הגזענית. כאשר בני אדם חווים דיכוי שכזה, הם אינם חוששים יותר מההשלכות, אפילו במחיר חייהם. אני שם עצמי בידיו של האל ואמשיך את שביתת הרעב בה התחלתי עד למוות, או עד לחופש".

במסיבת עיתונאים שהתקיימה בעזה הודיעו הפלגים השונים כי "תנועות ההתנגדות לא תעמודנה מהצד במידה ויאונה רע לעיתונאי שובת הרעב מחמד אלקיק". מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת הגיש תלונה לאו"ם, והטיל את האחריות על ישראל אם ימות אלקיק, כתוצאה משביתת הרעב. גם סגן ראש הלשכה המדינית של החמאס, איסמעיל הנייה הגיב לידיעות על ההידרדרות במצבו של אלקיק וקרא לפעולה דחופה בכל הדרכים להצלת חייו ולקהילה הבינלאומית להתערב לשחרורו. הפגנות ואירועי מחאה בעקבות הידיעות מתקיימים ברמאללה, במחנה הפליטים דהיישה ובעזה וצפויים להתקיים מחר (ראשון) ברחבי הגדה וברצועה.

> בג"ץ הקפיא את מעצרו המנהלי של העיתונאי שובת הרעב בשל מצבו הרפואי

העיתונאי מחמד אלקיק בבית החולים ביום חמישי שעות ספורות לאחר החלטת בג"ץ "להקפיא" את מעצרו המנהלי, החלטה לא מספקת שהובילה להצהרה של אלקיק כי ימשיך בשביתתו עד שישוחרר (צילום: דוברות ח"כ אוסמה סעדי)

העיתונאי מחמד אלקיק בבית החולים ביום חמישי שעות ספורות לאחר החלטת בג"ץ "להקפיא" את מעצרו המנהלי, החלטה לא מספקת שהובילה להצהרה של אלקיק כי ימשיך בשביתתו עד שישוחרר (צילום: דוברות ח"כ אוסמה אלסעדי)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf