newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לראשונה מתחילת המלחמה: הפגנה בקפלן למען הפסקת אש

שלושה שבועות אחרי המתקפה של חמאס, עשרות מפגינים מחו בתל אביב נגד המשך המלחמה. "אי אפשר להתעלם מהזוועות שקרו בעוטף עזה ומהזוועות שקורות בעזה", הסבירה אחת המפגינות

מאת:
חששו לצאת לרחוב בגלל האווירה הציבורית. מפגינים בקלפן נגד המלחמה, 28 באוקטובר 2023 (צילום: אורן זיו)

חששו לצאת לרחוב בגלל האווירה הציבורית. מפגינים בקפלן נגד המלחמה, 28 באוקטובר 2023 (צילום: אורן זיו)

במוצאי שבת, לראשונה מאז המתקפה של חמאס בישראל והתחלת ההפצצות הישראליות ברצועת עזה, מחו בתל אביב כמה עשרות מפגינים בקריאה להפסקת אש ולהפסקת המלחמה, כולל עצירת ההרג של אזרחים בעזה. באווירה הנוכחית של אלימות, נקמה והשתקה, מדובר באירוע נדיר.

>>רדיפת האזרחים הערבים: "כ-100 סטודנטים בהליכים משמעתיים"

המפגינים התכנסו מול שער הקריה ברחוב קפלן, סמוך למקום שבו מפגינים פעילי קבוצת "מחדל 23", הקוראים לנתניהו להתפטר. מאות מטרים מהם הפגינו משפחות החטופים, שיצאו מפגישה עם נתניהו, שבה דרשו – לפי דברים שאמרו בהפגנה – את שחרור כל בני הערובה והשבויים, "כולם תמורת כולם", מה שעשוי לרמז שהם תומכים בשחרור כל האסירים הפלסטינים בבתי הכלא הישראליים, תמורת כל הישראלים שמחזיק חמאס, אזרחים וחיילים.

גם בזמן מתקפות קודמות על עזה היה קשה להפגין נגד פעולות צבאיות ישראליות, ומפגינים הוכו ונעצרו. ב-2014 מאות פעילי לה פמיליה תקפו מחאה בכיכר "הבימה" נגד המלחמה בעזה, והמשטרה עמדה מנגד, אבל זה נתפס כעניין חריג.

אולם הפעם המשטרה הבהירה כי תאסור הפגנות. המפכ"ל קובי שבתאי אף איים "לשלוח לעזה" אזרחים ערבים, שיביעו הזהות עם עזה. בשבוע שעבר נעצרו חמישה מפגינים בחיפה עוד לפני שהחלה משמרת הזדהות עם עזה, ו-12 מפגינים נעצרו כשקיימו משמרת מחאה בתוך אום אל פחם.

מפגינים שהגיעו אתמול לקפלן סיפרו, שביקשו לצאת לרחוב בשלב מוקדם יותר, לאחר שהתברר להם, לדבריהם, שהטבח שעשה חמאס בעוטף עזה משמש להצדקת פשעי מלחמה בעזה, אך חששו לחייהם בגלל האווירה הציבורית. יצוין כי מאז תחילת המלחמה, פעילי שמאל מקבלים איומים על חייהם, כולל פרסום כתובות מגוריהם ופרטים אישיים נוספים. כמה מהם, כמו העיתונאי ישראל פריי, נאלצו לעבור לדירות מסתור.

במקביל לאיסור על הפגנות, המשטרה עצרה מתחילת הלחימה יותר מ-100 פלסטינים אזרחי ישראל בחשד ל"הסתה לאלימות" ו"תמיכה בטרור",  כאשר בחלק מהמקרים היה מדובר בפרסום פסוקים מהקוראן או הבעת סולידריות עם מצוקת תושבי עזה. נגד 24 מהם הוגשו כתבי אישום, כולל נגד השחקנית מאיסה עבד אלהאדי, ששר הפנים גם הודיע שישקול לשלול את אזרחותה. באווירה כזו, ברור מדוע מתנגדי המלחמה פחדו לצאת להפגין במשך שלושה שבועות.

דורשים "כולם תמורת כולם", כל החטופים מול כל האסירים הפלסטינים. הפגנת בני משפחות החטופים בקפלן, 28 באוקטובר, 2023 (צילום: גיל יערי / פלאש 90)

דורשים "כולם תמורת כולם", כל החטופים מול כל האסירים הפלסטינים. הפגנת בני משפחות החטופים בקפלן, 28 באוקטובר, 2023 (צילום: גיל יערי / פלאש 90)

למרות זאת, המחאה במוצאי שבת, שנמשכה כשעה וחצי, עברה כמעט ללא אירועים חריגים. המוחים החזיקו שלטים, שעליהם נכתב "ישראלים למען הפסקת אש", "עין תחת עין עד שכולנו נהיה עיוורים", "כשאת הצבא מעניין רק קבר יוסף, חודרים מחבלים לעוטף", "משפחות לפני פצצות",  "ביבי תמורת החטופים" ו"אם אתם מגנים פשע מלחמה אחד, צריך לגנות את כולם". לא נישאו נאומים, והקריאות היחידות היו "הפסקת אש עכשיו".

"הגעתי להפגין כי אי אפשר להתעלם מזוועות שקרו פה ביום שבת (מתקפת חמאס בעוטף עזה, א"ז),  והזוועות שקורות עדיין בעזה", אמרה ל"שיחה מקומית" ליה כהן שפיגל בת 21. "אני פה כדי לדרוש להפסיק את האש, להגיע להסדרים מדיניים ולשחרר את החטופים. מעגל הדמים והמלחמות הבלתי פוסקות חייב להסתיים. במלחמה הזו אין שום ניצחון".

למחאה הצטרפו גם מפגינים שהשתתפו במחאה של משפחות החטופים. בשלב מסוים יאיר גולן, אלוף במילואים וח"כ לשעבר במרצ, ניסה לנאום, אבל הוא הושתק לאחר שאמר שהמלחמה בעזה תימשך שנים ארוכות.

המשטרה לא פיזרה או הגבילה את ההפגנה למען סיום המלחמה, אולי משום שנערכה בסמוך לאזור שבו מתקיימות כבר יותר משבועיים מחאות משפחות החטופים. בזמן המחאה בקפלן נגד המלחמה, מאות פעילי ימין ניסו לפרוץ למעונות הסטודנטים במכללת נתניה בדרישה לגרש מהעיר את סטודנטים ערבים, תוך קריאות "מוות לערבים".

יעקב גודו, פעיל בקבוצת "מסתכלים לכיבוש בעיניים", ששכל את בנו תום בקרב בקיבוץ כיסופים, אמר לי כי בקרוב יגיע לכנסת עם שלט שבו ייאמר שהדם של בנו על ידיו של נתניהו. בפוסט שפרסם ובו הודיע על כוונתו זו, אלפים הבטיחו שיצטרפו אליו.

סביר שברגע שתנועת המחאה נגד המהפכה המשטרית תתפנה מהמאמצים האדירים שהיא משקיעה עכשיו בתמיכה בעורף ובחיילים, חלק ממנה יחזור למחאה לא רק נגד נתניהו, אלא גם כלפי "הפוגרומיסטים המשיחים", כפי שהתייחסו למתנחלים בהפגנות בקפלן. אם אכן תתממש עסקה לשחרור בני הערובה, ייתכן שיהיה קל יותר לפעילי המחאה לחזור לרחוב.

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

לקראת יום העצמאות האריתראי, בקהילה חוששים מעוד התפרצות אלימה

מתנגדי המשטר הדיקטטורי שחיים בדרום תל אביב מזהירים כי תומכי המשטר נערכים לציין את האירוע, שיחול ב-25 במאי, וכי צפויים עימותים קשים, בדומה לאלה של ספטמבר אשתקד. הם מעידים כי בחודשים האחרונים המתיחות רק גברה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf