newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עדי ראייה: מתנחל הוא שירה למוות בנער באל-מוע'ייר

אמג'ד אבו עליא בן ה-16 השתתף במחאה של תושבי הכפר נגד השתלטות מתנחלים על אדמותיהם. "מתנחל כיוון לעברנו נשק, ירה באופן ישיר ואמג'ד נפל", סיפרו עדי ראייה. "האדמות האלה הן הפרנסה שלנו", אומרים באל-מוע'ייר

מאת:
עזר לאביו החולה לרעות את הצאן. אמג'ד אבו עליא

עזר לאביו החולה לרעות את הצאן. אמג'ד אבו עליא שנהרג מירי בכפר אל-מו'עייר

מתנחל הוא מי שירה למוות באמג'ד אבו עליא, נער בן 16 מהכפר אל-מוע'ייר – כך טוענים עדי ראייה, שנכחו בהפגנה שנערכה ביום שישי שעבר, במחאה על מתקפות המתנחלים נגד תושבי הכפר הנמצא מזרחית לכביש אלון, ועל ההשתלטות המתמשכת על אדמותיהם.

לפי עדי הראייה, אבו עליא נורה בעודו עומד בגבו לעבר הישראלי שירה. בסרטונים שצולמו במקום נראה אזרח ישראלי יורה כשהוא עומד לצד חיילים. עם זאת, בארגון "בצלם" אמרו שהם לא יכולים לקבוע בוודאות מי ירה את הכדור שהביא למותו של אבו עליא, חיילים או אזרחים ישראלים.

"הכפר שלנו מארגן צעדה שבועית כבר ארבע שנים", סיפר ל"שיחה מקומית" מאהר אל-נסען, פעיל חברתי ופוליטי במוע'ייר, "מאז שמתנחלים החלו להקים מאחזים על אדמות המרעה שלנו ולתקוף את רועי הצאן ואת החקלאים".

אל-נסען אומר שרק לפני שבועיים, שני רועי צאן הוכו בשטח שהוכרז כשטח אש. לדבריו, האדמות שהצבא הפך לשטח אש משמשות את תושבי הכפר לחקלאות וגם למגורים, תלוי בעונה. "זה מקור פרנסה עיקרי עבורנו בכפר", הוא אומר. בדצמבר 2020 מתנחל פתח בירי חי לעבר מפגינים מהכפר ופעילים, וחיילים שהגיעו למקום כדקה אחרי האירוע לא עיכבו או עצרו אותו.

מרגע ההכרזה על שטח אש, הצבא החל לסלק את התושבים מאדמותיהם. אולם שטח האש, כנראה, לא חל על מתנחלים. אל-נסען מספר כי לפני שנתיים הקים מתנחל חוות רועים על האדמות של הכפר, והצבא לא פינה אותו.  "כשפלסטינים נכנסים לאדמות שלהם, הוא פשוט תוקף אותם", אומר אל-נסען.

אמג'ד הצטרף למחאה מסיבות האלה, מסביר אל-נסען. "הצעדה הוגדרה כעממית ולא אלימה", הוא מוסיף. "כשהגענו לאדמות שלנו, הופתענו לראות שם 15 מתנחלים. הם הצטרפו לחיילים שהגיעו לדכא את ההפגנה. המתנחלים התקרבו אלינו, והתחילו לדחוף אותנו עם הידיים.

"הם (המתנחלים) עמדו מקדימה, והחיילים היו מאחוריהם.  ניסיתי למנוע מהמתנחלים להמשיך לתקוף, פחדתי על האנשים סביבי, ודחפתי את אחד המתנחלים לאחור. באותו רגע, אחד מהחיילים, שעמד מאחוריו, ירה כדור גומי לחזה שלי. נפלתי לרצפה. חשבתי שאמות. אמרתי את השאהדה. הכאב היה בלתי נסבל, ומרוב העוצמה, הייתי משוכנע שזה כדור מאש חיה".

"ירו לי כדור גומי בחזה. חשבתי שאני מת". מאהר אל-נסען (צילום: באסל אל-עדרה)

"ירו לי כדור גומי בחזה. חשבתי שאני מת". מאהר אל-נסען (צילום: באסל אל-עדרה)

בתיעודים מהאירוע נראה מתנחל יורה אש חיה, ומתנחלים צעירים יותר מיידים אבנים לצד החיילים, מבלי שהאחרונים מנסים לעצור אותם.

אביו של אמג'ד, נשאת ואלד, בקושי הצליח לעצור את הדמעות. "הבן שלי, אמג'ד, נאלץ לנשור מהלימודים בכיתה ט' כדי לעזור לי בעבודה", סיפר. "אני רועה צאן, חולה בסרטן, ולכן זקוק לעזרה.

"ביום ההפגנה, אני ואמא שלו ביקשנו ממנו: אל תשתתף. אמרתי לו שהוא צריך להישאר בבית. לדאוג לאחיותיו. פחדתי עליו. אבל הוא לא שמע לנו, והלך עם חברים. זה היה חשוב לו. הוא נהג להגיע לצעדות המחאה תמיד. בכל פעם שיצא, התמלאנו באימה, וספרנו את הדקות עד שובו הביתה. רק לדעת שהוא בסדר".

סלימאן נסר, שהשתתף גם הוא בהפגנה, מספר שראה את הרגע שבו ירו באמג'ד. לדבריו, היורה היה מתנחל שלבש חולצה כחולה.

"בכל פעם שיצא, התמלאנו באימה, וספרנו את הדקות עד שובו הביתה. רק לדעת שהוא בסדר"

"ההפגנה התחילה באופן שקט", סיפר נסר, "הנפנו דגלים וקראנו קריאות נגד ההתנחלות והכיבוש. ברגע שהמתנחלים החלו לזרוק עלינו אבנים, צעירים בכפר זרקו עליהם אבנים בחזרה. כשזה קרה, אחד מהמתנחלים, בחור עם חולצה כחולה שהחזיק בנשק ארוך, כיוון לעברנו את הנשק, וירה באופן ישיר. ראיתי את אמג'ד עבד אללה (צעיר אחר מהכפר שנפגע בהפגנה; ב"ע), מתמוטט על האדמה. אנשים הרימו אותו כדי לפנות אותו. המתנחל עם החולצה הכחולה לא הפסיק לירות. ואז ראיתי אותו פוגע באמג'ד בגב. אמג'ד נפל".

"אין צורך בדם, הנער מת"

בסרטון שפורסם רואים מתנחלים ומפגינים משליכים אבנים אלו על אלו. לאחר מכן נשמע קול ירי, והפלסטינים בורחים. בזמן הבריחה, אמג'ד נפגע מירי ונופל, אולם בצילום לא רואים מי ירה בו. בסרטון אחר נראה מתנחל עם חולצה כחולה רץ ויורה לעבר הפלסטינים.

מתנחל עם נשק שירה לעבר הפלסטינים. (צילום מסך, טלוויזיית אל-וטן)

מתנחל עם נשק שירה לעבר הפלסטינים. (צילום מסך, טלוויזיית אל-וטן)

נסר מעיד: "עמדתי מטרים ספורים מאמג'ד. ראיתי אותו כשהוא נפל, הוא היה עדיין בהכרה. המתנחלים המשיכו להתקדם לעברנו ולזרוק אבנים. כשניסינו להציל את אמג'ד. המתנחל שירה המשיך לירות, ופגע בצעיר נוסף.

"אחר כך הגיעו כוחות של משמר הגבול, וראיתי את המתנחלים נכנסים לכלי הרכב שלהם ובורחים מהמקום. חיילי מג"'ב ירו עלינו כמות רבה של רימוני קול וגז מדמיע".

דובר צה"ל נשאל האם ידוע לצבא מי ירה את הכדור שגרם למותו של אמג'ד אבו עליא ומדוע החיילים לא פעלו נגד המתנחלים שזרקו אבנים כשהם עומדים לידם. בתגובה מסר: "סמוך לכפר אל מועייר התפתחה הפרת סדר אלימה בהשתתפות מאות פלסטינים. מפירי הסדר הבעירו צמיגים והשליכו אבנים לעבר ציר ראשי (אלון) בו נוסעים כלי רכב ישראליים. כוחות צה״ל ומג״ב הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי לעבר מפרי הסדר. זוהתה פגיעה. נפתחה חקירה."

אחרי שנודע שאמג'ד נורה, מספר נסר, קראו לתושבים לתרום דם. "מיהרנו לבית החולים ברמאללה", הוא מתאר,  "החלו לרשום את השמות שלנו בשביל תרומות דם. פתאום יצאה אחות מחדר הניתוחים, ואמרה לי: אין צורך בדם. הנער מת".

סולימן מזכיר מה עומד בשורש המחאות: "אנחנו מוחים כי אנחנו לא מצליחים לשאת יותר את האלימות של המתנחלים מהמאחזים נגדנו", הוא אומר. "זה משפיע על כל הכפר. על כל אחד מהחקלאים. יום ולילה, רועי צאן חוטפים מהם מכות, והצבא מסלק אותנו משטחי מרעה, מחרים לנו ציוד, קונס אותנו על שימוש בטרקטורים. אין לנו איך להתקיים ככה".

המאחז "החווה של מיכה" התמקם לפני שנתיים מזרחית לכביש אלון, סמוך לקהילת ראס א-תין, הנמצאת בשטח C. הטרדות ואלימות הקשה מצד מתנחלים גרמו ל-18 משפחות מהקהילה לעזוב בחודש שעבר את השטח, שאת אדמותיו הם שוכרים במחיר סמלי מתושבי אל מוע'ייר וכפרים נוספים, ולעבור לשטח B, מערבית לכביש אלון.

אבו עליא הוא ההרוג השלישי בכפר בשלוש השנים האחרונות על רקע התקפות מתנחלים. בין השנים 2020 ל-2021 תיעד ארגון בצלם שבעה אירועים באל מוע'ייר, שכללו השחתה של כ-200 עצי זית ותקיפת מוסקים וחקלאים, כולל שימוש באש חיה.

בינואר 2019 הגיעו לאל מוע'ייר כ-15 מתנחלים חמושים ברובים, אלות, צינורות וגרזנים מכיוון מאחז עדי עד. הם תקפו חקלאים שעבדו באדמותיהם, ירו לעברם ורדפו אחריהם עד לפאתי הכפר. כמה עשרות מתושבי הכפר הגיעו למקום ויידו אבנים לעבר המתנחלים, בניסיון להדוף אותם. באותו הזמן הגיעה לכפר קבוצת נוספת של כ-15 מתנחלים חמושים, וחלקם ירו על התושבים. אחד מהם הרג את חמדי נעסאן, בן 38, נשוי ואב לשניים, שנפגע מירי בגבו בשעה שעזר לפנות פצועים.

בדצמבר 2020, במהלך הפגנה ביום שישי, השליכו צעירים תושבי הכפר אבנים במחאה על מאחז חדש שהקימו מתנחלים חודש קודם לכן, בסמוך לקהילת ראס א-תין. צלף של הצבא ירה בבטנו של עלי אבו עליא, נער שבאותו יום חגג את יום הולדתו ה-15, והרג אותו. בעת שנורה למוות, עלי עמד במרחק של כ-150 מטר מהחיילים וצפה בעימותים.

אורן זיו סייע לכתיבת הכתבה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf