newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פעילים שהגיעו לתעד התעללות בבע"ח הותקפו באלימות

הפעילים שהסתננו לתוך משק הפיטום במושב רשפון הספיקו לראות את גופות הטלאים בתוך ערמות הצואה לפני שכמה גברים במקום תקפו אותם במוטות, במעדרים ואף בפגר של טלה. "הכאב שלנו זעיר לעומת כאבן של החיות", אומרים המפגינים ומבטיחים: נמשיך במחאה

מאת:

ביום שישי האחרון קיימו פעילי זכויות בעלי חיים פעילות מחאה בתוך משק פיטום במושב רשפון – והותקפו באלימות. המפגינים, מקבוצת meat the victims, הגיעו בשעות הבוקר המוקדמות למשק והתבצרו בו, כדי לתעד את הנעשה במקום ובדרישה להוציא טלאים פצועים לחוות הצלה לצורך קבלת טיפול.

מחאה של פעילי זכויות בעלי חיים במשק במושב רשפון (צילום: ברק מאייר)

מחאה של פעילי זכויות בעלי חיים במשק במושב רשפון (צילום: ברק מאייר)

כמאה פעילים למען בעלי חיים, אשר הפגינו במשך שעות במשק, הותקפו באלימות על ידי כמה גברים במקום, שהיכו אותם והתיזו מים מזרנוק. הפעילים העידו כי עד להגעת המשטרה למקום, האלימות כלפיהם היתה קשה וכללה שימוש בכלי עבודה ומוטות ברזל.

"אני אשבור לכם את הראש יא מניאק", תועד אחד הגברים אומר, כשהוא מכה בעזרת את חפירה את אחד המוחים. שוטרים שהגיעו למקום עיכבו את אחד מהתוקפים, שחטף לעיתונאי מצלמה ושבר את כרטיס הזיכרון שלו. כמה פעילים שנפצעו טופלו במקום. אחד מהם פונה לבית החולים בשל צלעות שבורות, ואחר התפנה עצמאית בהמשך.

הפעילים הסתננו סמוך לשעה שש לתוך המשק שבו מפטמים עגלים וטלאים, והחלו לתעד את המצב במקום, כולל תיעוד גופות של טלאים בתוך ערימת צואה. התיעוד הועבר גם בשידור חי על גבי מסך ענק מחוץ למשק, כדי לאפשר לתושבי המושב לחזות במתרחש סמוך לביתם.

"הגענו סביב השעה שש בבוקר, ומיד החלה אלימות פסיכית. עוד לא הפסקנו לראות את בעלי החיים ונאלצנו להתמודד עם אלימות, שכללה זרנוקי מים תעשייתיים", סיפרה מנטגווש אמרה, אחת הפעילות שהיתה במקום.

"התכוננו לאופציה כזאת מראש אז נכנסנו עם ניילונים, אבל זה לא מנע מהם להמשיך. הם ניסו לקרוע את הניילונים עם סכינים". לדברי אמרה, הגברים המשיכו בתקיפה. "הם תקפו במעדרים ומוטות ברזל, בעיטות וקללות, זרקו עלינו צואה וגופה של טלה בן יומו, והאשימו שאנחנו הרגנו אותו". המשטרה הגיעה למקום כעבור חצי שעה ואז האלימות נפסקה.

"הם השתוללו שם, היה מפחיד, קיווינו שמשטרה תבוא כבר, ואז כשהגיע שוטר נהיה יותר רגוע", סיפר אחד המפגינים, שהעדיף להישאר בעילום שם. "אנחנו קבוצה שפועלת באי אלימות, לא מחזירים ולא כלום, רק מגוננים על הראש וכאלה דברים, אז זה לא שהיתה מולם איזו התנגדות, הם הפעילו אלימות באופן חופשי".

מחאה של פעילי זכויות בעלי חיים במשק במושב רשפון (צילום: Meat the victims)

מחאה של פעילי זכויות בעלי חיים במשק במושב רשפון (צילום: Meat the victims)

מחאה של פעילי זכויות בעלי חיים במשק במושב רשפון (צילום: Meat the victims)

מחאה של פעילי זכויות בעלי חיים במשק במושב רשפון (צילום: Meat the victims)

הפעיל שיחזר את השתלשלות האירועים: "ברגע שאחד האנשים במקום קלט מה קורה הוא התחיל להשפריץ מים, ואז באו כל החברים שלו. היו שתי קבוצות של מפגינים, והם זרקו על אחת מהן חרא מהרצפה. הם באו לקבוצה שאני הייתי אתה, התחיל לצעוק איך בגללנו הרגו את הטלה, אבל היו שם המון טלאים מתים שהגענו. הוא לקח את הגופה והתחיל להרביץ לאנשים עם הגופה, ואז הצטרפו אליו עוד אנשים שהכו ובעטו, כל מי שניסה לצלם זרקו לו את הנייד לערימה של חרא".

"באנו לשם כי אנו מכירים את המשק הזה שנים רבות, גם מתיעודים שלנו וגם כאלה שנעשו על ידי פעילים אחרים", סיפרה יסמין שהשתתפה במחאה. "היה לנו ברור שנחווה אלימות. כשאתה בא למושב ולא לקיבוץ זה יותר אישי, אתה נכנסת אליהם הביתה והם לקחו את זה אישית. מבחינתם הם חופשיים לעשות כל מה שעולה על רוחם, מה שלא נכון גם מבחינת החוק. נכנסנו ללא הזמנה אבל לא נהגנו באלימות, וגם ללא שום כוונה לבצע עבירה או להזיק, בסך הכל רצינו לתעד את המקום".

במהלך המחאה, הפעילים קיימו משא ומתן עם המשטרה, והגיעו להסכמה כי צוות תקשורת יכנס למשק ויתעד את המקום ובתמורה הפעילים ייצאו מהמשק וימתינו בחוץ. אך לאחר שהצוות סיים לתעד, אחד הגברים התנפל על הצלם ולקחת ממנו את כרטיס הצילום. בתגובה, הפעילים חזרו להתבצר במשק.

בהמשך צוות הצילום הוכנס בפעם השנייה, הפעם כשהפעילים נשארים במקום, כדי להבטיח את שלומם של העיתונאים. "ביקשנו מהשוטרים לעצור את מי שתקף אותנו ולדרוש מהם להחזיר ציוד שלקחו כמו תיקים וטלפונים, אבל השוטרים רק אמרו 'תלכו להגיש תלונה בתחנה'".

מחאה של פעילי זכויות בעלי חיים במשק במושב רשפון (צילום: Meat the victims)

מחאה של פעילי זכויות בעלי חיים במשק במושב רשפון (צילום: Meat the victims)

מחאה של פעילי זכויות בעלי חיים במשק במושב רשפון (צילום: Meat the victims)

מחאה של פעילי זכויות בעלי חיים במשק במושב רשפון (צילום: Meat the victims)

"המשק הספציפי הזה הוא משק שתועד שנים אחורה", מסבירה אמרה. "שום דבר לא משתנה – אותה אלימות והזנחה כלפי בעלי החיים. הגענו דווקא למשק הזה כי הוא נחשב משק קטן ובוטיקי, במושב עשיר. אבל גם שם מתבצעות זוועות בסדר גודל עצום, בממדים שקשה להסביר, עוצמת הצער והכאב לבעלי חיים לא נופלת מהאנגרים (משקים; א"ז) יותר גדולים".

"זה שמדובר באנשים שנחשבים 'מלח הארץ', במשק משפחתי ביישוב עשיר לא משפיע על מצבם של בעלי החיים", הוספיה יסמין.

לגבי גופות בעלי החיים שתועדו במקום, סיפרה אמרה: "בכל משק יש את ה'פחת', בעלי חיים שמתים, כי טלה בן יומו מופרד מאמו ואוכל רק מתוך מהמכונה עם פטמות פלסטיק אז אין לו חום גוף, הם שוהים בצואה של עצמם וזה קרקע לווירוסים ומחלות".

"העגלים הם שחו בשתן וצואה", משחזרת יסמין את שראו במשק. "תיעדנו עגלים עיוורים בגלל אדי האמוניה. המים עכורים ומלאים בירוקת. תיעדנו טלאים גוססים, אימהות עם עטינים שנגררים עד הרצפה, ושומעים שם שיעולים בגלל שהם נושמים את כל האמוניה והצואה".

"הכאב הוא לא בגלל האלימות שחווינו אלא בגלל מה שראו שקורה לבעלי החיים התמימים שלא עשו רע לאף אחד", מסכמת אמרה. "נמשיך לעשות את זה שוב ושוב, אף שיש לנו מה להפסיד, כולנו אנשים עם עבודה ומשפחה, אבל הכאב שלנו זעיר לעומת מה שבעלי החיים חווים".

הפעילות התקיימה במסגרת רשת בינלאומית בשם Meat The Victims שמקיימת פעולות מחאה ותיעוד בכל העולם ומייצרת הד ברשתות החברתיות ובתקשורת. במסגרת הפעילות, השישית בישראל, פעילים למען בעלי חיים נכנסים למקומות שמנצלים בעלי חיים, מזמינים את התקשורת לסקר את האירוע מבפנים ומצילים בעלי חיים. באפריל, פעילים נכנסו לחזיריה בקיבוץ להב ותיעדו את הנעשה במקום.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה טיפלה באירוע חשד להפרת סדר תוך כניסה לשטח פרטי ברשפון, בסיומו הוצאו כלל המעורבים מהמקום ללא נקיטת הליך פלילי".

שחר פלש, אחד מבעלי המשק, מסר בתגובה: "זאת לא היתה הפגנה, אלא הסגת גבול חד צדדית לשטח פרטי ללא רשות וללא הסכמה. לדאבוני הרב העובדים שלי לא נכחו במקום בעת הפריצה למשק, וכל מי שנכח למעט השוטרים ושני ראשי היישוב, היו כחלק מהפרובוקציה של הפורצים לכאורה, שניסו להציג ולגרור אותנו להגיב באלימות כלפיהם, ללא הצלחה. אני מקווה שהפורצים ומי מטעמם יובאו לדין".

יש לציין כי לדברי הפעילים, אחד הגברים שתקפו אותם היה עסוק בעבודה במשק בשעה שהפעילים הגיעו, ולטענתם בין התוקפים היה גם אחד מבני משפחת פלש, שאותו הם מזהים היטב מפעילויות קודמות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf