newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אזרחים יוצאים למחות נגד אלימות, והופכים מטרה לאלימות משטרתית

הפגנה נגד הפשיעה המאורגנת בחברה הערבית הסתיימה אתמול באלימות, כששוטרים סמויים התנפלו על מפגינים, עצרו חמישה אנשים, והיכו גם עיתונאי שסיקר את האירוע. המשטרה: "המפגינים הפרו את הסדר וחלקם יידו אבנים וירו זיקוקים לעבר השוטרים"

מאת:

שוטרים סמויים עצרו מפגינים וזרקו רימוני הלם בהפגנה באום אל פחם נגד הטיפול המשטרתי באלימות והרציחות בחברה הפלסטינית-ערבית בישראל, שהתקיימה אתמול (שישי).

הפגנה באום אל פחם נגד האלימות והרציחות, ב-29 בינואר 2021 (צילום: כוכב שחר)

הפגנה באום אל פחם נגד האלימות והרציחות, ב-29 בינואר 2021 (צילום: כוכב שחר)

בשלושת השבועות האחרונים התקיימו בעיר מחאות מדי יום שישי נגד האלימות והפשע המאורגן, ובדרישה מהמשטרה לפעול בעניין. בשבוע שעבר נרצח מוחמד נאסר, בן 21, כשעה לאחר שהשתתף בהפגנה מול תחנת המשטרה והעירייה. תושבים זעמו על כך שהמשטרה נערכה מול ההפגנה בכוחות גדולים מאלה שמושקעים במניעת מקרי הרצח, לטענתם.

אתמול  בצהריים הגיעו מאות אנשים לתפילת יום השישי מול תחנה המשטרה. בסיום התפילה, השוטרים ניסו להדוף בכוח את האנשים מהמתחם תוך שימוש באלות. בהפגנה השתתף גם נאסר אגבאריה אביו של מוחמד נאסר.

בהמשך היום, בשעות הערב, התקיימה תפילת מחאה בכניסה לעיר, סמוך לכביש 65. מפגינים במקום העידו כי בשני מקרים שונים, שוטרים סמויים הגיעו ברכב אזרחי, ירדו ממנו ועצרו מפגינים באלימות. בשניים מהמקרים אמרו מפגינים שהיו במקום כי השוטרים זרקו רימוני הלם לעבר הנוכחים. חמישה מפגינים נעצרו, ובהם פעיל יהודי. שלושה מהעצורים שוחררו במהלך השבת.

הפעילה כוכב שחר, שהשתתפה בהפגנות בצהריים ובערב, סיפרה: "היתה תפילה בכביש הכניסה. פחות מדקה לאחר שהסתיימה, הבואש התחיל לרסס עלינו מים מסריחים, בלי שהמפגינים עשו דבר. כולם ברחו לתוך העיר למעלה, תוך כדי שזורקים עלינו רימוני הלם".

המפגינים עמדו כמה דקות ברחוב כשהחלו מעצרים על ידי שוטרים סמויים. בזמן ששחר התראיינה בשידור לייב, החל מאחוריה מעצר. "הגיע מאחורי וואן וקפצו ממנו שוטרים. אחד שעמד בחוץ ליד המפגינים וככל הנראה היה מסתערב רץ פנימה לרכב, ושוטרים אחרים זרקו רימון הלם לרגליים. הם הפילו לקרקע מפגין שעמד לידי. התחלנו לרוץ כלפי מטה. אחד השוטרים רץ אחרי, ומהכיוון השני הגיעו עוד שוטרים שרדפו אחרי מפגינים".

הפעיל ינאל ג'בארין, תושב אום אל פחם שצילם את האירוע, סיפר: "כל המעצר היה כשחשבנו ההפגנה נגמרה, כי היינו רחוקים מהמשטרה ומהכיכר בכניסה לכפר. פתאום הגיע רכב שחסם את הכביש ורכב וואן גדול שיצאו מננו מסתערבים שזרקו רימוני הלם. ראיתי את השוטרים קופצים מהרכב ועוצרים שני מפגינים. ברחתי משם".

מפגינה נוספת סיפרה כי כשהיתה עם כמה מפגינים רחוק מהכניסה לעיר, הגיעו שוטרים שהתחילו לזרוק רימוני הלם והתנפלו על בחור צעיר שעמד על הכביש. לדבריה, שוטר הכה אותה וגרם לה לחבלות וכאבים. על פי עדויות של כמה מפגינים, אחד המפגינים נפל ונפצע כשנמלט מרימוני ההלם, ואמבולנס שהגיע לפנות אותו נחסם על ידי המשטרה בכניסה לעיר.

עידו, אחד המפגינים שנעצרו על ידי השוטרים הסמויים ששוחרר בשבת בצהרים, העיד שנעצר ברחוב שעולה כלפי העיר, כמאה מטר מהכיכר שבה התקיימה ההפגנה. לדבריו, "הכל קרה מאוד מהר. לא הבנתי שהם שוטרים בהתחלה. תוך כמה שניות הייתי בתוך הרכב. לקחו אותנו למשטרת אום אל פחם, ומשם לחדרה.

"האשימו אותי בהשתתפות בהפגנה בלתי חוקית והשתתפות בהתפרעות, כל זה בזמן שעמדתי ליד מפגינים אחרים, אחרי שהתרחקנו מפחד מרימוני הלם והבואש, כמו יתר המפגינים שנמלטו מהכיכר. כמובן שלא התפרעתי, ולא הייתי עד למישהו שזרק אבנים בהפגנה הזאת".

שניים מחמשת המפגינים הצעירים שנעצרו על ידי שוטרים שהגיעו בכלי רכב סמויים נותרו במעצר, והובאו במוצ"ש לבית המשפט בחיפה. המשטרה מאשימה את שניהם בהתקהלות אסורה, אחד מהם בתקיפת שוטר ואת השני בזריקת אבנים.

עורך דינם של העצורים, ג'מיל ג'בארין, אמר: "הצעירים מעידים שנעצרו תוך כדי הפעלת אלימות קיצונית. מדובר בעליית מדרגה בטיפול באנשים שהגיעו למחות בלי להפר את הסדר". ג'בארין הוסיף: "מי תקף את מי? העצורים עמדו עם ידיים בכיסים, ויחידת מסתערבים תקפה ודחפה אותם לכלי רכב כמו בעולם השלישי. העצורים סיפרו לי שנאזקו בעזרת רצועות פלסטיק, ושהתייחסו אליהם באלימות גם בתוך כלי הרכב המשטרתיים עד שהגיעו לתחנה".

בתקרית נוספת, שוטרים הגיעו עם הרכב קרוב לכיכר בכניסה לעיר, השליכו רימוני הלם לעבר אנשים שעמדו במקום, והתנפלו על צעיר שלא ברח כשהם מפילים אותו לקרקע.

במהלך האירועים אמש המשטרה גם תקפה את העיתונאי מועתסם מסארווה מאתר בוקרא. בתיעוד שלו מהאירוע נראים שוטרי יס"מ עם מגינים צועדים לעבר המפגינים, כשהם דוחפים אותו וצועדים לו "לך מפה", אף שציין כי הוא עיתונאי.

מסארווה משחזר: "בזמן ההפגנה נגד האלימות בחברה הערבית הגעתי מטעם העבודה להפגנה, שהיתה ממש רגילה. המפגינים לא הפריעו למשטרה. בזמן שאני מצלם בשידור חי באתר בוקרא מעצרים של אנשים שלא עשו כלום, כשמונה שוטרים הגיעו אלי והתחילו להכות אותי, תוך כדי שאני אומר שאני עיתונאי. הוצאתי את התעודה ואמרתי שמותר לי לצלם גם מעצרים. השוטר אמר: 'לא אכפת לי שאתה עיתונאי'. הם היכו אותי בלי שהבנתי מה הסיבה. יש לי מזל שצילמתי הכל".

לדברי מסארווה, האלימות של המשטרה בהפגנה היתה מיותרת: "לא ברור לי למה הם התנהגו ככה כלפי ההפגנה שהיתה רגילה לגמרי, לא לעיתונאים ולא לתושבים באום אל פחם. היית מקווה שאת מה שעשו אתמול יעשו למען הביטחון של התושבים בחברה הערבית, ולא ילחמו נגד המפגינים".

ינאל ג'בארין הוסיף: "כבר שלושה שבועות אנחנו מפגינים נגד הרצח והפשיעה. ב-2020 נרצחו 113 איש, ומאז תחילת 2021 כבר הגענו ל-12, כולל אחד באום אל פחם. ההפגנה בערב היתה ספונטנית. הגיעו כמה מאות. באנו להתפלל ואז להפגין מול המשטרה ולהביע את הכאב. המשטרה תמיד מאשימה את המפגינים ש'מפרים את הסדר'. מבחינתי אנחנו בני המקום שלא מקבלים שום זכויות, ומנסים למחות ולקבל חשיפה כדי שזה יגיע לדרג הפוליטי".

לדברי ג'בארין, "אנחנו רוצים לסגור את המשטרה. הם נכשלו, וצריכים להתפטר. המשטרה היתה בכניסה של העיר לפני שבוע, יכלו לתפוס את הרוצח של מוחמד נאסר. הם הגיעו רק אחרי זמן רב. אנחנו דורשים שיעצרו את סוחרי הנשק, את אלה שלוקחים פרוטקשן, לא את מי שבא להפגין נגד האלימות".

שחר תהתה לגבי התנהלות המשטרה בהפגנה: "הכל קרה אחרי שההפגנה הסתיימה. הם באו לדכא הפגנה אצל אנשים שעומדים רחוק ולא עשו כלום. בתור אחת שהיתה בהפגנות בשטחים, אתמול היה אחד הרגעים הכי מפחידים בחיים שלי. הדיכוי הוא בדיוק אותו דיכוי והשיטות אותן שיטות, אף שהמפגינים הם אזרחי ישראל".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "גם בתקופה מורכבת זו, המשטרה מאפשרת לכל אדם באשר הוא את חופש המחאה בגבולות החוק. במקרה זה המפגינים החלו להפר את הסדר הציבורי במקום כשירדו לכביש, חסמו את הציר, וחלקם יידו אבנים וירו זיקוקים לעבר השוטרים.

"כשהחלה הפרת הסדר פוזרו מפרי הסדר תוך שימוש באמצעים, וכן נעצרו לחקירה חמישה חשודים. נמשיך לאפשר את חופש המחאה כחוק, אולם לא נאפשר ונפעל כלפי הפרת הסדר הציבורי, התפרעויות אלימות וכל ניסיון לפגוע בשוטרים או אזרחים בניגוד לחוק".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf