newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האם הימין הקיצוני נוקם על פיגוע דריסה שאולי לא היה?

עצים כרותים, נזק למכוניות ולרכוש וכתובות נאצה - גל של אלימות מתנחלים קיצוניים, לאחר תאונה שאירעה ליד ההתנחלות חוות גלעד ודווחה כ"פיגוע דריסה"

מאת:

ביום חמישי האחרון נדרסה למוות חיה רוזין, תושבת עמנואל בת 42, בזמן שחצתה את הכביש בצומת הסמוך להתנחלות הקיצונית חוות גלעד שבגדה המערבית. בתקשורת הימנית האירוע תואר מיד כ"פיגוע דריסה". הנהג הדורס, גבר בן כ-60 מאזור קלקיליה, אכן לא עצר כדי להגיש עזרה לנפגעת. הוא נמלט מזירת התאונה. זמן קצר לאחר מכן דווח כי הוא הסגיר את עצמו מיד למנגנוני הבטחון הפלסטינים כשהוא מסביר כי חשש מנחת זרועם של מתנחלי האזור בעקבות האירוע. על פי אירועי סוף השבוע האחרון החשש שלו לא היה מנותק מהמציאות.

היום מדווח ארגון "בצלם" על גל של אלימות מתנחלים בצפון הגדה במהלך סוף השבוע, בעקבות הדריסה שדווחה בתחילה כפיגוע ולמחרת הוגדרה על ידי הצבא ושב"כ כתאונה "בסבירות גבוהה". ב"בצלם" מדווחים כי במהלך סוף השבוע מתנחלים יידו אבנים ופגעו לפחות בשלוש מכוניות שנסעו על כביש יצהר, וכן שרפו טרקטור בעוריף.

בנוסף, מדווחים בבצלם על כ-450 עצים שנכרתו מאז האירוע בצומת חוות גלעד: בבוקר יום שישי התגלו כ-300 עצי זית כרותים בעראבה וכ-70 עצי זית כרותים בא-לובן א-שרקייה; בשבת התגלו 74 עצי זית כרותים בראס כרכר, יחד עם נזק לבאר מים וכתובות נאצה.

טרקטור שרוף בכפר עוריף, חלק מפעולות הנקמה של כנופיית תג מחיר (צילום: איברהים מחלוף, באדיבות "בצלם")

טרקטור שרוף בכפר עוריף, חלק מפעולות הנקמה של כנופיית תג מחיר (צילום: איברהים מחלוף, באדיבות "בצלם")

כתובת נאצה ליד ראס כרכר. במקום נכרתו מעל ל-70 עצי זית. צילום: איאד חדאד, בצלם)

כתובת נאצה ליד ראס כרכר. במקום נכרתו מעל ל-70 עצי זית. צילום: איאד חדאד, בצלם)

זמן קצר לאחר התאונה ביום חמישי האחרון הוציאו גורמי הצלה שונים הודעות ראשוניות שקבעו, עוד בטרם הגיעו כוחות לשטח, כי ככל הנראה מדובר ב"פיגוע". המידע הראשוני הזה בשילוב הדיווחים כי הדורס הוא פלסטיני הובילו אתרי חדשות רבים בימין לדווח מיד על האירוע כ"פיגוע דריסה". כי כידוע, פלסטינים לא סתם עושים תאונות דרכים. מאוחר יותר היו כאלו שריככו את הגרסה הראשונית ל"חשד לפיגוע".

ראש מועצת שומרון יוסי דגן שהגיע למקום התאונה צוטט באתר ערוץ 7 כמי שמשוכנע שמדובר בפיגוע טרור. "מבחינת דרגי הפיקוד בשטח, וגם מבחינתנו, מדובר בפיגוע לכל דבר ועניין. הצומת הוא צומת מואר עם עמודי תאורה של נתיבי ישראל, אין שום סימן לחריקה ועצירה, לא לפני מקום הפיגוע וגם לא לאחריו", פירט דגן שגם קבע כי "הנהג לא הופתע מהתאונה. מבחינתנו זה עוד פיגוע קשה של רצח בדם קר של תושבת השומרון בכביש מרכזי במדינת ישראל".

ביום שישי בבוקר, כאמור, הודיע דובר צה"ל כי "מתחקור ראשוני של צה"ל ושב"כ, עולה כי קיימת סבירות גבוהה שמדובר בתאונה, עם זאת טרם נשללו כיווני חקירה אחרים". הודעה עמומה מספיק שאפשרה לאתרי ימין להמשיך ולתהות מהי הגרסה הנכונה – פיגוע או דריסה.

תג מחיר בחתימת "חוות גלעד" בשכונת עיסאוויה בירושלים המזרחית. 19 באוגוסט 2018

תג מחיר בחתימת "חוות גלעד" בשכונת עיסאוויה בירושלים המזרחית. 19 באוגוסט 2018

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסיבת עיתונאים בירושלים, ב-31 במרץ 2024 (צילום: מרק ישראל סלם / פול)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסיבת עיתונאים בירושלים, ב-31 במרץ 2024 (צילום: מרק ישראל סלם / פול)

נתניהו לא ייתן לחטופים לחטוף לו את הניצחון

בתקשורת לועגים לנתניהו כשהוא אומר שישראל "כפסע מניצחון". אבל המלחמה ללא קץ בעזה היא מצוינת בעיניו, ועסקה רק תהרוס

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf