newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

גנץ ולפיד נאחזים בקש כדי להצדיק המאבק בששת הארגונים הפלסטיניים

אחרי שנחשף כי ההכרזה על ששת ארגוני זכויות האדם הפלסטיניים כארגוני טרור לא התבססה על אף ראיה, שרי החוץ והביטחון עטו על הרשעת עובדת מארגון שביעי כדי להצדיק את ההכרזה. אלא ש"ההוכחות" שהם מציגים חלולות בדיוק כמו "הראיות" הקודמות

מאת:

משרד הביטחון ומשרד החוץ הפיצו אתמול (רביעי) הודעה משותפת לעיתונות, החוגגת את הרשעת אזרחית ספרד שעבדה בארגון פלסטיני אזרחי, וטענו כי מדובר ב"הוכחה נוספת" לכך שארגוני החברה האזרחית הפלסטיניים שהוכרזו כארגוני טרור אכן שייכים לחזית העממית.

שר החוץ, יאיר לפיד, כתב: "ההודאה באשמה היא הוכחה נוספת לכך שארגון טרור ציני ורצחני הקים רשת של שקר והונאה שמשתמשת בהסוואה של 'ארגונים הומניטריים' ו'ארגוני זכויות אדם' כצינור להזרמת כספי טרור״.

שר הביטחון גנץ הצהיר: "נמשיך לכבד זכויות אדם ואת פעילותם של ארגוני זכויות האדם – נמשיך לפעול מול הטרור בכל מקום ובכל צורה שילבש".

פעם שנייה כפארסה. יאיר לפיד ובני גנץ (תומר נויברג / פלאש 90)

פעם שנייה כפארסה. יאיר לפיד ובני גנץ (תומר נויברג / פלאש 90)

ההצהרות הגיעו לאחר שאתמול הרשיע בית המשפט הצבאי בעופר, במסגרת עסקת טיעון, את אזרחית ספרד חואנה רואיז שעבדה בארגון ועדות הבריאות. ארגון זה אינו נמנה על ששת הארגונים המדוברים והוגדר כארגון טרור כבר ב-2020. חקירתם של מספר עובדים, בעיקר של שני רואי חשבון לשעבר, שימשה כבסיס להכרזה וגם למסמך שנשלח למדינות אירופה וגם לאמריקאים שחשפנו כאן בשבוע שעבר.

רואיז הורשעה בסופו של דבר בשני סעיפים: ביצוע שירות להתאחדות בלתי מותרת וקבלת כספים והכנסתם לאזור. זאת למרות שבכתב האישום המקורי הופיעו האשמות חמורות בהרבה, בהם נשיאת משרה ופעילות בהתארגנות בלתי מותרת, ומרמה.

כאמור, לאחר ההחלטה חגגו במשרד החוץ והביטחון את ההרשעה. כותרת ההודעה לתקשורת היתה "הודעה משותפת בתגובה להרשעת פעילת ארגון שגייס כספים עבור החזית העממית במסווה של פעילות למען זכויות אדם". אולם הדיון שהתקיים אתמול, כמו גם עיון בכתב האישום המתון ופרוטוקול הדיון שבו אושרה עסקת הטיעון, מציגים תמונה אחרת.

"רקע" לא קשור

עניין ראשון: בהודעה נכתב כי רואיז "שימשה כמגייסת כספים עבור ארגון הטרור החזית העממית לשחרור פלסטין". אך בפרוטוקול הדיון נאמר כי היא "חשדה" שהארגון משויך לחזית העממית, וכי "חלק מהכספים (שגייסה) עברו לפעילות חז״ע (החזית העממית) ללא ידיעתה". כך שהקביעה שרואיז שימשה גייסת עבור החזית היא פשוט לא נכונה עובדתית. להפך. בכתב האישום עצמו נכתב שהיא לא ידעה שהכספים הולכים – לכאורה – לחזית העממית.

בהודעה של גנץ ולפיד נטען כי "ההרשעה מוכיחה שארגון החזית העממית מפעיל רשת ארגונים 'הומניטריים' במטרה לגייס כספים לטרור", וכי ארגון איחוד ועדות הבריאות, שבו פעלה רואיז, הוא אחת מהזרועות האזרחיות של החזית העממית, לצד הארגונים א-דמיר, חברת ביסאן, אל-חק, DCIP, איחוד ועדות האישה הפלסטינית וועדות החקלאות. אלה טענות זהות לאלו ששמענו בשבועות אחרים. אבל כמו במסמך הסודי שחשפנו, ישראל ממשיכה לטעון את הטענות האלה מבלי להציג הוכחות קונקרטיות.

חשוב שוב להזכיר: רואיז עבדה בארגון שביעי, ולא באחד מששת הארגונים שנכללו בהכרזה של גנץ לפני שלושה שבועות, ולכן ברור שלא ניתן להסתמך עליה לגבי הפעילות של הארגונים האחרים. אבל במשרד החוץ והביטחון מציגים את העובדה שהטענה הזו מופיעה בכתב האישום המתוקן כהוכחה.

חואנה רואיז בבית המשפט הצבאי בעופר, ב-10 בנובמבר 2021 (צילום: אורן זיו)

חואנה רואיז בבית המשפט הצבאי בעופר, ב-10 בנובמבר 2021 (צילום: אורן זיו)

על מה גנץ ולפיד מתבססים? ככל הנראה הם מתבססים על ה"רקע" לכתב האישום, כלומר על החלק שבו התביעה מפרטת את ההקשר של כתב האישום, ואת האירועים שהובילו אליו. במקרה הזה, התביעה בחרה להכניס רקע בו מפורטות טענות המדינה נגד הארגונים הפלסטינים.

בהליך משפטי יש שתי אפשרויות: או שהתביעה מוכיחה את טענותיה המופיעות בכתב האישום בבתי המשפט, או שהנאשם מודה. במקרה של כתב אישום מתוקן לצורך הסדר טיעון, על הנאשמת לאשר את כתב האישום, "כל פסיק" המופיע בו, כפי שציינה השופטת אתמול.

על העניין הזה התקיים ויכוח בדיון אתמול. עורך דינה של רואיז, אביגדור פלדמן, ציין כי היא לא יכולה לאשר פרטים שנכללים ברקע, שאין לה ידע לגביהם. "מחר יזמינו אותה להעיד במשפט אחר לגבי זה", אמר. גם רואיז עצמה, שמתרגם סימולטני הסביר לה את הפרטים בספרדית, נראתה מסויגת מהרעיון לאשר פרטים כאלה.

התובע הצבאי ביקש להבהיר, לפרוטוקול, כי "אין לנו מחלוקת, כפי שביקשה ההגנה להבהיר, כי המפורט ברקע בכתב האישום הוא רקע כללי ואין מיוחס ביצוע של המפורט בו אישית לנאשמת. חלקה של הנאשמת מפורט תחת החלק 'חלקה של הנאשמת'".

בחלק זה מפורטת עבודת גיוס הכספים בשנים בהן עבדה בארגון. מסופר שם כי לאחר הפיגוע בעין בובין ב-2019 שבו נרצחה רינה שנרב ולאחר מעצרו של עובד הארגון וליד חנאשתרה בחשד לקשר לפיגוע, "הנאשמת הביעה סלידה ממעשיו אך המשיכה לעבוד בארגון״. עוד מצוין כי גם לאחר שהארגון הוכרז כלא חוקי בגדה המערבית ב-2020 "המשיכה הנאשמת לגייס כספים עבור הארגון".

לבסוף עורכי דינה של רואיז התרצו ואישרו את כתב האישום המתוקן עם ה"רקע" שביקשה התביעה להוסיף. המטרה שלהם היתה כנראה לאפשר עונש קל בהרבה שיחסוך מרואיז משפט ארוך, שבמהלכו תישאר כלואה בבית סוהר ביטחוני בתנאים קשים. ההיגיון העומד בבסיס עסקה כזו הוא שהמדינה לא רוצה לנהל הליך ארוך ולקיים דיון הוכחות על כל טענה, והנאשמ/ת רוצים להשתחרר הביתה.

המדינה ניצלה עניין טכני כדי להדהד מחדש את הטענות נגד הארגונים, אך הפעם תוך הצגת ״הודאה״ מטעם הנאשמת; זאת למרות שמצוין מפורשות כי היא לא ידעה שהכספים שגייסה עברו לחזית העממית

במערכת הצבאית בה אחוז ההרשעה עומד על מעל 99 אחוזים, ברור לגמרי מדוע מעדיפים לחתום על עסקת טיעון ולא להיות כלואים תקופה ארוכה עד להרשעה שבוודאות כמעט מוחלטת תגיע. עסקאות כאלה הן דבר שבשגרה בהליך פלילי וגם בבתי המשפט הצבאיים, אך במקרה הזה יש לכך השלכות ציבורית רחבות.

המדינה ניצלה את העניין הטכני הזה כדי להדהד מחדש את הטענות נגד הארגונים, אך הפעם תוך הצגת "הודאה" מטעם הנאשמת; זאת למרות שבכתב האישום עצמו מצוין מפורשות כי היא לא ידעה שהכספים שגייסה עברו לחזית העממית.

אם רואיז, לפי כתב האישום עצמו, לא ידעו שהכספים עברו לחזית העממית, לא ברור כיצד מישהי כמוה יכולה לאשר פרטים המופיעים ברקע, כמו "החזית העממית מובנית בצורה היררכית", או כי "ארגונים הנשלטים על ידי החזית משמשים כמקור מרכזי למימון פעילות החע״ז בכללתו". מכתב האישום ברור שאין לה שום ידע אישי לגבי זה. כיצד מישהי שעבדה בארגון שביעי כלל יכולה להעיד על מה שקורה בארגונים אחרים?

הבעיה העיקרית לגבי הטענות שמציגים גנץ ולפיד היא, שלמרות שהן מופיעות בכתב האישום – שבו הנאשמת "אישרה" את הפרטים המופיעים ברקע – אם היה מתנהל משפט (אפילו בסטנדרטים של בתי משפט צבאי), העובדות היו צריכות להתברר, בעזרת חקירת עדים, הצגת מסמכים ודיוני הוכחות ארוכים.

במקרה של עסקת טיעון מהסוג הזה המדינה מקבלת אישור לטענותיה, שהן העתק-הדבק של הטענות המושמעות מתחילת הפרשה. רק שכעת ניתן לייצר מראית עין מול התקשורת והקהילה הבינלאומית כאילו טענות אלה קיבלו אישור רשמי בדמות "הודאה" במסמך משפטי רשמי.

ועוד נקודה: בהודעה של גנץ ולפיד נכתב כי "בכתב האישום נאמר כי ארגוני הטרור הבינו כי פעילות בעלת אופי אזרחי, לכאורה, יכולה לשרת אותם לטובת הכשרת לבבות, גיוס כספים ואף כסות לפעילות חבלנית עוינת של ממש". משפט זה פשוט לא מופיע בכתב האישום המתוקן, ולכן לטענה זו אין אפילו את הכסות של הסתמכות על מסמך משפטי רשמי.

גם במסמך בן 74 העמודים שעסק בוועדות הבריאות לא הופיעה אף ראיה קונקרטית הקושרת את הארגונים ל״פעילות חבלנית עוינת של ממש״. לגבי ״הכשרת הלבבות״ לחזית העממית – כפי שחשפנו מדובר בין היתר על שיעורי דבקה, עזרה לחולים ומחנות קיץ.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf