newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הצבא התפנה מהשטח לפני פרעות המתנחלים, וחזר מיד אחריהן

מתנחלים חמושים תקפו את הכפר חלת א-דבא במשך כ-40 דקות. חיילים נכחו במקום לפני המתקפה, כשמתנחלים מנופפים ברובים מאחורי גבם, אך לפתע נכנסו לג'יפים ועזבו. במסיק בצוריף התרחש אירוע דומה, כשהצבא עזב אף שקיבל התרעה כי מתארגנת תקיפה

מאת:
מתנחל מיידה אבנים לעבר חקלאים ופעילים ישראלים בעיירה צוריף (צילום: שי קנדלר)

הצבא לא נכח בזמן התקיפה. מתנחל מיידה אבנים לעבר חקלאים ופעילים ישראלים בעיירה צוריף, ב-12 בנובמבר 2021 (צילום: שי קנדלר)

בזמן שאני כותב את השורות האלה, שלושה שכנים שלי שוכבים בחדר ניתוח, שניים מהם עם פצעי ירי. זאת, לאחר שביום רביעי בלילה מתנחלים חמושים תקפו את הכפר חלת א-דבא.

האירוע התחיל כבר ביום רביעי בבוקר, כשקבוצה של כ-20 מתנחלים התחילו להקים מאחז חדש. הם בנו אוהל ומחסה לצאן ליד חלת א-דבע, באדמה חקלאית של תושב הכפר, חקלאי בשם ג'לאל עמור, שמעבד אותה.

קצין המינהל האזרחי שהגיע למקום אמר שמותר לכולם לשהות באדמה. כשהבעתי חשש שהמתנחלים יתקפו את הפלסטינים, הקצין צחק, ואמר: "שהמתנחלים יכינו תה והפלסטינים יכינו קפה, וישבו יחד". הפלסטינים והפעילים שהגיעו למקום דרשו מהמינהל האזרחי לפרק את המאחז הלא חוקי, אך קצין המינהל האזרחי אמר שישראל הכריזה על האדמה הזאת כאדמת מדינה.

עקב הלחץ, הצבא ביקש מהמתנחלים לקפל את האוהל, אך התיר להם להישאר במקום. המתנחלים אכן נשארו במקום, והתחילו להרוס את רכושו של עמור. בין השאר, הם עקרו את עצי הזית שלו וניפצו את זגוגיות כלי הרכב שהיו במקום. רק לקראת הערב הצבא הכריז על האזור "שטח צבאי סגור". קצין ניגש אלי ואמר: "יש לך חמש דקות לצאת מכאן או שאעצור אותך".

הצו קבע שכולם צריכים לצאת מהאזור, אך בפועל החיילים סילקו בכוח רק את הפלסטינים והפעילים, ולא את המתנחלים. כך קרה שהמתנחלים נותרו במקום, מול שבעה פלסטינים – בני משפחת עמור – שעמדו לבד.

"מול העיניים שלי התחילו להגיע עוד ועוד מכוניות של מתנחלים", שיחזר ג'לאל עמור. "הם התחילו לרגום אותנו באבנים, וזה היה מפחיד. פתאום, בהפתעה, הם ירו אש חיה. ברחתי מהחדר שבו ישבתי כדי לא להיהרג מהיריות. התחלתי לצעוק לעזרה. כמה פלסטינים ניסו להגיע למקום, אבל הצבא עמד מולם ומנע מהם לזוז. מרחוק ראיתי אש עולה מהחדר שלי, והבנתי שהמתנחלים הציתו אותו".

מבנה שרוף אחרי תקיפת מתנחלים בחלת א-דבא, ב-11 בנובמבר 2021 (צילום: באסל אל-עדרה)

מבנה שרוף אחרי תקיפת מתנחלים בחלת א-דבא, ב-11 בנובמבר 2021 (צילום: באסל אל-עדרה)

חזרתי למקום עקב הקריאות של עמור לעזרה. כשהגעתי, ראיתי אותו עומד ליד אביו, ג'מיל בן ה-64, ששכב על הרצפה ודימם אחרי שמתנחלים שברו את רגלו עם אבנים. עד לאותו רגע לא היו נפגעי ירי, והצבא עדיין נכח באזור. כשחזרתי, חייל אחד אמר לי בחיוך: "ערב טוב". בחשכת המדבר הצלחתי לראות מולי עשרות מתנחלים, אוחזים ברובים, אלות ורוגטקות. הם נופפו ברובים מאחורי גבם של החיילים, ככל הנראה כדי להפחיד.

פתאום החיילים עזבו. הם נכנסו לג'יפים, והשאירו מאחוריהם מיליציה חמושה של מתנחלים. קשה להבין את זה אלא כהחלטה לאפשר למתנחלים לגרש אותנו מהמקום באלימות.

דקה אחרי שעזבו החיילים, המתנחלים החמושים התקדמו לכיוון שלנו והתחילו לירות אש חיה. מאותו רגע, הדברים התערפלו. שמעתי צעקות. ראיתי צעירים מנסים לעמוד מול המתנחלים, כדי למנוע מהם להתקדם לכפר. במשך דקות ארוכות שמעתי קולות ירי מצד המתנחלים. בהתחלה בכלל לא קלטתי שהם ממש יורים לכיוון שלנו, באופן ישיר.

הסתתרתי מאחורי החדר השרוף של ג'לאל, וראיתי את אביו, ג'מיל, שרוע על הרצפה, מדמם, ממלמל את מילות אל-שאהדה, שמוסלמים אומרים לפני המוות.

התקשרתי למשטרה וצעקתי שיגיעו למקום. בזמן השיחה חלפו מולי שני צעירים שנשאו אדם אחר. הדם ניגר ממנו בכמויות. ראיתי שהחולצות של שני הצעירים שנשאו אותו נספגו כולן בצבע אדום. מתנחלים ירו לו ביד. אמבולנס פלסטיני הבהיל אותו לבית החולים.

שני הצעירים חזרו אחורה, ובאותו רגע המתנחלים התחילו לירות בצרורות, באופן אינטנסיבי. הייתי בטוח שמישהו יירצח. הכדורים פילחו את האוויר סביבי ופגעו במכוניות סמוכות ובאדמה. אלה היו רגעים של אימה.

בטלפון, קמר משרקי-אסעד, עורכת דין שמסייעת לתושבי האזור, אמרה לי שהיא בקשר עם הצבא, והם טוענים שהחיילים נמצאים במקום. אבל זה היה שקר. דקה לאחר מכן צעיר נוסף נפגע מירי של מתנחלים. היינו לגמרי לבד. רק אחרי כ-40 דקות של מתקפה הצבא חזר למקום. המתנחלים נסוגו לאחור והמשיכו ליידות אבנים, והחיילים דחפו את הפלסטינים וקיללו אותם.

תרמיל של כדור שנותר במקום אחרי תקיפת מתנחלים בחלת א-דבא, ב-11 בנובמבר 2021 (צילום: באסל אל-עדרה)

תרמילי כדורים וכתמי דם, אחרי תקיפת מתנחלים בחלת א-דבא, ב-11 בנובמבר 2021 (צילום: באסל אל-עדרה)תרמיל של כדור שנותר במקום אחרי תקיפת מתנחלים בחלת א-דבא, ב-11 בנובמבר 2021 (צילום: באסל אל-עדרה)

אחרי תקיפת מתנחלים בחלת א-דבא, ב-11 בנובמבר 2021 (צילום: באסל אל-עדרה)

מכונית מנופצת אחרי תקיפת מתנחלים בחלת א-דבא, ב-11 בנובמבר 2021 (צילום: באסל אל-עדרה)

מכונית מנופצת אחרי תקיפת מתנחלים בחלת א-דבא, ב-11 בנובמבר 2021 (צילום: באסל אל-עדרה)

בנו של ג'לאל נפגע מירי ביד והוא מאושפז עדיין בבית החולים בחברון, במצב יציב. בן אחיו של ג'לאל נפגע מירי והוא מאושפז ברמאללה במצב בינוני עד קשה. שבעה פלסטינים נוספים נפצעו באורח קל.

בניגוד לפוגרום בכפר מופגרה לפני כחודש וחצי, שהתבצע באור יום, הפעם לא היתה דרך לתעד בווידיאו את המתרחש, בגלל החשיכה. ביום חמישי חזרתי לאדמה החקלאית של ג'לאל עמור, אזור המתקפה. מצאתי שם עשרות תרמילי כדורים – עדות לכך שהמשטרה לא ביצעה איסוף ראיות.

בתחילת שנות ה-80 ישראל הכריזה על אדמות נרחבות של מספאר יטא כשטח אש. 14 כפרים ואדמותיהם החקלאיות נכללו בהכרזה הזאת. הסיבה היתה רצון לגרש את התושבים. חצי שנה לאחר הגירוש, בג"ץ איפשר למשפחות לשוב לבתיהן, וכבר 20 שנה מתנהל משפט בנושא.

פסק הדין במשפט צפוי להינתן בקרוב, וקיימת סכנה ממשית שעמדת המדינה תתקבל, ותושבי מאספר יטא יגורשו שוב. בינתיים, נראה שככל שפסק הדין מתקרב, ישראל נערכת דווקא לאפשרות השנייה, ששטח האש יתבטל.

קשה להבין אחרת את הפעילות הגוברת של המתנחלים באזור – בהקמת מאחזים אלימים שממררים את חייהם של תושבי המקום. קשה להבין אחרת את הגיבוי שנותן להם הצבא. קשה שלא להגיע למסקנה שהמתנחלים יוצרים חיכוכים באזור הזה בכוונה, כדי שהמדינה תוכל לטעון בפני בית המשפט שיש הצדקה "ביטחונית" לשהות הצבאית באזור, וכך למנוע את ביטול שטח האש – ולהותיר את האזור בין ההתנחלויות בדרום הר חברון ועד לעיר באר שבע נטול פלסטינים. הקורבנות כאן הם כמה אלפי חקלאים פלסטינים בגדה ובדואים בנגב.

"התרענו בפניהם חצי שעה לפני התקיפה"

פרט למתרחש באזור דרום הר חברון, פעילים וארגוני זכויות אדם מעידים כי בחודשים האחרונים חלה עלייה באלימות המתנחלים בגדה המערבית בכללה. לרוב האירועים האלה אינם מתועדים או מצולמים מרחוק, מסיבות ברורות של סכנת חיים למתעדים. אך אתמול (שישי) הצליח הצלם שי קנדלר לצלם ממש מטווח אפס מתקפה של מתנחלים שהגיעו מכיוון המאחזים של בת עין ותקפו חקלאים ופעילים ישראלים במסיק בעיירה צוריף.

המסיק התחיל בשעות הבוקר בצורה רגועה, וחיילים נכחו במקום, אך עזבו בשלב כלשהו. סביב השעה 12 וחצי מתנחלים מהמאחזים הסמוכים התארגנו לתקיפה. המתנחלים, שהיו רעולי פנים, התשמשו באבנים ובאלות ופצעו לפחות שלושה פעילים ישראלים שנזקקו לטיפול רפואי, ובהם הרב אריק אשרמן. רכז הביטחון נכח במקום, ותועד כשלצדו צעיר משליך אבנים.

רכז ביטחון משקיף בזמן שמנתחל מיידה אבנםי לעבר חקלאים ופעילים ישראלים (צילום: שי קנדלר)

רכז ביטחון משקיף בזמן שמנתחל מיידה אבנים לעבר חקלאים ופעילים ישראלים (צילום: שי קנדלר)

הפעיל גיל המרשלג, שנפצע בידו, סיפר: "בתחילת היום היה הרבה צבא, אבל הם עזבו ואיפשרו את התקיפה. התרענו בפניהם חצי שעה לפני התקיפה, והם התמהמהו לחזור. המתנחלים התחילו לזרוק אבנים או תקפו פיזית באלות. לאחד מהם היתה אלה כמו של המשטרה, של הימ"מ. הם היכו במשך כמה דקות, ואז נסוגו. כשמג"ב התחילו להגיע לכיוון, הם ברחו למעלה לתוך המאחז. הכוחות לא רדפו אחריהם".

היום (שבת) מנע הצבא במשך שעות מעשרות פעילים ישראלים להגיע לכפר סוסיא, כדי לעמוד לצד התושבים, שבשבת שעברה פלשו מתנחלים לכפרם וגירשו ילדים מקומיים מגן משחקים שנבנה במקום. החיילים הציגו לפעילים "צו רידוד", שאוסר על כניסה למקום. בסופו של דבר הם איפשרו לפעילים להגיע לגן המשחקים, שם קיימו פעילויות לילדים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ביום רביעי האחרון התקבל דיווח על עימות אלים בין עשרות מתיישבים לעשרות פלסטינים סמוך ליישוב מצפה יאיר שבמרחב החטיבה המרחבית יהודה. כוחות צה"ל פעלו במרחב על מנת להפריד בין הצדדים. במקום הוכרז צו שטח צבאי סגור, אשר חל הן על ישראלים והן על פלסטינים. שני הצדדים התרחקו מהשטח. מאוחר יותר נוצר חיכוך אלים בין הצדדים. לאחר שהכוח הפריד ביניהם, המקום נשאר שטח צבאי סגור ושני הצדדים לא הורשו להיכנס אליו.

"ביום שישי התפתח עימות אלים בין מתיישבים לפלסטינים וכמה אזרחים ישראלים סמוך ליישוב בת עין שבמרחב החטיבה המרחבית עציון. כוחות צה"ל בשיתוף משטרת ישראל שפעלו במרחב, הפרידו בין הצדדים ופיזרו את העימות. במהלך פעילות הכוחות, משטרת ישראל עצרה שלושה מתיישבים אשר הועברו להמשך חקירה".

אורן זיו השתתף בהכנת הכתבה

חייל במסיק בעירייה צוריף, לפני התקפת המתנחלים (צילום: שי קנדלר)

חייל במסיק בעיירה צוריף, לפני התקפת המתנחלים (צילום: שי קנדלר)

מסיק בעירייה צוריף, לפני התקפת המתנחלים (צילום: שי קנדלר)

מסיק בצוריף, לפני התקפת המתנחלים (צילום: שי קנדלר)

מתנחלים מתארגנים לתקיפה במהלך מסיק בעירייה צוריף (צילום: שי קנדלר)

מתנחלים מתארגנים לתקיפה במהלך מסיק בצוריף (צילום: שי קנדלר)

מנתחלים תוקפים חקלאים ופעילים ישראלים בעירייה צוריף (צילום: שי קנדלר)

מנתחלים תוקפים חקלאים ופעילים ישראלים בצוריף (צילום: שי קנדלר)

מנתחלים תוקפים חקלאים ופעילים ישראלים בעירייה צוריף (צילום: שי קנדלר)

הרב אריק אשרמן לאחר שנפצע בתקיפה של מתנחלים בעיירה צוריף (צילום: שי קנדלר)

הרב אריק אשרמן לאחר שנפצע בתקיפה של מתנחלים (צילום: שי קנדלר)

שוטרי מג״ב וחיילים שהגיעו לאחר התקיפה בצוריף (צילום: שי קנדלר)

שוטרי מג"ב וחיילים שהגיעו לאחר התקיפה בצוריף (צילום: שי קנדלר)

פעיל ישראלי שנפצע מקבל טיפול במרפאה בכפר צוריף (צילום: שי קנדלר)

פעיל ישראלי שנפצע מקבל טיפול במרפאה בכפר צוריף (צילום: שי קנדלר)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מרבית האנשים אינם מצליחים להצדיק הפרה בוטה של הקוד המוסרי על ידי מעשיו של הצד השני, נוראים ככל שיהיו. ילדים בעזה על חורבות ביתם (צילום: עמאד נאסר / פלאש90)

הפציעה המוסרית עוד תסתבר כאחד הנזקים הגדולים של המלחמה

פציעה מוסרית היא סינדרום ייחודי המתבטא ברגשות אשמה ובושה ומלווה בתחושת דיכאון, חרדה ואף מחשבות על נזק עצמי. לכשיתבררו הממדים המלאים של הזוועה בעזה, כולנו עלולים להימצא בקבוצת הסיכון

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf