newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו בסרטון מחברון: צה"ל נגד אבטיח

פעילי "תעאיוש" שהגיעו למחות על מגבלות התנועה ברחוב השוהדא תיעדו חיילים כשהם מעכבים למשך שעות את תושב המקום והאבטיח שלו, איתו הם לא הצליחו להחליט מה לעשות. בסרטון נוסף מחברון נראים חיילים כשהם מסבירים: "מוסלמים לא יכולים לעבור"

מאת:

ארגון זכויות האדם תאעיוש מפרסם סרטון שצולם בשבוע שעבר ברחוב השוהדא בחברון על ידי פעילים שהגיעו למקום כדי למחות על הגבלות התנועה במקום. והמציאות סיפקה להם דוגמא טובה.

בסרטון נראים חיילים צה"ל כשהם מעכבים במשך שעות ארוכות תושב מקומי ומונעים ממנו להגיע לביתו. את האבטיח שהוא נשא בידיו הם הורו לו להניח מולם על הרצפה. וכך הם ניצבו: חיילים מול אבטיח. מדים ירוקים מול קליפה ירוקה. לטענת צה"ל העיכוב נובע מ"הפגנה" נגד עיכוב התנועה ברחוב לפלסטינים ש"נאלצה" להתפזר. האפרטהייד בעיר בקליפת אגוז, או קליפת אבטיח אם תרצו.

צפו בסרטון:


(צילום ועריכה: תעאיוש)

לאחר הטבח שביצע ברוך גולדשטיין בפברואר 1994 סגרו כוחות המשטר הצבאי בגדה קטע מרחוב השוהדא בחברון לתנועת כלי רכב פלסטיניים, בטענה שהדבר דרוש לצורך שמירה על ביטחון המתנחלים. הכניסה ברכב לרחוב, שהיה אז הרחוב הראשי בעיר, הותרה רק לפלסטינים שגרו בו. בקטע רחוב זה פעלו עשרות חנויות פלסטיניות ואלו נסגרו בעקבות כך. בתחילת שנות האלפיים המצב הוחמר ופלסטינים לא הורשו כלל להתהלך בחלקים מרחוב, בניגוד ליהודים, בהתאם למדיניות האפרטהייד שצה"ל אוכף בעיר.

בנוסף צה"ל חסם את הכניסות לבתיהם של התושבים לאורך רחוב באמצעות ריתוכם. כך התושבים נאלצו לפרוץ דרכי יצאה מביתם לרחובות אחרים וגגותיהם לעיתים, ותושבים מבוגרים נאלצו לצאת מבתיהם דרך בטיפוס קשה. מחצית מתושבי האזור עזבו בעקבות כך.

האדם שעוכב על ידי החיילים בסרטון הוא אחד מהתושבים שנשאר לגור באזור. רק לאחר ארבע שעות בהן עוכב הוא הורשה לאסוף את האבטיח שלו ולשוב לביתו.

חיילי ההפרדה

תגובת דובר צה"ל לעניין: "באירוע המתואר עשרות פלסטינים ואזרחים ישראלים התקהלו בסמוך לעמדה צבאית ביישוב יהודי בחברון ומחו על הגבלת התנועה באזור. המפגינים הפריעו לפעילות הצבאית בנקודה במטרה לייצר פרובוקציה, ובעקבות זאת, המרחב הוכרז כשטח צבאי סגור, והמפגינים נאלצו להתפזר. עם סיום הטיפול בהפגנה התאפשר מעברם של התושבים מדרך זו".

התגובה דורשת כמה הבהרות. ראשית ההגבלות באזור הכוונה היא להגבלות על פלסטינים. יהודים אינם סובלים מהגבלות המפריעות להם בחייהם. שנית, הזיהוי בין מחאה נגד הפרת זכויות אדם לבין פרובוקציה, וכן העובדה שבעקבות כך המפגינים "נאלצו" להתפזר הם פועל יוצא מכך שהמשטר הצבאי בגדה המערבית מחשיב כל הפגנה כ-לא חוקית, וכמובן השימוש בצורת "סביל" אינו במקום, הם אולצו להתפזר. כנראה שגם בצה"ל מרגישים את האי-נוחות שכל אדם סביר אמור להרגיש כאשר הוא מבצע משימה מבחילה כמו אכיפת אפרטהייד בעיר המונה מאות אלפי פלסטינים לטובת כמה מאות יהודים.

> כפר פלסטיני במצור מאז שבת לכבוד הילולת שמואל הנביא

מי שצריך הדגמה חיה לאפרטהייד יכול למצוא אותה כאן:


"מוסלמים לא יכולים לעבור". צילום ועריכה: צעירים נגד התנחלויות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf