newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפעילים בלוד נחושים: גם מעצר הילדים לא יפסיק את המחאה

המחאה נגד האלימות והפשיעה נתקלה השבוע בפרובוקציות ובהתנכלות משטרתית. אחרי שהתפזרה, נכנסו שוטרים לרחוב בעיר ועצרו חמישה ילדים בני כ-12. חבל שבמקום לאחד כוחות נגד הפשיעה, בוחרת המשטרה להיכנס ראש בראש בצעירים שמהם יכולה לצמוח התקווה

מאת:

גם אתמול (שני), כמו בשבוע שעבר, התקיימה בלוד מחאה של צעירות וצעירים, נשים וגברים, נגד האלימות והרצח בעיר, בפארק ציבורי מול תחנת המשטרה. המחאה החלה בעקבות רצח הנער אנאס אלוחוואח בסוף אוגוסט, שהיה האחרון בשורה של מקרי רצח של תושבי לוד.

כבר בפעולת המחאה הראשונה לפני שבוע, התברר כי יש גם גורמים מבפנים שמתנגדים לכך שנערות ונשים פוקדות את הרחובות כל שבוע בנחישות כדי להשמיע את קולן. עוד לפני ההפגנה, הזהירו כמה גברים שמונעים משיקולים של פוליטיקה קטנה, מאבק על בולטות ומנהיגות בעיר ושיקולים זרים נוספים, את המארגנות והפחידו את האמהות שהילדים שלהם עלולים להיעצר במהומות.

מחאה בלוד נגד האלימות והפשיעה, ב-12 בספטמבר 2021 (צילום: שי קנדלר)

נשים וצעירים מובילים את המחאה. עצרת בלוד נגד האלימות והפשיעה, ב-12 בספטמבר 2021 (צילום: שי קנדלר)

בשבוע שעבר זה לא עבד – ההפגנה התקיימה כסדרה, וגדודי המשטרה לא מנעו את המחאה הלגיטימית. אתמול, לעומת זאת, קרו שני דברים מטרידים בעצרת. הדבר הראשון היה אוטובוס שהביא אתו יהודים דתיים עם כיפות גדולות, מקלות וגיטרות, שהגיע לפארק כדי לקיים עצרת לציון ההתנתקות, לטענתם.

נוסעי האוטובוס הקולניים נכנסו לתוך עצרת המחאה שהיתה במקום בריצה ובצעקות. המשטרה בתגובה תקפה את המפגינים הערבים וביקשה לפזר אותם. למרות הפרובוקציה, המחאה נגד האלימות נמשכה. הצעירים הכינו מיצג אמנותי של זירת רצח, כדי להעלות את המחאה למודעות.

מחאה בלוד נגד האלימות והפשיעה, ב-12 בספטמבר 2021 (צילום: שי קנדלר)

מיצג אמנותי של זירת רצח, בעצרת מחאה בלוד נגד האלימות והפשיעה, ב-12 בספטמבר 2021 (צילום: שי קנדלר)

בהמשך, נכנסו לעצרת המחאה קבוצת בני נוער ערבים מכיתות ו'-ז' והתחילו להשתולל, כשהם צוחקים, צועקים ומחווים מחוות מוזרות. על אף התחושה שמדובר בפרובוקציה, המארגנים התעלמו והמשיכו במחאה. בשלב מסוים אחד הילדים הוציא דגל פלסטין וברח, כשעשרות שוטרים רודפים אחריו כדי לעצור אותו, ללא הצלחה, ופעילים רצים כדי להגן עליו. פרט לאירוע הזה, לא היו בעצרת דגלי פלסטין נוספים.

בסופו של דבר, ההפגנה הסתיימה ללא עימותים או אירועים אלימים. הצעירים אספו את הכרזות, ניקו את המקום והתפזרו. כמה שעות לאחר מכן, שוטרים נכנסו לרחוב רמת אשכול, ליד מתנ"ס שיקגו, עצרו חמישה ילדים ולקחו אותם לתחנה.

מהמשטרה מסרו כי "חמשת החשודים נעצרו אמש לאחר שהשתתפו בהפגנה, הפרו את הסדר הציבורי, יידו אבנים ותקפו שוטרים. המשטרה תבקש להאריך את מעצרם של החשודים בבית המשפט". המשטרה לא התייחסה בתגובתה לשאלות בדבר חקירת הילדים, נוכחות הורה או מקורב אחר ושאלות נוספות.

משתתפי ההפגנה טוענים כי הילדים שנעצרו, שגילם כ-12, לא עשו דבר מהמיוחס להם – לא הפרו את הסדר ולא יידו אבנים. אחד מהעצורים היה הילד שהניף את דגל פלסטין, מעשה שאינו עבירה על החוק. השר לביטחון פנים, עמר בר לב, אף הורה לאחרונה למשטרה להגביל החרמת דגלי פלסטין "למקרים חריגים בלבד".

אתמול הובאו הילדים להארכת מעצר, אחרי שבילו לילה בכלא. השופט שיחרר אותם בערבות של 1,000 שקל כל אחד, למעצר בית של חמישה ימים. בכל מקרה, אפקט ההפחדה הותיר את חותמו. המשפחות, במיוחד אלה שהבתים שלהם ברמת אשכול הותקפו באירועים במאי, נכנסו לחרדות.

אחת מהאימהות שלחה לי תיעוד של הבת שלה מייללת ובוכה מדם לבה, רועדת מפחד ששוטרים יהרגו את הנערים וייקחו את אח שלה. המראה של השוטרים לוקחים את הילדים החזיר לה את רגעי האימה של העימותים במאי.

בלוד, כמו בלוד, צרה רודפת צרה. ביום שני בבוקר הרשויות הרסו את ביתה של משפחת אבו קישק, ובצהרים נכנסו שוטרים לבית ספר יסודי כדי לאסוף מצלמות אבטחה, בטענה לחשד שילד זרק אבנים, והפחידו את הילדים. כביכול תקרית זניחה שהסתיימה ללא נפגעים, אבל הותירה את המקום הכי מוגן אחרי הבית עבור הילדים האלה כמקום פרוץ וחדיר, שבכל דקה עלולים להשתלט עליו אנשים חמושים במדים.

קבוצת ועדי ההורים דנה בשאלה אם מותר לכוחות משטרה להיכנס לבית הספר לפי החוק, ושוקלת נקיטת צעדים משפטיים נגד השוטרים.

האזרחים הפשוטים וחפצי החיים בלוד, ובעיקר הנשים, מתעקשים להמשיך את המחאה היצירתית למען עיר בטוחה לכולם. מצד אחד הן נתקלות בקומץ גברים מקומיים שמפחידים את האימהות בצורה עקיפה ומנסים להשתיק את קולן. מהצד השני הן מתמודדות עם אלימות משטרתית, שממשיכה להתייחס לבני הנוער הערבים כמקור לבעיות, ולא כמקור של אור ותקווה.

במקום לטפח אמון בכוחות השמירה על החוק ולאחד כוחות נגד הפשיעה, בוחרת המשטרה להיכנס ראש בראש בבני נוער מבולבלים וחסרי מעש, ולתייג אותם כבר בתחילת המסע שלהם לעבר הבגרות כעבריינים בפוטנציה, במקום כאזרחים מתפקדים ותורמים לעיר שלהם, מלאי חיים ואנרגיה, שמחפשים הזדמנות לפרוח ולהתפתח. בשיטה הזאת, הנבואה עלולה להגשים את עצמה פעם אחר פעם.

מחאה בלוד נגד האלימות והפשיעה, ב-12 בספטמבר 2021 (צילום: שי קנדלר)

מחאה בלוד נגד האלימות והפשיעה, ב-12 בספטמבר 2021 (צילום: שי קנדלר)

מחאה בלוד נגד האלימות והפשיעה, ב-12 בספטמבר 2021 (צילום: שי קנדלר)

מחאה בלוד נגד האלימות והפשיעה, ב-12 בספטמבר 2021 (צילום: שי קנדלר)

מחאה בלוד נגד האלימות והפשיעה, ב-12 בספטמבר 2021 (צילום: שי קנדלר)

מחאה בלוד נגד האלימות והפשיעה, ב-12 בספטמבר 2021 (צילום: שי קנדלר)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf