newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ביהמ"ש הצבאי אישר: להצהרת גנץ ולפיד אין בסיס

גנץ ולפיד הודיעו שחואנה רשמאווי הודתה שגייסה כספים לחזית העממית דרך ארגון זכויות אדם שעבדה בו. עכשיו ביהמ"ש מאשר שכתב האישום לא מייחס לה את המעשים האלה "לא בביצוע ולא בידיעה". עו"ד פלדמן: גנץ ולפיד הפיצו הודעה שקרית

מאת:

בית המשפט הצבאי אישר היום (שלישי) כי לאזרחית ספרד חואנה רואיז רשמאווי לא מיוחסת עבירה של שייכות לחזית העממית או גיוס כספים לארגון, "לא בביצוע ולא בידיעה למכתחילה". גזר דינה של רשמאווי אמור להינתן מחר.

אמירה זו של בית המשפט שומטת למעשה את הקרקע מתחת להצהרה של שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ, כאילו רשמאווי הודתה שגייסה כספים עבור החזית העממית, וכי הארגון בו עבדה, ועדות הבריאות, יחד עם ששת ארגוני זכויות האדם שגנץ הוציאם מחוץ לחוק, משמשים כזרועות אזרחיות של החזית העממית.

האמירה של בית המשפט באה בעקבות פנייה מצידו של עו"ד אביגדור פלדמן, המייצג את רשמאווי. פלדמן טען שההצהרה של גנץ ולפיד "כוזבת לחלוטין", וביקש מבית המשפט להבהיר כי רשמאווי לא הורשעה ולא הודתה בגיוס כספים לחזית העממית או בכך שהארגון שבו עבדה או ששת הארגונים האחרים שהוכרזו כ"ארגוני טרור" הם חלק מהחזית העממית, והיא אפילו לא נחקרה על כך.

הפנייה של פלדמן נגעה ל"רקע" שהוסיפה התביעה הצבאית לכתב האישום, במסגרת עסקת הטיעון שנחתמה עם רשמאווי. ב"רקע" הזה, שלא הופיע בכתב האישום המקורי נגד רשמאווי, נכתב כי ארגון ועדות הבריאות שבו עבדה רשמאווי גייס כספים לחזית העממית במרמה ומימן את פעילויותיו, וכי גם ששת הארגונים שגנץ הכריז עליהם כ"ארגוני טרור" – אדמיר, אלחק, DCIP, ועדות הנשים וועדות החקלאות – שימשו כ"זרועות אזרחיות" של החזית העממית.

עו"ד אביגדור פלדמן (צילום: אורן זיו)

"העובדות המופיעות ב'רקע' אינן עובדות שרשמאווי אישרה בהודאתה". עו"ד אביגדור פלדמן (צילום: אורן זיו)

על יסוד הרקע הזה פרסמו לפיד וגנץ את הודעתם, שלפיה רשמאווי "שימשה כמגייסת כספים עבור ארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין, וארגון איחוד ועדות הבריאות, בו פעלה, הוא אחת מהזרועות האזרחיות של החזית העממית", יחד עם ששת הארגונים האחרים. ההודעה פורסמה שעות ספורות לאחר חתימת הסכם הטיעון עם רשמאווי.

ההודעה של גנץ ולפיד באה לאחר ש"שיחה מקומית" חשפה כי המסמך ששלחה ישראל למדינות אירופה ולארה"ב – שנועד להוכיח כי ששת הארגונים האלה משויכים לחזית העממית – נעדר כל ראיות של ממש, ומתבסס על עדויות מיד שנייה מפי אנשים שלא עבדו בארגונים.

גורמים בינלאומיים שנחשפו למסמך טענו אף הם שאין בו "כל ראייה קונקרטית" נגד הארגונים. למרות זאת, ישראל הכריזה על ששת הארגונים כ"ארגוני טרור", מה שהביא לגינוי והסתייגות באירופה, בארה"ב ובמוסדות בינלאומיים. גם ח"כים במרצ ביקשו מגנץ לבטל את ההחלטה.

בפנייתו לבית המשפט מזכיר פלדמן שהתובע הצבאי עצמו אמר לפרוטוקול כי "המפורט ב'רקע' הוא רקע כללי ואין מיוחס ביצועו של המפורט בו אישית לנאשמת (רשמאווי; מ"ר)". פלדמן מציין שרשמאווי לא נחקרה בעניין ששת הארגונים, ולפיכך ודאי שלא הודתה שהם הופעלו על ידי החזית העממית. יותר מכך, בכתב האישום נכתב במפורש כי רשמאווי "לא ידעה" שכספים שנתרמו לארגון ועדות הבריאות הועברו כביכול לחזית העממית.

במסגרת עסקת הטיעון הודתה רשמאווי ב"ביצוע שירות עבור התאחדות אסורה", כלומר עבור ארגון ועדות הבריאות שהוצא מחוץ לחוק בראשית 2020, ובהכנסת כספים לגדה המערבית.

הוספת הרקע, אומר פלדמן, "נועדה אך ורק לתמוך בטענה הכוזבת שרשמאווי מודה בשייכות של ארגוני זכויות האדם לחזית העממית". לפיכך מבקש פלדמן מבית המשפט שיבהיר בהכרעת הדין שאמורה להינתן מחר (רביעי) כי העובדות המופיעות ב"רקע" אינן עובדות שרשמאווי אישרה בהודאתה.

"פרק הרקע אינו מייחס כל אשמה לנאשמת, ועל כן הודאת הנאשמת 'באשמה' לא מהווה הודאה בעובדות הרקע, שאינן מייחסות אשמה לנאשמת", כתב פלדמן לבית הדין. "אלה עובדות פשוטות וברורות שכל סניגור או תובע מכיר אותן".

הבקשה מבית הדין, כותב פלדמן, "נובע(ת) משימוש לרעה על ידי שרי ממשלת ישראל בהודאת הנאשמת והרחבתה לעובדות שהנאשמת לא נחקרה אודותן ובוודאי לא הודתה בהן".

התביעה הודיעה לבית הדין כי מתנגדת לבקשה של פלדמן. התובע סרן בן נתן הזכיר בתגובתו שאכן מוסכם שהרקע אינו מייחס "ביצוע המפורט בו אישית לנאשמת", אולם משום שכתב האישום המתוקן, הכולל את ה"רקע", הוקרא לרשמאווי ו"ההגנה הסכימה לתוכנו", אין סיבה שבית הדין ייענה לבקשה להוציא הבהרה לגבי הדברים שרשמאווי הודתה או לא הודתה בהם.

התובע מזכיר ששני הצדדים הצהירו בבית המשפט כי אין להם "מחלוקת עובדתית אשר למיוחס בכתב האישום". "הצהרה זו שמדברת בעד עצמה התייחסה לכתב האישום בכללותו ולא לחלק מסוים בו", כתב התובע.

השופטת סא"ל אתי הדר דחתה אמנם את בקשתו של פלדמן להוסיף הבהרות להרשעה של רשמאווי וציינה כי כתב האישום, כולל הרקע, הוקרא לה, ושני הצדדים הבהירו כי "אין לנו מחלוקת בנוגע להרשעת הנאשמת".

עם זאת, ביחס לבקשה להצהיר שרשמאווי לא היתה חלק מהחזית העממית ולא גייסה לה כספים, כתבה השופטת כי "הדבר קיבל ביטוי מלא בפרוטוקול הדיון. הובהר כי העובדות המוזכרות בפרק הרקע אינן מיוחסות לנאשמת עצמה בדרך כלשהי, לא בביצוע ולא בידיעתן מלכתחילה".

עו"ד פלדמן מסר בתגובה כי גנץ ולפיד "הפיצו הודעה שקרית" לגבי ההודאה של רשמאווי. "בית המשפט הבהיר כי רישמאווי לא קשורה לחזית העממית, לא קשורה לששת הארגונים שהוצאו מחוץ לחוק, כי היא הורשעה על פי הודאתה בה נאמר שחשדה שארגון הבריאות בו עבדה היה קשור לחזית העממית ובמפורש נאמר כי רשמאווי לא ידעה (!) כי כספים שנאספו כתרומות עבור ארגון הבריאות הועברו לחזית העממית", אמר פלדמן.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf