newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עדויות מאום אלפחם: המשטרה הפכה את ההפגנה לזירת קרב

ההפגנה השבועית בעיר נגד הפשיעה הפכה למפגן של ברוטליות משטרתית קשה נגד המפגינים שכללה רימוני גז והלם, טייזר, מי בואש ומכות קשות. צעיר שנפצע בראשו מורדם ומונשם במצב קשה. "משטרה פשיסטית. הם רוצים שהערבים יהרגו זה את זה"

מאת:

המשטרה תקפה אתמול (שישי) באלימות קשה את המחאה השבועית באום אלפחם נגד הפשיעה המאורגנת בחברה הערבית. כבר שבעה שבועות שמדי יום שישי מאות משתתפים בתפילה ליד רחבת העירייה ולאחר מכן צועדים לתחנת המשטרה בעיר או לכביש 65.

המחאה ברום אל פחם (צילום מתן גולן)

המשטרה הפכה את ההפגנה לזירת קרב. המחאה באום אלפחם (צילום מתן גולן)

אך אתמול, עם סיום התפילה ולפי שהמפגינים החלו לצעוד, תקפה המשטרה בכוח רב את המפגינים בכיכר הראשית שבתוך העיר, מאות מטרים מהכביש הראשי. השוטרים ירו כדורי ספוג שחורים, השליכו רימוני גז והלם והתיזו מי בואש על המפגינים. בתיעוד מהאירוע נראים שוטרים מכים מפגינים בעודם על הקרקע ודוחפים אותם בכוח. כ-35 מפגינים נפצעו, בניהם ח״כ יוסף ג'בארין ששוטרים ירו כדור ספוג בגבו. ראש העיר אום אלפחם, סמיר מחאמיד, שנדחף על ידי שוטרים פונה אף הוא לטיפול רפואי. בנוסף, מוהנד מחאג'נה נפצע קשה בראשו מרימון הלם ופונה לבית החולים רמב"ם בחיפה, שם עבר ניתוח וכעת הוא מורדם ומונשם. גם לפני כחודש, שוטרים בבגדים אזרחים עצרו באלימות מפגינים במהלך מחאה בעיר.

שוחחנו עם ארבע נשים שהשתתפו אתמול בהפגנה, שלוש מהן נפצעו מאלימות השוטרים.

נרג'ס מחאג'נה (אום עלא) בת 50 מאום אלפחם תועדה אמש כששוטרים דוחפים אותה בחוזקה לקרקע, כשהיא לובשת אפוד צהוב:

״אתמול לא היה אלימות בכלל מצד המפגינים, לא השתמשו באבנים ולא בשום דבר נגד החוק. המשטרה החלה לזרוק רימוני הלם ולהתיז ישר אחרי התפילה, לפני שבכלל חצינו את הכיכר הראשונה. הייתי מול המשטרה ולא היה כלום מצד המפגינים. לבשתי וסט צהוב, אני בארגון אימהות נגד אלימות המשטרה, של ערביות ויהודיות. חשבתי שזה מגן מפני השוטרים אבל זה לא עזר בכלום. דחפו אתי על האבנים, קיבלתי מכה ביד ברגל ובראש, גם רימוני גז נפלו לידי, פגעו בעיניים ובריאות, פשוט נבהלתי. אף פעם לא חוויתי חוויה כזאת, לא ציפיתי לה. ברוך השם היה לידי חובש יהודי שהעניק לי טיפול רפואי, והיום אלך למרפאה.

״המשטרה תקפה דווקא אותנו, שאין לנו כלי נשק. הם לא מגינים על האזרחים והתושבים אלא מעניקים סיוע לרוצחים. אף רוצח לא נתפס, יש פה הרבה נרצחים, הרבה משפחות שכולות והמשטרה לא עוזרת לנו.

״כשרואים את כוחות המשטרה מול המפגינים, אנחנו תוהים אם יש להם כוח למה הם לא תופסים אף עבריין, למה הם לא אוספים את הנשק הלא חוקי באום אלפחם. אני רוצה אווירה בטוחה לילדים ולנכדים שלי, שלא אפחד כשהם יוצאים החוצה מכדור נפלט, מאנשים שנעזרים במשטרה ולא נתפסים אף פעם״.

ח"כ יוסף ג'בארין נגרר בהפגנה באום אלפחם (צילום באדיבות אתר מוטני48)

אחלאם יונס מסארווה בת 43 מבאקה אל-ע'רביה, נפצעה בהפגנה בידיה מפגיעת כדור ספוג או רימון גז:

״קבלתי כדור ביד וזה כואב מאוד, מאתמול לא ישנתי. הגענו להפגנה נגד האלימות והם התחילו לירות. גם חטפתי את מי הבואש. הלכתי לבית החולים אתמול, עשו לי צילום ליד ואמרו לי לנוח שבוע.

"כל יום שישי חיראכ אום אלפחם מארגנת הפגנה אחרי התפילה. אנחנו רוצים לשים סוף לאלימות, להרג של אנשים, שלצעירים לא יהיה נשק. המשטרה גזענית, הם יורים אלינו גז וספוג, גם על הנשים, הרביצו לנו בידיים והפילו על הרצפה, אבל נמשיך בעזרת השם.

״זאת משטרה פשיסטית, הם יודעים על כל אחד שיש לו נשק כל בית, הם רוצים שהערבים יהרגו אחד את השני. אנחנו רוצים לעצור את זה, את הרצח, לכן הם תוקפים אותנו. זאת הפגנה מאושרת, אז למה הם באים ועוצרים ותוקפים אותנו? למה יורים עלינו ספוג, ומי בואש?

״אני אחזור להפגין, לא נפסיק. צריך לסגור את תחנת המשטרה בעיר, יש להם מודיעין, הם יודעים מי רוצח. כשפלסטני מהגדה רצח את אסתר הורגן (שנצרחה ביער ריחן סמוך לאום אלפחם, א״ז) ישר הגיעו עליו הביתה ועצרו אותו. אבל כאן הם רוצים שיהיה רצח בין הערבים״.

אחלם יונס אחלם יונס מסארווה, שנפעצה בהפגנה באום אל פחם (צילום באדיבות המצולמת)

אחלאם יונס מסארווה, שנפעצה בהפגנה באום אל פחם (צילום באדיבות המצולמת)

מתן, בת 32, ממרכז הארץ, שוטרים זרקו רימון הלם שהתפוצץ על הכתף בזמן שצילמה, היא פונתה לבית החולים הלל יפה בחדרה:

״הגעתי למקום ב-12 וחצי. כשנכנסתי לעיר הבנתי שהגעתי אחרי הבלאגן, ראיתי את המיצג של ארונות הקבורה שבור בצד הכביש, ריח חזק של בואש, פקק תנועה ושוטרים במרכז הכיכר. יצאתי מהרכב וראיתי המון גז מדמיע, הכל שורף, כולם נחנקים. זאת היתה פעם ראשונה שראיתי גז מדמיע בריכוז כזה. ההפגנה נמשכה עוד שעתיים או שלוש, מפגינים התארגנו להתפלל שוב מול המון כוחות יס״מ. החלו לפזר שוב ברימוני הלם וגז לתוך העיר, זה קרה שלוש פעמים.

״בזמן מעצר של אחד המפגינים, אבו טאהר, כמה שוטרים התנפלו עליו, כולל אגרופים, שוטרים על מדים ועל אזרחי. התקרבתי כדי לצלם, ואני רואה שהשתמשו בטייזר בבטן ובצוואר. אחרי שלושים שניות הוא קרס לרצפה ודמם מהאף, ואז עצרו באלימות עוד שני צעירים. בזמן הזה המכת"זית חסמה את הכניסה של האמבולנסים לעיר, שנאלצו לנסוע על האי תנועה.

״כשעה לאחר הפיזור הראשון, המשטרה עמדה במרכז הכיכר והמפגינים היו ברחוב מסחרי בכניסה לעיר. אז ילדים זרקו שלוש או ארבע אבנים או בצלים. המבוגרים ישר קראו לא לזרוק, ועמדו מול המשטרה כדי להסביר למשטרה שזה לא יימשך. זו תופעה מוכרת ששוטרים-מסתערבים נמצאים בקהל כדי להתסיס. המשטרה חיכתה לזה וישר הסתערו על המפגינים ותוך כדי ירו רימוני הלם וכדורי ספוג קשיח.

מתן לאחר שנפגעה מרימון הלם בהפגנה באום אל פחם.

מתן לאחר שנפגעה מרימון הלם בהפגנה באום אל פחם.

"עמדתי לבד בצד וצלמתי את השוטרים, ממרחק של כמאה מטר. ואז השוטרים התקדמו, פתאום מסתובב אלי שוטר תוך כדי ריצה, כשאני מאחוריהם, מסתכל לכיוון וזורק שלושה רימונים. אחד מהם עבר מעלי ונחת רחוק יותר והשני פשוט פגע בי, כשאין בכלל מפגינים לידי ואני עם המצלמה ביד. התכופפתי והרימון התפוצץ לי על השכמה. היה לי קשה לנשום והיו לי כאבים חזקים. הלכתי אחורה. התפניתי לבד לבית החולים הלל, עשו לי סי.טי חזה ובטן, לראות שאין דימום או פגיעה פנימית בגלל ההדף של הרימון.

"בחודשים האחרונים, מהשהייה בלפור אני מתוודעת לכך שהמשוואה שגידלו אותי עליה, של הסדרים החברתיים, קורסת. כשהחלה המחאה החברתית הערבית באום אלפחם, הגעתי בשבוע השני או השלישי. השוטרים פיזרו אותה בגז מדמיע, פרשים ורימוני הלם. הייתי בשוק, להבין את עוצמת הכוח שיכולה להיות מופעלת נגד קהל מפגינים לא אלימים המוחה נגד התעלמות המשטרה. אנחנו רואים איך הפרקטיקות עובדות נגד חרדים ואתיופים וגם בדיכוי של מחאות בישראל, אבל השורש הוא בדיכוי החברה הערבית מחוץ ובתוך הקו הירוק.

"ההגעה לשם חשובה להבעת סולידריות עם החברה הערבית, אבל גם בשביל המפגשים, היכרות, חציית הגבולות היא תשובה לפילוג ושיסוי, רק עם ההימצאות פיזית מתחילים זרעים של פתרון, מה שלא יכול להיעשות בפייסבוק.

"התקשורת הממוסדת לא מסקרת את האירועים האלה, ההמצאות שלנו שם מאפשרת הדהוד של האירועים לתוך החברה הישראלית, את העבודה שהתקשורת לא עושה".

אלימות משטרתית נגד מפגינים באום אלפחם, 26.2.2021. צילום: מתן גולן:

סירין ג'בארין, 25, מאום אלפחם:

"ההפגנה היתה כמו כל שבוע, אחרי התפילה החזיקו ארונות קבורה סמליות של 22 נרצחים ב-2021, והתחילו ללכת. פחות מעשר שניות השוטרים התחילו עם מכתזיות ואלימות והתחילו לעצור אנשים ולחשמל אותם. היו עשרות פצועים, נכנסתי לקופת החולים, המקום נראה כמו מלחמה, אנשים התעלפו. הם לא דיברו וכבר התחילה האלימות. בלילה עצרו ארבעה אנשים ובשלוש בבוקר עצרו עוד בן אדם, בלי צו.

"התחלנו את ההפגנות לפני שלושה חודשים, בצורה ספונטנית. הדרישה שלנו היא שהמשטרה תוציא את הפושעים ותאסוף את הנשקים, או שתצא מהעיר כי הם לא עושים את העבודה. בכל מקרה מאיימים עלינו. בגלל שאני בולטת ואחת ממארגני ההפגנות, קיבלתי איומים מפושעים, שירצחו אותי. אין לי לאן ללכת. למשטרה יש כוחות להפעיל נגד המפגינים, ונגד הפושעים הם מפגינים רק אוזלת יד".

**

פנינו למשטרה בבקשה להגיב על הדברים. המשטרה לא ענתה לשאלות "שיחה מקומית" לגבי העדויות הספציפיות שהוצגו לה, המופיעות בכתבה. למרות התיעוד של אלימות מצד שוטרים כלפי מפגינות שלא התגרו בהם, המשטרה מתעקשת בתגובתה כי "ההפגנה אתמול הפכה להפרת סדר אלימה שכללה ניסיון לחסום ציר תנועה ראשי ויידויי אבנים לעבר השוטרים". בניגוד לטענה זאת, בכל המקרים שהבאנו המפגינות מתארות אלימות משטרתית ללא פרובוקציה מצדן. למרות זאת אומרת המשטרה בתגובתה שהם "נאלצו" להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות". הטענה של המשטרה לפיה היא "תמשיך לאפשר את חופש המחאה בגבולות החוק" לא עולה, אם כן, בקנה אחד עם המציאות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf