newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דרעי במאהל ארלוזרוב: נתנה כניסה לממשלה בחוק דיור ציבורי חדש

דרעי חזר על התחייבותו להעברת חוק שיקצה אחוזי בניה לדיור ציבורי כתנאי לכניסה לממשלה, ובינתיים להעלות את הסיוע בשכר דירה. דיירי המאהל: "אנחנו בוחרים לתת הזדמנות ולבחון את רצינותם ביחס אלינו, כשקופים שעליהם הם מדברים בבחירות. רוצים מעשים, דיבורים היו לנו מספיק"

מאת:

תשעה ימים לפני הבחירות ביקר ביום ראשון מנהיג ש"ס ומוביל קמפיין מהפכת השקופים, אריה דרעי, את השקופים מכולם: האנשים  חסרי קורת הגג אשר חיים במאהל ארלוזרוב בתל אביב, ועומדים תמידית בפני איום בפינוי מצד העירייה.

דרעי סייר במאהל, הקשיב לדיירות ולדיירים ששיתפו אותו במלכוד בו הם נתונים, וסיפרו מעט על החיים שבין מאבק ההישרדות האישי לבין המאבק הפוליטי שהם מנהלים להכרה בזכותם לקורת גג ולחיים בכבוד. בין היתר תיארו התושבים כיצד, בהיותם בודדים ללא תא משפחתי עם ילדים, משרד השיכון אינו מכיר בהם כזכאים לדיור ציבורי ומפקיר אותם לחיי רחוב.

הם סיפרו על הסיוע לשכר דירה אותה מציעים להם במקומו, סיוע בגובה 1,170 ש"ח לחודש המשולם ישירות לחשבונו של בעל הבית עם הצגת חוזה שכירות חתום. "לוקחים אותנו, האוכלוסיה החלשה מכולם ואומרים לנו, לכו תתמודדו בשוק השכירות עם אנשים חזקים. מי ישכיר לנו כשאין לנו ערבים להעמיד, כשחשבון הבנק מעוקל וכתוצאה מכך גם אין לנו שניים עשר צ'קים לתת?" סיפרה אירנה, בת 55, שחיה כבר שנתיים בגן. "וגם הסכום עצמו בעייתי. למה הוא מספיק בכלל? הפתרון לאנשים כמונו הוא דיור סוציאלי, דירות עמידר. למה אני  בגילי וכאשה צריכה לחיות באוהל ברחוב?".

> השבט הלבן בכיכר נשאר תקוע בניינטיז: מתנשא ולא מציע חלופה לשלטון

אריה דרעי מבקר את השקופים במאהל ארלוזורוב (צילום: יעקב כהן)

אריה דרעי במאהל ארלוזורוב (צילום: יעקב כהן)

מיכל, דיירת ותיקה במאהל גם היא, סיפרה לדרעי על תנאי החיים הקשים במקום ועל העירייה שבמקום לסייע מתעמרת בהם, עושה כל שביכולתה כדי לסלקם מהגן וגם מגלגלת את האחריות כולה על המדינה. "טוב להם שנחזור כל אחד לספסל שלו. להתמודד לבד. שקופים. אז הם מנתקים לנו את החשמל, מותירים אותנו בתנאים סניטריים איומים ופוגעים בזכויות האדם שלנו. נשים בגן עוברות סיוט קשה במיוחד, כולל תקיפות קשות. אני עצמי הותקפתי לאחרונה ועדיין מתאוששת מהטראומה".

דרעי הקשיב לדברים הקשים והתעניין במיוחד בהבנת מנגנוני הסיוע בשכר דירה והזכאות לדיור ציבורי. בדברי התגובה שלו למה ששמע מהתושבים הציג דרעי את עיקרי תכניתו בנושא הדיור. הוא הצהיר כי ש"ס תתנה כל כניסה לממשלה עתידית בשינוי חקיקה בנושא הדיור הציבורי כך שבכל תכנית בניה שתאושר יוקצו 7.5 אחוז לדיור ציבורי. לא עוד גטאות של שיכוני עוני אלא דיור ציבורי שישתלב בכל שכונה.

עקרון שני עליו דיבר הוא הצורך לפשט את הקריטריונים ולהגדיל את מספר הזכאים. "לא יתכן שינתנו מענים רק למשפחות. ומה עם מי שאין להם משפחות או מי שעבר את הגיל או לא הגיע לגיל? חייבים למצוא פתרונות לכל בנאדם ולתת לו את ההזדמנות להשתקם". דרעי דיבר גם על הצורך להעלות עד אז את גובה הסיוע לשכר דירה לסכום ריאלי למחירי השוק ולא כפי שקורה כיום.

בהתייחסות כללית יותר למצב העוני דיבר דרעי גם על מהפכה בקצבאות כך שלא יהיו אוניברסליות אלא יתנו יותר למי שבאמת זקוק להן לקיום ויוכלו לסייע באמת. הוא טען שהמצב כיום – שבו קצבאות נכות, זיקנה ואחרות עומדות על פחות מחצי משכר המינימום כשברור לכולם ששכר מינימום הוא המינימום של קיום בכבוד – אינו הגיוני.

> יוסי יונה בראיון: "אני לא רוצה להיות מגזר, אני רוצה להיות בעל הבית"

אריה דרעי מבקר את השקופים במאהל ארלוזורוב (צילום: יעקב כהן)

אריה דרעי במאהל ארלוזורוב (צילום: יעקב כהן)

היוזמה לביקור הגיעה מחלק מדיירי המאהל ובסיוע של פעילים התומכים במאבק ומלווים אותו, והיא נולדה במהלך הסופה האחרונה. אז רגע לפני הגשם והקור הגדול החליטה העירייה לנתק את החשמל למאהל, ולאחר מאבק ציבורי מהיר, חיברה אותו חזרה. בעקבות התחושה של דיירי המאהל כי הופקרו למזג האוויר הקשה, ונזנחו, וקמפיין השקופים אותו מוביל דרעי החלו חלק מהפעילים לבקר את ש"ס עם ממים עוקצניים ברשת ולהזכיר לה גם כי אחד מסגניו של ראש העיר חולדאי – נתן אלנתן – הוא איש המפלגה. (גילוי נאות: בשנה האחרונה אני פעיל ומלווה את מאבק דיירי מאהל ארלוזרוב וככזה הייתי בין משתתפי הפגישה וסייעתי בארגונה).

מי שנענו לאתגר ולקריאה היו חברי המועצה האזרחית-חברתית החדשה שמייעצת לש"ס ושחתמה איתה לאחרונה על אמנה חברתית ששמה את נושאי הדיור, הבריאות, והצדק החלוקתי בראש סדר העדיפויות של ש"ס. אנשי המועצה שמעו את הקולות ותיאמו את הגעתו של דרעי למאהל, ונציגיהם גם השתתפו אתמול בפגישה. לא כל הדיירים השתתפו במפגש. חלקם בחרו להחרימו בטענה כי אינם מאמינים לפוליטיקאים באשר הם, וחלקם מחזיקים בדעות שליליות על ש"ס שבעבר גם החזיקה בתיק השיכון ופעלה באופן מגזרי.

שירה אוחיון, פעילה מזרחית פמיניסטית ואחת החתומות על האמנה החברתית-אזרחית של ש"ס שתפה ברשמיה בעקבות הביקור: "הביקור הזה מחדד אצלי את ההבנה שזה יכול לקרות לכל אחד. זה ג'ונגל בתוך הווילה שנקראת מדינת תל אביב. כל אחד ובעיקר כל אחת מאיתנו יכולות להגיע לשם. גם אנשים שעבדו, וחיו חיים נורמטיבים מתים מעוני, קל וחומר כל מי שתלוי באחרים.

"ביקשנו שאריה דרעי בכבודו ובעצמו יבוא למאהל לראות בעיניו את השקופים. רק האקט הקטן הזה נותן נראות. אני מקווה שיעשה משהו עכשיו ואחרי הבחירות. אחד הסעיפים בנספח שניסחנו הוא הגדלת תקציבי הרווחה. אם היה משרד רווחה שעובד כמו שצריך האנשים האלו לא היו ברחוב. ואותו דבר לגבי הדיור הציבורי".

הבוקר (שני) צלצל סגן ראש העיר מטעם ש"ס, נתן אלנתן, לאחד הפעילים במאבק וביקש להגיע למאהל בעקבות פניתו של דרעי שהנחה אותו להיפגש ולסייע בטיפול בטענות התושבים במישור המוניציפלי מול עירית תל אביב. הפגישה צפויה להתקיים ביום שלישי. "לא היה לנו פשוט לשים בצד את השאלה איפה הם היו עד עכשיו, אבל אנחנו בוחרים לתת הזדמנות ולבחון את רצינותם ביחס אלינו כשקופים שעליהם הם מדברים הרבה בבחירות. אנחנו רוצים מעשים, דיבורים היו לנו מספיק" אומרים במאהל.

> הסטנדאפ הכי טוב בעיר: אירוע יום האישה עם נשות הליכוד

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf