newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אף שהמשטרה לא הוכיחה שח"כ כסיף תקף שוטר, מח"ש השתכנעה

השוטר שתועד מכה את ח"כ כסיף בשייח' ג'ראח טען להגנתו שכסיף תקף אותו. אולם למרות שאין לדברי השוטר שום תיעוד, מח"ש החליטה לגבות אותו ואת המדיניות שאפשר למצוא צידוק לכל אלימות משטרתית בהפגנות

מאת:
המכות תועדו משתי זוויות שונות. ח״כ עופר כסיף אחרי שהותקף בידי שוטרים בשייח' ג'ראח (צילום: אורן זיו)

המכות תועדו משתי זוויות שונות. ח״כ עופר כסיף אחרי שהותקף בידי שוטרים בשייח' ג'ראח (צילום: אורן זיו)

לאחר ששוטרים תקפו את חבר הכנסת עופר כסיף במהלך הפגנה בשייח' ג'ראח באפריל השנה, הוזמנתי לתת עדות במח"ש ולהציג את החומרים שצילמתי באירוע.

בסיום מתן העדות, לאחר שהחוקרת כבר שלחה את המסמך להדפסה כדי שאחתום עליו, היא שאלה, כבדרך אגב, מדוע השוטרים התמקדו דווקא בכסיף. ככל הנראה היא ניסתה לחלץ ממני "הסבר" מדוע הם תקפו דווקא אותו.

חזרתי על מה שאמרתי קודם לכן בחקירה, והוא שעמדתי מאחורי השוטרים, כך שלא שמעתי חילופי דברים, במידה שהיו, אך מה שראיתי הוא את השוטרים מתנפלים על כסיף ללא כל סיבה נראית לעין. החוקרת הקלידה את התשובה והדפיסה מחדש את המסמך.

ואכן, השאלה "מה קרה לפני" האלימות שהופעלה כלפי כסיף עומדת ​​במרכז ההחלטה של מח"ש בשבוע שעבר לסגור את התיק נגד השוטרים שהיו מעורבים באירוע. "לא ניתן לשלול את גרסת השוטר החשוד כי הוחלט על ביצוע מעצרו של מרשך (ח"כ כסיף, א"ז) מן הטעם שתקף את השוטר או למצער, כי בזמן אמת אכן כך סבר השוטר החשוד ומטעם זה החליט על ביצוע המעצר". עוד נטען כי השוטרים לא ידעו שמדובר בחבר כנסת, למרות שכרבע שעה לפני המעצר, כסיף דיבר עם המפקד בשטח והשיחה תועדה.

"בהיעדר אפשרות לשלול את גרסת השוטר החשוד, הוחלט כאמור על סגירת התיק בהעדר ראיות מספיקות", נכתב בהחלטה. מדובר בהחלטה תמוהה: ההתקפה של השוטר על כסיף מתועדת, ההתקפה לכאורה של כסיף את השוטר אינה מתועדת, ובכל זאת החליטו במח"ש לאמץ את הגרסה של השוטר שהוא הותקף, משום שלא הצליחו לשלול אותה. לאחר האירוע פירטנו את השקרים של דוברות המשטרה. החלטת הסגירה היא גיבוי לשקרים האלה ואימוץ המדיניות ולפיה לכל אלימות משטרתית יימצאו הצדקה או תירוץ.

בהחלטה צוין כי "ניתוח הראיות והגרסאות השונות העולות מחומר החקירה הביאו לכלל מסקנה, כי סיכויי ההרשעה בתיק אינם סבירים". אך מדובר באירוע שצולם ממספר זוויות; שני סרטונים, המתעדים את האירוע מתחילתו, מוכיחים שכסיף לא תקף אלא רק דיבר עם השוטר וסירב לזוז אחורה אחרי שהשוטר דחף אותו בחוזקה. אז התחילה האלימות קשה כלפיו. "החלטת פרקליט המדינה בעייתית מאוד", אומר דניאל חקלאי, עורך דינו של כסיף. "הסרטונים שאני צפיתי בהם מלמדים על הפגנת כוח בלתי סבירה ובלתי מידתית. למעשה, מדובר באלימות חמורה ובלתי מוצדקת".

החלטת מח״ש חושפת גם את הטיפול באלימות של שוטרים כלפי כל מפגין או מפגינה, גם אם הם לא חברי כנסת. בהחלטה נכתב כי הכוח שהפעילו השוטרים כלפי כסיף "היה סביר בנסיבות העניין". האלימות הזו כללה אגרופים לפניו של כסיף, הפלתו לקרקע, חניקתו ואז, כשהוא שרוע על הקרקע, שוטרים נוספים בעטו בו. "כשהייתי על הרצפה הם המשיכו, קיללו אותי תוך כדי שהם מרביצים, קראו לי בן שרמוטה וכל מיני כאלה", שחזר כסיף לאחר האירוע.

ח״כ עופר כסיף משוחח עם מפקד תחנת שלם רונן חיוט, כרבע שעה לפני ששוטרים תקפו אותו,במהלך הפגנה נגד פינוי בתים בשייח ג'ראח שבמזרח ירושלים (צילום: אורן זיו)

ח״כ עופר כסיף משוחח עם מפקד תחנת שלם רונן חיוט, כרבע שעה לפני ששוטרים תקפו אותו,במהלך הפגנה נגד פינוי בתים בשייח ג'ראח שבמזרח ירושלים (צילום: אורן זיו)

עוד נכתב בהחלטה כי במהלך הפגנה התחוללו "עימותים מול השוטרים" וכי המפגינים סירבו להיענות לקריאות הפיזור של המשטרה. אולם בפועל בהפגנה לא היו "עימותים": היה אירוע שקט, יותר סיור מחאה מהפגנה. המשטרה היא זו שהגיעה באמצע האירוע, מנעה מהמפגינים מלהתקדם ולאחר מכן אף מנעה מהם לחזור לגינה, שבה מתחילה ומסתיימת המחאה השבועית, ואז תקפה אותם בדחיפות ורימוני הלם.

בהמשך ההחלטה קובעים במח"ש כי "ראשיתו של המעצר נעשה על דרך של הרחקת העצור מקהל המפגינים, התואמת את דרך הפעולה הנדרשת למעצר בנסיבות אלו. המשכו של המעצר נעשה בהתאם להתנגדותו האקטיבית של מרשך (כסיף) למעצרו, כאשר כאמור לא ניתן לקבוע כי השוטרים היו מודעים בעת הזו להיותו חבר כנסת ולחסינותו הפרלמנטרית".

אך גם אם נניח שהשוטרים אכן לא ידעו שמדובר בחבר כנסת בזמן אמת, ההחלטה של מח"ש נותנת גיבוי לפרקטיקה ידועה של המשטרה: מרגע שמפגין "סומן", לא משנה מאיזו סיבה, כל אלימות לגיטימית כלפיו. כל ניסיון של המעוכב, אפילו פסיבי, להגן על עצמו נחשב "התנגדות למעצר" או "תקיפת שוטרים". ההחלטה נותנת גם לגיטימיות לנוהג, המוכר למרבה הצער לכל מפגינה ומפגין, ולפיו ברגע שהמפגין מופל ארצה, שוטרים אחרים מצטרפים לאלימות נגדו.

בסוף ההחלטה מצוין כי עניינם של שני שוטרים, שמנעו מכסיף לעזוב את המקום גם לאחר שהבינו שהוא חבר כנסת, יועבר לבחינת מחלקת משמעת במשטרת ישראל "בהמלצה להעמידם לדין משמעתי בגין התנהגות שאינה הולמת". עוד צוין כי מחלקת המשמעת גם תבדוק את "אופן רישום הדוחות" על ידי כמה מהשוטרים שנכחו באירוע.

בהחלטה לא נאמר בכמה שוטרים מדובר, אבל כיוון שמספר השוטרים באירוע היה קטן, לא עשרות ובוודאי שלא מאות, העובדה שיש חשד שחלק לא מבוטל מהם כתבו דוחות בצורה לא תקינה, מעוררת תהייה כיצד ניתן להעדיף את גרסתם על פני זו של כסיף ועל פני התיעודים המצולמים והעדויות האחרות.

עו"ד חקלאי אמר כי ההחלטה לשקול להעמיד לדין משמעתי שוטרים בשל אופן "כתיבת רישום הדוחות על ידם" תמוהה. "אם מדובר חלילה בתיאום עדויות בין שוטרים, הרי שמדובר בעבירה פלילית חמורה של שיבוש מהלכי חקירה בידי מי שמופקדים על שלטון החוק, ואז יש להעמידם לדין פלילי ולא לדין משמעתי", אמר חקלאי. "ואם לא מדובר בעבירה פלילית כזו, לא ברור מדוע יש צורך להעמידם לדין משמעתי. בקרוב נקבל את הראיות מידי מח"ש ונבדוק כיצד לנסח את הערר על ההחלטה ליועץ המשפטי לממשלה״.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf