newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו: מתנחל ירה לעבר מפגינים. החיילים איימו על הפלסטינים

הירי התרחש אתמול בהפגנה מול מאחז באזור הכפר אל מוע'ייר. המתנחל ירה כמה כדורים מאקדח בכינון ישיר לעבר המפגינים. החיילים שהגיעו למקום כדקה אחרי האירוע לא עיכבו או עצרו אותו, ורק דרשו מהמפגינים לעזוב. דובר צה"ל: "החיילים לא היו בשטח בזמן הירי"

מאת:

מתנחל פתח באש חיה לעבר מפגינים במהלך מחאה נגד מאחז לא מורשה בגדה המערבית, באזור הכפר אל מוע'ייר. החיילים שהגיעו למקום לא עיכבו או עצרו את היורה, אלא דרשו מהמפגינים לעזוב את המקום.

אירוע הירי התרחש אתמול (שישי), כאשר כ-30 מפגינים פלסטינים וישראלים הגיעו למחות בגבעה מול המאחז "החווה של מיכה החדשה", במסגרת הפגנות המתקיימות בכל יום שישי בשבועות אחרונים.

צילום מסך מתיעוד הירי, מתוך סרטון של בצלם

צילום מסך מתיעוד הירי, מתוך סרטון של בצלם

בשעות הבוקר המאוחרות, כשהמפגינים הגיעו לגבעה במרחק של מאות מטרים מהמאחז, התקרבו לעברם כמה מתנחלים שהגיעו בכלי רכב, ואחד מהם ירה מאקדח כמה כדורים ממרחק של כמה עשרות מטרים, בכינון ישיר לעבר המפגינים.

חיילים שהגיעו למקום כדקה לאחר הירי לא עצרו או עיכבו אותו, אלא הרחיקו את הפלסטינים מהמקום כשהם מאיימים עליהם במעצרים. בתיעוד של האירוע, ניתן לראות מפגינים ועיתונאים נמלטים מהמקום מחשש לחייהם.

בדובר צה"ל מסרו כי החיילים במקום לא היו בשטח בזמן הירי, אך בתיעוד רצוף של האירוע ניתן לראות כי החיילים מגיעים למקום כדקה אחריו, והמפגינים קוראים להם לעצור את היורה (התגובה המלאה של דו"צ בסוף הכתבה).

בתיעוד נוסף מהאירוע ניתן אף לשמוע את המפגינים מבקשים מהחיליים לעצור את היורה, אך החיילים דווקא מאיימים על הפלסטינים שהרימו אבנים כדי להגן על עצמם במעצר.

במהלך האירוע הגיעו למקום שני מתנחלים עם כלבי תקיפה ואחרים עם אלות. הם רצו לכיוון המפגינים, והחיילים ניסו למנוע מהם להתקרב למפגינים הפלסטינים, אך לא הרחיקו או עיכבו אותם. אחד החיילים נראה מכוון את נשקו לעבר המפגינים.

לקראת סיום האירוע היו בשטח כעשרים מתנחלים, חלקם רעולי פנים, כשהם מחזיקים אלות, עומדים בנחת ליד החיילים ומשוחחים ביניהם.

על פי עדי ראייה וכפי שניתן לראות בתיעוד, רוב החיילים שהגיעו למקום עמדו מול המפגינים שנופפו בדגלי פלסטין, ולא מול המתנחלים – שהיו חמושים בנשק, אלות וכלבי תקיפה.

"הם הגיעו בשני טנדרים מהמאחז כשראו אותנו יורדים מהגבעה הרחוקה", סיפר ל"שיחה מקומית" אחד מעדי הראיה. לדבריו, במקום יש שלוש גבעות, כשהמפגינים הגיעו מהגבעה הראשונה הסמוכה לקהילת ראס א-תין, שביניהם לבין המאחז נמצאת גבעה נוספת, שבה התרחש הירי.

לדברי העד, "הם יצאו מהטנדרים עם אלות והתחילו להתקרב לכיוונינו, ואז השבאב (צעירים פלסטינים; א"ז) ניסו להבריח אותם עם אבנים, אז אחד המתנחלים שלף אקדח וירה, ממרחק של 20 או 30 מטר ישירות לכיוון שלנו". העד סיפר כי בעוד הצלמים שתיעד את האירוע עמדו בצד, היורה כיוון לאזור שבו עמד עם מפגינים נוספים.

כמה מפגינים אישרו בפני "שיחה מקומית" כי החיילים לא עיכבו את המתנחל היורה. "זה היה מאוד מסוכן", סיפר הפעיל הפלסטיני עבדאללה אבו רחמה, שנכח בהפגנה. "זה פשוט לא ייאמן, הם לא מתנהגים כבני אדם, הם יכולים לירות ולתקוף, בלי קשר למה שאנחנו עשינו. אנחנו רק דיברנו ולא נקטנו בשום אלימות".

"ביקשנו מהחיילים לעצור את היורה ואת המתנחלים שהגיעו עם כלבים, אבל הם ירו גז מדמיע לעברנו וניסו לאלץ אותנו לעזוב. הם לא עצרו את המתנחל שירה כדורים לעברנו, למרות שהצבענו עליו. אם מישהו (פלסטיני; א"ז) מנסה לזרוק אבנים, ישר עוצרים אותו. אבל מתנחל שיורה? הם לא עושים כלום, זו בעיה מאוד גדולה".

האירוע התרחש באזור הסמוך לכביש אלון ולא רחוק מהכפר הפלסטיני אל מוע'ייר, שבו חיילים ירו והרגו את הנער הפלסטיני עלי אבו עליא לפני שבועיים. על פי בדיקת "שיחה מקומית", אבו עליא נורה הרחק מכביש אלון, ולא באזור שיכל לסכן נהגים ישראלים, כפי שטענו בצבא.

בחודש שעבר חודשה המחאה באזור לאחר שהמאחז עבר למיקום חדש מזרחית לציר אלון. בכל ההפגנות עד השבוע הצבע מנע מהמפגינים להתקרב לאזור מסביב למאחז, אך אמש (שישי) המפגינים הצליחו לראשונה להגיע לאזור הקהילה הפלסטינית ראס א-יתן ומשם להתקדם ברגל לכיוון המאחז.

חיילים ומפגינים ליד המאחז ״החווה של מיכה״ באזור כביש אלון (צילום: שרונה וויס/ אקטיבסטילס)

חיילים ומפגינים ליד המאחז "החווה של מיכה" באזור כביש אלון (צילום: שרונה וויס/ אקטיבסטילס)

פנינו למשטרת מחוז ש"י בשאלה אם נפתחה חקירה או בוצעו מעצרים לאחר אירוע ירי. תגובתם טרם התקבלה.

נקודה מעניינת נוספת היא שבכל אירוע ירי של פלסטינים לעבר ישראלים או חיילים, גם שאין בו נפגעים, בצבא ובמשטרה ממהרים להוציא עדכונים לתקשורת בנושא. ככל הידוע, אמש לא נשלחו הודעות כאלה לכתבים.

מחמ"ל דובר צה"ל נמסר ל"שיחה מקומית": "היתה במקום הפרת סדר של 150 פלסטינים שזרקו אבנים והשתמשו בקלע דוד. לגבי המתיישב שביצע ירי באוויר, יש לפנות למשטרה".

בתשובה לשאלה מדוע החיילים לא עיכבו את היורה, בדובר צה"ל ציינו כי הכוח לא היה במקום בזמן הירי.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf