newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הקצין שהעליל על אל-עדרה הוא זה שקידומו הוקפא בשל אלימות

צה"ל החליט לעצור את קידומו של רס"ן מאור משה, משום שנהג "באופן שאינו עולה בקנה אחד עם המצופה ממנו" כאשר פעל בכוח נגד פעילים ישראלים ופלסטינים. משה הוא מי שתועד מאשים את כתב "שיחה מקומית" כאילו שהצית בית בכפר מופגרה

מאת:

רס"ן מאור משה, הקצין שצה"ל החליט לעצור את קידומו משום שנהג "באופן שאינו עולה בקנה אחד עם המצופה ממנו" כאשר נהג באלימות במספר מקרים נגד פעילים ישראליים ופלסטיניים, הוא אותו קצין שתועד מאשים את כתב "שיחה מקומית" באסל אל-עדרה כאילו הצית מבנה בכפר מופגרה בדרום הר חברון. כך מעיד אל-עדרה עצמו.

רס"ן מאור משה (בחזית מימין) (צילום: אורן זיו)

"חרג מהנורמות המקצועיות ומאמות המידה המצופות ממנו". רס"ן מאור משה (בחזית מימין) (צילום: אורן זיו)

בסרטון שצולם במצלמת גו-פרו שהחזיק הקצין, הוא נשמע אומר לאל-עדרה: "אתה שרפת את הבית", בעוד אל-עדרה מכחיש בתוקף וטוען שהצבא הוא שהצית את האש.

על יסוד הסרטון הזה, פורסמו טענות שווא בערוץ 12 ובאתר "הקול היהודי", שבהן נאמר כי אל-עדרה "הצית מבנה" בכפר הפלסטיני במטרה להאשים את המתנחלים והצבא בשריפה. בסרטונים שצילם אל-עדרה זמן קצר קודם לכן נראה בבירור שהאש פרצה כתוצאה מרימון גז צה"לי, וכי מה שנדלק היה ערימת עצים ולא מבנה.

"אני בטוח שזה הוא", אומר אל-עדרה, "אני מכיר אותו ממקומות אחרים. הפרצוף שלו מוכר. השם שלו התפרסם אחרי מה שקרה עם לוחמים לשלום. גם הוא מכיר אותי. הוא אפילו לי קרא לי בשמי בכמה מקרים". אל-עדרה סיפר שיש לו תיעוד של משה דוחף פעילים גם במקרים אחרים.

במלים אחרות: ההאשמה הכוזבת נגד אל-עדרה כאילו הצית מבנה בכפר פלסטיני מתבססת על דברים שאמר קצין שצה"ל עצמו מצא שהוא "חרג מהנורמות המקצועיות ומאמות המידה המצופות ממנו".

דובר צה"ל סירב להגיב לשאלה לגבי הזיהוי של רס"ן משה כמי שצילם את אל-עדרה וטען שהוא "הצית מבנה".

אירוע הדחיפה של פעיל שמאל

אירוע התקיפה של הפעיל הפלסטיני

בתקרית הראשונה מה-10 בספטמבר השנה, תועד רס"ן משה, סגן מפקד גדוד הנדסה, דוחף פעיל שמאל מארגון לוחמים לשלום שהגיע לדרום הר חברון עם עשרות ישראלים ופלסטינים לספק מים למשפחה מקומית. בתחקיר לאחר המקרה קבע צה"ל כי הקצין יינזף.

למרות הנזיפה, הקצין המשיך באותה שיטה, ושבועיים וחצי מאוחר יותר, ב-28 בספטמבר, תועד כשהוא דוחף פעיל פלסטיני במהלך הפוגרום שביצעו יותר מששים רעולי פנים ישראלים בכפר מופגרה באותו אזור.

דובר צה"ל מסר אתמול (ראשון) כי בתחקיר שנערך בראשותו של מפקד פיקוד צפון, אלוף אמיר ברעם, נקבע כי בשני האירועים "בוצעו שגיאות בהפעלת הכוח ובניהול המבצעי". לפי ההחלטה, הקצין לא יצא לקורס פיקוד ומטה בשלוש השנים הקרובות.

לפי צה"ל, הקצין פעל באופן שגוי בשני האירועים, "ובייחוד באירוע השני, לאור העובדה שמפקדיו הציגו לו את הפערים בהתנהלותו כבר לאחר האירוע הראשון".

עוד נמסר בהודעה כי מהתחקיר עלה שההחלטה להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות מסוג רימוני הלם וגז כלפי המפגינים היתה שגויה, וכך גם כיסוי עיניו של אחד המפגינים שנעצר. בנוסף, הודגש בתחקיר שככלל, מול אזרחים ישראלים יפעלו שוטרי משטרת ישראל ושוטרי משמר הגבול. "חיכוך ומגע בין חיילי צה"ל לאזרחים ישראלים יתקיים רק בלית ברירה", נמסר.

בהודעת דובר צה"ל נאמר כי בהמלצת מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, הוחלט שרס"ן משה לא יסוכם לקידום ולא יצא לקורס פיקוד ומטה בשלוש השנים הקרובות, משום ש"התנהלותו בשני האירועים מצביעה על חריגה מהנורמות המקצועיות ומאמות המידה המצופות באירועים מעין אלו". לפי הודעת דובר צה"ל, הרמטכ"ל אביב כוכבי אימץ את המסקנות.

מלוחמים לשלום נמסר בתגובה כי "החלטת הצבא לעכב קידום של קצין אלים שנתפס שבוע אחרי שבוע מתעלל בפלסטינים ומכה פעילי זכויות אדם היא לעג לרש והסכמה שבשתיקה עם אלימות. הסמג"ד האלים ראוי לענישה חמורה, אבל הוא לא פעל בחלל ריק, אלא בידיעה שזוהי רוח המפקד והמנהיגות הפוליטית. התחקיר והענישה המינימלית לא יכולים לכסות על השתיקה המביכה של שר הביטחון גנץ, שבמשמרת שלו משתוללים נערי הגבעות וגוברת אלימות המתנחלים".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf