newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עובד בארגון זכויות אסירים במעצר מנהלי בגלל... קשרים עם אסירים

בתום 40 ימי חקירה החליט בית המשפט השלום בירושלים שאין ראיות להמשיך להחזיק במעצר את חסן ספדי, עיתונאי שעובד בארגון "אדמיר" לזכויות אסירים, וקבע שחרור בערבות. אז ליברמן חתם על צו מנהלי ושלח אותו לשישה חודשים בכלא

מאת:

מה עושה שב"כ אם במשך ארבעים ימים של חקירה הוא לא מצליח להוכיח כי מעצרו של עיתונאי ופעיל זכויות אדם פלסטיני היה מוצדק? פונה לליברמן שמוציא לו צו מעצר מנהלי למשך שישה חודשים.

ב-1 במאי נעצר חסן ספדי – איש תקשורת בן 25 מבית חנינא שעובד כאחראי המדיה של ארגון זכויות האסירים הפלסטיני "אדמיר" וכותב בעיתון הלבנוני א-ספיר, כשעבר במחסום כראמה. ספדי היה בדרכו הביתה מתוניסיה, שם השתתף בכנס של צעירים ערבים שעסק בזכויוית אדם ובנושאים חברתיים אזוריים. לאחר שנעצר בגבול הוא הועבר למגרש הרוסים ומאז נחקר במשך 40 ימים. על פי "אדמיר" ספדי היה נתון לחקירות ממושכות לאורכן הוא היה קשור בידיו בתנוחה מכאיבה, ונתון לאיומים, צעקות ומניעת שינה.

ב-7 ביוני הוא הובא לדיון בבית משפט השלום בירושלים, אז ראתה אותו משפחתו לראשונה מאז נעצר. על פי ארגון אדמיר הפרקליטות טענה כי ספדי מקושר עם ארגון לא חוקי וכי ביקר בלבנון, המוגדרת כמדינת אויב, יותר מפעם אחת. עוד טענו כי הוא עוסק בפעילויות בלתי חוקיות אבל לא ציינו מהן הפעילויות הבלתי חוקיות, ובנוסף – טענו כי הוא נמצא בקשר עם אסירים, אבל לא ציינו אסירים ספציפיים שמהווים בעיה. ובכן, כן, ספדי כנראה נמצא בקשר כמעט יומיומי עם אסירים ובני משפחותיהם, כי הוא… עובד בארגון שעוסק בזכויות של אסירים! זאת העבודה שלו!

בתום 40 ימי חקירה תחת צו איסור פרסום, לאחר שהשב"כ לא הצליח להציג ראיות שיספיקו כדי להחזיק את ספדי במעצר, החליט השופט לשחררו בערבות של 2,500 שקלים וערבויות צד ג'. ב-10 ביוני הוא היה אמור להשתחרר. משפחתו כבר שילמה את הערבויות. אבל אז הם גילו לתדהמתם כי מאוחר יותר באותו יום חתם שר הבטחון החדש, אביגדור ליברמן, על צו מעצר מנהלי ל-6 חודשים, ולמעשה ביטל לחלוטין את החלטת בית המשפט.

> אחרי 15 שנים בכלא: אסיר פלסטיני קיבל צו מעצר מנהלי ביום השחרור

השופט שיחרר אותו ממעצר בערבות, אז השב"כ הוציא לו צו מנהלי. העיתונאי ואיש המדיה של ארגון זכויות האסירים "אדמיר", חסן ספדי.

השופט שיחרר אותו ממעצר בערבות, אז השב"כ הוציא לו צו מנהלי. העיתונאי ואיש המדיה של ארגון זכויות האסירים "אדמיר", חסן ספדי.

נראה שהשב"כ והמשטרה מצאו לעצמם מסלול עוקף בית משפט. בהתחלה הם מבקשים מהשופט שיכלא אנשים אבל כשזה מסרב לעשות כך ללא ראיות – הם פונים לשר הבטחון או לאלוף הפיקוד (בהתאם למעמד האזרחי של מושא המעצר) שחותמים על צו מנהלי. אז ההליך כבר נראה אחרת לגמרי בבית המשפט: הדיון הוא בדלתיים סגורות, ישנם חומרים חסויים, ושופט שבעיקר נאלץ לסמוך על השב"כ שאומר שהעציר מסוכן, ואין לו ראיות להסתמך עליהן. וכך הזלזול בחוק ובהליכים המשפטיים שאליהן מגיעות רשויות אכיפת החוק בישראל ממשיך לשבור שיאים. נראה שהגופים שאמורים להיות אמונים על ביטחוננו יכולים לעצור את מי שהם רוצים. הם לא צריכים להוכיח דבר.

רק השבוע הוציא הצבא ברגע האחרון צו מעצר מנהלי לאסיר בילאל קאיד שהיה אמור להשתחרר מהכלא אחרי 15 שנים מאחורי הסורגים. הצו שהוצא הוא למשך שישה חודשים וניתן, כמובן, יהיה להאריך אותו שוב גם בהמשך, ללא הסברים, ללא כתב אישום וללא משפט.

ספדי הוא אחד מ-19 עיתונאים פלסטינים במעצר ישראלי, וכעת הפך לאחד מתוך שבעה מהם שנתונים במעצר מנהלי. מעצר מנהלי מאפשר לרשויות להחזיק במעצר בני אדם בלי שאלה ידעו במה הם מואשמים ומה הראיות נגדם, ובלי אפשרות אפילו למראית עין של משפט צדק. השימוש בפרקטיקה זו אמור להיות מידתי ונדיר. אולם המספרים מגלים מציאות אחרת. על פי נתוני שב"ס נכון לסוף חודש אפריל 2016 החזיקה ישראל במעצר מינהלי 692 פלסטינים, בהם שתי נשים ו-13 קטינים.

ביקשנו את תגובת דובר צה"ל למעצרו של ספדי, אולם שם הפנו אותנו לבקש את תגובת השב"כ. זו לא נתקבלה עד לרגע זה, ותפורסם כאן אם וכאשר תתקבל.

קרקס בכלא

ביום שני הוארך בשישה חודשים גם מעצרו המנהלי של הליצן הפלסטיני מוחמד אבו סח'א. אבו סח'א הוא אמן קרקס, ומדריך בבית הספר לקרקס בו לומדים מאות ילדים מאזור ביר זית ורמאללה, ובהם גם כ-40 ילדים בעלי צרכים מיוחדים. בצבא טענו כי אבו סח'א הוא פעיל בארגון החזית העממית לשחרור פלסטין וכי "מעצרו המנהלי נעשה בהתאם לדין וכאמצעי אחרון מאחר שלא נמצאה אפשרות אחרת לנטרול הסכנה הנשקפת ממנו". מאז עברו חודשים רבים, והנה עדיין לא הצליחה המדינה להוכיח כי אבו ס'חא אשם במשהו, אז היא פשוט מאריכה את מעצרו ללא משפט, כי מי צריך בכלל חוק, והליכים, כשיש שב"כ שיודע הכל ושופטים שמוכנים שוב ושוב להוות חותמות גומי?

בדיון שהתקיים בבית המשפט הצבאי, השיב אבו סח'א בעצמו להאשמות הבלתי ברורות שהופנו כלפיו: "אני אומן בקרקס. אני ליצן. טיילתי הרבה באירופה וראיתי הרבה אנשים, פלסטינים, ישראלים, אמריקאים. אין לי כל כוונה לבצע פעולות אלימות. אפילו בפייסבוק יש לי הרבה אנשים מתרבויות שונות. אני עובד ברמאללה בתור ליצן בקרקס, אנו מטיילים בקרקס מסביב לאירופה. פעם אחרונה שהייתי בחו"ל הייתה ביוני שעבר. אני עובד סוציאלי בארגון התנדבותי".

> כך מגייסת הפרקליטות הצבאית את פייסבוק כדי להחליף את המעצרים המנהליים

הליצן מוחמד אבו סח'א (באדיבות קרקס פלסטין)

הליצן מוחמד אבו סח'א בפעילות קרקסית עם ילדים (באדיבות קרקס פלסטין)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf