newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ועידת המשפיעות של ישראל: חגיגה של ניתוק חברתי ופמיניסטי

בוועידה של קשת לציון יום האישה הבינלאומי עלו על הבמה 35 נשים חשובות ומרשימות, אם כי לא תמיד כאלה שמייצגות ערך פמיניסטי כלשהו. המארגנים הצליחו למצוא רק אישה ערביה משפיעה אחת, כמובן שמתחום האלימות המגדרית, שאליו מסתבר מתנקזים כל ההישגים שלנו

מאת:
שרת הפנים איילת שקד באירוע המשפיעות של קשת, ב-7 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

כל דירוג של נשים הוא אקט לא פמיניסטי. שרת הפנים איילת שקד באירוע המשפיעות של קשת, ב-7 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

כחלק מסדרה של פעילויות לציון יום האישה הבינלאומי, שחל היום (שלישי), התקיימה השנה לראשונה "ועידת המשפיעות" של קשת בבנייני האומה בירושלים. מארגני הוועידה הבטיחו בחגיגיות מופרזת שבאירוע ישתתפו הנשים המשפיעות בישראל – "כולן על במה אחת".

הבטיחו, ולא קיימו. לבמה עלו באמת נשים חשובות ומרשימות, ביניהן שרת הפנים איילת שקד, שמתעללת בעונג מתוקשר בנשים פלסטיניות נפגעות חוק האזרחות, שבחרו להתאהב באזרחי מדינה ערבים; השרה לשעבר מירי רגב, שרוכבת פעמים רבות על גב המאבק הפמיניסטי של נשים מודרות; ועוד נשים מוכרות פחות, אלופות בתחום החביב על החברה הישראלית – הביטחון.

אני לא מבינה, למשל, איך ועל מה השפיעה ד"ר ניצן לינק, בכירה ברפא"ל, על מעמדן של נשים בישראל; או מהי תרומתה של ד"ר אביטל שריפט, מנהלת מפעל טילים בתעשייה האווירית, ואילו מוסכמות פטריארכליות היא ניפצה עם הטילים שלה; ותא"ל אלה שדו שכטמן, יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, מה יש לה בדיוק לייעץ לנו בנושא אלימות הצבא והשפעת המיליטריזציה על רמת האלימות והפשיעה בחברה הישראלית?

כנראה שאי אפשר להעביר יום כזה במדינה המאוימת במזרח התיכון מבלי להביא שלוש נשים שירגיעו את האמהות היהודיות החרדתיות עם פריסת מפת האיומים שאורבים לישראל והדרכים שבהן מתמודדת איתם מערכת הביטחון.

מה שנעדר מהבמה המכובדת הזאת בבנייני האומה היו הנשים הערביות. מתוך 35 נשים, הוועדה בחרה ערבייה אחת. אישה ראויה מאוד, אבל היא היחידה שהצליחו למצוא? מדובר בנאילה עוואד, מנכ"לית נשים נגד אלימות. היא עצמה הודתה מעל הבמה, שהוזמנה לאירוע כי זכתה בפרס רפפורט על עשייה רבת שנים (גילוי נאות: גם כותבת שורות אלה זכתה בפרס הזה ב-2020).

קרן רפפורט, שמעניקה מדי שנה אות הוקרה לנשים פורצות דרך בחברה הישראלית, היא אחת מנותנות החסות לוועידה. כנראה שבזכותה נסללה דרכה של עוואד לבמה, להיות היחידה שהשמיעה את קולן של הנשים הפלסטיניות באומץ רב.

אני תוהה, מה רמת הניתוק החברתי, הפוליטי והפמיניסטי הדרושה לגוף תקשורת מוביל כמו קשת ב-2022, כדי להדיר 20% מהנשים במדינה? ועוד ביום האישה הבינלאומי, שבו חוגגים ערכים פמיניסטיים כמו הכלה, צדק, אחווה, השמעת קול והזדמנות שווה לכולן.

אף שנאילה עוואד,כאמור, ראויה ביותר, מטריד מאוד שב"קשת" מגבילים את ייצוג האזרחיות הערביות רק לנושא האלימות המגדרית, ומסייעים להשריש אותו בתודעה הציבורית הישראלית כאילו שהוא המאבק האחד והיחיד שלנו, וכל ההישגים שלנו מתנקזים אליו – בזמן שלבמה עלו 34 נשים יהודיות שדיברו על כלכלה, ביטחון, היי-טק, עסקים, בריאות וכוח פוליטי.

מצוין שעלתה על הבמה רופאה בכירה מהדסה. חשוב מאוד. אבל ישנן גם רופאות ערביות רבות, חלקן בכירות ומנהלות מחלקות. לא חסרות לנו גם נשים כמו פרופ' נהאיה דאוד, מומחית לבריאות הציבור; או חברתי פרופ' מונה חורי, שהיתה הדיקנית הצעירה באוניברסיטה העברית, ויושבת היום בהנהלת המוסד ועושה מהפכות יומיומיות בשילוב צעירות ערביות ממזרח ירושלים בהשכלה הגבוהה; ויש לנו עוד נשות תקשורת חוץ מלוסי איוב, שהיתה אחת ממנחות הערב, ועוד נשים ערביות רבות ומוכשרות בכל תחום ותחום.

האירוע המביש הזה רק מבהיר עוד יותר שדירוג נשים בסולם כלשהו, בין אם מדובר ב"משפיעות" או כל דירוג אחר, הוא אקט לא פמיניסטי במהותו. אין בו הרבה יותר משחזור הפטריארכיה, וקיבוע סדרי עדיפויות וחשיבות בתודעה הציבורית לפי רצונו ומניעיו של הגוף המדרג.

לפעמים, תקשורת רגישה מגדרית עם חוש פמיניסטי מפותח היא ההיפך המוחלט מזה – במקום דירוג, שפיכת אור על זוויות ונושאים ונשים שזקוקים לפלטפורמה הזאת, כדי להעיר ולהאיר את התודעה הציבוריות בסוגיות מודחקות, ואולי אף להשפיע עליה קצת.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf