newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המעצר של מוביל המחאה בשייח' ג'ראח "חלק ממנגנון הפינוי"

סאלח דיאב נעצר ביום שישי, זמן קצר לפני תחילת ההפגנה השבועית בשכונה, בחשד ל"התנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור ועבירות ממניע גזענות". איש מהמתנחלים שתועדו מפריעים לסעודת האיפטאר ביום חמישי לא נעצר

מאת:

סאלח דיאב, ממובילי המאבק נגד הפינוי בשייח' ג'ראח, נעצר ביום שישי בחשד שהשתתף ב"מלחמת אוכל" (לשון ההגנה) עם המתנחלים, לאחר שהאחרונים ריססו גז פלפל על ארוחת איפטאר (ארוחת הערב השוברת את הצום היומי ברמדאן) בשבוע שעבר. אתמול (שבת) האריך בית משפט השלום בירושלים את מעצרו ביומיים.

סאלח דיאב, ממובילי המאבק בשייח׳ ג׳ראח, בפתי ביתו בשבוע שעבר (צילום אורן זיו)

"מה שמותר להם, אסור לנו". סאלח דיאב, ממובילי המאבק בשייח' ג'ראח, בפתח ביתו בשבוע שעבר (צילום: אורן זיו)

ביום חמישי בערב התכוונו עשרות פלסטינים לקיים איפטאר מחוץ לבתים שנמצאים בסכנת פינוי בשכונה, כפי שקורה מדי ערב מאז תחילת הרמדאן. הם ערכו שולחן גדול, ועליו הניחו מים ואוכל בצלחות, והמתינו ל-19:25 כדי לשבור את הצום. מולם ניצב בית שעליו השתלטו מתנחלים ב-2009.

ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית), הקים באותו ערב "לשכה" מחוץ לאותו בית. ברגע שנשבר הצום, מתנחל ריסס גז פלפל לעבר הצמים, ולאחר מכן החל עימות בשמהלכו נזרקו כיסאות פלסטיק, בקבוקי מים ואוכל בין המתנחלים לתושבים. שוטרים שהגיעו למקום הורו למתנחלים לחזור לתוך הבית ולא עצרו איש מהמעורבים.

דיאב, שהאיפטאר נערך בפתח ביתו שנמצא בסכנת פינוי, שבר את רגלו בשבוע שעבר לאחר ששוטרים פרצו לביתו והיכו אותו.

יממה לאחר מכן, לפני תחילת ההפגנה השבועית בשייח' ג'ראח ביום שישי אחר הצהריים, שוטרים עצרו את דיאב ותושב נוסף, בחשד ל"התנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור ועבירות ממניע גזענות".

במוצאי שבת, במהלך הדיון בבית משפט השלום בפני השופט אוהד גורדון, הודה נציג המשטרה כי לא ידוע לו על מתנחלים שנעצרו באירוע, אף שקיים תיעוד שלהם משליכים חפצים ומרססים גז. עו"ד לאה צמל, שמייצגת את דיאב, הציגה את הסרטון שמראה כי מתנחל הוא זה שריסס בגז פלפל, ולאחר מכן החלה המהומה.

לדברי צמל בדיון, "מביאים תיק שאין בו ממש. ריק. מה שהיה שם באירוע ברור לחלוטין. אנשים יושבים לאכול אחרי שצמו יום שלם, משתוקקים לאכול, וזה הרגע שבו מתחילים לרסס אותם ואת האוכל שלהם כדי למנוע את האכילה. אז קמה מהומה".

למרות שאלותיה של צמל על מעורבותם של מתנחלים באירוע ועל כך שהסעודה התקיימה בפתח ביתו של דיאב, התובע המשטרתי סירב להתייחס להקשר הרחב של ההתרחשות באותו ערב. אף שהאירוע תועד ונכחו בו עשרות אנשים, המשטרה הגישה לבית המשפט אמש "דו"ח סודי".

עו"ד מוחמד מחמוד, שמייצג את מוחמד רשק, הפלסטיני השני שנעצר בעקבות האירוע, שאל את התובע המשטרתי אם הבחור שנראה מרסס גז פלפל נעצר. התובע ענה: "אין לי אינדיקציה לחקירה שלו. אנחנו חוקרים את שני המשיבים (העצורים הפלסטינים; א"ז) בחשד להשתתפות". התובע אף ציין כי אין התייחסות לריסוס בתיק.

עורכי הדין צמל ומחמוד אמרו כי "כל מה שהתרחש הוא תגובה לריסוס גז פלפל על אנשים שאוכלים את ארוחת שבירת הצום. אם לא היה אותו אקט, האירוע לא היה מתקיים. אי אפשר להתעלם מזה".

עו"ד צמל תהתה במהלך הדיון על התנהלות המשטרה: "מי התחיל, ומי תקף, ומה היו התגובות?" שאלה. לגבי המתנחל שריסס בגז פלפל, היא ציינה: "אותו בחור מתנחל, היה בכל אמצעי התקשורת כיצד הוא מאחורי הבית מול המקום של האיפטאר זורק דברים ומרסס בגז, ואף אחד לא עוצר אותו". לטענתה, "מי שהפר את שלום הציבור" לא היה דיאב, אלא המתנחל שריסס גז פלפל, ואחרים שזהותם ברורה.

בזמן הדיון הפגינו עשרות פעילים מחוץ לבית המשפט, כשהם קוראים: "סאלח אל ייאוש, עוד נגמור עם הכיבוש". צמל אמרה: "זו התחושה, מה שצועקים בחוץ (בהפגנה; א"ז), שזה חלק ממנגנון הפינוי".

מתנחל משליך בקבוק מיםלעבר פלסטינים בזמן סעודת האיפטר ביום חמישי בשייח׳ ג׳ראח

מתנחל משליך בקבוק מים לעבר פלסטינים בזמן סעודת האיפטר ביום חמישי בשייח' ג'ראח

המשטרה ביקשה חמישה ימי מעצר, אך השופט קבע בתום הדיון כי מעצרו של דיאב יוארך רק ביומיים. השופט אמר כי סרטונים שהוצגו לו מבססים "חשד סביר", אך אין לשים את הדגש על עבירות ממניע גזענות. לדברי השופט, "אף אם היתה התגרות, התגובה הנראית בסרטונים היא תגובה קשה". עוד אמר השופט כי את הסרטון שמציג את מרסס הגז ניתן להגיש למשטרה, אף שכאמור הוא זמין ברשת מיום האירוע.

לדברי הפעיל אייל רז, "עצרו את סאלח מהבית חמש דקות לפני ההפגנה השבועית שאותה הוא מוביל יותר מעשור, בעוד שלעשרות מתנחלים צעירים שאינם תושבים קבועים איפשרו בשישי בצהרים להיכנס לשכונה. מאז השכונה תחת מצור. מי שרוצה לתמוך בתושבים הפלסטינים לא יכול להיכנס. זה המשך ישיר ל'לשכה' שהקים בן גביר".

כאמור, דיאב נעצר שרגלו מגובסת, לאחר שנפצע מאלימות שוטרים. לאחר מעצרו הוא נשלח לבדיקה בבית החולים, ועו"ד צמל טענה כי בשירות בתי הסוהר לא רצו לקבל אותו למעצר.

דיאב מוביל בעשור האחרון את ההפגנות השבועיות בשכונה, מהתקופה שהשתתפו בהן מאות אנשים, דרך השנים האחרונות שבהן הן התקיימו בהשתתפות של עשרות בודדות, ועד לשבועות האחרונים שבהם התגבר המאבק לנוכח הפינויים הקרובים של ארבע משפחות.

דיאב אמר בשבוע שעבר ל"שיחה מקומית": "המשטרה פועלת בטיפשות. באלימות שלה היא מביאה רק עוד אלימות. אנשים רק מגיעים לשבת והם מתקיפים אותם, בדיוק כמו בשער שכם. מפריע למתנחלים לשמוע ערבית מתחת לבית שלהם. מה שמותר להם, אסור לנו".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf