newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו: חיילים נכנסים לבית בחברון ומקללים את יושביו

לאחר שמתנחלים זרקו אבנים על בית בחברון, חיילים פלשו אליו. למתנדבת מבצלם חיילים אמר שהיא "שמנה ומכוערת", חייל אחר קרא: "טפי פלסטין, תביא את אמא שלך, אני אזיין אותה". המתנחלים המשיכו לקלל ולזרוק אבנים באין מפריע

מאת:

תיעוד וידאו שמפרסם היום (ראשון) ארגון בצלם מציג את מציאות החיים תחת כיבוש בחברון. בתיעוד נראים חיילים ומתנחלים מקללים ומאיימים על תושבים פלסטינים, החיילים לא מונעים ממתנחלים להשליך אבנים לעבר פלסטינים ואף יורים לעברם גז מדמיע בעוד המתנחלים ממשיכים לקלל. האירועים נמשכו במשך מספר ימים בחודש מאי.

"אני אשבור לך את המצלמה". החיילים הישראלים בבית משפחת דענא בחברון (צילום מסך מסרטון של בצלם)

"אני אשבור לך את המצלמה". החיילים הישראלים בבית משפחת דענא בחברון (צילום מסך מסרטון של בצלם)

ב-13 במאי השנה, במהלך עיד אל פיטר (החג המציין את סיום הרמדאן), הגיעו כמה חיילים לגדר שהציב הצבא סביב שכונת אל-חריקה שבמרכז העיר חברון.

המתנחלים יידו אבנים על פלסטינים ברחוב הצמוד לגדר ועל בתים סמוכים, ואילו החיילים לא ניסו לעצור אותם. במהלך האירוע, חיילים פלשו לבית משפחת דענא באותו רחוב בטענה  שאחד מבני המשפחה יידה אבן מגג הבניין.

החיילים שברו חלון בבית, ניסו למנוע ממאי דענא, תושבת הבית המתנדבת בפרויקט המצלמות של בצלם, ומגיסתה מנאל אל-ג'עברי, תחקירנית של בצלם בחברון, לתעד את מעשיהם.

כשאחד החיילים שאל את ג'עברי מי זרק אבן מהבית, היא עונה לו שהיא לא ראתה אף אחד שזורק אבן, והוא עונה לה "כי את שמנה מאוד ומכוערת״. כשהיא ממשיכה לתעד את החיילים והלעיר להם על ההתנהגות שלהם, אחד החיילים מאיים עליה שאם תמשיך, "אני אשבור לך את המצלמה". "קודם תלמדי אנגלית ואז תצלמי", אומר לה החייל, בעצמו באנגלית קלוקלת למדי. ברקע ניתן לשמוע מתנחלים קוראים קללות מחוץ לבית.

לאחר כשעה וחצי, החיילים יצאו מהבית ללא שעצרו איש, אולם המתנחלים המשיכו להשליך אבנים לעבר הבית עד שעות הערב.

הקללות של החיילים כלפי התושבים הפלסטינים של הבית המשיכו גם בימים הבאים. בתיעוד של בצלם מה-18 במאי, ניתן לראות את אחד החיילים עומד בתחתית אותו הבית וצועק לעבר תושביו הפלסטינים: ״טפי פלסטין…כוס אמא שלך…על הזין שלי…אני צבא ישראל… תביא את אמא שלך …יא הומו…בואו, תביא אותה אני אזיין אותה".

הקללות והאיומים של החיילים מצטרפים לקללות ולהתקפות של מתנחלים על תושבי אותו הבית. ב-11 במאי, לדוגמה, מתועדים מתנחלים המקללים תושבים פלסטינים  בערבית בעברית, בזמן שהחיילים יורים גז מדמיע. בתיעוד נשמע מתנחל צועק: "אני אזיין את כל הכפר הזה, איך קוראים למשפחה המזוינת, תשמע יא כלב, תשמע יא חזיר.  אני מזיין את אמא שלך ואת אחותך".

שבוע מאוחר יותר, ב-17 במאי, בתיעוד נשמעים מתנחלים קוראים: ״מוות לערבים, מוחמד חזיר, מוחמד בן זונה". כאשר חיילים מעכבים פלסטיני ומבקשים ממנו להרים את החולצה שלו, מתנחל הצופה באירוע צועק לעבר הפלסטיני "עזה נשרפת, ו"בוא אני אפתח לך את הת…"

שכונת אל-חריקה נמצאת בחלקו הדרומי של מרכז העיר חברון באזור  H2, הנמצא בשליטה ישראלית. גרים בה כ-3,000 תושבים פלסטינים. בשנת 1972 הוקמה בצמוד לשכונה ההתנחלות קריית ארבע, שבה מתגוררים כיום כ-7,000 מתנחלים.

בין שכונת אל-חריקה להתנחלות חוצצת גדר באורך של כקילומטר וחצי. על פי בצלם, מתנחלים נוהגים לעמוד מאחוריה וליידות אבנים לעבר ארבעה מבני מגורים בשכונת אל-חריקה הצמודים לגדר. במבנים אלה גרה משפחת דענא המורחבת, המונה כ-200 נפשו, ביניהן כ-60 ילדים. גם תושבים פלסטינים  פלסטינים מיידים אבנים לעבר המתנחלים. לעיתים חיילים מסייעים למתנחלים בכך שהם משליכים רימוני גז לעבר השכונה. ״בצלם״ תיעד בעבר אלימות מילולית בוטה ומינית מצד המתנחלים נגד הפלסטינים תושבי השכונה.

ב-2007 וידאו שצילמה מתנדבת בצלם רג'אא אבו-עיישה בת ה-16 שבה נראית מתנחלת בשם יפעת אלקובי קוראת ״שרמוטה״ לעבר משפחה פלסטינית בחברון, זה לפרסום רב בארץ ובעולם.

מדובר צה"ל נמסר: בתאריך ה-13 במאי, במהלך מבצע "שומר החומות", הגיע כוח למרחב החטיבה המרחבית יהודה בתגובה להשלכת בקבוקי תבערה מהשטח הפלסטיני לקריית ארבע.
במקום התפתחה הפרת סדר אלימה שכללה ידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה, וזיקוקים לעבר כוח צה"ל .
בתגובה הכוח פעל לפיזור הפרת הסדר, ונכנס לבית שממנו זוהתה זריקת האבנים, ושבו צולם הסרטון הנ"ל. במהלך כניסת הכוח אל הבית, נשבר בשוגג חלון.
בנוסף, תועד לוחם שהתנהל בצורה לא הולמת כלפי פלסטיני, הלוחם הורחק מהנקודה בעת האירוע. נדגיש כי התנהגותו של הלוחם אינה עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל, על הלוחמים לנהוג בקור רוח ובשיקול דעת גם במצבים מסכני חיים ככלל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf