newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הבוקר דיון בעתירת מאהל ארלוזורוב: "גם מהרחוב רוצים לפנות אותנו?"

העירייה דורשת מהם להתפנות ממרבית השטח בו הם מתגוררים, אבל לדיירי מאהל ארלוזורוב פשוט אין לאן ללכת. האם ביהמ"ש יהיה קשוב למצוקתם, ויאזן בין צרכי הרשות לבין זכותם לקורת גג כלשהי ולתנאי חיים מינימליים?

מאת:

הבוקר (יום א', בשעה תשע בבוקר) יקיים בית הדין לעניינים מנהליים בתל אביב דיון בעתירתם של דיירי ודיירות מאהל ארלוזרוב-נמיר נגד תביעת עיריית תל אביב מהם להתפנות ממרבית שטח הגן שליד למתחם הרכבת הסמוך. במקום התרחבו לאחרונה עבודות החפירה להקמת קו הרכבת הקלה. לטענת התושבים העירייה, בתיאום עם משרד התחבורה השיכון והרווחה, מנצלים את ההזדמנות כדי להביא לסילוקם מהמתחם, תוך שהם מתנערים מאחריותם למצב ומסרבים לספק מתחם חלופי בו יוכלו הדיירים לשהות.

דיירי המאהל טוענים כי תנאי הקיום במתחם אליו הם נדרשים לעבור יהפכו לבלתי אפשריים ותובעים מהעירייה והרשויות למצוא להם פתרונות קבע או לחלופין להגדיל משמעותית את השטח אליו הם אמורים להתפנות. גם העברתם לגן אחר בו יוכלו לחיות ברווחה יחסית באה מבחינתם בחשבון. סיכוי סביר שכבר מחר יקבע השופט בכר האם יצופפו התושבים כדרישת העירייה לתוך מתחם צר ודחוס בשולי הגן, באופן שיהפוך את חייהם לעוד יותר בלתי נסבלים מכפי שהם כיום, או שיתבע מהרשויות, כפי שדורשים העותרים, שלא להתנער מאחריותן ולספק לדיירים תנאי חיים אנושיים והוגנים במקום או בגן אחר בעיר.

מאהל ההזדמנות האחרונה

במאהל, שהוקם ביוני 2012 כמאהל מחאה באישור ראש העיר חולדאי, שוהים מזה למעלה משנתיים כ-50 תושבים, רובם חסרי דיור מרקעים וגילאים שונים. המאהל על כל קשייו הוא עבורם, בנסיבות הנוכחיות, הרע במיעוטו שמאפשר להם להחזיק בפינה משלהם, מקום להניח בו בבטחון יחסי את חפציהם ולקיים קשרים חברתיים, לא נטולי קושי, זה עם זה. המאהל משמש עבורם מעין הזדמנות אחרונה לחיים מוגנים יחסית והדיון מחר גורלי לחייהם. חלק מהאוכלוסיה הגיעה לגן כחלק ממאבק ומחאה, בעוד עבור אחרים מדובר במקום היחיד בו מתאפשר להם לשהות בשקט.

"אני מבועתת כשאני חושבת על האפשרות לשוב לחיות על ספסל ברחוב כלשהו", אמרה לי נ', תושבת המאהל בת 55, כששוחחנו לפני כחודש. "אין להם שום פתרון בשבילי, אני לא מצליחה להשכיר בית, ועכשיו הם רוצים לזרוק אותי מהרחוב לרחוב. לנו אין זכות לחיות? מה הם מצפים ממני פשוט להיעלם?"

> חיים בצד הדרך: שנה בתמונות עם קהילת מאהל ארלוזורוב-נמיר

מאהל ארלוזורוב-נמיר (צילום: דן חיימוביץ')

מאהל ארלוזורוב-נמיר (צילום: דן חיימוביץ')

בתחילת אוקטובר האחרון, ימים ספורים לפני מועד הפינוי הצפוי, הגישו הדיירים באמצעות בא כוחם עו"ד חגי קלעי עתירה מינהלית נגד עיריית תל אביב ומשרדי הממשלה הנוגעים בדבר, נגד פינויים. הדיירים תבעו כי ימצא להם פתרון הולם, שיאפשר להם חיים אנושיים. בית המשפט קיבל את דרישתם הראשונית להקפאת הפינוי עד לקיום דיון בטענותיהם והוציא צו מניעה העומד בתוקפו ומונע מהעירייה לפנותם על להכרעה המשפטית בעניינם.

לאחר שקרא השופט קובי ורדי את תגובת העירייה לעתירת התושבים הוא קרא לצדדים להידבר ולנסות להגיע להבנות ביניהם באופן שיתחשב בצרכי שני הצדדים. אלא שבהחלטתו ציין עוד כי אם לא יגיעו לפשרה, והעתירה תשוב להתברר בבית המשפט, סיכוייה להתקבל נמוכים, ובכך למעשה שלח את הצדדים הלא שווים בכוחם להידברות עם יתרון ברור לעיריית תל אביב ושאר הרשויות.

ניסיונות הפשרה לא עלו יפה. העירייה ומשרדי הממשלה הסומכים כפי הנראה על הסעד שצפוי להגיש להם בית המשפט, דחו את כל הדרישות. קטנות כגדולות.

דיני נפשות

דרי המאהל דרשו, בין היתר, כי כשהעירייה מעמידה לרשותם אנשי מקצוע שינסו למצוא עבורם פתרונות פרטניים, יתאפשר לכל דייר להיפגש עימם בנוכחות עובד סוציאלי נוסף מידידי המאהל שישב עימו בפגישה. הם גם דרשו כי כל הצעה לפתרון תינתן בכתב כדי שהדייר יוכל לעיין בה בנחת, להתייעץ וגם לחוש ביטחון כי מה שהוצע לו לא משתנה. תביעה נוספת היתה כי העירייה תדאג לשיפור התשתיות המינימליות במאהל, כך שבניגוד למצב כיום תתאפשר אספקת חשמל לכל חלקי המאהל באופן שיאפשר לעבור את החורף. כל התביעות נדחו.

לקראת הדיון הבוקר מסר בא כוח העותרים, עו"ד חגי קלעי: "תשובת משרדי הממשלה והעירייה לבקשותיהן הצנועות של מחוסרי הדיור מעידה על ניתוק ואטימות לב. בסופו של יום, בין העותרים לבין המדינה פער עקרוני – המדינה מרגישה כי אם היא פועלת על פי הנהלים שהיא עצמה כתבה היא יוצאת ידי חובתה כלפי אזרחיה. העותרים מאמינים כי אם המדינה נכשלת כישלון חרוץ בסיוע ושיקום דרי רחוב היא נכשלת בתפקידה, וצריכה לבחון מחדש את נהליה ואופן מתן הסיוע על ידה. חשוב להבין שמדובר בדיני נפשות. המשמעות של החסמים הבירוקרטיים וההתנערות מאחריות של המדינה והעירייה היא שגם השנה, כמידי שנה, יהיו חייהם ובריאותם של מחוסרי הדיור החשופים לפגעי מזג האוויר להפקר. מצער לגלות שבמקום לפעול באופן ראוי לשיקום מחוסרי הדיור ולשילובם הבריא בחברה, מעדיפה המדינה להתנכר אליהם ולעשות את חייהם הפקר".

בהמשך השבוע צפוי לשוב הגשם, החורף רובו עוד לפנינו. הלב נחמץ מההתעלמות הזו מצרכי הקיום של אנשים שקופים ויקרים שמבקשים שהרשויות ידאגו להם, או לפחות שלא יפריעו.

תושבי המאהל מזמינים אתכם לעמוד לצידם בדיון  ההזדמנות האחרונה שיתקיים הבוקר (יום ראשון) ב-09:00 בבית המשפט לעניינים מינהליים ברחוב ויצמן 1 באולמו של השופט אליהו בכר.

*גילוי נאות: בכובע נוסף שלי כעובד סוציאלי עצמאי הוגש לבית המשפט תצהיר מטעמי ובו אני מביע עמדה מקצועית לטובת תושבי המאהל ודרישותיהם.

> התוכנית להקמת יישובים קהילתיים בנגב רעה לערים, לבדואים ולסביבה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מרבית האנשים אינם מצליחים להצדיק הפרה בוטה של הקוד המוסרי על ידי מעשיו של הצד השני, נוראים ככל שיהיו. ילדים בעזה על חורבות ביתם (צילום: עמאד נאסר / פלאש90)

הפציעה המוסרית עוד תסתבר כאחד הנזקים הגדולים של המלחמה

פציעה מוסרית היא סינדרום ייחודי המתבטא ברגשות אשמה ובושה ומלווה בתחושת דיכאון, חרדה ואף מחשבות על נזק עצמי. לכשיתבררו הממדים המלאים של הזוועה בעזה, כולנו עלולים להימצא בקבוצת הסיכון

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf