newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סכנה לחיי העצור המנהלי ח'דר עדנאן ששובת רעב 48 ימים

מצבו של ח'דר עדנאן שמסרב לקבל טיפול רפואי מתדרדר במהירות. בשבוע שעבר אפשר שב"ס למנהיגי הג'יהאד האיסלאמי בכלא הישראלי לבקרו בביה"ח. עם ההחמרה במצבו החל להתנהל מולו מו"מ במטרה לסיים את השביתה. שתיקת הרשות הפלסטינית בנושא רועמת

מאת:

הפוסט נכתב בשיתוף עם נעם רותם

העציר המנהלי ח'דר עדנאן ממשיך בשביתת הרעב שלו, אותה החל בשישי במאי השנה, זה היום ה-48. מצבו, כך על פי עורך דינו ג'וואד בולוס, האדם היחיד מחוץ לסוהרי שב"ס שיש לו גישה לחדרו השמור, הופך קשה בכל יום שעובר. מתחילת השביתה הפחית עדנאן 32 ק"ג ממשקלו, עיניו של הפכו צהובות, דבר המצביע על כשל בכבד, וצבע השתן שלו הפך כהה, מה שמצביע על בעיות בכליות. סימנים סגולים הופיעו על גופו, והלילה הוא גם החל לדמם ולהקיא ללא שליטה.

כל אלה הם תסמינים חיצוניים, ואלה היחידים עליהם יכל בולוס לדווח, כי עדנאן מסרב לתת לרופאים במחלקה בפנימית של בית החולים "אסף הרופא" לבדוק אותו כל עוד הוא באזיקים, ושב"ס לא מוותר על אזיקתו גם במחיר פגיעה במצבו. רק כשהגיע לביקור ד"ר לאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, הסכימו הסוהרים, שלפחות שניים מהם נמצאים עם עדנאן בחדר מספר 12 בו הוא מאושפז בכל שעות היממה, להתיר את אזיקיו למשך הפגישה. בנוסף לכבילה, לבידוד, ולסוהרים, עדנאן גם מצולם 24 שעות ביממה במיטתו בבית החולים, מסיבה שאינה ברורה ובניגוד לאתיקה הרפואית.

לקראת סוף השבוע שעבר חלה התדרדרות משמעותית בבריאותו, ושב"ס הביא בדחיפות את זיד בסיסי, ראש הג'יהאד האיסלמי בבתי הכלא הישראלים, ואת סגנו, פיראס צוואפטה, ל"אסף הרופא" על מנת לבקר אותו. על פי פרסומים בתקשורת הפלסטינית, הם נכחו בחדר בעת ביקורו של ד"ר אידלמן שאמר באופן חד משמעי כי הורה לכל הרופאים לעבוד על פי חוקי הרפואה ולא על פי חוקי המדינה.

גם ברופאים לזכויות אדם (רל"א) הודיעו היום כי עדנאן נמצא בסכנת חיים. בארגון הדגישו כי "בנוסף להימנעותו ממזון ותוספים, עדנאן מסרב לעבור בדיקות רפואיות ולקבל כל טיפול רפואי. במהלך ביקור שערך מוקדם יותר היום עו"ד סמאר סמעאן מטעם רופאים לזכויות אדם, דיווח עדנאן על התדרדרות קשה במצבו. רופאים לזכויות אדם חוששים כי בכל רגע תחול החמרה נוספת במצבו, שעלולה להביא למותו".

עדנאן שובת באופן המוכר כ"שביתה אירית", שבה הוא שותה מים בלבד ומסרב לקבלת מינרלים (בכלל זה מלח) וויטמינים. על פי הספרות הרפואית, במצב של שביתת רעב התלויה במים בלבד מעל 42 יום צפויים סיבוכים חמורים ומסכני חיים.

> החוק שיאפשר הזנה בכפייה של שובתי רעב הוא מתן הכשר לעינויים

ח'דר עדנאן (אחמד אל-באז/אקטיבסטילס)

ח'דר עדנאן (אחמד אל-באז/אקטיבסטילס)

שביתות אחרות מסתיימות במשא ומתן

בשבוע האחרון סיימו שני אסירים שובתי רעב את שביתתם בעקבות הסכמים אליהם הגיעו עם שירות בתי הסוהר: איימן שרבאתי הוצא מהבידוד בו ישב והותר לו לקבל מבקרים, ושירין עיסאווי הוצאה (היום) מהבידוד, הותר לה לקבל בגדים מבחוץ, והותר לה לקבל ביקורים ממשפחתה הקרובה.

רשויות שב"ס גם ערכו משא ומתן מרתוני אל תוך הלילה עם אחמד סעדאת, מזכ"ל החזית העממית, לגבי דחיית שביתת הרעב עליה הכריז ליום ראשון השבוע בדרישה להתיר לו לפגוש את משפחתו. היום דחה בית משפט בנצרת את עתירתו, אך הותיר פתח של תקווה כשהורה למדינה לחשוף את החומר הסודי שברשותה תוך 45 ימים או להתיר לו לפגוש את משפחתו. לפיכך הכריז סעדאת כי הוא שומר את נשק השביתה, שהוא נשק לשימוש אחרון בלבד, למקרה שלא תענה המדינה לדרישת בית המשפט.

גם עם שובת רעב אחר, ג'ק טייטל, שהחל בשביתת הרעב שלו לפני כשלושה שבועות במחאה על השוואת תנאי הביקור המשופרים מהם נהנה (כאסיר יהודי) עם אלה של אסירים בטחוניים אחרים (פלסטינים), ניהל שב"ס מו"מ אגרסיבי והוא סיים את שביתתו אתמול. פרטי ההסכם לא פורסמו, אך נרמז כי תנאי הביקור שלו ישופרו משמעותית אל מול אלה של האסירים הפלסטינים.

אצל עדנאן הגוסס, רק בימים האחרונים ועם ההחמרה במצבו החל להתנהל משא ומתן. דרישתו היא פשוטה: לעמוד לדין או להשתחרר. עמדת המדינה, מסתמן, מורכבת יותר. במסיבת עיתונאים ברמאללה טען עיסא קראקע מוקדם יותר השבוע כי השב"כ הישראלי קיבל החלטה להרוג את עדנאן.

פוליטיקות קטנות

עד היום, כמעט חמישים ימים אחרי שהחל בשביתת הרעב שלו, ולמרות התנהלות שונה שכללה תמיכה נרחבת בשביתתו הקודמת ב-2012, לא נרשמה אפילו התבטאות אחת מגורם רשמי ברשות הפלסטינית או מתנועת הפתח. גם חמאס, למרות שכן התייחסו לשביתת הרעב, לא יצאו מגדרם, ופרט לאישור לקיים מספר הפגנות תמיכה קטנות ברצועה לא באמת פעלו או פועלים לקידום שחרורו. עדנאן הוא אדם פופולרי, אמרו בני משפחתו לעיתונאית שביקרה אותם, ולכן מפחדים ממנו ברשות. מבחינתם שימות. למשפחתו יש כעס רב מאוד על ההתנהלות הפלסטינית הרשמית בעניינם.

הג'יהאד האיסלמי, תנועתו של עדנאן, הוציאה הצהרה המכריזה על ישראל כעל אחראית לגורלו, ושאם ימות ישלמו ההתנחלויות והמתנחלים מחיר כבד מאוד.

ומה אצלנו? עד היום רק חבר כנסת אחד הגיע לחדרו של עדנאן על מנת להביע סולידריות ותמיכה: אוסמה סעדי מהרשימה המשותפת. חבר כנסת נוסף מאותה רשימה, דב חנין, שלח שלשום מכתב בהול לראש הממשלה, שר הביטחון והשר לביטחון פנים בדרישה לשחררו המיידי של  עדנאן, ופנה לשב"ס בבקשה לבקר את שובת הרעב. הרשימה המשותפת היתה גם שותפה לארגון הפגנה קטנה מול בית החולים. חברי כנסת ממפלגות אחרות שקיבלו פניות לעזרה בחרו להתעלם.

שני הפלגים של התנועה האיסלמית גם הם הביעו תמיכה בלתי מסויגת במאבקו של עדנאן, והשיח' ראאד סלאח אף הגיע לבקר את המשפחה בכפרם עראבה הסמוך לג'נין. ביום שישי האחרון ארגנה התנועה האיסלמית גם תפילה המונית מול בית החולים בו הוא מוחזק. הפגנות נוספות בנות עשרות משתתפים התקיימו גם בחיפה, בעכו, בערערה ובמקומות נוספים בארגון תנועות אבנאא אלבלד ואע'דב מן אג'ל אלאסרא (זעם למען האסירים).

עשרות הפגינו בחיפה היום (שלישי) בסולידריות עם שובת הרעב ח'דר עדנאן. 23 ביוני 2015. (התמונה באדיבות חראכ חיפה)

עשרות הפגינו בחיפה בסולידריות עם שובת הרעב ח'דר עדנאן. 7 ביוני 2015. (התמונה באדיבות חראכ חיפה)

זוהי הפעם השנייה שח'דר עדנאן שובת רעב נגד מעצרו המנהלי. הפעם הראשונה הייתה ב-2012, ועדנאן דרש – אז כמו היום – שישחררו אותו ממעצר או שיעמידו אותו למשפט. זאת בעוד שבמעצר מנהלי אדם מוחזק ללא הגבלת זמן מבלי שיועלו נגדו חשדות או יוגש כתב אישום. עדנאן שבת אז 66 יום, והפסיק לאחר שהמדינה התחייבה לשחרר אותו.

בקיץ 2014 נעצר עדנאן שוב, כשעבר במקרה במחסום סמוך לשכם במהלך מבצע "שובו אחים", והושם שוב במעצר מנהלי. קצת לאחר שמעצרו המנהלי הוארך בפעם השלישית ברציפות, ב-6 במאי השנה, הודיע עדנאן שהוא פותח בשביתת רעב נוספת. גם הפעם הוא עושה שימוש בכלי הלא אלים היחיד שעומד לרשותו של אסיר – שביתת רעב שעלולה לפגוע רק בגופו שלו. בצבא אומרים כי נגד עדנאן הצטבר מידע מודיעי שמקשר בינו לבין הג'יהאד האסלאמי. עם זאת, כאמור, המידע הזה לא הוביל להגשת כתב אישום, ועל כן עדנאן הוא בחזקת חף מפשע.

נעם רותם הוא בעל הבלוג גודווין צדק.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf