newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הסלמה בניסיונות הרדיפה הפוליטית מצד גורמי ימין בבאר-שבע

גורמי ימין פועלים במשנה מרץ להביא לסגירתו של המרכז היחיד בעיר שעוסק בפעילות בנושא הדו-קיום, ורודפים את אוניברסיטת בן-גוריון באשמת "שמאלנות יתר". המקארתיזם מרים ראש בבירת הנגב

מאת:

מזה כשנה מנסים גורמים שונים, בהן תנועות ימין, להביא לסגירתו של מועדון מולתקא-מפגש, בית תרבות ערבי-יהודי מייסודו של פורום דו-קיום בנגב, הפועל במקלט עירוני בשכונה ד'. המועדון עורך שלל פעילויות תרבות סביב נושא הדו קיום והוא ייחודי מסוגו בבאר שבע. זה גם המקום היחידי בבאר שבע, מלבד אוניברסיטת בן גוריון, בו נערכים דיונים בסוגיות רגישות ועקרוניות לחברה המקומית. בשנה האחרונה, ניסיונות לארח בפאנל את אנשי תנועת "שוברים שתיקה", לערוך דיון סביב סרבנות מצפונית ולהקרין סרט תעודה פלסטיני-הולנדי, נתקלו באיומים מצד פעילים פוליטיים ובהערות אזהרה מצד עיריית באר שבע.

ב-14 במאי הודיעה חברת מועצת העיר באר שבע אורטל פרלמן שמואלי כי יחד עם חברי סיעות ש"ס, ישראל ביתנו והליכוד במועצת העיריה, הם מבקשים לאסור על עמותת "הפורום לדו קיום" לעשות שימוש במקלט עירוני בשכונה ד' בבאר שבע. חברת המועצה אף דיווחה בעמוד הפייסבוק שלה, כי "המטרה הושגה" והתנועה תסולק ממנו. בעיריית באר שבע הסבירו מאוחר יותר כי כל שביקשו הן הבהרות על פעילות העמותה. פרלמן שמואלי טוענת כי אם עמותה מבקשת לערוך פעילות פוליטית, שתעשה זאת על חשבונה הפרטי ולא על חשבון משלם המסים הבאר שבעי. לדבריה, ארגוני השמאל הקיצוני מקבלים מימון מאירופה, אז שאירופה תשכור להם מקלט. היא מבקשת להעביר את המקלט לרשות עמותה העוסקת בחלוקת מזון.

> הרשות הממשלתית עוסקת בפיקוח על הכלכלה הערבית, לא בפיתוח שלה

המקום היחידי בבאר שבע, מלבד אוניברסיטת בן גוריון, בו נערכים דיונים בסוגיות רגישות ועקרוניות לחברה המקומית. ארוחת אפטאר משותפת במועדון מולתקא בבאר-שבע (באדיבות הפורום לדו-קיום בנגב)

המקום היחידי בבאר שבע, מלבד אוניברסיטת בן גוריון, בו נערכים דיונים בסוגיות רגישות ועקרוניות לחברה המקומית. ארוחת אפטאר משותפת במועדון מולתקא בבאר-שבע (באדיבות הפורום לדו-קיום בנגב)

הפורום לדו-קיום בנגב, הפועל שנים רבות בבאר שבע, מקיים אירועי שיח הכוללים דיון בסוגיות אזרחיות רגישות. מדובר בדיונים פתוחים, המתפרסמים בעמוד הפייסבוק של העמותה באופן פומבי ואינם סגורים לקהל מסוים. בסבבי הלחימה, מתנדבות ומתנדבי העמותה ערכו פעילויות לילדי השכונה.

ביום חמישי ה-11 במאי שלחה עיריית באר שבע מכתב לפורום בו היא טוענת להפרת החוזה להקצאת המקלט העירוני בו פועל בית התרבות היהודי-ערבי "מולתקא-מפגש" משנת 2006. ביום שני שלאחר מכן שלח עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, מכתב הדוחה את טענותיה של העירייה.

עו"ד יקיר אומר כי מכתב העירייה נוסח בלשון בוטה ומכיל תיאור מעוות ומגמתי של אירועים שהתקיימו בבית התרבות. עוד הוא מציין את העיתוי התמוה של משלוח מכתב העירייה, שכן כבר מחודש נובמבר 2016 מנסים חברי מזכירות פורום דו-קיום בנגב לתאם פגישה עם ראש העירייה, פגישה שנדחתה על ידי העירייה עצמה ונקבעה כעת ל-5 ביוני. העירייה כבר ניסתה בעבר לבטל הקרנת סרט במולתקא-מפגש, ובעקבות פניית האגודה לזכויות האזרח ליועמ"ש הובהר לה כי יש לפרש בצמצום את האיסור על פעילות פוליטית כדי להימנע מפגיעה בחופש הביטוי, וכי האיסור מתייחס אך ורק לפעילות הקשורה במישרין או בעקיפין לפעילות מפלגתית.

חיה נח, מנכ"ל פורום דו-קיום בנגב: "המולתקא-מפגש פועל מזה 11 שנים בעיר באר שבע ומציע מגוון פעילויות ואירועים לתושבי ותושבות העיר והאזור. מדובר במבנה הציבור היחיד מתוך כ-60 מבנים המוקצים לעמותות, שמוקצה לפעילות יהודית-ערבית משותפת. האירועים בבית התרבות פתוחים תמיד לציבור הרחב, וגם חברי העירייה יכולים להגיע אליהם במקום להתבסס על מידע כוזב המפורסם בתקשורת. אנו דורשים מן העירייה לחדול מיד מן המהלך לביטול הקצאת המקלט, ובכוונתנו להיאבק ביחד להבטחת המשך פעילות המולתקא-מפגש בכל הכלים העומדים לרשותנו". בעיריית באר שבע אמרו, כאמור, כי מה שביקשו הוא הבהרות מהעמותה על אופי פעילותה.

הרדיפה מגיעה לאקדמיה

הפורום לדו קיום בנגב אינו לבד: אתמול, רביעי, זימן חבר כנסת בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי דיון דחוף  בוועדת  החינוך של הכנסת כנגד אוניברסיטת בן גוריון והעומדת בראשה, הפרופ' רבקה כרמי, בטענה כי האוניברסיטה תומכת בתנועת ה-BDS וכן בשל שורת אמירות וכנסים שחברים בסגל האקדמי ערכו לטענתו באוניברסיטה הדרומית.

הדיון נערך בפורום מורחב: השתתפו בו נציגי המשרד לנושאים אסטרטגיים, משרד המשפטים, אוניברסיטת בן גוריון, מל"ג, ור"ה, הליגה נגד השמצה, ארגוני סטודנטים, משרד ההסברה והתפוצות, משרד ראש הממשלה, משרד החינוך, ות"ת, ור"מ, רמ"א, אוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים. נשיאת האוניברסיטה, שזוכה לקיתונות של ביקורת מהקהל הבאר שבעי שמכנה אותה ברשתות החברתיות "נשיאת שוברים שתיקה", נאלצה להשיב על ההאשמות שהוטחו בפניה על ידי סמוטריץ' ואנשי ארגון "אם תרצו".

> הדו"ח שקובע כי קשירה היא לא טיפול פסיכיאטרי חייב להפוך למציאות

תרומות

"בשנים האחרונות נדמה כי אוניברסיטת בן גוריון הופכת לחממת גידול עבור גורמי דה לגיטימציה הפועלים כנגד צה"ל ומדינת ישראל", כתב סמוטריץ' בדברי הרקע לשימוע. "ביחוד ניתן לראות כי קיים שיח גובר של אנשי סגל המצדדים בפעולות כנגד מדינת ישראל. דוגמא לכך היא אמירתו של פרופ' ניב גורדון כי "הדרך המדויקת ביותר לתאר את ישראל היום היא מדינת אפרטהייד", וכן ד"ר אייל ניר שאמר "אני קורא לעולם לבוא ולשבור לנבלות האלו (פעילי ימין) את המפרקת", כותב ח"כ סמוטריץ' בהקדמה לדיון.

שני חברי כנסת באר שבעים בעבר עמדו בחזית נגד פרופ' כרמי: יו"ר ועדת חינוך של הכנסת ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), וח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), שאמר: "הניחוש שלי הוא שעוד מעט נשמע את הביטוי 'סתימת פיות'. כל חופש בכל דמוקרטיה הוא מוגבל".

פרופ' רבקה כרמי קראה בדיון את תגובתה מן הכתב. בין היתר אמרה כי "הדיון הנוכחי – המתקיים תחת כותרת חסרת שחר ומבזה ומלווה בהסתה פרועה ואלימה נגדי ברשת – אינו מוסיף כבוד ליוזמיו". כרמי מנתה את תרומתה של האוניברסיטה והסגל האקדמי שלה למלחמה נגד החרם על מדינת ישראל. היא פרטה את הופעותיה ואת הופעות הסגל בפורומים בינלאומיים למען ישראל. לפרקים, האירוע דמה לשימוע מימי מקארת'י. "אין מקריות בזימון ה"דיון המהיר" ע'י שלוחי "אם תרצו".

זוהי השנה השלישית ברציפות של נסיונות לפגוע באוניברסיטה בשבוע בו מתקיים מושב חבר הנאמנים שלה. שוב ושוב עולות וממוחזרות טענות סרק שאין להן דבר וחצי דבר עם העובדות, המציאות, והאמת. מן האוב מועלה שוב ושוב אותו קומץ חברי סגל אקדמי מתוך למעלה מ-850 שאכן, מביע דעתו האישית הפוליטית והערכית באופן פומבי וחותם על עצומות כצפוי וכראוי במדינה דמוקרטית. הם אינם עושים זאת בשם האוניברסיטה שהיא מוסד פלורליסטי רב דעות כמו כל ארגון אחר בישראל ובעולם. וגם אם אישית אני מסתייגת מדעות כאלה ואחרות שמביעים חברי סגל באוניברסיטה אני, כמאמר וולטייר, מוכנה להיהרג על זכותם החוקית לעשות כן". יצוין כי ועד ראשי האוניברסיטאות גינה בחריפות את זימונה של כרמי לשימוע.

> ריקוד הדגלים והכלימה: אוי לו לעם שכל שמחתו היא שמחה לאיד

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf