newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המשותפת ורע"מ לא המליצו על איש, אך עדיין ייתכן שהכל תלוי בהן

המפלגות הערביות החליטו לא לתמוך כרגע באף מועמד לראשות הממשלה, בשל הערכה שלהמלצתן לא תהיה השפעה רבה במצב הנוכחי. הן עדיין יכולות להיות לשון המאזניים גם במאמציו של נתניהו להרכיב ממשלה, וגם במקרה שייכשל

מאת:

המפלגות הערביות – הרשימה המשותפת ורע"מ – לא המליצו לנשיא אתמול (שני) על אף מועמד לראשות הממשלה, שלא כמו בבחירות הקודמות, אז המליצה הרשימה המשותפת עם כל 15 המנדטים שהיו לה על בני גנץ לראשות הממשלה, וזה כשל במשימה ואז הצטרף לממשלתו של בנימין נתניהו.

הרשימה המשותפת הודיעה בתחילה כי בל"ד לא תמליץ על איש, וחד"ש ותע"ל ימליצו על יאיר לפיד רק אם ישיג 55 המלצות אחרות, כלומר אם המלצתה תהיה המכריעה. אתמול, ביום שבו נמסרו ההמלצות, הודיעה חד"ש כי לא תמליץ על אף אחד, מכיוון שלפיד נוטה לכיוון של הקמת ממשלת רוטציה עם נפתלי בנט, וזו מהווה עבורה קו אדום באותה מידה כמו נתניהו.

חברי כנסת של הרשימה המשותפת ורע"מ נפגשים בבית הנשיא, בזמן מסירת ההמלצות לנשיא ראובן ריבלין, ב-5 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

חברי כנסת של הרשימה המשותפת ורע"מ נפגשים בבית הנשיא, בזמן מסירת ההמלצות לנשיא ראובן ריבלין, ב-5 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

תע"ל, לעומת זאת, לא פירסמה מיד את החלטתה, והמתינה להמלצת מפלגת תקווה חדשה בראשון גדעון סער. לפי תע"ל, אם סער ימליץ על לפיד וכך לפיד יקבל יותר המלצות מנתניהו, יהיה ניתן להמליץ עליו בתנאים שעליהם הסכים לפיד וקשורים לזכויות החברה הערבית. אם סער יימנע מכך, גם תע"ל לא תמליץ על איש מכיוון שהמלצתה תהיה חסרת ערך. בסופו של דבר סער החליט לא להמליץ על אף אחד.

בנוגע לרע"מ וגישתה החדשה, למרות נאומו של מנסור עבאס – שבו לא הזכיר במכוון את הזכויות הלאומיות של החברה הערבית – כוחות הימין הקיצוני, ובמיוחד מפלגת הציונות הדתית, המשיכו לדחות את הרעיון שייכנס לממשלת נתניהו או שהממשלה תהיה תלויה בהמלצתו. בשל כך, ההמלצה על נתניהו הפכה בלתי אפשרית עבור עבאס, והמלצה על לפיד אינה יעילה מבחינתו.

ח"כ עיסאוי פריג' ממרצ צופה כי נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה. הוא קורא ליאיר לפיד "להקים צוות משא ומתן הפועל כדי לחסום את הדרך בפני כל ניסיון של נתניהו לגייס מתנגדים, ובמקביל להקים קואליציה חלופית שיהיה ניתן להציג מיד לאחר שיסתיים המועד שנקבע לנתניהו".

פריג' מוסיף כי "העובדה שהמנדט הוטל קודם על נתניהו מחייבת את כולנו לגלות סבלנות, וגם הרבה נחישות. עלינו לעבוד בכל הדרכים שיאפשרו להקים את ממשלת השינוי המיוחלת אחרי שנתניהו ייכשל".

השאלה היא כעת האם אחרי שהמפלגות הערביות לא המליצו על איש לראשות הממשלה, עדיין יש להן אפשרות להשפיע? האם נתניהו יצליח לשכנע את בצלאל סמוטריץ' ולהקים ממשלה בתמיכת רע"מ? ואם לא ולפיד יקבל את המנדט, האם הוא יצליח להשיג את תמיכת המפלגות הערביות לקואליציה כמו זו שעליה מדבר פריג, גם עם רוטציה עם בנט? ואם העניינים יעברו לכנסת, האם הח"כים הערבים יצביעו ללפיד? בכל אחת מהסיטואציות האלה, למפלגות הערביות עדיין יש השפעה לא מעטה.

ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת אמר: "רצינו להפיל את נתניהו, והיינו מוכנים להמליץ ​​על המתחרה. אך כשהמתחרה מציע לבנט לעמוד בראש הממשלה ברוטציה, ועוד שבנט מתחיל ראשון, זה דבר שאנחנו לא מקבלים ולא יכול להיות מבחינתנו.

"זה לא קשור לעובדה שהרשימה היא ערבית או יהודית, זה עניין של עקרונות. בעבר חברי כנסת ערבים הצביעו להמשך השלטון הצבאי. הנושא אינו קשור ללאום של האדם, אלא לעקרונות שלפיהם הוא מתנהג. אנחנו מפלגה עקרונית, ואנחנו עובדים על פי העקרונות שלנו, ולכן אנחנו לא יכולים לתרום להגעת אדם כמו בנט לראשות הממשלה, זה כשלעצמו הוא אפקט והשפעה".

לדברי כסיף, "נתניהו לא צפוי להצליח להקים ממשלה, ובמקרה זה נבחן את האפשרויות. אם יש מועמד שתואם את עקרונותינו, לא תהיה לנו בעיה לתמוך ​​בו. וכן, המשותפת עשויה להיות לשון המאזניים שוב, אך זו לא מטרתנו. המטרה שלנו היא להשיג צדק, לבטל חוקים גזעניים ולהיאבק בגזענים קיצוניים, ולא לשתף אתם פעולה".

ראוי לציין שחברי הכנסת איימן עודה, עאידה תומא סלימאן, עופר כסיף וסמי אבו שחאדה סירבו להישבע על פי נוסח הצהרת האמונים הקיימת, ואמרו כי המחויבות שלהם היא נגד גזענות, נגד אפרטהייד, נגד כיבוש ונגד חוק הלאום. עודה אמר כי זה צעד מתואם בין כל הצדדים, אך חלק מהחברים אמרו שלא ינקטו צעד זה ואנחנו מכבדים את דעתם (הכוונה היא לחברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי). שחאדה אמר כי הצעד נועד להביע עמדה ודעה נגד חוק הלאום ונגד פרקטיקות גזעניות, ובהמשך הם יישבעו.

ובצד החיובי, היה נראה כי היחסים בין רע"מ לרשימה המשותפת עלו על פסים חיוביים, כשאתמול הם לחצו ידיים לאחר הפגישות בנוגע להמלצות עם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf