newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מחאת הטראנס בת"א: אי אפשר לקנות דירה, שייתנו לנו לרקוד

כאלף מפגינים חסמו אתמול את רחוב אבן גבירול בתל אביב, אחרי שפסטיבל טראנס בצפון בוטל ברגע האחרון. השוטרים פיזרו את המפגינים באלימות, אבל המפגינים היו נחושים: "לא נפסיק לחגוג"  

מאת:
משתתפי מחאת הטראנס חוסמים את רחוב אבן גבירול בתל אביב. "לא נפסיק לרקוד", הם קראו (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

משתתפי מחאת הטראנס חוסמים את רחוב אבן גבירול בתל אביב. "לא נפסיק לרקוד", הם קראו (צילום: אורן זיו / אקטיבסטילס)

כאלף מפגינים מחו על ביטול פסטיבל טראנס וחסמו את רחוב אבן גבירול בתל אביב לשעות ארוכות ביום שישי בערב. המשטרה פיזרה אותם באלימות ועצרה לפחות 15 מפגינים. "העם דורש כל יום מסיבה", קראו המפגינים לעבר שוטרים שהגיעו לפזר אותם.

המחאה התחילה לאחר שהמשטרה החליטה ברגע האחרון לבטל את קיומו של פסטיבל "דוף", שהיה אמור להתקיים בסוף השבוע בחמת גדר, בטענה שאמור להתקיים בו סחר בסמים. המארגנים עתרו נגד החלטת המשטרה, אבל ביום שישי בבוקר דחה בית המשפט העליון את העתירה.

בשעות הצהריים התפרסמה קריאה ברשתות החברתיות להתאסף בכיכר רבין, וקרוב לאלף איש, שרבים מהם רכשו כרטיסים לפסטיבל שבוטל, הגיעו למקום. בתחילה הם רקדו לצלילי מוזיקה מרמקולים ניידים ובהמשך הגיעה למקום משאית עם מערכת סאונד. לכל מי שתהה איפה הצעירים בהפגנות נגד השחיתות ומדוע הם נשארים בבית, ההפגנה אתמול סיפקה הוכחה שגם הצעירים יודעים למחות, עם יכולת התארגנות מרשימה תוך שעות בודדות.

לקראת השעה 11 בלילה הגיעו כוחות משטרה למקום במטרה להפסיק את המוזיקה ולפזר את החוגגים-מפגינים. עם הגעת המשטרה, ירדו המפגינים לרחוב אבן גבירול וחסמו אותו לשני הכיוונים לשעה ארוכה. לקראת חצות החלה המשטרה לפזר את ההתקהלות. חלק מהמפגינים הגיבו בזריקת בקבוקים לעבר השוטרים. "לא תוכלו לפזר אותנו", אמרו כמה מהמפגינים לשוטרים, שהיו מעטים ביחס לכמות האנשים שנאספו בכיכר.

לאחר שניסיון הפיזור הראשון נכשל, הגיעו למקום כוחות משטרה נוספים, בהם פרשים ושוטרי יס"מ, חובשים קסדות אופנוע שחורות, וניסו לפזר את המפגינים פעם נוספת. השוטרים הפילו על הקרקע, דחפו והיכו מפגינים, בעוד אלה צועקים לעברם "די לאלימות", "מדינת משטרה" ו"לא נפסיק לחגוג". המפגינים גם ניסו לשחרר את חבריהם שנעצרו מידי השוטרים. בסרטון שצילמנו (ראו למטה) ניתן לראות שוטר בועט במפגין לאחר שכבר הופל ארצה ושוטרים אחרים דחופים באלימות מפגינים. כתב ״הארץ״ תיעד קצין יס"מ נותן אגרוף לפניו של מפגין.

המפגינים לא חששו להתעמת עם השוטרים. "יש כאן הרבה חבר'ה שהיו במג"ב, הם לא פוחדים", אמרו. עימותים בין שוטרים למפגינים (צילומים: אורן זיו / אקטיבסטילס)

המפגינים לא חששו להתעמת עם השוטרים. "יש כאן הרבה חבר'ה שהיו במג"ב, הם לא פוחדים", אמרו. עימותים בין שוטרים למפגינים (צילומים: אורן זיו / אקטיבסטילס)

"יחי החופש והטראנס", נכתב על שלט מאולתר שהחזיקה אחת המפגינות. המראות הזכירו את מחאת האתיופים בשנת 2015 בכיכר רבין, רק שהפעם השוטרים היו פחות נחושים.

ברגעים שהאלימות המשטרתית פסקה, חזרו המפגינים לרקוד על הכביש. מדי פעם עצר רכב, שממנו נשמעה מוזיקת טראנס חזקה, לקול תשואות המפגינים. רחוב אבן גבירול נראה כמו שילוב בין מסיבת טראנס וזירת קרב, עם עצורים ושברי בקבוקים על הרצפה. עוברי אורח וגולשים שצפו בהתרחשות ברשתות החברתיות –  הצטרפו למסיבה. השחקן והאקטיביסט גדי וילצ'רסקי נאם לפני שהמשטרה פיזרה את האירוע.

"מדינת ישראל מתנהגת כאחרון העבריינים, מבטלת פסטיבל פחות מ-24 שעות לפני שהוא נפתח", אמר ל"שיחה מקומית" אורן קומה, מפיק מסיבות בעצמו, שלא היה קשור לארגון הפסטיבל שבוטל. "המפיקים קיבלו את ההודעה ביום חמישי בתשע בערב, כשהאירוע מתחיל  ביום שישי, אחרי שעובדים עליו חצי שנה ושילמו למשטרה 400 אלף שקל בשביל שוטרים בשכר". קומה הסביר שהפסטיבל מתקיים כבר שש עשרה שנים ללא הפרעה. "אם יש מידע קונקרטי על סחר בסמים,שיבואו לטפל", הוא הוסיף.

קומה טען שמדובר בהתארגנות ספונטנית. "אנשים לא יכלו להחזיק יותר בבטן והיו חייבים לזעוק", הוא אמר. לדבריו, יש שבר גדול בין הרשויות למארגני המסיבות, לאחר שלאחרונה בוטלו מספר אירועים ועל אירועים אחרים הוטלו מגבלות קשות, שגרמו להם להיות לא-כלכליים.

ב-1998 התקיימה מחאת ענק בכיכר רבין תחת הכותרת "תנו צ'אנס לטראנס" במחאה על ההתנכלות של המשטרה למסיבות. עכשיו רבים מרגישים שהגיע הזמן למחאה נוספת. "בתור מפיקים לא רצינו את ההפגנה היום", אומר קומה. "רצינו לארגן מסיבת ענק עם עשרות אלפי אנשים. אין לנו ברירה אלא למחות בצורה שקטה נעימה ואוהבת. אי אפשר לקנות דירה במדינה הזאת, אי אפשר לגמור את החודש, עושים צבא ומשלמים מיסים ולא נותנים לנו לרקוד".

"יש משבר בין מארגני המסיבות למשטרה, הגיע הזמן לארגן מחדש את מחאת הטראנס הגדולה", אמרו בכיכר. מפגינים-חוגגים בתל אביב (צילום: חגי מטר ואורן זיו)

"יש משבר בין מארגני המסיבות למשטרה, הגיע הזמן לארגן מחדש את מחאת הטראנס הגדולה", אמרו בכיכר. מפגינים-חוגגים בתל אביב (צילום: חגי מטר ואורן זיו)

"זו לא הפגנה של שמאלנים" אמר מפגין שהיה פעיל מרכזי במחאת האוהלים בשנת 2011. "השוטרים הבינו שפה זה לוחמים מול לוחמים, הרבה מקהילת הטראנס היו במג"ב והם לא יוותרו בקלות". הוא עצמו לא רכש כרטיסים לפסטיבל, אך הגיע להביע סולידריות עם חבריו. ״אנשים הפסידו יותר ממיליון שקל, הפסטיבל היה בתיאום עם המשטרה".

בין השוטרים הסתובבו לא מעט חוגגים שיכורים או דלוקים, שביקשו לדבר עם השוטרים או פשוט להמשיך לרקוד. "נגמרה המסיבה, לכו הביתה", צעק אחד הקצינים כשכיכר רבין כמעט התרוקנה.

לצד המזרקה בכיכר, ישב יונתן, שקנה כרטיסים לפסטיבל והתאכזב מביטולו וסתיו שהצטרפה למחאה למרות שלא תיכננה ללכת לפסטיבל. "זה הקש ששבר את גב הגמל, לוקחים לנו את החופש לחגוג, אז אנשים יצאו לרחוב", אמרה סתיו. "לאנשים פה יש אש בעיניים, מוכנים לעמוד מול המשטרה ולחטוף אם צריך". חברה יונתן מקווה שהמחאה תתרחב. "צריך שכולם – ערבים, אתיופים – יבואו לכאן למסיבת טראנס גדולה", הוא אומר. "זאת המחאה הכי כיפית בעולם", מסכמת סתיו.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf