newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מתנחלים מנצלים את המצב כדי לתקוף בגדה. 6 הרוגים ביומיים

בעוד עיני העולם נשואות אל עדויות הטבח שביצע חמאס בדרום ובהפצצות בעזה, מתנחלים חמושים, בליווי חיילים, יזמו תקיפה בכפר קוסרה, שבמהלכה נהרגו תושבים פלסטינים. מאז שבת, מתנחלים תקפו לפחות 18 כפרים ברחבי הגדה המערבית

מאת:
מתנחלים יורים בקוסרה, ב-11 באוקטובר 2023 (צילום מסך מתוך סרטון, באדיבות התושבים)

מנצלים את הכאוס. מתנחלים יורים בקוסרה, ב-11 באוקטובר 2023 (צילום מסך מתוך סרטון שמתעד את האירוע, באדיבות התושבים)

בעוד עיני העולם מתמקדות בעדויות לטבח שביצע חמאס בדרום הארץ, בהלוויות של לפחות 1,200 הישראלים שנרצחו, ובהפצצות המסיביות והקטלניות ברצועת עזה, שבה נהרגו כבר למעלה מ-1,100 פלסטינים, מתנחלים מנצלים את הכאוס כדי לתקוף ולגרש תושבים של כפרים קטנים בגדה המערבית.

שלושה פלסטינים – מועד' עודה, מוסעב אבו רידה ועבידה אבו סרור – נורו למוות אתמול (רביעי) וילדה בת שש נפצעה בפלג גופה העליון מאש חיה, לאחר מתקפה שהחלה בירי של מתנחלים רעולי פנים לכיוון בתים בכפר קוסרה, שבנפת שכם. כך לפי שלושה עדי ראייה בכפר ואנשי רפואה שטיפלו בפצועים במקום. בתיעוד וידאו נראים שישה רעולי פנים, חמושים באקדחים וברובי M16, יורים בתוך שטחי הכפר. בהמשך נורה למוות תושב נוסף, חסן אבו סרור, לפי עדויות תושבים, ילד בן 13, בעימותים עם חיילים שפרצו לאחר שהמתנחלים נסוגו מהכפר.

ברשתות פלסטיניות דווח כי מתנחלים תקפו היום (חמישי) את שיירת הלווייה של ארבעת ההרוגים, וששני אנשים נורו למוות ליד קוסרה, אב ובנו, איברהים ואחמד ואדי, כך לפי משרד הבריאות הפלסטיני.

 

"פיניתי משם את הילדה שנורתה, היא נפגע בתוך הבית שלה ודיממה שם", סיפר בשאר אל-קריותי, נהג אמבולנס פלסטיני שהגיע לזירה עוד במהלך האירוע. "אבא של הילדה נורה גם הוא, בפניו. אי אפשר היה לזהות אותו. שני אנשים מתו שם מהירי בשטח. אחד מת בבית חולים. הילד הרביעי מת כשחיילים נכנסו לכפר".

תושבים אמרו כי מספר קטן של חיילים ליוו את המתנחלים לאורך כל המתקפה, ושחיילים ושוטרי מג"ב עמדו במגדל תצפית צבאי המשקיף על בתי הכפר, סמוך למאחז אש קודש, זאת בלי למנוע את המתקפה. כאשר תושבי הכפר השליכו אבנים על המתנחלים, כדי להדוף אותם, חיילים חיפו על המתנחלים באש חיה, כך לפי העדויות. לפי העדויות, לפחות 15 פלסטינים נפצעו מירי, כשהיו בסמוך לבתיהם, בשכונה הדרומית של קוסרה. אנשי רפואה שטיפלו בפצועים אמרו שמצבם של חלקם אנוש.

"זה התחיל בצהריים, כשעשרים רעולי פנים פלשו לכפר ורגמו באבנים בתים של משפחות שגרות בקצה הכפר. הם באו מכיוון אש קודש", סיפר עבד, תושב קוסרה שנכח במקום. "רצנו לשם כדי להוציא את המשפחות מהבתים, כי מתנחלים ניסו להצית את אחד מהבתים. אמא ואבא וילדה היו בפנים. בזמן שניסינו להוציא את הילדה הקטנה מהבית התחילו לירות עלינו, ופגעו בילדה. הרגו שלושה אנשים בבתים שלהם".

נערי גבעות מאש קודש והסביבה שלחו לתושבי הכפר הודעות אזהרה ביומיים האחרונים, בהן איימו כי בקרוב יוציאו נגדם פעולת נקם בתגובה לרצח בעוטף עזה. בתמונה אחת, שנשלחה לתושבים שלשום, נראית קבוצת רעולי פנים אוחזים במכלי דלק, מסור חשמלי, וגרזנים ועליה כיתוב בעברית ובערבית: "לכל החולדות בביוב של כפר כסרה, מחכים לכם ולא נרחם עליכם. יום הנקמה מגיע".

הודעת האזהרה שנשלחה לתושבי קוסרה

הודעת האזהרה שנשלחה לתושבי קוסרה

אחמד, עד ראייה שלישי לאירוע, סיפר: "הצבא עמד במגדל וראה ואיפשר למתנחלים לעשות מה שהם רוצים. המתנחלים ירו עלינו בכינון ישיר. בן דוד שלי נפגע בראש, אח שלי נורה ממש בכניסה לבית שלו. אחר כך חיילים לקחו את ה-DVR שתיעד את הכל, שעה אחרי האירוע הם נכנסו והחרימו מצלמות. אני בטוח שהם עשו את זה כדי למחוק את ההוכחות".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כוח צה"ל שפעל בפאתי כפר קוצרה שבחטיבת בנימין, דיווח על שמיעת ירי. נבדקת הטענה על פלסטינים שנפגעו מהירי. האירוע מתוחקר".

"צעקתי להם שאני רועה צאן, שאני לא קשור למלחמה"

לצד האירוע בקוסרה, מתנחלים תקפו לפחות 18 כפרים ברחבי הגדה המערבית מאז חדירת אנשי חמאס בשבת, כך לפי הארגון "יש דין". בצבא הודיעו כי עקב המצב הביטחוני יחולקו כאלף רובי M16 למתנחלים בגדה. בגופי תקשורת המזוהים עם נוער הגבעות באזור קראו לתושבים להתכונן "לכבוש את הכפרים לידכם" ולצאת "להשמיד את כל מי שמצטרף לאויב".

ביום שני, אלימות מתנחלים הובילה לגירוש כל תושבי הכפר הקטן אל-קאנוב, צפונית לחברון, המונה שמונה משפחות ונמצא סמוך להתנחלויות מעלה עמוס ואספר. תושבי הכפר הלא מוכר סיפרו כי מתנחלים שרפו שלושה בתים, על תכולתם. בכפר מבנים שמורכבים ממוטות ברזל מחופי בד עבה.

"הם ירדו אלינו, תפסו אותי, ואמרו שיש לנו שעה לעזוב את הכפר", סיפר אבו ג'מאל, תושב אל-קאנוב. "ואז, בערך עשרה מתנחלים הגיעו, שפכו בנזין והציתו את הבית שלי. גרנו בו שבעה אנשים, הארונות, האוכל, הכל עלה באש. גם שרפו את הבית של הבן שלי וגנבו לי את כל הכבשים והפרנסה. לא נחזור לשם, אני בן שישים ושבע, הילדים שלי פגועים נפשית".

ועד, תושבת הכפר, לקחה את ילדיה והתחבאה בוואדי סמוך. "יש לי ילד, תינוק בן שישה חודשים, אחד בן שנתיים, ואחד בן חמש", היא סיפרה, "רצתי להתחבא איתם בוואדי כשהמתנחלים נכנסו. שמעתי קולות של פיצוצים וחשבתי שהרגו את בעלי. כשהם הלכו, ראיתי שהם שרפו לנו הכל".

משפחות המתגוררות בפאתי תורמוסעיא, סמוך להתנחלות שילה, סיפרו כי שמונה מתנחלים חמושים, לבושים חלקית בבגדי צבא, הורו להם לעזוב את בתיהם והקימו מעין מחסום, שאותו הם מפעילים מאז. "ביום הראשון של המלחמה קבוצת מתנחלים בנתה חדר כמה מטרים מהבתים שלנו, וסגרו את דרך הגישה שלנו לבתים, ומאז הם שם כל הזמן", סיפר עבדאללה, תושב המקום. "אנחנו עשרים וחמישה אנשים, הרבה ילדים ונשים, שלא יכולים לצאת או להיכנס לכפר. אנחנו מגיעים לבתים שלנו דרך מטעי הזיתים. כל מי שיוצא מהבית שלו, גם נשים, הם עוצרים אותו".

בדרום הר חברון, תושבי שני כפרים זעירים הותקפו באלימות, ומתנחלים הרסו עם בולדוזר שני בתים בכפר סימרי, שתושביו עזבו בעבר עקב אלימות מתנחלים. "באו שלושה מתנחלים לילדים שלי. אחד עם נשק צבאי, השני עם אקדח, השלישי עם סכין", סיפר תושב מבוגר המאושפז בבית חולים עם פציעות בגב וברגל, שביקש להישאר אנונימי מחשש כי ינקמו בו. "אמרו לי, סתום ת'פה, והתחילו להרביץ לי עם הקת של הרובה. הפילו אותי על הרצפה, סגרו את הדלת של הבית על הילדים, ונתנו מכות גם לאשתי בחזה. הם אמרו שעכשיו זאת מלחמה, ואם אני אגיד משהו לתקשורת, יחזרו בלילה וישרפו את המשפחה שלי. צעקתי להם שאני רועה צאן, שאני לא קשור למלחמה בעזה".

ברחבי הגדה המערבית תושבים פלסטינים העידו על נוכחות מוגברת של מתנחלים חמושים סביב כפריהם, על חסימות עפר ומחסומי צבא, ועל מגבלות תנועה. "אנחנו בתקופה הזאת חיים בפועל בסגר, רוב הכפרים בגדה סגורים במערומי עפר ואי אפשר לצאת", סיפר תושב הכפר קריות. "יש מתנחלים בכל מקום. בכל התקרבות לבתים שליד התנחלות יורים עלינו. מנצלים את המצב הביטחוני בעזה, כדי להתנקם בגדה. כי אף אחד לא מסתכל עכשיו על הגדה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf