newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המסרים הנבזיים של "שעת נעילה"

הסדרה מעלימה את הכיבוש, את אי הרצון מצד מפא"י להידבר עם מדינות ערב, ואת זה שכל מלחמה משמשת כאן כתירוץ להריסת מאבקים חברתיים. לא ניתן ללמוד ממנה דבר, חוץ מלראות בעצב ובכעס איך הממסד הפוליטי והצבאי משחק בנו לאורך עשרות שנים

מאת:

סיימתי לראות את הסדרה "שעת נעילה" של כאן11, סדרה שהיתה אמורה לעלות למודעות את זוועת מלחמת יום כיפור וסוגיות חברתיות אחרות.

בערבוב בין הפנתרים השחורים, הלחימה העיקשת של חיילים, המוות, הפציעות הפוסט טראומה וחוסר האונים, מסקנות הסדרה הן אותן מסקנות שחלק גדול מהישראלים משוכנעים בהן כבר כיום: שזו היתה מלחמה שנכפתה עלינו, ושאנו קורבנות של מדינות ערביות ששונאות אותנו ורוצות להכחיד אותנו.

צילום מסך מתוך הסדרה שעת נעילה של כאן11

צילום מסך מתוך הסדרה שעת נעילה של כאן11

מעבר לעיוורון של הממסד המפא"יניקי, שהיה שבוי בשיכרון החושים של הניצחון של מלחמת ששת הימים, כמה אמירות כלליות של נציגי הפנתרים ואותו "סופר ועיתונאי" מצפניסט, לא היו שם כל אמירה ביחס לשאלה מדוע המלחמה פרצה.

הסדרה מעלימה את הכיבוש של 1967. היא מעלימה את אי הרצון מצד מפא"י להגיע להדבר עם מדינות ערב לאורך שש שנים. היא מעלימה עין מכך שכיבוש על ידי הסורים של רמת הגולן ושל המצרים את סיני, הוא למעשה החזרה שטחים שהיו שייכים להם.

הסדרה גם מעלימה עין מכך שכל מלחמה משמשת בארץ כתירוץ כדי להרוס מאבקים חברתיים בגלל "המצב הביטחוני". היא מעלימה עין מכך שכל החיילים – הפנתרים והעיתונאי המצפניסט – הולכים לקרב הקונצנזוס כדי להציל את השטחים שאנחנו גזלנו.

בסוף הסדרה, יש נאום חוצב להבות של אלוף משנה על הגבורה של הטנקיסטים בבלימה, ועל הצורך לכבוש את דמשק. כי צה"ל, כמו צה"ל, בולם – ואז תוקף עוד הסוף שוב.

חיי החיילים, הפציעות שלהם, הפוסט טראומה, היחס המבזה כלפי הסורים שנראים כמו בהמות נקמניות, הם חלק בלתי נפרד מהסדרה. האמת המרה היא שלא קיים כל דיון על החיילים כבשר תותחים שצועדים אליי קרב, כי הדבר הוא לכאורה הכרחי.

זה גם מראה עד כמה קל לגייס חיילים ביקורתיים כלפי ההתנהלות החברתית וביטחונית של המדינה כדי לבנות אתוס קרבי שבו כולנו נמות כי אחרת מצדה תיפול. כמו שאומר אחד מהפעילים בפנתרים השחורים "הם יגיעו לאמא שלי (בירושלים), לאמא שלך…". כלומר הם חוזרים על התעמולה הסורית, אבל הפעם בשם עם ישראל.

כל כך כעסתי על המסרים הנבזיים. שוב ושוב אנו נדרשים להקריב קורבנות בשם המולך. הדור של 1973, ולאחר מכן הדור שלי במלחמת לבנון הראשונה, ולאחר מכן הדור של תלמידיי במלחמת לבנון השנייה. ובין לבין פיגועים, מבצעים… והכל חוזר על עצמו, כאילו תודעת העקדה היא חלק מחווייתנו הקיומית. אין שום דבר אחר אפשרי. נולדנו לכך, ולשם כך נקריב את ילדינו ואת נכדינו ואת הנינים שלנו.

במובנים אלה, אי אפשר ללמוד דבר מהסדרה הזו שהוא אמת, ולו חלקית. ברור שחיילים נהרגו, ברור שחלקם פוסט טראומטיים עד היום. ברור שרובם המכריע התגייסו במלחמות השונות, כולל פעילים בפנתרים השחורים, וכולל מצפניסט אחד.

אבל מה זה מלמד אותנו, חוץ מלראות בעצב ובכעס, איך הממסד הפוליטי והצבאי משחק אתנו לאורך עשרות שנים; נותן לנו ליפול בשבי – תרתי משמע – של ה-"אין ברירה" המפורסם; הופך אותנו לגיבורים כי אנו נאמנים לחברינו היוצאים לקרב, כי אנו נקראים לדגל ואסור לנו לסרב, ואסור לנו לערער, אסור לנו להגיד, די עד כאן?

במלחמת לבנון השנייה, כמעט 20 שנה אחרי המלחמה שהשתתפתי בה, אחרי 20 שנות מילואים ביחידה לוחמת, אחרי סירובים ומאבקים, היתי צריך לנחם אבלים בקרב מורות שאיבדו את ילדיהן, וגם ילדים מהפרויקט שנהרגו בעקבות טילים של החיזבאללה. עשר פעמים, ספרתי אותן. בין לבין היתי בשדרות, באשקלון, ובאזורים שונים בדרום באמצע הפגזה של מרגמות החמאס והמבצעים השונים של צה"ל.

פעם אחרי פעם אנו אוספים את השברים, את החרדות ואת האבל. וכמו בסדרה, העולם כמנהגו נוהג. לא למדנו כלום, והאמת לא יצאה לאור.

 

ד"ר מרסלו מנחם וקסלר הוא מרצה בסמינר הקיבוצים, ויועץ לארגונים בנושאי חינוך לילדים, נוער וקהילות מוחלשות ובסיכון בארץ ובעולם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf