newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בסופו של דבר, בנט ונתניהו די אוהבים את הגלות

הדיווח לפיו שני מנהיגי הימין ניהלו את הדיונים על הרכבת הממשלה באנגלית אמור להפתיע. הרי לכאורה הם מתנגדים לקיום יהודי מחוץ ישראל. החיבה שלהם לאנגלית, שפה שהיא חלק מזהותם, מלמדת שהמציאות יותר מורכבת 

מאת:

לפי פרסומים שונים בכלי התקשורת ביניהם חרדים 10, ראש מפלגת ימינה נפתלי בנט ורוה"מ הממשלה מר בנימין תניהו דיברו באנגלית בפגישתם בבלפור, על עתיד בניית הממשלה הבאה. לכאורה עובדה חסרת עניין לרובנו, שהרי פחות חשוב לנו באיזה שפה דיברו, אלא בתוכן הפגישה והאם נתניהו יצליח להרכיב ממשלה או לא.

אך אני דווקא כן רוצה להתעכב על העובדה שראש ממשלה ימני וראש מפלגה ימנית רדיקלית דיברו באנגלית ביניהם.

נפתלי בנט ובנימין נתניהו, 4 במרץ 2021 (יונתן זינדל / פלאש 90)

נפתלי בנט ובנימין נתניהו, 4 במרץ 2021 (יונתן זינדל / פלאש 90)

על פניו, נתניהו ובנט מתנגדים לקיום יהודי בתפוצות.

בשנת 2015, נתניהו התבלבל בין כובעו כראש ממשלת ישראל ובין כובעו המדומיין כמנהיג העל של העם היהודי באשר הוא, וקרא ליהודי צרפת להגר למדינת ישראל בעקבות שני פיגועים, שאחד מהם בכלל לא היה נגד מטרה יהודית. בנוסף, נתניהו צירף את המפלגה הכהניסטית "הציונות הדתית" לקואליציה העתידית ואף דחף אותה לפני כן בבחירות, בין השאר על ידי שימוש בבנו אבנר.

ומה אומרים בציונות הדתית על קיום יהודי מחוץ לישראל? ובכן, בזמנו בצלאל סמוטריץ׳ (יושב ראש מפלגת האיחוד הלאומי – תקומה שהפכה למפלגת הציונות הדתית) התראיין לכאן ב' ביום שבו עמד להציג בכנסת את ההצעה לבטל את סעיף הנכד בחוק השבות – הסעיף שמאפשר ללא-יהודים להגר לישראל אם יש להם סבא או סבתא יהודים. כדי להסביר את הצורך בתיקון, סמוטריץ' טען שהוא מעוניין ״לסגור את הפרצה שמביאה ארצה מאות אלפי מי שאינם יהודים, שלמרבה הצער גם לא מתגיירים״. לדבריו, ״הגלות הארוכה והארורה״ היא שהביאה בין היתר לנישואי תערובת רבים בקרב יהדות התפוצות. ״צריך להבין, היהדות היא בסופו של דבר גם דת […] תראו מה קורה באירופה וארצות הברית: אנחנו מגיעים ל-70% של נישואי תערובת והתבוללות".

נפתלי בנט, ראש מפלגת ימינה, אף אמר, לפי אתר הכנסת, "(ש)מה שמאיים עלינו זאת התבוללות בארצות הברית ובמזרח אירופה. ככל שיורדים בגיל רואים ירידה בקשר של הצעירים היהודים בגולה לישראל. זה מדיר שינה מעייני".

אמריקה שבלב

כשאנו מביטים לעומק בזהותם של בנט ונתניהו, אפשר לראות את המקום המרכזי שתופסת הזהות הדיאספורית דווקא, ולא הזהות הציונית. בוא נתחיל עם בנט. הוריו הם יהודים אמריקאים שעלו ארצה מסן פרנסיסקו. כשאנגלית היא בעצם שפת אם בשביל בנט. הוא שהה שנים שלמות מחוץ לישראל. בהיותו בכיתה ב' עברה המשפחה לניו ג'רזי, למשך שנתיים, בעקבות עבודת האב וכשהיה בן עשר חזרה המשפחה לחיפה. בנט עבר עם רעייתו מבית אריה לניו יורק, וכיהן כמנכ"ל סאיוטה החל מ-2001 עד מכירתה ב-2005.

גם נתניהו קשור עבותות לקהילה הדיאספורית היהודית. בסוף שנות ה-50 ובתחילת ה-60 חייתה משפחת נתניהו לסירוגין בישראל ובארצות הברית. משפחתו עברה לארצות הברית באופן קבוע למשך השנים 1963–1969 בעקבות עבודתו של אביו. המשפחה גרה בצ'לטנהם, פרוור של פילדלפיה שבפנסילבניה ונתניהו למד שם בבית הספר התיכון המקומי והיה פעיל במועדון הדיבייט. הוא חזר להילחם במלחמת יום הכיפורים. אחר כך הוא שוב חזר לארה"ב  שם למד לתארים גבוהים. רק בשנת 1977 חזר ארצה.

מעל עשר שנים חי נתניהו בארה"ב, כך שהשפה האנגלית הייתה שגורה בפיו, כמעט כמו שפת אם, איתה הוא למד באוניברסיטאות ואף כיהן כשגריר ישראל באו"ם. הדעה חלוקה על מדוע בנציון נתניהו, אביו של בנימין לא השתלב באקדמיה הישראלית ומצא את עצמו דווקא באוניברסיטת קורנל האמריקאית, אך הבוז לאליטות הישראליות לא בכדי נמצא אצל בנו עד היום.

הזהות הדיאספורית של נתניהו ובנט בכלל והמיקום של השפה האנגלית, אצל אחד כשפת אם, והשני כשפת נעוריו והתבגרותו, מהווים משקל נגד הדעות שהשניים משמיעים עד היום. הם מדברים ביניהם באנגלית על בניית הממשלה ועתיד המדינה הציונית היהודית, תחת כנפי הימין הרדיקלי.

בתוך תוכם, ואולי גם בהמשך לזהות האודיסאית האוקראינית/רוסית הדיאספורית של ז'בוטינסקי (שבנציון נתניהו היה מזכירו), הם בכלל יהודים דיאספוריים שאוהבים אהבת אמת את השפה האנגלית, שהינה שפה אינטימית. בתוך הניגודים אלו חיה גם מדינת ישראל, שמנהיגיה יוצאים לילות כימים נגד התבוללות, אך המרכיב הדיאספורי המרכזי של השפה האנגלית נמצא בתוך המנהיגים המרכזיים והרדיקליים ביותר מהצד הימני של המפה הפוליטי.

אז אולי התבוללות זה לא דבר כל כך רע, כשאתה אוהב שפה אחרת, ויש לך דווקא שני מולדות, שני שורשים, שתי שפות, שתי בתים, שתי יבשות. או כמו שאמר המשורר היהודי גרמני אריה לודוויג שטראוס כפי שציטטתי אותו בספר השירה הדו לשוני שלי "בגדד | חיפה | ברלין": "אֵי הַשָּׂפָה בָּהּ אַבִּיעַ אֶת כָּל אֲשֶׁר בִּי? \ שְׁתֵּי שָׁפוֹתַי הֵן זוּג שְׂפָתָיו שֶׁל לִבִּי".

מתי שמואלוף הינו סופר ומשורר. הרומאן הראשון שלו "הפרס" אור לאחרונה בהוצאת פרדס. לבלוג שלו.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מרבית האנשים אינם מצליחים להצדיק הפרה בוטה של הקוד המוסרי על ידי מעשיו של הצד השני, נוראים ככל שיהיו. ילדים בעזה על חורבות ביתם (צילום: עמאד נאסר / פלאש90)

הפציעה המוסרית עוד תסתבר כאחד הנזקים הגדולים של המלחמה

פציעה מוסרית היא סינדרום ייחודי המתבטא ברגשות אשמה ובושה ומלווה בתחושת דיכאון, חרדה ואף מחשבות על נזק עצמי. לכשיתבררו הממדים המלאים של הזוועה בעזה, כולנו עלולים להימצא בקבוצת הסיכון

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf