newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפגנות ברחבי העולם נגד Airbnb: "משכירה בהתנחלויות בתים גנובים"

הלחץ על Airbnb גובר: מעל 150 אלף איש כבר חתמו על עצומה הקוראת לחברה להפסיק להשכיר בתים בהתנחלויות. "השכרת בתים בהתנחלויות הלא חוקיות מאפשרת אפליה ממוסדת, גניבת אדמות פלסטיניות, והפרה ישירה של החוק הבינלאומי"

מאת:

קואליציה של ארגונים בינלאומיים ארגנה אתמול  (יום ו') הפגנות במקומות שונים ברחבי העולם נגד פעילותה של ענקית השכרת דירות הנופש Airbnb בגדה המערבית. הפגנות יום השישי שאורגנו על ידי הוועדות העממיות בכפרים שונים בגדה המערבית, בין השאר בכפרים נבי-סאלח, בילעין ובחברון גם הן קראו נגד החברה.

במטה האירופי של Airbnb בדבלין הוגשה עצומה עליה חתמו עד כה יותר מ-150 אלף בני אדם. החתימות הוגשו גם במטה קרן פידליטי האמריקאית, אחת המשקיעות המשמעותיות בחברה (שאיננה נסחרת ציבורית), בדרישה למשוך את השקעותיה בחברה כל עוד זו תומכת במדיניות ההפרדה הגזעית בגדה המערבית.

> תמיד חלמתם לנפוש במאחז לא חוקי ללילה אחד? חפשו ב-Airbnb

מפגינים מחוץ למטה קרן פידיליטי בשיקאגו קוראים לחברה למשוך את השקעותיה מחברת Airbnb  3 ביוני 2016. (באדיבות JVP)

מפגינים מחוץ למטה קרן פידיליטי בשיקגו קוראים לחברה למשוך את השקעותיה מחברת Airbnb 3 ביוני 2016. (באדיבות JVP)

ההפגנות התקיימו כחלק מקמפיין בינלאומי, תחת הכותרת "בתים גנובים", שהחל בעקבות פרסום תחקיר שיחה מקומית שחשף כי אתר החברה מאפשר לתושבי ההתנחלויות בגדה המערבית להשכיר דירות וחדרים לתיירים בלי לציין מה הסטטוס שלהן על פי החוק הבינלאומי. בין יחידות הנופש שמוצעות להשכרה באתר גם כאלה הממוקמות במאחזים לא חוקיים, חלקן נמצאות על אדמות פלסטיניות פרטיות, כמו גם בהתנחלויות המפעילות מדיניות גזענית נגד פלסטינים. כפי שחשף התחקיר רבים מבין בעלי הדירות המוצעות להשכרה באתר מסרבים להשכיר אותן לערבים בשל מוצאם, דבר המנוגד לחוקי החברה, ודבר הנמצא בבסיס הטענות נגדה.

בעצומה נכתב:

רישום הנכסים להשכרה בהתנחלויות באתר החברה מסייע באופן ישיר למתנחלים על ידי מתן לגיטימציה לכיבוש ולגזל האדמות ותורם בכך למדיניות האפליה והנישול בת עשרות השנים של ממשלת ישראל. כאנשים שאכפת להם מזכויות אדם ומהחוק הבינלאומי אנו דורשים מ-Airbnb להפסיק לאלתר להשכיר נכסים בהתנחלויות הישראליות, שכולן נבנו על אדמה פלסטינית גנובה ובניגוד לחוק הבינלאומי.

מדיניות האי-אפליה של החברה מכריזה כי היא אוסרת על השכרת דירות באופן המקדם גזענות, אפליה, ופגיעה ביחידים וקבוצות. אולם השכרת בתים בהתנחלויות הלא חוקיות מאפשרת אפליה ממוסדת, גניבת אדמות פלסטיניות, והפרה ישירה של החוק הבינלאומי. בכך שהיא מרוויחה דמי תיווך מאותם מתנחלים, Airbnb מרוויחה ישירות מהכיבוש ומנישול הפלסטינים.

סטפני פוקס, סגנית מנהלת הארגון האמריקאי "הקול היהודי לשלום" (JVP – Jewish Voice for Peace). הסבירה: "מסירת החתימות בצורה אישית למנכ"ל החברה בריאן צ'סקי שולחת מסר שאנחנו לא הולכים לשום מקום. Airbnb מרוויחה מאדמה פלסטינית גנובה ומאפשרת למתנחלים להשכיר את בתיהם. מדובר בכסף מלוכלך".

> הסרטון שצה"ל לא חושף: חיילים ירו למוות באישה שלא היוותה איום ממשי

מפגינים דורשים מחברת Airbnb להפסיק להשכיר דירות וחדרים בהתנלויות ישראליות בגדה הצערבית. דבלין, 3 ביוני 2016. (באדיבות JVP)

מפגינים דורשים מחברת Airbnb להפסיק להשכיר דירות וחדרים בהתנלויות ישראליות בגדה הצערבית. דבלין, 3 ביוני 2016. (באדיבות JVP)

גם העבדות היתה פעם חוקית

התחקיר שפורסם, כאמור, בשיחה מקומית גרר פרסום נרחב בעולם. קמפיין טוויטר ויראלי תחת ההאשטאג StolenHomes# דורש מהחברה לבטל את האפשרות להשכרת בתים בהתנחלויות הישראליות. גם בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, פנה למנכ"ל Airbnb, בריאן צ'סקי, בדרישה דומה. בנוסף החברה סופגת אלפי ביקורות שליליות, וקמפיין של מכתבים הנשלחים למנכ"ל בדרישה דומה.

למרות שב-Airbnb סרבו להגיב לתחקיר שיחה מקומית בטרם פורסם, בעקבות הלחץ הבינלאומי כבר לא נותרה ברירה בידי החברה שמסרה לסוכנות הידיעות AP בינואר כי "אנו פועלים לפי החוקים והתקנות במקומות בהם אנו עושים עסקים וחוקרים טענות שעלו לפי מיקומים ספציפיים". זו התגובה שניתנה גם אתמול לפונים הרבים אליה, אך החברה הוסיפה כי היא חוקרת הפרות נקודתיות של מדיניותה נגד אפליה.

גם דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון, נדרש לעניין ואמר כי "הפלסטינים צריכים להפסיק להתבכיין ולקחת את גורלם בידיהם, ולהפסיק להאשים את ישראל בחוסר יכולתם לבנות את כלכלתם".

> לקראת מצעד הגאווה: תל אביב רוססה בכתובות "לא תוכלו לצבוע את הכיבוש"

חברון. צילום:צעירים נגד התנחלויות

חברון. צילום:צעירים נגד התנחלויות

Airbnb טוענת כי היא פועלת לפי החוק המקומי. כנראה שצריך להזכיר לחברה שגם העבדות בארה"ב היתה פעם חוקית, ושההפרדה הגזעית היתה חוקית גם היא במדינתם עד שנות השישים של המאה הקודמת. גם האפרטהייד בדרום אפריקה היה חוקי למהדרין. כאשר שני האחרונים חמורים הרבה פחות מהמצב בגדה המערבית.

גם הטענה כאילו החברה בודקת הפרות נקודתיות היא תמוהה. מדובר במספר בתים בהתנחלויות שהורדו לאחר שפעילים שחזרו את התחקיר והתלוננו עליהם באתר החברה. אך ברור שמדובר במדיניות ממסדית הקובעת בסדרה של צווים צבאיים שהתנחלויות יהיו נקיות מאוכלוסיה פלסטינית (למעט לצורכי בנייה בהן), ולכן כל בדיקת הפרה נקודתית היא בבחינת ניסיון לרוקן את הים הגזעני בכפית מיתממת.

הרווח הזעום של החברה מפעילותה בהתנחלויות מול המחיר הציבורי-קהילתי שהיא נאלצת לשלם בשל כך עשויים אולי לזרז את המהלכים במקרה של Airbnb. בסוף החודש אמורה להתפרסם רשימה של עסקים הפועלים בגדה המערבית, שהוכנה על ידי האו"ם, והחברה אמורה להופיע שם. ניתן להניח כי זו תהיה נקודה קריטית בקמפיין שתכריח את החברה להחליט לאן פניה מועדות.

> בן 12 נפצע קשה לאחר ששוטר ירה כדור ספוג בראשו, מח"ש אפילו לא תחקור

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

בעזה וג'נין, נצרת וירושלים – ישראל מנהלת את אותה המלחמה

מיקוד המבט בחורבן ובמוות שישראל המיטה על עזה הוא מובן, אבל מה שישראל עושה שם הוא חלק מההיגיון המסדר של האפרטהייד הישראלי בכל המרחב שבין הירדן לים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf