newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עיתונאי ששובת רעב 55 ימים טוען כי ביה"ח מטפל בו בכפיה

סכנה לחייו של העיתונאי הפלסטיני מחמד אלקיק השובת רעב במחאה על מעצרו המנהלי ומאושפז בבי"ח "העמק" בעפולה. טוען כי בניגוד לכללי האתיקה הרפואית הוחדר לו עירוי בכוח ובניגוד לרצונו

מאת:

במרכז הרפואי "העמק" בעפולה שוכב עיתונאי כשהוא אזוק למיטה בשתי רגליו וביד אחת במשך כל שעות היממה. לידו ניצבים סוהרי שב"ס השומרים שאיש לא יתקרב אליו, והוא גווע ברעב. למרות שלא ברור לו במה הואשם, נחקר העיתונאי באלימות במשך מספר שבועות בלי שהורשה לפגוש עורך דין  והושם במעצר מנהלי. לאחר שלדבריו הבין שמעצרו הוא מעצר פוליטי הכריז העיתונאי על שביתת רעב. חמישים וחמישה ימים עברו מאז ההכרזה הזו, שבמהלכם שתה רק מים, ולדברי מקורביו מצבו הבריאותי קשה מאוד וסכנה נשקפת לחייו.

סביר לומר שרוב אזרחי המדינה לא שמעו על העיתונאי הזה ועל מאבקו בכליאתו – שנמשכת מבלי שהמדינה האשימה אותו בדבר. אולי כי קוראים לו מוחמד, ואולי כי הוא פלסטיני ודברים כאלה פשוט קורים לפלסטינים תחת השלטון הצבאי הישראלי. כך או כך, גוויעתו האיטית בבית החולים בעפולה עוברת מבלי לעורר עניין בישראל או בעולם.

> עיתונאי פלסטיני במעצר מנהלי שובת רעב 42 יום. טוען כי עבר עינויים

הפגנת סולידריות בשכם עם שובת הרעב העיתונאי מחמד אלקיק. 31 דצמבר 2015 (אחמד אל-באז/אקטיבסטילס)

הפגנת סולידריות בשכם עם שובת הרעב העיתונאי מחמד אלקיק. 31 דצמבר 2015 (אחמד אל-באז/אקטיבסטילס)

מחמד אלקיק, העיתונאי בן ה-33 האזוק למיטת בית החולים, נעצר בליל ה-21 לנובמבר כשחיילים חמושים פרצו לביתו בו הוא מתגורר עם אשתו ושני ילדיו הקטנים. הם לקחו אותו למתקן חקירות, שם הוא נשאל על דברים שפרסם, ונרמז לו כי הוא חשוד ב"הסתה עיתונאית". בעקבות סירובו לשתף פעולה עם החקירה הושם אלקיק במעצר מנהלי. ארבעה ימים לתוך החקירה, כשהוא מנוע מפגש עם עורך דין, ונשאל שוב ושוב על פעילותו הפוליטית, הכריז אלקיק על שביתת רעב במחאה על עצם המעצר והאלימות שהופעלה כלפיו במהלך החקירה.

מכיוון שאלקיק נמצא ביום ה-55 לשביתת הרעב שלו, כשבועיים אחרי שבספרות הרפואית נכנס שובת רעב למצב של סכנת חיים, מופעלים עליו, לטענתו ולטענת עורך דינו, לחצים קשים ופסולים מצד רופאי בית החולים. עורך הדין סאמר סמעאן שביקר אתמול את אלקיק מטעם ארגון "רופאים לזכויות אדם" מספר כי לדברי אלקיק הוא נקשר בארבע גפיים והוחזק בכח על ידי הסוהרים כשאיש צוות רפואי מחדיר לו עירוי נוזלים בכח ולוקח ממנו דגימות דם בניגוד לרצונו. במשך ארבעה ימים הוחזק בצורה כזו כשהוא מבקש שוב ושוב להסיר את העירוי, אך רק ביום החמישי הותר לו להתקלח ולהוציא אותו מזרועו. ביום שישי האחרון, מספר אלקיק, הופעל עליו לחץ כבד מצד הצוות הרפואי בבית החולים לקבל מזון נוזלי, לחץ שהופסק רק בהתערבות עורך דינו.

הצוות הרפואי האזרחי בבית החולים מחויב לעמוד בכללי אתיקה מסוימים. הפעולות שביצע, לכאורה, הצוות של המרכז הרפואי "העמק" בעפולה נוגדות את הכללים הללו ומעלות חשש כבד להפרה משמעותית של כללי האתיקה הרפואית.

ארגון "רופאים לזכויות אדם" מונה מספר חוקים, אמנות והסכמים שפעולותיהם לכאורה של אנשי הצוות הפרו: חוק זכויות החולה מחייב הסכמה מדעת של המטופל. מאחר ואלקיק היה בהכרה וכשיר נפשית במהלך ארבעת הימים בהם כפו עליו טיפול והשאירו אותו קשור למיטה, הרי שעולה החשש כי פעולה זו מהווה הפרה של החוק ואף התעללות במטופל; הצהרת מלטה האוסרת על הפעלת לחץ לסיום שביתת הרעב, כמו גם על מתן טיפול בכפייה; הצהרת טוקיו אוסרת על השתתפות רופאים בעינויים ובכלל זה האכלה או טיפול בכפייה של שובתי רעב; פרוטוקול איסטנבול ששם דגש מיוחד על חובתם של רופאים לקבל הסכמה מרצון ומדעת מחולים כשירים לכל טיפול או בדיקה.

על כל אלה את נוסיף שיתוף הפעולה הפסיבי, ולפי העדויות גם האקטיבי, של הרופאים בבית החולים עם כבילתו של אדם חלש וחסר ישע שלא יכול לעמוד על רגליו, קל וחומר לנסות להימלט, ומצטיירת תמונה קשה מאוד של התנהלות המרכז הרפואי אל מול העיתונאי המוחזק שם.

לאחר שכונסה ועדת האתיקה של בית החולים "העמק", זו שאמורה להכריע בעניין הזנתו בכפיה של אלקיק, נמסר כי "מעולם לא בוצעה בבית החולים האכלה בכפייה ואין לנו כוונה או רצון לעשות זאת". שעת המבחן של ההצהרה הזו הולך וקרב, ולאחר שעתירה שהוגשה לבית המשפט הצבאי במחנה עופר נגד מעצרו המנהלי ללא משפט של אלקיק נדחתה ביום חמישי, מכינים עורכי דינו עתירה לבג"צ שכנראה תוגש בימים הקרובים.

עם כל הביקורת על פעילותם לכאורה של רופאי בית החולים בעפולה, הכופים טיפול בניגוד לרצון שובת הרעב, ובכך משתפים פעולה עם מנגנון שנועד לשבירתו, אסור לשכוח את הסיבה המקורית לשביתת הרעב הזו: המעצר המנהלי, הכלי המאפשר לפקידי השב"כ לשלול את החופש של כל אחד ואחת מאיתנו במסלול עוקף חוק, ללא הצגת ראיות, ללא האשמה בדבר, וללא מתן אפשרות לאדם להגן על עצמו מול המצב השרירותי אליו נקלע. את זעקתו של אלקיק נגד הכלי המושחת הזה יש להשמיע, ולשחררו לאלתר מכליאתו המנהלית, אותו ואת כל כ-550 העצירים האחרים הכלואים ללא משפט.

למרות פניות חוזרות ונשנות להסתדרות הרפואית בישראל, עד כה בארגון בחרו שלא לענות לשאלותינו הן בנוגע להפרות האתיות החמורות של בית החולים כפי שהן מצטיירות מהדיווחים השונים, והן בקשר להתנהלותם הצפויה כאשר הזנה בכפיה של אלקיק תעמוד על הפרק.

> מי הן "חוליות הטרור" שבחשיפתן מתגאה השב"כ?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf