newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

זהות המבצעים אינה ידועה: הרזידנטס מגיעים לישראל

כמעט חמישה עשורים יוצר קולקטיב אמנים אמריקאי מוזיקה שלא נשמעת כמו שום דבר אחר. מקלאסיקות אמריקאיות ועד צלחות מעופפות, לידה, מוות ותחיה ומחווה לתשדירי הפרסומת. רעולי פנים, גרסת הרוק

מאת:

לא שמנה מי אתה. משנה מה אתה אומר צילום: עטיפת האלבום ESKIMO

לא משנה מי אתה. משנה מה אתה אומר
צילום: עטיפת האלבום ESKIMO

יש מקומות בעולם שבהם המושג "קולקטיב של רעולי פנים" אינו מקפיץ את שירותי הביטחון או מצריך להעביר כל הודעה אודותיו צנזורה. הרזידנטס, "הדיירים" בעברית, שפועלים כמעט חמישה עשורים ביחד, הם ההרכב האלמוני המוכר ביותר בקרב מי שלא כל כך מסתדר עם החברה מסביב ועם העולם בכלל. תערובת של מספרי סיפורים, זמרים נודדים, מבתרי גופות מוסיקליות, המוסיקה שלהם מתאימה באותה מידה כרקע לפרסומת לטיטולים או לסרטון של הוצאה להורג. הכול תלוי באוזני המאזין. זה מצמרר כמה שזה תמים. הם כמו הליצן של מקדונדלס, שאחרי הכול, מקדם בשר קצוץ.

הלהקה הופיעה לראשונה בישראל לפני 25 שנה. ההופעה ההיא משכה אליה את כל קצוות הקשת התרבותית: נצפו בתור לקופות מלכה שפיגל ("מינימל קומפקט") וגם עדנה לב ("אהבתה של תרזה דימון" ועוד רבים), ובאופן מוזר, שדי רווח למפיקים, כל המי ומי היו שם. חלק באו לראות, חלק באו להיראות, כולם כאחד זכו בהומאז' למוסיקה האמריקאית, שהתחילה עם קאברים להאנק וויליאמס ואלוויס פרסלי והסתיימה ב"שבעת המופלאים" של אלמר ברנשטיין.

מ-1969 ועד היום הרזידנטס הקליטו עשרות אלבומים, הנעים מקקופוניה ("הרייך אנד רול השלישי"), דרך סיפורי עבדות וחירות ("טרילוגיית החפרפרות"), מחווה למלחינים האמריקאים הגדולים, אלבומי קונספט וסיפורים לשעת לילה מאוחרת ("השדים רוקדים לבדם", "צלילי הלילה").

כעת הם (?) חוזרים לישראל להופעה במועדון ה"בארבי", מחר, חמישי, בשעה 20:30. בניגוד לשנים עברו, הם שוברים את האלמוניות ומזהים עצמם בשמות ראנדי רוז (שנראה כמו גופת בן גוריון בתחתונים מוזהבים), צ'אק (שבהופעה מנגן על סוג של דרבוקה אלקטרונית) ובוב (שמנגן גיטרה). שני האחרונים, בניגוד לראנדי, עוטים מסכות דמויות גולגולת. להופעה הנוכחית הם קוראים "ארץ הצללים".

על הבמה תפאורה מינימליסטית, פשוטה עד כדי גאונות. את כל מסע ההופעות אפשר להכניס למזוודה ולטוס לשום מקום ולכל מקום. בהופעה הם ישירו "להיטים", "חומרים מהזמן האחרון" ויקרינו "מעברונים" עם שמות מלבבים כמו "הקצב". האחים גרים פוגשים תיאטרון שחור צ'כי.

הרזידנטס בהופעה (Elisa Moro CC BY-NC-ND 2.0)

מה שחשוב זה הביחד. הרזידנטס בהופעה (Elisa Moro CC BY-NC-ND 2.0)

הרזידנטס הם תופעה חברתית. הם מנגנים מוסיקה אזוטרית, בלי שום סיכוי מסחרי, שנעה ממחווה לרייך אנד רול (כמו שכינו את הפופ האמריקאי באלבומם השני), דרך שירים בני דקה (כי דקה זה אורכו הממוצע של תשדיר פרסומת) ועד למסעות פסיכדליים בשדות החיים והמוות. בקולקטיב רעול פנים, אפשר להיות כל דבר. ממילא כשהם יצאו החוצה, לרחוב, אחרי ההופעה, איש לא יזהה אותם. הם יכולים להגיד הכל, להיות הכל ולחמוק אל מאחורי הקלעים.

הם לא צריכים פרסום, לא רודפים פרסום, מקליטים במה שיש והכרטיסים אפילו לא יקרים. הם סוג של קברט, קצת מרירים, קצת חולמנים, קצת מזדקנים בחן. סיבוב ההופעות הנוכחי של "ארץ הצללים" הוא קצר. קצת אירופה, ישראל ואז הביתה, ליו. אס. אוף איי. הם יותירו אותנו עם חיוך, קצת עם עצב, קצת מרירים ויותר מכך, ילמדו אותנו שיעור חשוב: שמה שחשוב הוא לא האחד, אלא הביחד.

הרזידנטס, "זה יכול היה להיות נפלא", הופעה באוסלו.
מתוך: YOUTUBE, מתוך שידור של ערוץ NRK1

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf