newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כתב אישום נגד עיתונאית פלסטינית בגלל פרסומים בפייסבוק

למא ע'ושה הואשמה בעבירות של גילוי הזדהות עם ארגון טרור והסתה לאלימות, ב-11 פוסטים שפרסמה. עיתונאים במזרח ירושלים טוענים כי מעצרה נועד לשלוח להם מסר, "כדי שאחרים יפחדו להתבטא". מאז 2020, ישראל עצרה 26 עיתונאים פלסטינים

מאת:
העיתונאית למא ע׳ושה מובאת לדיון בבית המשפט השלום בירושלים, 12 בספטמבר 2022 (צילום: אורן זיו)

מאז 2020 נעצרו 26 עיתונאים פלסטינים. העיתונאית למא ע'ושה מובאת לדיון בבית המשפט השלום בירושלים, ב-12 בספטמבר 2022 (צילום: אורן זיו)

כתב אישום הוגש היום (שני) נגד העיתונאית הפלסטינית למא ע'ושה, בגין עבירות של גילוי הזדהות עם ארגון טרור והסתה לאלימות, ב-11 פוסטים שפרסמה בחשבון הפייסבוק שלה – בחלקם, טוען כתב האישום, התייחסה בחיוב לפעילות של חמושים פלסטינים בגדה ובעזה, בפוסטים שהעלתה לאחר שאותם חמושים נהרגו על ידי הצבא.

ע'ושה, בת שלושים ממזרח ירושלים, עובדת כעיתונאית עצמאית, ומפרסמת מפרי עטה בין היתר ברשת "אל קסטל". בעבר פרסמה סדרת כתבות ברשת, שבהן ראיינה אסירים משוחררים. היא נעצרה בשבוע שעבר בביתה שבשייח' ג'ראח, ומאז הוארך מעצרה כמה פעמים.

הפרקליטות מבקשת מבית המשפט להורות על מעצרה עד תום ההליכים המשפטיים, ובדיון היום האריך בית המשפט את המעצר עד יום ראשון. בכניסה לדיון קראה ע'ושה בבכי כי היא רוצה לראות את ילדיה, וכי התנאים בכלא השרון קשים.

מאז 2020, ישראל כלאה 26 עיתונאים פלסטינים, רבים מהם באשמת הסתה ברשתות.

לדיון בבית המשפט השלום בירושלים הגיעו, בנוסף לבני משפחתה של ע'ושה, כשלושים עיתונאים וצלמים פלסטינים, העובדים עבור רשתות מקומיות וזרות, כדי לסקר ולהביע סולידריות.

בהודעה שפרסמה המשטרה עוד לפני הגשת כתב האישום, ציינה כי "החשודה נוהגת לראיין אסירים משוחררים ולסקר אירועים שונים, ואת פרסומים אלו מפרסמת ברשת החברתית", מה שעשוי להעיד על כך שלא רק הפרסומים ברשתות היו הסיבה למעצרה. בהודעה לא הוזכר כי מדובר בעיתונאית.

על פי המשטרה, בעת ניטור פעילותה ברשת אותר "תוכן של הסתה לאלימות, תמיכה והזדהות עם ארגון טרור ועבירות נוספות". אך עיתונאים במזרח ירושלים סבורים כי ע'ושה נעצרה כדי להעביר מסר לאחרים, ולא "אותרה" במקרה.

"לא בחרו אותה סתם. רבים במזרח ירושלים פרסמו פוסטים על מה שקורה בשכם ובמקומות אחרים. כל כמה זמן בוחרים מישהו ועוצרים אותו, כדי שאחרים יפחדו להתבטא", אמר עיתונאי ממזרח ירושלים שמכיר את עבודתה של ע'ושה. הוא ציין כי אלפים, ואולי אף עשרות אלפים, משתפים תכנים דומים, אך המשטרה מעדיפה להתמקד בעיתונאים ובאקטיביסטים מוכרים. "בשביל פלסטינים מדובר בתכנים שגרתיים שעולים ברשתות, אך ישראל לא רואה זאת כך", הוסיף.

עיתונאית מזרח ירושלמית שהגיעה לדיון סברה גם היא כי המטרה היא להרתיע את העיתונאים הפלסטינים. "אין ספק שזה נועד להעביר מסר לנו העיתונאים, שנחשוב פעמיים לפי שאנחנו מפרסמים דברים, אפילו בחשבונות הפרטיים שלנו. ברור שזה מפחיד, וגורם לנו לחשוב שזה שלא ייגמר במעצר של למא, אלא יתפשט לאחרים".

"18 סימני חיבוב ושיתוף אחד"

בכתב האישום מפורטים 11 פרסומים בפייסבוק מהחודשים האחרונים, כולל בזמן המתקפה האחרונה בעזה. באף אחד מהפרסומים המפורטים אין קריאה ישירה לביצוע פעולות אלימות.

כנהוג בכתבי אישום על פרסומים ברשתות החברתיות, לצד כל פרסום מצוין מספר הלייקים שקיבל. במקרה של ע'ושה, חלק מהפרסומים קיבל לייקים בודדים עד כמה עשרות.

חשבון הפייסבוק של ע'ושה נמחק מאז נעצרה, ככל הנראה על ידי הרשויות, כך שלא ניתן בשלב זה להשוות את התרגום של המשטרה לפוסטים המקוריים. בדיון היום ביקש עורך דינה לבחון את חומרי החקירה המלאים, כלומר את צילומי המסך של הפוסטים המופיעים בכתב האישום, כדי לוודא שהתרגום מדויק. במקרים אחרים בעבר, התרגום של המשטרה היה מגמתי או לא מדויק.

עורך דינה של למא ע׳ושה, נאסר עודה מדבר עם כתבים בית המשפט השלום בירושלים, 12 בספטמבר 2022 (צילום: אורן זיו)

עורך דינה של למא ע'ושה, נאסר עודה, מדבר עם עיתונאים בבית המשפט השלום בירושלים, ב-12 בספטמבר 2022 (צילום: אורן זיו)

בדיון טען נציג המשטרה כי ע'ושה היא דמות ציבורית, וכי לחשבון הפייסבוק שלה היו 5,741 עוקבים. זה אינו מספר גדול במיוחד, ויש עיתונאים אחרים במזרח ירושלים שלהם עשרות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות.

בכתב האישום כתוב כי ע'ושה "העלתה לחשבון הפייסבוק תכנים מסוג זה שזכו ​​לחשיפה, ואשר היוו במה גם לאחרים להביע תמיכתם בתכנים באמצעות הבעת תמיכה באופן סמלי וגלוי באמצעות סימני חיבוב (Like)". במסמך לא מופיעים צילומים של הפוסטים או התכנים, אלא רק תיאור בעברית שלהם.

אחד הפוסטים שמופיע בכתב האישום פורסם ב-25 במאי. הוצגה בו, לפי הטענות, "תמונה של פעילים רעולי פנים חמושים, ועליהם סרט ראש של ארגון הגא"פ (הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני)", ונכתב: "תופעת הגדודים החמושים, ברור שזה מודל שיופץ בערי הגדה המערבית, בתחילה בג'נין הגאה והעקשנית שלא נשברת, ולאחר מכן שכם הר האש, אני בטוחה באופן חד משמעי שהבאה אחריו תגרור עימותים רבים, כבר נשבר קרחון הפחד והדם חזר (לזרום) בעורקים".

בכתב האישום מצוין כי לפרסום נוסף ההאשטג "ההתנגדות היא מתנה מתמשכת", וכי הוא זכה ל-37 לייקים ו-3 תגובות.

פוסט נוסף שמוזכר פורסם ב-9 באוגוסט, לאחר שחיילים הרגו את איברהים נבולסי בשכם. ע'ושה פרסמה כמה פוסטים בנושא, ובאחד מהם כתבה, לפי כתב האישום: "למה היה קל להודיע על מות הקדושים של המתמרד. הכל רגילים בהרגל החיים. הכל רוצים בנס. אבל טבע החיים או שתתפסו אותו בהם. בלי הידע והחידוד של הגיבור החי. הדהוד הכדורים להכרעה יסודית. למודל הפעולה הברור". בכתב האישום מצוין כי "הפרסום זכה ל-18 סימני חיבוב ושיתוף אחד".

בפוסט אחר שמוזכר בכתב האישום ​שיתפה ע'ושה סרטון, שבו, על פי התביעה, רואים אבנים מושלכות על ג'יפ צבאי ונכתב: "בסילוואד גשם של אבנים על הכיבוש", ו"הנאשמת הוסיפה את המילים: 'בוקר טוב סילוואד', עם לב אדום". השיתוף, לפי כתב האישום, זכה לסך של 6 לייקים ול-2,187 צפיות.

עורך דינה של ע'ושה, נאסר עודה, טען אחרי הדיון בהצהרה לכתבים כי מדובר בכתב אישום חריג, ושזו פעם ראשונה שמוגש כתב אישום כזה נגד עיתונאי בירושלים. "אמרנו לבית המשפט שחלק גדול מעבודתה קשור לחופש הביטוי", אמר, "וגם ביקשנו מבית המשפט לשחרר אותה כדי שתיפגש עם ילדיה".

עדכון: ביום שלישי (13.9), דן בית המשפט המחוזי בירושלים בערעור של ע'ושה, ובהסכמה בין עורך דינה לתביעה הוסכם כי תשוחרר למעצר בית בבית הוריה בשייח' ג'ראח, ובתנאי שתפקיד ערבות של 50 אלף שקל. נאסרה עליה בתקופה זאת כל גישה לרשת.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מרבית האנשים אינם מצליחים להצדיק הפרה בוטה של הקוד המוסרי על ידי מעשיו של הצד השני, נוראים ככל שיהיו. ילדים בעזה על חורבות ביתם (צילום: עמאד נאסר / פלאש90)

הפציעה המוסרית עוד תסתבר כאחד הנזקים הגדולים של המלחמה

פציעה מוסרית היא סינדרום ייחודי המתבטא ברגשות אשמה ובושה ומלווה בתחושת דיכאון, חרדה ואף מחשבות על נזק עצמי. לכשיתבררו הממדים המלאים של הזוועה בעזה, כולנו עלולים להימצא בקבוצת הסיכון

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf