newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

טאוטולוגיית הדמים של גלנט: במותם ציוו לנו עוד ועוד מוות

המטרות המוצהרות של המלחמה מעורפלות וסותרות במכוון, כדי להסוות את היעדים האמיתיים: נקמה, שיקום האגו של הצבא, והישרדותו הפוליטית של נתניהו. לשם כך כבר הוקרבו עשרות אלפי חפים מפשע בעזה והחטופים, וכעת, באותה אדישות מצמררת, גם חיילים

מאת:
שר הביטחון, יואב גלנט (צילום: מרק ישראל סלם / פול)

ממנף את מות החיילים להמשך מלחמת ההישרדות של האיש שהשליך אותו מהממשלה. שר הביטחון, יואב גלנט (צילום: מרק ישראל סלם / פול)

ספק אם מחולל הטקסטים של תוכנת הבינה המלאכותית הבסיסית ביותר היה מסוגל להנפיק תגובה כל כך גנרית, אטומה, חסרת לב וחסרת תבונה כמו זו שפרסם שר הביטחון, יואב גלנט, בעקבות הריגתם של 21 חיילי מילואים אתמול (שני) בעזה.

אחרי ששילם את מס השפתיים החלול ל"משפחות היקרות בשעתן הקשה מכל", הוסיף גלנט כי "נפילת הלוחמים היא ציווי להשגת מטרות המלחמה". במלחמה שזה מכבר ברור כי מטרתה היחידה היא עצם קיומה, גלנט מנסח את טאוטולוגיית הדמים לפיה מותם המיותר כל כך של 21 המילואימניקים הוא-הוא הציווי להמשיך את מחול הדם.

זה האיש שפיטוריו הזרימו לרחובות עשרות אלפי אנשים זועמים, שביקשו להגן עליו מפני גחמות נתניהו. כעת, במחי משפט, הוא ממנף את מות חיילי המילואים להמשך מלחמת ההישרדות של האיש שהשליך אותו מהממשלה במיאוס. שהרי אם המתים "מצווים" עלינו משהו, אזי מותם מקבל משמעות (אצל נשיא המדינה הם כבר הפכו ל"מגש הכסף", לא פחות), ואם הציווי הוא להשיג את "מטרות המלחמה", מאליו ברור שיש למלחמה הזו מטרות, והן בנות השגה.

ייתכן שגלנט עדיין בונה על ניתוח הפרדות האונות שעבר הציבור הישראלי מיומה הראשון של המלחמה, שאפשר למכור לו שתי מטרות, שלא רק שאינן מתיישבות זו עם זו, אלא בעליל סותרות האחת את השנייה, כיעדי המלחמה: מיטוט חמאס ושחרור החטופים.

חמאס, כפי שמוכיח האסון האחרון, לא התמוטט גם אחרי שלושה חודשים וחצי שבו הצבא ממטיר על עזה אש וגופרית, אפילו לא באזורים הסמוכים לגבול; על מידת ההצלחה של שחרור החטופים באמצעות מלחמה יעידו משפחותיהם מרוסקות הנפש, שממשיכות לזעוק מול הנהגה נואלת ואטומה, לשווא.

השקר הגס הזה על אודות שחרור חטופים באמצעות לחץ צבאי הופרך כבר בימים הראשונים למלחמה. אבל הנהגה פוליטית וצבאית המשיכה למכור אותו לציבור, התקשורת לא הטילה בו ספק, והציבור המשיך להאמין.

>> גם הכתבים הצבאיים צריכים לקחת אחריות

מציאות אורווליאנית

אבל אם נמשיך בקו של השר גלנט, שלפיו חללי המלחמה המיותרת וחסרת התוחלת הזו משאירים אחריהם צוואת פעולה שהוא לבדו יודע לפענח את תוכנה, אולי ראוי שיסביר לציבור מה הציווי שהותירו אחריהם רון שרמן, ניק בייזר ואיליה טולדנו, שגופותיהם חולצו ממנהרה בעזה ולפי הודעת הצבא "לא ניתן לשלול או לאושש שנהרגו כתוצאה מחנק, חניקה, הרעלה או מהשלכות של תקיפת צה"ל או פעולה של חמאס"?

איזה ציווי הותיר אחריו שרמן, שאימו מוכת היגון צריכה להתקוטט עם משרד הביטחון על האבן שביקשה להניח על קבר בנה, עליה כתבה בדם ליבה את כאבה? איזה ציווי הותיר אחריו איתי סבירסקי, שבסרטון שפרסם חמאס נראה מתחנן על נפשו בפני נתניהו ומפציר בו להביא לשחרור החטופים, בטרם נודע כי גם הוא נהרג בעזה? איזה ציווי הותירו מאחוריהם יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה, שלושת החטופים שנורו למוות על ידי חיילים בעודם מרימים דגל לבן?

ומה לגבי המתים הפלסטינים? האם גם על גופותיהם המרוטשות נחרטו ציוויים שרק השר גלנט יודע לפענח? מה ציוותה הפעוטה אמירה-עאישה, שנולדה בעיצומן של ההפצצות הישראליות וזכתה לחיות 17 ימים בלבד לפני שנהרגה כתוצאה מהן, ביחד עם אחיה אחמד, בן השנתיים?

ישראל יצאה למלחמה שמטרותיה המוצהרות מעורפלות וסותרות באופן מכוון, כדי להסוות את יעדיה האמיתיים: נקמה, שיקום האגו של הצבא, והישרדותו הפוליטית של נתניהו. אלה המטרות היחידות שקודמו ומקודמות מאז תחילתה, ויש לומר, בהצלחה לא מבוטלת.

הנקמה גבתה כבר את חייהם של עשרות אלפי עזתים, והביאה אותנו לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג באשמת ביצוע פשע הג'נוסייד; הצבא החבוט, שבמחדל חסר תקדים הפקיר את יישובי העוטף, חזר להיות שוב "צבא העם" שהכל סוגדים לו; ונתניהו, המנהיג הכושל, ההרסני והמסוכן ביותר שידעה ישראל, ממשיך לשבת על כסאו וממנו מבטיח לנו מלחמה אינסופית שאין לה "יום אחרי", לפחות לא כזה שראש הממשלה מסוגל להציג. וכדי להשיג את היעדים האלה היא הקריבה בראש ובראשונה עשרות אלפי חפים מפשע ברצועה, את חיי אזרחיה החטופים, וכעת, באותה אדישות מצמררת, גם את חיי חייליה.

הפגנה למען שחרור החטופים בעזה, מול בית ראש הממשלה בירושלים, ב-22 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג / פלאש90)

איזה ציווי הותירו אחריהם החטופים ההרוגים? הפגנה למען שחרור החטופים בעזה, מול בית ראש הממשלה בירושלים, ב-22 בינואר 2024 (צילום: חיים גולדברג / פלאש90)

תגובתו של גלנט היא הביטוי המזוקק ביותר למציאות האורווליאנית שבה אנחנו חיים: מלחמה היא שלום (וביטחון), חירות היא עבדות, בערות היא כוח. עד כה, למעט כיסי התנגדות קטנים מאוד, הציבור הישראלי הסכים "לקנות" את כל הפרדוקסים האלה כאמיתות חלוטות, ובלבד שימשיכו לזרום תמונות ההרס והחורבן מעזה.

כעת נותר לראות אם אסון מותם של 21 המילואימניקים אתמול יצליח לטלטל את הציבור מספיק כדי להעיר אותו מהמציאות האלטרנטיבית שנלכד בה ולהקים תנועת התנגדות רחבה למלחמה, כפי שעשה אסון המסוקים ב-1997. אם המוות הנורא הזה יצליח לחלץ אותנו כחברה מתוך ההזיה האורווליאנית של נתניהו וגנץ, אולי בכל זאת צוואתם תהיה חיים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf